Cadrele didactice din invatamantul primar si cel universitar din Franta s-au mobilizat joi, la Paris si in provincie, pentru a protesta fata de reformele propuse de Guvern si de suprimarea mai multor posturi, relateaza AFP, potrivit Mediafax.

Cvasitotalitatea sindicatelor din invatamantul de stat si privat, impreuna cu principalul sindicat din invatamantul universitar au facut apel la greva si manifestatii de protest in toata tara.

La Paris, intre 9.000 de persoane, potrivit politiei, si 40.000, potrivit unor surse sindicale, in special profesori, dar si elevi au participat la menifestatie.

Manifestantii au scris pe o pancarda mesajul urmator: "Scolile, colegiile, liceele si scolile profesionale impotriva reducerii masive a posturilor, pentru abandonarea reformelor de regres pentru tineri si personal. Pentru viitorul serviciului public al educatiei cu personal cu drepturi si meserii respectabile".

In toate marile orase franceze, manifestatiile au reunit mii de protestatari. Potrivit Ministerului educatiei, circa o treime dintre cadrele didactice au participat la greva, iar potrivit sindicatelor, este vorba de peste 50 la suta, iar in invatamantul primar de 69 la suta.

Situatia actuala reprezinta un test privind modul in care poate fi aplicata o lege recenta care prevede primirea copiilor in scoli pe durata grevelor, mai multe comune de stanga declarand deja ca acest lucru este imposibil din lipsa de personal.

Potrivit Ministerului Educatiei, aceste orase nu reprezinta decat intre "trei si 17 la suta din maximul numarului de comune in fiecare centru academic".

Sindicatele din invatamant denunta lipsa dotarilor in educatie, suprimarea posturilor (11.200 in 2008, 13.500 in 2009) si reformele guvernamentale legate de suprimarea cursurilor de sambata dimineata si a programelor considerate invechite in ciclul primar.

Din 2000, au fost 33 de greve, potrivit minsiterului Educatiei, Xavier Darcos, "adica mai mult de patru greve pe an". "Aceasta arata ca in acest Minister exista o cultura a grevei care ne impiedica sa discutam despre probleme reale, probleme care ii afecteaza pe elevi", a sublinat ministrul.