Sedinta Parlamentului in care s-a citit cererea de suspendare a presedintelui Traian Basescu s-a incheiat joi, dupa aproximativ o ora si jumatate. Senatorul PSD Toni Grebla a citit cele 16 pagini ale cererii depuse de USL, iar Traian Basescu a cerut respectarea legalitatii in procedura de suspendare. Basescu a anuntat ca va veni in Parlament si in sedinta in ca se va vota cererea de suspendare. Presedintele i-a provocat pe parlamentari sa organizeze simultan 2 referendumuri: cel pentru demiterea sa si altul pentru validarea unei noi Constitutii care sa prevada Parlament unicameral si maxim 300 de parlamentari. Discursul lui Basescu a fost urmat de citeva controverse pe procedura. In final, Parlamentul a votat ca CCR are termen sa-si dea avizul consultativ pina miine, vineri, ora 12.00. De asemenea, Parlamentul a respins prin vot cererea PDL de constituire a unei comisii de anchetare a actiunilor presedintelui. Ca urmare a sedintei de azi, vineri 6 iulie Parlamentul va avea o noua sedinta de plen in care se va vota cererea de suspendare a lui Traian Basescu.

Vezi cele mai importante declaratii ale zilei in Parlament

11.48: Sedinta plenului Parlamentului s-a incheiat. Concluziile sedintei:

  • a) cererea de suspendare a lui Traian Basescu a fost citita;
  • b) cererea va fi trimisa Curtii Constitutionale pentru aviz consultativ pina vineri la ora 12.00;
  • c) cererea PDL de constituire a unei comisii de ancheta a actelor de care presedintele este acuzat in cererea de suspendare a fost respinsa

11.43:Parlamentul a votat:Curtea Constitutionala trebuie sa dea avizul consultativ pe cererea de suspendare pina vineri, 6 iulie, la ora 12.00.

11.38: Se supune la vot termenul pana la care Curtea Constitutionala sa dea votul consultativ: 6 iulie ora 12.00 sau doua saptamani (propunerea grupului PDL). UPDATE: 221 voturi pentru 6 iulie, niciun vot impotriva, 8 abtineri - CCR solicitata sa emita votul consultativ pana vineri 6 iulie ora 12.00

11.34: Vasile Blaga anunta ca exista o problema de procedura cu numarul de voturi. A inceput o disputa intre diversi parlamentari pe teme de procedura

11.34: Ioan Oltean: Stimati colegi, va rog sa dati termen doua saptamini Curtii Constitutionale pentru aviz

11.30: Valeriu Zgonea: Cererea de suspendare va fi trimisa catre CCR pentru consultare si pentru a raspunde in termenul convenit de Parlament

11.25: Valeriu Zgonea a trecut rapid la vot propunerea PDL de constituire a unei comisii de ancheta in cazul suspendarii presedintelui Basescu. Acum se numara voturile, exprimate prin ridicarea mainii. Cu 216 impotriva, 19 abtineri, constituirea comisiei de ancheta a fost respinsa.

11.24: Cezar Preda (PDL): Daca pentru un plagiat deja dovedit ati facut deja 4 comisii care vor judeca peste un an, pentru suspendarea preseditnelui Romaniei nu vreti sa faceti o comisie? Nu e corect si nu sinteti oameni seriosi!

11.22:Eugen Nicolaescu: Grupul parlamentar PNL nu este de acord cu infiintarea unei comisii de ancheta, considerand ca sunt suficiente dovezile asa incat materialul sa fie trimis Curtii Constitutionale, care sa ne raspunda pana maine la 12.00.

11.19: Ioan Oltean (PDL) vorbeste in fata Parlamentului: Acest material (cererea de suspendare a presedintelui, depusa de USL - n.red.) nu poate avea temei juridic petru declansarea masurii de suspendare. Pentru a nu pune intr-o situatie ridicola Parlamentul, in numele grupului PDL propun infiintarea unei comisii de ancheta.

11.16:Presedintele Traian Basescu si-a terminat scurtul discurs in fata Parlamentului, in aplauzele grupului PDL.

11.15: Acum va respect pentru ca ati declansat o procedura constitutionala. As vrea sa fie si corecta, dar va voi respecta de doua ori daca, odata cu referendumul de invalidare sau validare a Presedintelui Romaniei, veti supune votului poporului si modificarile la Constitutie cu Parlament unicameral si 300 de parlamentari.

Va multumesc mult si va asigur de tot respectul meu. Va multumesc!

11.14: Si inchei spunandu-va inca o data: obiectivul major al acestei suspendari este punerea sub control a justitiei, punerea sub control si la dispozitia partidelor din USL a institutiilor statului si, nu in ultimul rand, nerespectarea referendumului care cerea Parlament unicameral si 300 de parlamentari.

Apropo, n-ati vrea, cu ocazia referendumului de validare sau invalidare a Presedintelui, sa organizati si referendumul pentru Parlament unicameral, pentru validarea noii Constitutii, in care sa introduceti doar atat: Parlament unicameral si 300 de parlamentari?

Puteti face, intr-o sesiune extraordinara, numai aceasta modificare la Constitutie.

11.13: Sper ca voi avea ocazia sa raspund punct cu punct celor aflate in sesizarea facuta de PSD si PNL. Pana atunci insa, as vrea sa va mai atentionez asupra unui lucru: nimeni nu va veni sa ne faca ordine in Romania: nici Bruxellesul, nici Washingtonul, nici Beijingul si nici Moscova. Avem obligatia sa ne facem noi ordine in functionarea institutiilor statului, iar prin procedurile pe care Guvernul si majoritatea parlamentara le-au aplicat in ultimele 45 de zile arata ca sunt dispusi sa dea lovituri consistente functionarii institutiilor statului roman, fie ca vorbim de desfiintari de comisii, fie ca vorbim de transformarea Monitorului Oficial in gazeta de perete a Guvernului, fie ca vorbim de emitere de ordonante de urgenta care afecteaza atributiunile Curtii Constitutionale, toate acestea sunt lucruri grave si fac un apel la dumneavoastra: continuati si finalizati procedura de suspendare a Presedintelui Romaniei respectand toate institutiile statului, toate procedurile si Constitutia Romaniei, si atunci nu veti avea din partea mea niciun fel de repros, ba, dimpotriva, va voi spune: multumesc, mi-ati creat conditiile legale sa merg in fata poporului.

11.10: Am vazut ca v-ati asumat o imensa provocare. Vreau sa stiti ca mi-o asum alaturi de dumneavoastra. Provocarea pe care v-ati asumat-o este aceea ca un politician, fie el si Presedintele Romaniei, care a refuzat sa-i minta pe romani pe timp de criza este trimis in fata electoratului sa fie validat sau invalidat.

Pentru mine a fost o obligatie ca Presedinte sa le spun romanilor adevarul despre finantele tarii, despre ce poate si ce nu poate Romania in timp de criza.

S-ar putea ca referendumul sa confirme ca am avut dreptate sa fiu cinstit cu romanii.

Nu i-am mintit, nu i-am pacalit, le-am spus exact cum stateam si ce putea sa faca Guvernul pentru ei, dar nu pentru ca asa am gandit eu, ci pentru ca ceea ce spuneam era rezultatul discutiilor si cu Guvernul, si cu Banca Nationala, si cu Fondul Monetar International, si cu Uniunea Europeana, si cu Banca Mondiala.

Era nevoie ca un politician, politicianul cel mai legitim in sistemul nostru politic, sa aiba curaj sa se aseze alaturi de Guvern si sa le spuna romanilor care este realitatea. De altfel, cred ca in sala sunt si destul de multi oameni care participau la acele intalniri ale coalitiei la care nu am fost niciodata.

Nimeni nu poate sa spuna ca vreodata m-am dus sa bat cu pumnul in masa ca cei aflati in coalitia de guvernare sa faca un lucru sau altul. Dar ei toti au stiut ce este in acordurile cu institutiile internationale care au finantat Guvernul atunci cand nu se putea finanta de pe pietele internationale.

11.08: Si tin si acum sa le multumesc romanilor ca si-au salvat de la o puternica criza economica tara prin propriile sacrificii.

Astazi, aud ca am taiat eu pensiile pensionarilor. Stiu ca prin dese declaratii s-a reusit propagarea acestei convingeri si catre pensionari.

La referendumul de suspendare, mi-as dori mult sa fiu votat de pensionarii care nu au pierdut nimic la pensie sau de pensionarii carora le-a crescut pensia in timpul mandatelor mele si, mai ales, de aceia care aveau pensii de 18 lei, de 7 lei si pe urma au dobandit 350 de lei, pensia sociala. Mi-as dori sa fiu votat de aceia carora nu le-au scazut pensiile.

11.07: Imi reprosati angajarea publica si declaratiile pe care le-am facut. N-am vazut fapte incriminante, am vazut declaratii. Vreau sa stiti ca si eu sunt la fel de liber ca orice parlamentar sa fac declaratii.

Vreau sa stiti ca, de cele mai multe ori, declaratiile mele au fost expresia parteneriatului pe care l-am avut cu coalitia de guvernare, cu Guvernul, cu Banca Nationala, in momente extreme de criza. Am vrut ca si majoritatea parlamentara si institutiile sa inteleaga ca sunt partenerul lor, ca nu ma ascund la Cotroceni sa spun "Ce rau ati facut", cand stiam foarte bine ca nu aveam alte solutii pentru a preveni intrarea tarii intr-o situatie foarte dificila.

