Crama Pandora are în spate o istorie de 18 ani, însă noua sa variantă va fi deschisă pentru turism viticol în 2023 și promite autenticitatea dealurilor Vrancei atât în pahar, cât și în experiența vizitatorilor. “Avem și un amfiteatru ce va fi valorificat tot pentru experiențe unice în ideea unor proiecții de film pe parcursul timpului petrecut la cramă. Beciul aflat în curtea noastră va întregi experiența vizitatorilor. Crama va fi deschisă pentru turism viticol, dar și pentru organizarea de evenimente”, ne-a dezvăluit Florin Manoliu - winemaker al Cramei Pandora.

Crama PandoraFoto: Crama Pandora

Crama Pandora, îmbinarea perfectă dintre tradiție și modern

Povestea Cramei Pandora începe în 2004, anul în care a fost înființată. Pe parcursul anilor, Doru Simiz, actualul proprietar, începe să cocheteze cu ideea unei crame noi, moderne, care să îmbine tradiția cu procesele tehnologice moderne, totul pentru a pune în sticle cel mai bun vin, care să păstreze amprenta deosebită a dealurilor Vrancei. Noua cramă a început să fie construită la 500 de metri de cea veche, în vecinătatea unui beci cu o arhitectură unică.

Numele cramei este dat de fabrica de textile Pandora Prod, înființată în 1994 de Doru Simiz, care produce articole de îmbrăcăminte pentru branduri internaționale de top.

“Noua cramă poartă denumirea de “Crama Pandora” și este situată exact lângă plantația de viță de vie aflată în proprietate sa. Beciul mai sus amintit a fost în totalitate reabilitat și are o arhitectură deosebită - formă trapezoidală, de altfel unică din punct de vedere arhitectural în zonă. În plus, a fost introdus în circuitul turistic și găzduiește butoaiele din stejar în care vinurile roșii din portofoliul cramei se maturează”, ne-a povestit Florin Manoliu.

Terroir-ul deosebit al Vrancei, în fiecare pahar de vin de la Crama Pandora

“Soiurile ce vor fi replantate sunt doar soiuri românești, precum Șarba - soi reprezentativ al județului Vrancea, ce a fost obținut la SCDVV Odobești, Feteasca Regală, Feteasca Albă și Busuioaca de Bohotin. Intenția este ca tot ceea ce va fi reprezentat să fie doar cu soiuri autohtone, în ideea în care vinurile rezultate să înglobeze statutul de ambasador al cramei noastre pentru viitoarele exporturi. Intenția noastră este ca, pe viitor, cât mai multe vinuri obținute să fie din soiuri de viță de vie românești”, a explicat winemaker-ul.

Vrancea este cel mai mare areal viticol al țării, iar amprenta acestei zone este ceea ce face Crama Pandora diferită, ceea ce o scoate în evidență față de alte crame.

“Încarcăm să vinificăm cât mai corect, astfel încât amprenta dealurilor Vrancei să fie foarte bine evidențiată. Scopul nostru este să promovăm caracterul aparte al zonei și mai exact al Podgoriei Cotești, datorat terroir-ului său unic”, a spus Manoliu.

De altfel, acesta adaugă că Feteasca Neagră, produsă la Crama Pandora, rămâne un vin emblemă al acesteia, fiind apreciat atât la nivel intern, cât și pe plan internațional.

Cercul, simbolul Pământului, Soarelui, Universului, Cosmogoniei și al Perfecțiunii: centrul etichetei de pe vinurile Pandora

Eticheta de pe vinurile cramei este una minimalistă, care exprimă principalele valori Pandora: Libertate și Creativitate prin Inovație. Un important simbol, regăsit atât în logo-ul Pandora, cât și în mare parte dintre etichetele vinurilor cramei, este CERCUL. Acesta este simbol al pământului, al soarelui, al universului, al cosmogoniei și al perfecțiunii, potrivit lui Florin Manoliu.

“Am urmărit încă de la început să creăm o legătură între originea vinului și notorietatea mitologică a Pandorei. Mitul Pandorei – un mit al originii omenirii, simbol al creației universului, simbol feminin al perfecțiunii, al frumuseții, al eleganței, al grației și al strălucirii. Conținutul “cutiei pandorei” (al sticlei de vin Pandora) este o creație a omului (nu a zeilor), menită să aducă o încântare a simțurilor. Cutia, de această dată reprezentată prin sticlă, ca obiect închis, păstrător al unui conținut, concentrează idea de curiozitate umană – omul dornic de cunoaștere și tentat să descopere ce este ascuns și nou. Povestea este preluată și continuată de identitatea vizuală”, a adăugat acesta.

Cercul este prezent și în tema cutiei, care spune povestea nașterii unui produs nou, “Un vin care se descoperă și te uimește prin sinceritatea lui”.

Florin Manoliu

Concursul Povești cu Vinuri Românești”, o experiență specială a Cramei Pandora

Ca o încununare a muncii depuse în ultimii ani, Crama Pandora a câștigat, în urmă cu 2 ani, premiul pentru cea mai frumoasă etichetă la concursul “Povești cu Vinuri Românești”, organizat de BASF Agricultural Solutions România, cu vinul Pandora Stories, Sauvignon Blanc, din 2019. După cum spune winemaker-ul, acest moment a fost exact încurajarea de care au avut nevoie.

Crama Pandora a participat la mai multe ediții ale concursului, iar Florin Manoliu ne-a spus că nivelul calitativ al vinurilor participante este unul ridicat. Ce au câștigat în urma acestei experiențe?

“În urma evaluării vinurilor, ne-am putut orienta mai bine asupra nivelului calitativ al vinurilor noastre. Ținând cont de participanți, consider corectă evaluarea vinurilor jurizate. Și, nu în ultimul rând, comisia de evaluare a fost mai mereu formata din membri ADAR. Acest lucru spune multe despre calitatea jurizării concursului”, explică el.

Tocmai din acest motiv, reprezentanții cramei își propun să participe și la următoarele ediții ale concursului.

”Ne leagă numai amintiri frumoase de participarea la “Povești cu Vinuri Românești” . Vom participa la edția următoare la toate categoriile, iar vinurile participante vor fi: Sauvignon Blanc - gama Stories (vinuri albe), Fetească Neagră - Gama Secrets (vinuri roșii), Mon Rose by Pandora (vinuri rosé)”, ne-a povestit Florin Manoliu.

Cum va arăta o zi la Crama Pandora începând cu 2023?

Inaugurarea noii crame va avea loc în luna mai 2023, când va fi introdusă și în circuitul turistic. Iar reprezentanții Pandora își propun să facă turismul viticol la fel cum fac și vinul: captivant pentru cei care își doresc să petreacă o zi departe de agitația orașului sau pentru cei care vor vrea să sărbătorească acolo cele mai importante momente din viață. Asta pentru că, pe lângă tururile de degustare, organizarea de evenimente va deveni una dintre principalele preocupări ale cramei.

Iar pentru cei care își doresc să vadă cum ajunge vinul de calitate în pahar, dar au nevoie și de o mică pauză de la agitația de zi cu zi, Crama Pandora le va oferi un parc, o grădină japoneză și un teatru care va permite proiecții de film.

“Ambele săli de degustare oferă, prin amplasarea și arhitectura lor, o experiență completă invitaților și turiștilor. Această parte a business-ului credem noi că va aduce plus valoare cramei noastre, iar vinurile noastre vor putea fi degustate, explicate și înțelese mult mai ușor”, a explicat reprezentantul Cramei Pandora.

Cine este consumatorul de vin din noua generație?

În acest business, este esențial să îți cunoști clientul, să știi care îi sunt pasiunile și cum vrea să savureze un pahar de vin. Florin Manoliu ne-a explicat că cei care fac parte din Generația Millennials reprezintă principalul consumator de vin în următorii 10 ani, un consumator care apreciază autenticitatea și care pune mare preț pe experiențe.

Suprafața viticolă cultivată a cramei Pandora are un total de 45 ha, 62% struguri albi și 38% struguri negri. Expoziția și declivitatea terenului oferă condițiile optime pentru cultivarea viței-de-vie și asigură, astfel, diversitatea soiurilor existente în plantațiile de viță-de-vie din regiunea viticolă Cotești, județul Vrancea.

Articol susținut de BASF