Ministerul Educatiei pregateste reduceri de "4.000-5000 de posturi-norme didactice" in invatamantul preuniversitar. Potrivit unui proiect de ordin obtinut de HotNews.ro, Ministerul vrea sa schimbe filosofia de normare a personalului nedidactic din scoli, precum si degrevarile directorilor. Concret, dispar posturi de secretari, administratori, ingrijitori, bucatari, mare parte din contabili isi pierd indemnizatiile, directoarelor de gradinite li se iau degrevarile si trebuie sa aiba grija de o grupa de copii cu norma intreaga, potrivit proiectului. O parte din modificari ar urma sa se implementeze din septembrie 2015, altele din mai 2015.

Fragment din proiectul de ordin al Ministrului EducatieiFoto: HotNews.ro

HotNews.ro a incercat sa-l contacteze pe ministrul Educatiei, Sorin Mihai Cimpeanu, in cursul zilei de joi, insa acesta nu a raspuns.

Proiectul prevede ca directorii gradinitelor cu program prelungit si cu personalitate juridica sa efectueze integral norma didactica, adica sa aiba o grupa de copii in supraveghere si educare, la fel ca educatoarele. In prezent, ei fac 2-4 ore/saptamana in alte unitati de invatamant, potrivit ordinului nr. 4865/2011. Si directorii scolilor cu mai putin de 300 de elevi ar trebui sa predea la clasa norma intreaga [18 ore pe saptamana], fata de 6-8 ore/saptamana cat au acum, se arata in proiect.

Proiectul de ordin introduce si o situatie discriminatorie, in ceea ce-i priveste pe directorii scolilor care au terminat liceele pedagogice. Indiferent de ce facultate au facut ulterior, "Directorii unitatilor de invatamant de nivel primar, gimnazial care sunt absolventi ai liceelor pedagogice/scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai specializarii 'Pedagogia invatamantului primar si prescolar' efectueaza integral activitatea didactica de instruire-educare cu grupa de prescolari sau clasa de elevi", spune proiectul de ordin.

Tot la nivelul gradinitelor, in proiect este precizat ca, la nivelul fiecarui judet, "posturile didactic auxiliare (inclusiv posturile de conducere) si posturile nedidactice din cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar de stat se normeaza avand in vedere o medie de 1/90 elevi/prescolari pentru personalul nedidactic [N.Red: In prezent, la gradinitele cu program prelungit, spre exemplu, normele prevad 1 post de ingrijitor, bucatar, muncitor bucatarie, spalatoreasa, lenjereasa, muncitor calificat la 15 copii, 1-2 posturi de fochist pentru fiecare punct termic in functiune, iar postul de ingrijitor (femeie de serviciu) este normat in functie de suprafata de curatenie, nu de numarul de copii] si o medie de 1/200 elevi/prescolari pentru personalul didactic auxiliar].

De asemenea, daca in prezent scolile cu personalitate juridica au cate un "contabil sef" si un "secretar sef" daca au peste 20 de clase, ambii incasand indemnizatii de conducere, proiectul de ordin ii va lasa pe cei mai multi fara indemnizatie, daca va fi aplicat in aceasta forma. Proiectul prevede ca isi pastreaza indemnizatia cei care au "minimum 5 posturi de executie in subordine".

Proiectul de Ordin al ministrului Educatiei

Anexa 6 - Criteriile de Normare a Personalului Didactic Auxiliar si a Personalului Nedidactic

Marius Ovidiu Nistor, presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret”: Daca acest proiect s-ar pune in aplicare, ar rezulta reduceri de 4.000-5000 de posturi-norme didactice

Marius Nistor

Marius Nistor

Foto: Agerpres

Contactat de HotNews.ro, Marius Ovidiu Nistor, presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret”, a declarat: “astazi am avut o prima intalnire la nivelul Ministerului Educatiei, cu director general, si am transmis categoric ca nu intra in discutie un astfel de act normativ”.

Federatia "Spiru Haret” ”nu sustine acest proiect al Ministerului Educatiei. El nu este rezonabil, atata vreme cat nu face altceva decat sa loveasca in drepturile si interesele cadrelor didactice si sa reduca un numar important de posturi din invatamant. Daca s-ar pune in aplicare, ar rezulta reduceri de 4.000-5000 de posturi-norme didactice, si in ce priveste personalul didactic, dar si cel auxiliar si nedidactic”, a afirmat Nistor, pentru HotNews.ro.

Liderul sindical a sustinut ca acest proiect “pericliteaza functionarea invatamantului prescolar, pentru ca directorii de gradinite cu program saptamanal sau prelungit nu mai beneficiaza de degrevare si trebuie sa isi indeplineasca 100% norma. Cum multe gradinite au fost comasate si directorii de gradinite au in subordine 3-4 locatii la distante foarte mari, se pune intrebarea cum va functiona daca directorul nu va mai beneficia de nicio degrevare? Ce sa faci, sa te multiplici, sa fii in fiecare locatie, sa participi la toate sedintele? Este un lucru deja aberant”.

Intrebat daca Ministerul Educatiei are in vedere externalizarea serviciilor de catering si curatenie la nivel national in gradinite, avand in vedere reducerile de posturi pe care le planifica, Nistor a declarat pentru HotNews.ro ca “asta este o practica curenta, de a renunta la personalul nedicatic si auxiliar si de a externaliza serviciile. Ori se stie, s-a atras atentia ca externalizarea nu inseamna decat costuri mult mai ridicate pe care le suporta unitatea de invatamant. Scad cheltuielile cu resursa umana si cresc cheltuielile cu serviciile”.

