Episodul II​

Scurta "halta" in Romania a unui medic rezident in Belgia, dupa un an studentie la medicina in Paris: "Despre 'acasa' vazut cu ochii unui roman intors din afara"

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Joi, 31 ianuarie 2013, 11:46 Actualitate | Studenti in strainatate


​Laura Anghel
Foto: Arhiva personala
​Are 29 de ani, este medic rezident si are o experienta de lucru in mai multe spitale din Romania, Franta si Belgia. Laura Anghel a absolvit in 2008 Facultatea de Medicina "Carol Davila" din Bucuresti, anul patru de facultate l-a facut la Paris, la Universitatea Rene Descartes, in cadrul unei burse Erasmus, iar in prezent este in anul 4 de rezidentiat, "primul an de cardiologie", in Bruxelles. Intr-o scrisoare trimisa HotNews.ro, Laura Anghel povesteste cum s-a readaptat la sistemul medical romanesc dupa experienta din Franta, care sunt diferentele dintre facultatea de medicina din Paris si cea din Bucuresti, cum sunt tratati pacientii in cele doua sisteme medicale si cum a luat decizia de a-si continua cariera in Belgia.
  • In Romania a fost socul colegilor: lipsa lor de motivatie (cafeaua si tigara in curtea spitalului erau mai importante decat turul de sala inceput deja pe sectie)
  • Studentul nu avea dreptul sa atinga fisele pacientilor, nu-i era stimulata curiozitatea ca sa gandeasca singur, ne simteam oarecum in plus, caci vedeam cum medicii alergau in toate partile sa-si vada pacientii, sa faca foile etc, iar noi nu-i puteam ajuta, caci nu eram considerati capabili
  • A fost foarte frustant pentru mine sa ma simt retrogradata de la pozitia de membru al unei echipe in Franta la pozitia de copil tolerat prin preajma medicilor si a pacientilor in Romania
  • La noi pacientul e "protejat" de diagnostic: toata familia stie ce se intampla, mai putin persoana interesata
Citeste mai jos scrisoarea integrala trimisa de Laura Anghel:

"Despre 'acasa' vazut cu ochii unui roman intors din afara...

Am venit plina de energie si incredere in mine, am venit cu dorinta de a da mai departe tot ce invatasem la Paris.
 
La inceput m-am lovit de profesori: in septembrie, perioada de restante, a trebuit sa merg la fiecare profesor pentru a-mi echivala sau a da examenele. Organizarea stagiilor, a cursurilor si a examenelor era total diferita si au fost cateva materii pe care nu le studiasem acolo si la care a trebuit sa dau examenul; a fost un profesor care m-a felicitat pentru sansa de a cunoaste si de a lucra in sistemul francez; insa un altul mi-a ras in fata plin de el considerand ca 'm-am dus si eu sa vad turnul Eiffel'. A fost o luna dificila, insa am reusit sa nu pierd anul.
 
Apoi a fost socul colegilor: lipsa lor de motivatie (cafeaua si tigara in curtea spitalului erau mai importante decat turul de sala inceput deja pe sectie), gandirea negativa, pesimismul (nimic nu se schimba, sistemul nu merge etc), barfa (uitasem ce mult se barfeste la noi, si mai ales cu rautate).

Si-apoi socul spitalului ca atare: studentul nu avea dreptul sa atinga fisele pacientilor (in Franta eu scriam fisele..); studentului nu-i era starnita curiozitate, nu era intrebat ce crede, ci era trimis sa asculte un suflu, sa vada ceva, i se aratau lucruri, nu-i era stimulata curiozitatea ca sa gandeasca singur, sa gaseasca raspunsul si sa retina; si-apoi ne simteam oarecum in plus, caci vedeam cum medicii alergau in toate partile sa-si vada pacientii, sa faca foile etc, iar noi nu-i puteam ajuta, caci nu eram considerati capabili. Ni se spunea sa mergem sa vorbim cu pacientii, insa ceea ce faceam noi nu servea la nimic, era doar ca un joc pentru noi ca sa ne exersam... deci nu prea aveam motivatie si ne mai si simteam mici si inutili.

A fost foarte frustant pentru mine sa ma simt retrogradata de la pozitia de membru al unei echipe in Franta la pozitia de copil tolerat prin preajma medicilor si a pacientilor in Romania. Si din aceasta frustare s-a nascut dorinta mea de a pleca.

Si a mai fost un motiv pentru care am vrut sa plec: dotarea spitalelor. In Romania chiar daca se punea diagnosticul, nu se trata sau nu se trata optimal. Daca in Bucuresti mai erau inca ceva resurse, in provincie tristetea era mare. Asa ca am plecat pentru a invata medicina secolului nostru, cu tehnicile, protocoalele, medicamentele timpurilor noastre.

La lista diferentelor dintre Vest si noi, as mai putea nota si modul in care era tratat pacientul: in Franta, pacientului i se explica boala lui, optiunile de tratament, iar decizia, atitudinea finala, era luata impreuna cu pacientul (operatie? tratament medical? ce tratament? Calitate de viata…). Pe cand la noi medicul intra in salon ca un fel de zeitate si-i spunea pacientului ce urma sa se intample (operatie, iesire din spital), dar fara detalii.