11.05 Mergand mai departe, as vrea sa va spun urmatorul lucru: multi dintre dumneavoastra credeti ca institutiile statului mai sunt ca in anul 2004. Doamnelor si domnilor senatori si deputati, va inselati amarnic. Sunt opt ani de cand, cu migala, cu perseverenta, s-a construit independenta justitiei fata de politic. Stiu ca aveti probleme de neinteles legate de acest lucru.

Am vazut si afirmatiile facute de unul din liderii spirituali ai liderilor USL, domnul Voiculescu: "Trebuie sa controlam justitia". Dragii mei concetateni, aceasta vreme a trecut.

Nu puteti sa intoarceti realitatile institutiilor precum Parchet General, DNA, Inalta Curte de Casatie si Justitie la modul de supunere din anii 2000-2004, iar tentativa dumneavoastra de a acapara toate functiile de decizie in nominalizarea inaltilor demnitari ai sistemului de justitie, va asigur, este una gresita si poate sa esueze la referendum.

11.03: In ceea ce priveste documentul care mi-a fost adus la cunostinta aseara, apreciez ca are patru mari obiective, dintre care trei de fond si unul conjunctural.

- Primul este punerea sub controlul PSD si al PNL a institutiilor statului si in mod deosebit a justitiei.

- Al doilea obiectiv este subordonarea tuturor institutiilor statului catre partid, prin incalcarea grava a Constitutiei si a legilor tarii.

- Cel de-al treilea obiectiv este legat de nepunerea in aplicare a referendumului din noiembrie 2009, prin care poporul, in numele caruia PNL si PSD afirma ca au facut, ca au declansat procesul de suspendare a Presedintelui, a votat cu 85% pentru Parlament unicameral si pentru 300 de parlamentari.

- Acestea sunt motivele de fond pentru care doriti suspendarea Presedintelui Romaniei. Aveti si unul conjunctural - primul-ministru pe care l-ati furnizat este deja recunoscut in toata Europa si si dincolo de ocean ca prim-ministru copy, copy-paste. Copy, copy-paste.

Mai aveti o problema de ultima ora, privind in CV-ul primului-ministru, si ea este legata de faptul ca toti il stiam masterand la Universitatea din Catania, iar ieri in presa a aparut faptul ca n-a urmat niciodata un curs de masterat in Catania. Sigur, este o chestiune conjuncturala, dar este bine sa fie acoperita cu un proces de suspendare a Presedintelui.

11.02: As incepe cu afirmatia ca Nu contest dreptul Parlamentului de a initia si de a finaliza procedura de suspendare a Presedintelui. Este un drept constitutional care il trimite pe Presedinte in fata poporului. Cred in acest mod de a-l valida sau invalida pe Presedintele Romaniei, intr-un moment in care Parlamentul sau majoritatea parlamentara considera ca trebuie sa o faca. Ceea ce nu cred, insa, nu cred ca procedura prin care acest drept constitutional este exercitata de Parlament poate avea fisuri sau abuzuri.

11.01: Basescu: Inteleg ca astazi nu este dezbaterea documentului prezentat si, asa cum am discutat cu conducerea celor doua Camere, eu doresc sa particip la dezbatere. Ca atare, astazi voi face o scurta prezentare, iar cu ocazia dezbaterilor voi reveni in Parlament pentru a raspunde si a prezenta punctul de vedere al Presedintelui Romaniei la fiecare punct. Marturisesc ca sunt si intr-o oarecare dificultate, pentru ca Presedintia a primit documentul aseara, la ora 19:30, si ar fi fost imposibil sa pregatesc o dezbatere si o atacare sau o abordare punct cu punct a celor 20 de pagini din documentul grupului PSD si PNL. Va multumesc, deci, anticipat pentru invitarea mea la dezbaterea in Parlament a documentului politic prezentat anterior.

11.00: Traian Basescu isi incepe discursul

10.56 Toni Grebla a terminat de citit cele 16 pagini ale cererii de suspendare: "Consideram ca un referendum prin care romanii sa aiba posibilitatea de a se pronunta asupra continuarii mandatului dlui Traian Basescu este imperios necesar. Perseverenta dlui Basescu in a incalca Legea fundamentala, prin repetarea unor fapte abuzive si care afecteaza grav functionarea democratica a statului de drept, demonstreaza o atitudine iremediabila a acestuia, ceea ce ne indreptateste sa solicitam suspendarea lui din functie."

