"Trebuia facut ceva" cu copiii care nu reusesc sa ia Bacalaureatul, dar "pericolul mare este ca la presiuni politice acest Bacalaureat Profesional sa nu dea dreptul de admitere la anumite universitati tehnice din Romania. Mi-e foarte teama ca presiunea unora private va fi foarte mare pentru asa ceva", a declarat pentru HotNews.ro profesorul coordonator al lotului olimpic national de Matematica, Radu Gologan. Daca examenul va fi insa serios, atunci "va avea o consecinta pe piata muncii", este de parere Gologan.

Radu GologanFoto: Hotnews

Amintim ca Senatul a aprobat astazi, 17 septembrie, legea care prevede introducerea Bacalaureatului Profesional. Senatul este camera decizionala, astfel ca este posibil ca acest tip de Bacalaureat sa fie introdus incepand chiar cu acest an scolar. Legea le da elevilor posibilitatea de a opta intre Bacalaureatul National, diploma cu care pot da la facultate, si Bacalaureatul Profesional, care nu le da drept de acces in universitati.

Cele mai importante declaratii acordate HotNews.ro de catre Radu Gologan, profesorul coordonator al lotului olimpic national de Matematica:

  • Evident ca trebuie facut ceva. Legea Educatiei prevede Bacalaureatul diferentiat si acolo trebuie ajuns. Eu am inteles de la doamna Andronescu ca asta este o masura de exceptie facuta repede ca sa mai scoatem putin din psihoza asta ca ce ne facem cu invatamantul si sa le oferim macar un echivalent celor care nu sunt in stare sa ia Bacalaureatul din motive obiective sau subiective.
  • Dar lucrul asta trebuie completat cu ceva, pentru ca de exemplu in Franta unde exista bacalaureat diferentiat el iti ofera posibilitatea sa accesezi cu el o alta forma de educatie.
  • Nu va trebui sa se demonetizeze invatamantul superior, cum vor exista presiuni foarte curand ca si acest Bacalaureat sa fie folosit pentru universitatile tehnice, ceea ce ar fi un mare dezastru.
  • Dar copilul trebuie sa stie ca avand acest bacalaureat poate sa intre la o scoala de specializare ca muncitor calificat, dulgher, electronist, asa cum se intampla in Franta la o scoala serioasa.
  • De exemplu, am vazut in Franta inca din anii '90 ca cu un bacalaureat tehnic destul de rudimentar, in care cunostintele de matematica sunt la nivel de clasa a VIII-a si cateva cunostinte de natura si fizica, elevii se duc la o postliceala de doi ani, dar de acolo ies niste tehnicieni desavarsiti: specialisti in montat calculatoare, instalatori foarte buni, samd, ceea ce ducem lipsa tot mai mult.
  • Va trebui ca elevul sa aiba niste competente si va trebui acest Bacalaureat Profesional sa ii dea si lui dreptul la ceva mai departe.
  • Daca lucrurile nu se fac cum trebuie, s-ar putea ca peste 5 ani sa ne trezim ca nici acest Bacalaureat nu este trecut de o mare masa de copii.
  • Nu imi dau seama in ce masura este si factorul politic implicat aici. Ideea este bune si ea apare ca masura de perspectiva incepand cu generatia care este acum in clasa a IX-a, in Legea Educatiei Nationale.
  • In acelasi timp, si curriculumul scolar va trebui facut in asa fel incat sa poata fi decelat ce este pentru acest Bacalaureat si ce este pentru Bacalaureatul National.
  • Cred ca, daca acest BAC va fi cat de cat semnificativ, va avea o consecinta pe piata muncii. Semnificativ in sensul sa stii ca proba de competente manageriale a fost cat de cat serioasa. Se intampla lucrul urmator cu angajatoriul: el spune - tu ai luat 5 la BAC, de unde sa stiu eu ca tu esti bun la ceva? Ori daca el vine cu un 8 la un Bacalaureat Profesional si acel Bacalaureat s-a desfasurat corect, angajatorul are de unde sa aleaga.
  • Dar Bacalaureatul Profesional va trebui sa spuna ceva, sa nu facem din el o varza din care toata lumea sa ia 10, asa cum este cu competentele digitale, de exemplu. Inclusiv in Bacalaureatul National, in ce priveste competentele digitale este un BAC care nu spune nimic. Si mi-e teama ca si cel Profesional se va desfasura la fel cum se desfasoara examenele de competente digitale.  
  • Trebuie sa fie serios, bine gandit si pentru un copil care sa dovedeasca faptul ca poate sa invete o meserie.
  • Nu e neaparat o treaba psihologica, asa cum initial a spus doamna ministru. De fapt nu cred ca s-a referit numai la asta. Dar la un moment dat s-a repetat fraza pe care a spus-o: sa le dam si lor satisfactia unei reusite. Nu cred ca asta e principalul lucru.
  • Sigur ca influentam putin opinia publica si ne mai departam putin de ideea asta ca invatamantul romanesc e vai de mama lui.
  • Pericolul mare este ca la presiuni politice acest Bacalaureat sa nu dea dreptul si la anumite universitati tehnice din Romania. Mi-e foarte teama ca presiunea unora private va fi foarte mare pentru asa ceva.
  • Nu trebuie sa pornim de la ideea ca invatamantul nostru este chiar atat de dezastruos. Suntem intr-un impas imens, de multi ani, dar nu suntem singurii care avem aceste probleme, e vorba de niste schimburi masive in mentalitatea generatiilor tinere si noi, educatorii si cei care vorbesc de stiintele educatiei, inca nu stim care este varianta cea mai buna.

Nascut in 1952 la Brasov, profesorul Radu Gologan a fost premiat cu argint si bronz la Olimpiadele Internationale din 1970 si 1971. Este profesor universitar la Universitatea Politehnica Bucuresti, cercetator la Institutul de Matematica al Academiei Romane si coordonator al olimpiadelor de matematica din 2000.

Citeste si: