Ministerul Educatiei a publicat astazi, 13 noiembrie, Calendarul privind asigurarea cu manuale scolare pentru clasele I si a II-a pentru anul scolar 2014-2015, precum si Specificatiile tehnice pentru editarea manualelor scolare. In specificatiile tehnice se arata ca "incepand cu anul scolar 2013/2014, Ministerul Educatiei Nationale va asigura elevilor claselor I si a II-a urmatoarele manuale noi: Comunicare in limba romana, Comunicare in limba materna, Matematica si explorarea mediului, Limba moderna, Religie".

Elevii vor primi manualele in doua formate, un format imprimat si un format digital.Manualele tiparite vor avea cate doua volume.

In caietul de sarcini se arata ca cerintele pentru mediul de lucru sunt urmatoarele:

  • Sistem de operare: Windows, Android, Linux, OS X, iOS
  • Browser: Cerinte minime: Google Chrome 26+, Mozilla Firefox 20+, Internet Explorer 8+
  • Hardware: Cerinte minime: PC/tableta cu procesor minim de 800 MHz, 512 MB RAM, 1 GB spatiu disponibil de stocare
  • Rezolutie: Minimum 1024x768 pixeli

Manualele digitale trebuie sa fie dezvoltate folosind urmatoarele tehnologii web: HTML5, CSS3, JavaScript, SVG, MathML sau sisteme de redare a formulelor matematice echivalente, potrivit caietului de sarcini.

Specificatiile tehnice pentru editarea manualelor imprimate si digitale destinate claselor I si a II-a

Caietul de sarcini prevede ca "incepand cu anul scolar 2013/2014, Ministerul Educatiei Nationale va asigura elevilor claselor I si a II-a urmatoarele manuale noi:

  • Comunicare in limba romana;
  • Comunicare in limba materna;
  • Matematica si explorarea mediului;
  • Limba moderna;
  • Religie"

Elevii vor primi manualele in doua formate, un format imprimat si un format digital.

Caietul de sarcini pentru manualele in forma digitala

Manualul digital se prezinta pe suport de stocare de tip CD/DVD. Manualul digital cuprinde integral continutul manualului tiparit, avand in plus (sau in locul ilustratiilor de pe hartie) elemente specifice precum: exercitii interactive, jocuri educationale, animatii, filme si simulari care prin utilizare aduc un plus de profit cognitiv. Manualele sunt utilizate in procesul de predare-invatare-evaluare atat individual, cat si in activitati de grup.

In plus, varianta electronica nu este restrictionata la rolul de manual traditional, ci este in relatie cu platforma online care il gazduieste, atat caiet de lucru, cat si portofoliu de lucrari personale.

Cel mai important element de noutate adus de manualele digitale este reprezentat de activitatile multimedia interactive de invatare (AMII), sustine Ministerul Educatiei, potrivit caruia clasele de complexitate ale AMII sunt:

  • Static: cuprinde elemente educationale cu care elevul are o interactiune scazuta: desene, fotografii, diagrame statice, harti statice.
  • Animat: cuprinde animatii sau filme asupra carora elevul are un control limitat la secventierea derularii ilustratiei prin Play, Stop, Pauza.
  • Interactiv: cuprinde elemente educationale cu grad inalt de interactivitate - simulari, emulari de procese, rezolvare de probleme, joc educativ - prin care elevul reuseste, prin joc, experiment si descoperire, sa atinga un profit cognitiv superior.
  • Complex: aplicatii software complexe care, in plus, ofera o continuitate a acumularilor/competentelor dobandite de elev pe intreaga durata de utilizare, atat in interiorul fiecarui capitol in parte, cat si pe parcursul intregului manual.

Principalele caracteristici tehnice si functionale care vor fi integrate in implementarea manualelor digitale pentru clasele I si a II-a sunt:

  • proiectarea AMII va tine cont de modul de livrare a continutului in cadrul unui manual digital;
  • grafica va fi adecvata din punct de vedere estetic si atractiva;
  • resursele multimedia folosite vor avea o buna calitate, o rezolutie suficienta si o calitate buna a sunetului;
  • structura grafica a ecranelor va fi functionala si urmata in mod coerent de posibilitatea de revenire la activitatea de invatare precedenta;
  • grafica va avea si rol functional;
  • continutul implementeaza un set de reguli de ergonomie care sa asigure o rulare usoara a continutului electronic;
  • resursele multimedia sunt optimizate pentru web, pentru a reduce timpii de incarcare si implicit pentru a asigura o experienta placuta in parcurgerea continutului electronic.

Componentele AMII sunt urmatoarele:

  • materiale interactive care servesc procesul invatarii prin implicarea elevului in diverse activitati cu potential formativ: explorare, cercetare, proiectare, observare, autoevaluare;
  • activitati de invatare optime care permit formarea si dezvoltarea de competente transversale;
  • portofoliul educational digital - biblioteca virtuala/digitala, personalizata, ce contine realizarile personale ale elevului, rezultatele activitatii individuale sau in echipa si toate datele relevante privind competentele dezvoltate pe pacursul activitatilor, care stabileste legaturi cu o baza de date online;
  • imagini care permit familiarizarea cu continutul educational;
  • materiale audio-vizuale;
  • animatii dinamice cu impact vizual;
  • interactivitati de modelare prin manipularea directa a unor obiecte reale prezentate pe ecran;
  • simulari procedurale pentru formarea deprinderilor de citit, scris, socotit si explorarea mediului;
  • experimente;
  • jocuri educationale interactive;

  • probe de evaluare;
  • aplicatii in care se pot defini vizual si/sau auditiv, cu ajutorul a minimum un dictionar, cuvintele/termenii educationali din text.

Manualele digitale vor rula in cadrul platformeiwww.manuale.edu.eu. Manualele digitale vor fi accesate prin autentificare, in baza unor credentiale. Utilizatorii vor fi impartiti pe roluri si vor avea drepturi diferite: elev, profesor sau parinte.

Cerinte pentru mediul de lucru:

  • Sistem de operare: Windows, Android, Linux, OS X, iOS
  • Browser: Cerinte minime: Google Chrome 26+, Mozilla Firefox 20+, Internet Explorer 8+
  • Hardware: Cerinte minime: PC/tableta cu procesor minim de 800 MHz, 512 MB RAM, 1 GB spatiu disponibil de stocare
  • Rezolutie: Minimum 1024x768 pixeli

Manualele digitale trebuie sa fie dezvoltate folosind urmatoarele tehnologii web: HTML5, CSS3, JavaScript, SVG, MathML sau sisteme de redare a formulelor matematice echivalente.

Multimedia

Elementele multimedia integrate in cadrul manualelor digitale vor fi optimizate pentru utilizare web, avand dimeniuni reduse si, implicit, un timp scazut de incarcare.

Elementele de tip video trebuie sa respecte urmatoarele specificatii:

  • format: mpeg-4;
  • dimensiune: maximum 5 Mb;
  • mod: mono/stereo/surround;
  • rezolutie: minimum 320x240 pixeli;

Elementele de tip audio vor respecta urmatoarele specificatii:

  • format: .mp3;
  • dimensiune: maximum 1 Mb;
  • rata biti: 16￯48 kbps;

Elementele de tip imagini vor respecta urmatoarele specificatii:

  • format: .png, .jpg;
  • dimensiune: maximum 500 kb;
  • rezolutie: minimum 640x480 pixeli;
  • DPI: minimum 96.

Elementele de tip video care depasesc 5Mb trebuie sa fie accesabile prin metoda streaming, folosind o solutie a producatorului manualului sau o solutie publica de streaming (de exemplu, YouTube sau Vimeo). Pentru elementele de tip grafica vectoriala se va folosi formatul SVG.

In caietul de sarcini se specifica faptul ca "manualele digitale vor fi citite in conditii bune pe orice fel de ecran, de la telefon la proiector HD, sau televizor Full HD, sau chiar iPad Retina".

Asistenta la utilizare

Manualele digitale vor asigura un sistem de asistenta (help) standardizat in limba romana. Asistenta va fi de doua tipuri:

  • Ajutor (help) de navigare prin manual - care ofera indicatii sub forma de text acolo unde butoanele de navigare nu sunt suficient de intuitive si de frecvent folosite;
  • Ajutor (help) contextual - ofera indicatii despre modul in care trebuie parcurse anumite activitati multimedia interactive de invatare.

Se va evalua o metoda de ajutor adecvata pentru invatamantul primar, de exemplu avatar (imagine digitala de dimensiuni mici).

CALENDARUL privind asigurarea cu manuale scolare pentru clasele I si a II-a pentru anul scolar 2014-2015

22 noiembrie 2013:

Lansarea sesiunii de evaluare si a licitatiei proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

Aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a Metodologiei privind evaluarea/reevaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualelor scolare in invatamantul preuniversitar.

23 noiembrie 2013-23 aprilie 2014:

Elaborarea proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a, in varianta tiparita, insotita de forma electronica a acestora.

25 aprilie 2014:

Termenul limita pentru depunerea de catre ofertanti, la CNEE, a urmatoarelor documente:

- proiectul de manual scolar in conformitate cu prevederile metodologiei, in forma precizata prin specificatiile tehnice;

- oferta de pret corespunzatoare proiectelor de manuale scolare elaborate pentru invatamantul obligatoriu;

- acte/documente prin care se atesta capacitatea de realizare si distributie a manualelor scolare.

28-30 aprilie 2014:

Verificarea - pentru fiecare dintre proiectele de manuale scolare depuse - a respectarii specificatiilor tehnice si a prevederilor metodologiei, de catre o comisie formata din reprezentanti ai CNEE si ai ofertantilor.

5-20 mai 2014:

Desfasurarea sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

21 mai 2014:

Comunicarea rezultatelor evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

22 mai 2014:

Depunerea eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

23-27 mai 2014:

Rezolvarea eventualelor contestatii privind rezultatul evaluarii calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a si stabilirea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

28 mai 2014:

Comunicarea rezultatelor finale ale sesiunii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

Aprobarea, prin ordin al ministrului educatiei nationale, a manualelor scolare pentru clasele I si a II-a.

29 mai 2014:

Evaluarea pretului pentru proiectele de manuale scolare elaborate pentru clasele I si a II-a si comunicarea rezultatului licitatiei.

30 mai 2014:

Depunerea la CNSC a eventualelor contestatii privind rezultatul licitatiei.

2-30 iunie 2014:

Rezolvarea si comunicarea rezultatelor contestatiilor de catre CNSC.

1-11 iulie 2014:

Derularea procesului de consultare, de catre cadrele didactice, a manualelor aprobate si comunicarea catre inspectoratele scolare a listei manualelor scolare selectate pentru a fi utilizate in clasele I si a II-a.

14-25 iulie 2014:

Centralizarea, de catre inspectoratele scolare, a comenzilor si contractarea manualelor scolare pentru clasele I si a II-a.

28 iulie-22 august 2014:

Realizarea tirajului de manuale scolare pentru clasele I si a II-a.

25 august-5 septembrie 2014:

Livrarea tirajului de manuale scolare pentru clasele I si a II-a catre inspectoratele scolare si catre unitatile de invatamant.

Citeste si: