Scandalul subiectelor prea usoare de la Evaluarea Nationala 2013 ia amploare. Procentul mare al elevilor cu note peste 5, precum si cresterea procentului de note mari l-au determinat pe un profesor din Cluj Napoca sa scrie un text acid la adresa organizatorilor examenului. "V-ați gândit, oare, dumneavoastră, cei care ați decis sau, mai bine zis, cei care ați impus formularea unor asemenea subiecte, ce credibilitate mai are un profesor de vocație, dornic să facă performanță cu elevii săi, în fața învățăceilor care conștientizează faptul că nici măcar nu mai are sens să se prezinte la cursuri, de vreme ce rezolvarea unor asemenea subiecte nu necesită decât absolvirea a patru clase primare?", scrie Adrian Romonţi, Profesor de limba romana la Colegiul national pedagogic "Gheorghe Lazar" Cluj-Napoca.

  • Citeste mai jos textul integral publicat pe contul sau de Facebook si pe site-ul Clujul Liber

"Sunt câteva ceasuri bune de când stau pe gânduri și încerc să scriu aceste rânduri. Am ezitat între dorința de a-mi elibera tensiunea acumulată și teama de a nu strica momentele de fericire pe care le-au trăit mulți dintre elevii care au aflat ieri rezultatele la examenul de Evaluare Națională. Iată că mi-am luat inima în dinți și am decis să aștern pe hârtie câteva reflecții privind starea de agonie în care a ajuns învățământul românesc.

Dacă până acum câteva zile am avut convingerea că tot ceea ce înseamnă sistem de evaluare se bazează exclusiv pe fixarea unor criterii obiective și, că de doi ani, examenele naționale s-au înscris, cât de cât, pe făgașul firescului, prin eliminarea fraudei, iată că, încă o dată, mi se confirmă faptul că o minune nu durează mai mult de trei zile sau, mă rog, în cazul de față doi ani, de când ministrul Funeriu a încercat eradicarea fraudei, prin introducerea, în sălile de examen, a camerelor de supraveghere video. Mi-a fost dat să văd, într-o manieră absolut înspăimântătoare, felul în care învățământul nu e altceva decât un instrument în mâna politicului.

Anunțate cu surle și trâmbițe încă din luna septembrie a anului trecut, măsurile de remediere a situației dezastruoase la examenele naționale și-au găsit ecou în rezultatele afișate ieri la examenul din cadrul Evaluării Naționale. Praf în ochi, domnilor! În momentul în care am văzut subiectele la disciplina Limba și literatura română, materie pe care o predau, mi-am dat seama că, de fapt, am fost angrenați noi, profesorii, părinții și elevii, într-un joc politic pe cât de meschin, pe atât de scârbos. Scopul era unul cât se poate de clar: formularea unor subiecte care să aibă ca finalitate o promovabilitate cu mult mai mare decât cea din anii precedenți. Subiectele de la matematică de joi n-au făcut altceva decât să-mi întărească această convingere ca, rezultatele afișate ieri, să mă aducă într-o stare de dezgust absolut. Mi-am amintit de perioada comunistă, când se anunțau în plenarele C.C. recolte remarcabile la hectar, în vreme ce populația trăia la limita subzistenței, din pricina lipsei alimentelor. Aceeași stare mă încearcă și acum: mass-media anunță procente fabuloase de promovabilitate, în vreme ce nivelul de pregătire a elevilor este din ce în ce mai scăzut.

Pot înțelege o revizuire a programelor școlare, mi se pare firească o adaptare a subiectelor de examene la cerințele impuse de societatea contemporană, dar nu pot accepta niciodată absența unei exigențe și stabilirea firească a unui sistem coerent și obiectiv în ierarhizarea valorilor. Ba mai mult, acest joc duplicitar propus de noul ministru al educației are consecințe grave și asupra actului educațional în sine.

V-ați gândit, oare, dumneavoastră, cei care ați decis sau, mai bine zis, cei care ați impus formularea unor asemenea subiecte, ce credibilitate mai are un profesor de vocație, dornic să facă performanță cu elevii săi, în fața învățăceilor care conștientizează faptul că nici măcar nu mai are sens să se prezinte la cursuri, de vreme ce rezolvarea unor asemenea subiecte nu necesită decât absolvirea a patru clase primare? Cu siguranță nu v-ați pus această problemă și nici nu cred că v-ar păsa foarte mult, de vreme ce scopul dumneavoastră, acela de a arunca praf în ochii unei mase populare pe care vi-o doriți supusă și ușor de manipulat, a fost atins. Oare chiar vă simțiți bine, știind că atâtor elevi merituoși le-ați redus șansa de afirmare și că ați realizat o uniformizare doar de dragul de a obține aplauzele din partea maselor care o să va felicite?

Închei aceste reflecții ca pe o comedie a lui Caragiale, căci, nu-i așa, ,,Asta e lumea, o comedie, iar noi, actorii, care o jucăm, n-avem dorință alta mai vie decât aplauze să merităm.”