Cei de la Ministerul Educatiei pleaca de la ideea ca trebuie sa se reduca norma, avand in vedere ca s-a redus populatia scolara. Dar exista o stare de nemultumire teribila la nivelul directorilor scolilor fata de faptul ca sunt supra-incarcati cu responsabilitati si ca numarul de posturi aprobat de Minister nu reflecta realitatea din teritoriu”, a adaugat liderul sindical.

Proiectul de ordin, daca va fi aprobat in forma actuala, va face ca “majoritatea contabililor din scoli sa isi piarda indemnizatiile de conducere, pentru ca se pleaca de la ideea ca trebuie sa aiba in subordine un birou format din 5 persoane”.

De asemenea, “la personalul nedidactic, proiectul leaga numarul de personal de numarul de copii, insa sunt categorii asupra carora numarul de copii din scoala nu are nicio influenta. De exemplu, femeia de serviciu nu trebuie sa se raporteze la numarul de copii, ci la suprafata (metri patrati) aflati in ingrijire”, a afirmat Nistor.

FSLI: Se urmaresc modificari majore, de la 1 mai 2015, in sistemul de normare a personalului didactic auxiliar si nedidactic, in functie de numarul mediu de elevi

Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI) a anuntat pe site-ul sau ca a trimis o adresa catre Ministerul Educatiei in urma cu o zi, pe 11 februarie 2015, referitoare la “Proiectul Ordinului privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligatiei didactice de predare la catedra, a structurilor functionale pentru personalul de conducere si a criteriilor de stabilire a indemnizatiilor de conducere specifice din inspectoratele scolare, din unitatile de invatamant preuniversitar de stat, din unitatile de invatamant special si din unitatile conexe” si anexele la acesta.

Simion Hancescu

Simion Hancescu

Foto: Agerpres

Simion Hancescu, presedintele FSLI, avertizeaza ca, de la 1 mai 2015, Ministerul Educatiei intentioneaza prin acest proiect sa modifice cuantumul indemnizatiilor de conducere pentru directorii si directorii adjuncti de scoli, gradinite, casele corpului didactic si pentru conducerea inspectoratelor scolare.

Se urmaresc modificari majore, incepand cu data de 1 mai 2015, in sistemul de normare a personalului didactic auxiliar si personalului nedidactic din unitatile de invatamant, in functie de numarul mediu de elevi la nivel de judet/municipiul Bucuresti”, spune Hancescu.

Din analiza celor 6 anexe ale proiectului de ordin mai sus mentionat, am concluzionat ca reprezentantii MECS doresc sa introduca, in cursul anului scolar 2014-2015, schimbari majore in sistem, care vor genera reduceri de norme didactice de predare, dar si de posturi didactice auxiliare si nedidactice, precum si semnificative modificari ale indemnizatiilor de conducere”, sustine presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant.

Potrivit acestuia, adoptarea acestor masuri intr-un timp atat de scurt va perturba sistemul de invatamant si ii va afecta in primul rand pe elevi, pentru ca “nu poti sa fii, concomitent, cadru didactic de predare si manager al unei unitati de invatamant cu personalitate juridica si sa obtii si rezultate atat la catedra, dar si ca manager”.

Simion Hancescu informeaza Ministerul ca “se impune, cu prioritate,” modificarea Legii privind încadrarea și salarizarea din invatamant, “asa cum se prevede expres la pct. 9 din acordul semnat de Guvernul Romaniei cu reprezentantii federatiilor sindicale din invatamant la data de 27.10.2014 (…) si, numai ulterior, se poate discuta acest proiect de ordin”.

Acordul semnat de Guvern la care face referire Simion Hancescu este cel prezentat in exclusivitate de HotNews.ro, incheiat chiar inainte de alegerile prezidentiale si care poarta si semnatura ministrului de astazi al Educatiei, Sorin Mihai Cimpeanu, atunci presedinte al Consiliului National al Rectorilor.

Descarca de aici adresa trimisa de catre FSLI la Ministerul Educatiei

Celelalte anexe la proiectul de ordin

Anexa 5 - Indemnizatia de Conducere pentru Secretar si Contabil Sef

Anexa 4 - Indemnizatiile de Conducere Din Inspectorate Scolare Si Casele Corpului Didactic

Anexa 3 - Criterii de Stabilire a Indemnizatiilor de Conducere Pentru Personalul Didactic de Predare Din Un...

Anexa 2 - Indemnizatiile de Conducere Pentru Profesori

Anexa 1 - Obligatia Didactica de Predare Pentru Personalul de Conducere, Indrumare Si Control Din Inspector...

Precizam ca aceste criterii de normare a personalului didactic auxiliar si a personalului nedidactic din scoli si gradinite - adica numarul de posturi de contabili, secretari, bilbiotecari, laboranti, pedagogi, ingrijitori, administratori, bucatari, fochisti - nu au mai fost schimbate din 1999. Ele au fost stabilite prin Notificarea nr. 44.990 din 28.12.1999 emisa de Ministerul Educatiei si Directia Generala a Finantelor. Sursa si aici

Proiectul de ordin de ministru vine dupa ce Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei, a anuntat ca examenele pentru ocuparea functiilor de conducere din inspectoratele scolare judetene se desfasoara in perioada 11-20 martie 2015, "dupa care vom lansa concursurile pentru directorii de unitati scolare", potrivit Agerpres. Detalii aici

Citeste si: