Gazele importate din Rusia sunt folosite pentru incalzire pe vremea friguroasa de acum, insa se spera in gasirea unei alte solutii in perioada urmatoare, a declarat, vineri, presedintele Traian Basescu, conform Mediafax. Seful statului a spus, la inceputul unei intalniri cu Ian Fisher, director general al sucursalei ExxonMobil Explorare si Productie Romania, si Mariana Gheorghe, director general executiv al Petrom, ca nu ar vrea sa piarda ocazia de a vizita vasul Deepwater Champion, care executa forajul in ape de mare adancime din sectorul romanesc al Marii Negre. Basescu a afirmat ca a auzit ca la bordul lui este o tehnologie "ca in Star Trek", transmite Agerpres.

Traian BasescuFoto: HotNews / Dan Popescu

"Incercam sa supravietuim vremii foarte friguroase cu gazele din Rusia, dar sper sa gasim alta solutie in perioada urmatoare", a spus Basescu.

Mediafax a precizat ca ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (EEPRL), o filiala a companiei Exxon Mobil, impreuna cu Petrom, au inceput forajul de explorare la sonda Domino1, prima sonda de explorare in ape de mare adancime din sectorul romanesc al Marii Negre.

Presedintele Basescu a afirmat ca blocul Neptun in care foreaza acum ExxonMobil si Petrom este situat pe teritoriul recuperat acum doi ani de la Ucraina, de la sud-est de Insula Serpilor: "Sonda Domino 1 este situata in blocul Neptun, la 170 kilometri de tarm, in ape cu adancimea de aproximativ 1000 de metri si va fi forata cu tehnologie de ultima generatie. Forajul va fi executat de catre vasul ultramodern de clasa mondiala Deepwater Champion, care a sosit recent in apele romanesti dupa finalizarea programului de foraj offshore din Turcia. Se estimeaza ca operatiunile de foraj vor dura aproximativ 90 de zile".

Romania importa gaze prin companii intermediare de la grupul rus Gazprom, si de la companii din vestul Europei, prin conducta Arad-Szeged (Ungaria).

Pe de alta parte, Basescu a spus ca nu ar vrea sa piarda ocazia de a vizita vasul Deepwater Champion, care executa forajul in ape de mare adancime din sectorul romanesc al Marii Negre. El a afirmat ca a auzit ca la bordul lui este o tehnologie "ca in Star Trek", transmite Agerpres.

In replica, Fisher a afirmat ca tehnologia s-a schimbat foarte mult, in ultimii ani: "Sunt in acest domeniu de 34 de ani si schimbarile tehnologice in timp au fost fenomenale, acum este ca pe nava Enterprise, se foreaza cu ajutorul joystick-urilor. Este incredibil sa vezi schimbarile care se intampla. Cand am inceput prima data, nu se fora la mai mult de 200 de metri, acum se foreaza si la trei mii de metri".

Deepwater Champion a fost construit in Coreea de Sud si a fost proiectat special pentru un acces facil in si din Marea Neagra. Vasul are o turla dubla de foraj si poate efectua simultan o varietate de operatiuni, inregistrand o eficienta crescuta. Construit cu coca dubla, vasul este autopropulsat si capabil sa isi mentina pozitia in larg in conditii de valuri de 9 metri si la o viteza a vantului de 60 noduri (70 mile/h).