10.50: Traian Basescu citeste citeva foi. Toni Grebla a ajuns la pagina 14 din 16

10.43: Toni Grebla citeste textul cu poticneli si dese intreruperi. Basescu isi plimba privirea peste sala de plen. Cei mai multi parlamentari nu sint atenti, butonind telefoanele mobile

10.38: Toni Grebla continua sa citeasca cererea, care are 16 pagini. Liniste in plen, Traian Basescu sta relaxat, cu mina pe spatarul scaunului de linga el

10.25: Toni Grebla, citind cererea de suspendare: Nu exista o alta cale prin care Presedintele sa raspunda pentru actiunile sale decat referendumul popular convocat de Parlament

10.17: Toni Grebla (PSD) citeste cererea de suspendare a lui Traian Basescu

10.15: Traian Basescu sta singur in bancile unde de obicei stau membrii Guvernului.

10.00: Presedintele Traian Basescu a ajuns la Parlament. A fost intimpinat la intrarea in cladire de Valeriu Zgonea si Crin Antonescu, presedintii celor doua camere. Basescu le-a strins mina celor doi

09.55 Vasile Blaga, presedintele PDL: "Vom fi neconditionat de partea presedinteului, care nu face altceva decat sa apere Constitutia si statul de drept. Am convocat colegiul director pentru luni. Am decis sa atacam la Curtea de apel Bucuresti Ordonanta de urgenta prin care au fost restranse atrbutiile Curtii Constitutionale." Blaga a anuntat ca a cerut o comisie de ancheta pentru motivele invocate de USL in cererea de suspendare.

09.30 Presedintele Camerei Deputatilor Valeriu Zgonea a confirmat participarea sefului statului la sedinta extraordinara.

09.20Traian Basescu va fi prezent la sedinta Parlamentului in care se citeste cererea de suspendare din functie

09:05 PDL a solicitat o comisie de ancheta care a analizeze motivele invocate de USL in cererea de suspendare, potrivit Realitatea TV.

Vineri dupa-amiaza urmeaza dezbaterea si votul asupra cererii de suspendare.

Presedintele are dreptul sa-si prezinte punctul de vedere in fata parlamentarilor. Administratia prezidentiala a anuntat joi ca a primit cererea de suspendare.

Presedintele Senatului, Crin Antonescu, a explicat ca in cursul sedintei de joi, dupa citirea documentului, presedintele se poate adresa Parlamentului si poate prezenta un punct de vedere.

Incererea oficiala de suspendare - vezi documentul atasat - USL invoca sapte motive:

I. Presedintele a uzurpat rolul Prim-ministrului si s-a substituit in atributiile constitutionale ale Guvernului.

II. Presedintele a incalcat in mod repetat drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor prevazute in Constitutie.

III. Presedintele a incalcat in mod repetat principiul separatiei puterilor in stat si independenta justitiei.

IV. Presedintele a initiat un proiect neconstitutional de revizuire a Constitutiei si a incalcat procedura de revizuire a Constitutiei prevazuta de legea fundamentala.

V. Presedintele a instigat la nerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale si a facut presiuni directe asupra judecatorilor Curtii, facandu-le "vizite" inaintea unor decizii importante.

VI. Presedintele a incalcat sistematic principiul neapartenentei politice a persoanei care ocupa functia prezidentiala si a abandonat rolul constitutional de mediator in stat si in societate.

VII. Presedintele a incalcat in mod grav prevederile Constitutiei si principiul fundamental al democratiei reprezentative, atunci cand declara ca nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar daca aceasta formatiune politica va obtine majoritatea absoluta in Parlament.

Potrivit Constitutiei articolul 95 privind suspendarea din functie prevede:

(1) In cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor, dupa consultarea Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa

(2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui.

(3) Daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui.

Dupa ce Guvernul a dat miercuri o Ordonanta de Urgenta care a modificat Legea de functionare a CCR astfel incit Curtea Constitutionala sa nu mai dea aviz obligatoriu pe hotaririle Parlamentului, procedura de suspendare a presedintelui este simplificata. Avizul pe care Curtea Constitutionala trebuie sa-l dea, prevazut in Constitutie la articolul 95, alin 1 este un aviz consultativ.

Potrivit legii referndumului in vigoare, referndumul este valid si presedintele poate fi demis cu voturile a jumatate plus unu din numarul cetateniilor cu drept de vot. USL vrea sa se foloseasca de o hotarare a Curtii Constitutionale din 2007 care spune ca presedintele Romaniei poate fi demis cu votul a jumatate plus unu din numarul cetatenilor care si-au exprimat votul.

Daca presedintele este suspendat, interimatul functiei este preluat de Crin Antonescu.