UPDATE 21:50 Un numar de 27 de angajati ai CFR Calatori au fost retinuti de procurorii brasoveni pana in prezent, pentru luare si dare de mita si asociere in vederea savarsirii de infractiuni, iar audierile vor continua cel mai probabil pana dupa miezul noptii, scrie Mediafax.

Trenurile circula mai incet din cauza caniculeiFoto: Agerpres

"Din materialul probator administrat pana in acest moment rezulta ca persoanele audiate in cursul zilei de joi si de cele care urmeaza a fi audiate sunt suspectate a face parte dintr-un grup infractional organizat care au comis si planificat in modalitate continuata infractiuni de luare de mita, dare de mita, instigare la comiterea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, folosirea in orice mod de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii", se arata intr-un comunicat al Parchetului.

Aceste persoane au calitatea de conductori de tren, sefi de tren, controlori de bilete, revizori de specialitate in cadrul SNTFC CFR Calatori. Cea mai inalta functie este cea de revizor de specialitate.

UPDATE 14:50 Noua angajati ai CFR Calatori Brasov au fost retinuti joi de catre procurorii Parchetului Tribunalului Brasov pentru luare si dare de mita si asociere in vederea savarsirii de infractiuni, iar anchetatorii afirma ca in acest dosar de coruptie prejudiciul este de 200 de milioane de lei.

Potrivit purtatorului de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov, procuror Alina Popescu, cele noua persoane pe numele carora au fost emise ordonante de retinere pentru 24 de ore sunt controlori de tren sau revizori de la Regionala CFR Calatori Brasov, infractiunile fiind savarsite in sistem piramidal.

"Conductorii de tren luau bani de la calatorii care circulau fara bilet. Le cereau bani pentru a nu le intocmi acte premergatoare contaventiei la regimul circulatiei pe calea ferata, asa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-si putea desfasura in continuare acest gen de activitate dadeau o parte din banii primiti mai departe catre superiori, iar la randul lor acestia ii dadeau mai departe mai sus, pana la nivelul revizorilor", a spus Popescu.

Prejudiciul estimat in perioada vizata de ancheta, respectiv un an si jumatate, este de aproximativ 200 de milioane de lei. "Acest prejudiciu poate sa exprime contravaloarea tuturor tichetelor de transport care ar fi trebuit sa fie incasate de conductorii de tren si nu au fost, raportat la perioada de un an si jumatate de cand au fost facute cercetarile", a precizat procurorul.

UPDATE 10:55 Parchetul de pe langa Tribunalul Brasov a emis 81 mandate de aducere pentru angajati CFR Calatori din Bucuresti, Brasov, Cluj, Craiova si Iasi, care urmeaza sa fie audiati, a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Parchetului, Alina Popescu. Aceasta a adaugat ca nu au fost facute perchezitii si nu au fost ridicate documente. Angajatilor li se vor aduce la cunostinta invinuirile de coruptie si abuz in serviciu.Anchetatorii ii acuza pe controlorii de tren si pe angajatii CFR care realizau supracontrolul ca imparteau banii de la calatori cu superiorii lor.

"Este vorba de un dosar complex, investigatiile au fost facut de un an si jumatate", a precizat purtatoarea de cuvant. Aceasta a declarat ca functiile angajatilor CFR Calatori sunt intr-o ierarhie pe verticala, precizand ca nu este vorba si de directori.

Initial au existat informatii potrivit carora patru directori si 16 inspectori sunt invinuiti.

La randul sau, Biroul de Presa al CFR a precizat, intr-un comunicat citat de Mediafax, ca perchezitiile din cladirea Palatului CFR, in care functioneaza si Ministerul Transporturilor, vizeaza doar activitatea desfasurata de angajati ai SNTFC CFR Calatori, societate care are sediul in aceeasi cladire, iar in teritoriu se fac verificari in cadrul Sucursalei de Transport Feroviar Calatori (STFC) Brasov, nu la Regionala CFR Brasov, care este sucursala teritoriala.

In acest caz este vorba despre cercetarea angajatilor din cadrul SNTFC CFR Calatori si cei ai Sucursalei de Transport Feroviar de Calatori Brasov, se mai mentioneaza in documentul transmis de CFR SA.

Sursa citata a mai precizat ca perchezitiile nu vizeaza activitatea Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA si sucursalele teritoriale ale acesteia.

UPDATE 11:55 Pe de alta parte, directorul CFR Calatori Stefan Roseanu a declarat in cadrul unei conferinte de presa ca sunt vizate aproximativ 200 de persoane, printre care controlori si sefi de tren. El a precizat ca aproximativ 30% dintre calatori circula fara bilet, iar pierderile sunt de 100-150 milioane de lei anual.

El a precizat ca, in aceasta ancheta, din Palatul CFR nu sunt ridicati pentru a fi dusi la audieri angajati de la Ministerul Transporturilor, ci de la CFR Calatori, care are sediul in aceeasi cladire, potrivit Mediafax.

Stefan Roseanu a adaugat ca, potrivit estimarilor, aproximativ 30 la suta din calatoriile la nivel national sunt fara bilet anual, iar compania pierde in acest fel 100-150 de milioane de lei anual din neincasarea biletelor la casa.

"Mersul cu trenul fara bilet este un fenomen antic si de demult. O stim si de pe vremea lui Ceausescu, si din schitele lui Caragiale", a mai spus Roseanu.

Intrebat ce sanctiuni vor fi luate in cazul in care angajatii ar fi gasiti vinovati, Roseanu a spus ca vor fi aplicate prevederile Contractului colectiv de munca, legislatia muncii si dispozitiile interne ale CFR Calatori.

"Nu vor fi trecute cu vederea eventualele faptele dovedite si se va merge pana la desfacerea contractului colectiv de munca", a precizat Roseanu.

Stefan Roseanu, directorul general al CFR, a declarat la RTV ca ancheta vizeaza activitatea din trenuri si suspiciuni legate de calatoria fara bilet. Potrivit acestuia, prejudiciul creat statului pentru ca se circula cu trenul fara bilet este de 40 de milioane de lei anual. Roseanu a declarat ca 30% din cei care merg cu trenul nu isi cumpara bilet. Cel mai des se circula fraudulos in zonele de sud si est ale tarii.

"Cam 30% din calatori estimam ca merg fara bilet. Aceasta este una dintre zonele pe care le-am avut in atentie pentru ca este foarte important ca veniturile companiei sa fie corecte si sa putem asigura existenta trenurilor in toate zonele tarii, iar fara bani....", a spus Roseanu, potrivit Agerpres.

El a precizat ca, pentru reducerea pierderilor trebuie utilizate procedurile de control si supracontrol in trenuri, iar in selectia personalului sa fie avuta in vedere si probitatea morala a fiecaruia. De asemenea, este in curs de elaborare un proiect de act normativ prin care amenzile neplatite sa fie achitate prin munca in folosul comunitatii.

Potrivit directorului CFR Calatori, corpul de control are circa 2.500 de angajati, iar un controlor primeste un salariu net de 13.000-15.000 lei, la care se adauga un bonus din contravaloarea biletelor taiate in tren.

Acesta a subliniat ca in ultimul an numarul calatorilor s-a redus la 53 milioane persoane. Cifra de afaceri a companiei este de circa doua miliarde lei anual, dar compania are, din anii anteriori, datorii de circa 800 milioane lei.

La Brasov, opt conductori de tren au fost deja retinuti de la Regionala CFR Brasov si sunt audiati de procurori.

UPDATE ora 09:45: 11 pesoane au fost ridicate din sediul Ministerului Transporturilor si urcate intr-un autobuz al politiei pentru a fi duse la audieri. Toti vor fi prezentaticu propunere de arestare preventiva la Parchetul Brasovcare instrumenteaza dosarul de coruptie de la regionalele CFR.

Potrivit unor surse judiciare citate de Mediafax, atat controlorii, cat si cei care faceau supracontrol in trenuri luau bani de la calatorii prinsi fara bilet, dupa care imparteau sumele cu directori din Ministerul Transporturilor.

Lider sindical: Actiunea anchetatorilor este un abuz

Ancheta in cazul controlorilor de tren vizeaza toate regionalele CFR, nu numai pe cea de la Brasov, anchetatorii mergand la sediile acestor structuri pentru a pune in executare mandate de aducere, a declarat liderul sindical al CFR Brasov, Alexandru Lorincz, apreciind ca este vorba despre un abuz, scrie Mediafax.

Lorincz le-a declarat jurnalistilor prezenti la regionala CFR Brasov, de unde au fost ridicati de anchetatori mai multi angajati, ca actiunea anchetatorilor reprezinta un abuz, iar in acest mod se doreste sa se demonstreze ca au gasit "marii corupti", respectiv controlorii de tren.

"Este o nesimtire facuta de procurori, un abuz. Se face un joc politic pentru privatizarea CFR Calatori", a sustinut liderul Sindicatului Miscare Comercial din CFR Brasov. El a sustinut ca in acest mod "vor sa arate ca nu Necolaiciuc este de vina pentru situatia in care se afla CFR Calatori, ci angajatii de rand".

CFR are datorii uriase, iar numarul calatorilor a scazut drastic

CFR Calatori a avut anul trecut o cifra de afaceri de 521,3 milioane de euro, datorii de aproape 400 de milioane de euro si un profit de 300.000 de euro. CFR Marfa are datorii de 450 milioane de euro.

In ultimii cinci ani numarul celor care merg cu trenul a scazut cu 40%.

CFR vrea sa isi reduca din pierderi punand blatistii la munca in folosul comunitatii, potrivit unui proiect de modificare a Ordonantei privind regimul juridic al contraventiilor, publicat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Noul proiect propune ca, daca pasagerul care a fost prins calatorind fara a plati biletul, nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite, organul administratiei publice locale sa sesizeze instanta de judecata pe a carei raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contravenientului, in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, tinandu-se seama de partea din amenda care a fost achitata.