O alta diferenta consta in faptul ca la noi pacientul e "protejat" de diagnostic: toata familia stie ce se intampla, mai putin persoana interesata. Si-apoi chiar daca familia explica pacientului, tehnica "telefonului fara fir" e vestita pentru erorile de intelegere la care da nastere. In Vest, pacientul e primul informat, eventual diagnosticul e anuntat pacientului in prezenta familiei daca el doreste. El e pus pe primul loc, el decide ce spune familei, cui ii spune sau pe cine putem informa noi despre diagnostic sau evolutie.

Insa au fost si lucruri bune in acei doi ani pe care i-am petrecut in Romania.

Am vazut sectii care se schimbau: era locurile unde seful de sectie era deschis catre vest si-si trimitea "tinerii" (medicii) la congrese, la stagii si schimburi de experienta, avea grija ca sectia sa fie curata, dotata, etc. Erau conferinte la care erau invitati doctori vestiti din strainatate.

Un alt lucru bun a fost ca am inceput sa vad Bucurestiul cu alti ochi. Mers cu bicicleta la spital, iesire cu rolele, citit o carte sau luat o gustare pe o banca-n parc admirand tot ce era in jur. Am adus cu mine acel fel de-a fi al francezilor de a se bucura si de a savura clipele, fie ele si banale. Tin minte primele reactii ale vanzatorilor cand dadeam buna ziua, ori le spuneam multumesc, le doream o zi frumoasa – erau uimiti, aproape ca nu stiau ce sa raspunda, mai ales cand ma vedeau zambind.

Nu stiam pe atunci ca seria socurilor si a schimbarilor culturale abia incepuse pentru mine. In ultimul an de facultate am dat examenul de rezidentiat in Franta si in toamna am plecat cu trenul, cu doua valize si doua rucsacuri la Dijon, pentru ca numai un an mai tarziu sa-mi mut din nou 'cuibul', de data asta la Bruxelles. Perioada Dijon-Auxerre n-a facut decat sa-mi confirme nivelul profesional francez si sa-mi dea ocazia sa cunosc mai bine mentalitatea si cultura franceza care mi-au devenit atat de dragi.

Asa ca voi trece direct la episodul urmator: Belgia.

Scurta prezentare

Ma numesc Laura Anghel, am 29 de ani, sunt originara din Braila si am absolvit Facultatea de Medicina "Carol Davila" Bucuresti, promotia 2008. Anul patru de facultate l-am facut la Paris, Universitatea Rene Descartes, in cadrul unei burse Erasmus (2005-2006).

Doi ani mai tarziu, m-am intors in Franta, de data aceasta in calitate de medic rezident de anul 1 (am dat examenul de rezidentiat direct in Franta, in calitate de student an terminal la medicina intr-o tara membra a Uniunii Europene). Am stat 6 luni la Dijon si 6 la Auxerre (2008-2009).

Despre stagii
  • In cadrul rezidentiatului stagiile sunt de 6 luni, alegerea lor se face la fiecare 6 luni in ordinea rezultatelor examenului de rezidentiat, pe fiecare an in parte incepand cu anii cei mai mari.
  • Spitalele de stagiu sunt spitale mai mici sau mai mari din toata regiunea care depinde de facultate (in cazul meu in toata Burgundia care are 4 departamente = judete. Deci uneori schimbari de oras/departament la zeci sau sute de km departare)
Despre cazare
  • Cazarea este asigurata de asta data de spital – fiecare spital are camere de internat, in general suficiente pentru toti medicii rezidenti (oricum spitalul e obligat sa asigure cazarea medicilor rezidenti, deci se gaseste mai mereu o solutie).
  • Conditiile insa sunt foarte variabile (fie cladiri vechi cu toalete si dus pe hol si uneori mucegai in camera, fie cladiri prospat construite cu baie in camera).
  • In general atmosfera e functie de grupul din momentul respectiv, dar francezii sunt mai mereu pusi pe petrecere si voie buna. Iar genul asta de viata oarecum "fortata" si nomada creeaza uneori prietenii foarte frumoase.
  • In ceea ce priveste mancarea, in general la pranz este mereu o pauza si cam toata suflarea spitalului merge sa manance (in general mancare calda la cantina) – este o pauza in adevaratul sens al cuvantului, uneori si cu jocuri dupa (baby-foot, tenis de masa, etc. care se gasesc in aceeasi incinta cu cantina)
Despre programul de munca
  • In ceea ce priveste orele de munca, totalul varia mult in functie de stagiu, dar in general se incepea dimineata pe la 8-8:30-9 (in functie de sectie) si se termina pe la 5 sau 6.
  • Garzile incepeau pe la 5 sau 6 si se terminau a doua zi dimineata. Avantajul era ca aveam recuperare dupa garda, adica dupa cele 24 de ore lucrate plecam acasa."
Citeste si prima scrisoare trimisa de la Laura Anghel:








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















20265 vizualizari

  • -2 (16 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:40)

    [anonim]

    • +13 (17 voturi)    
      lipsa de civilizatie (Joi, 31 ianuarie 2013, 15:21)

      quetzal [utilizator] i-a raspuns lui

      n-ai citit articolul sau daca ai facut-o n-ai inteles nimic. Doar o mica parte din motivatia plecarii o constituie dotarile spitalelor restul tine de comportamentul execrabil al colegilor dansei si al profesorilor. Comportament fata de alti colegi dar si fata de pacienti. Iar astea nu se cumpara cu bani, tin de educatie si de civilizatia unei populatii ramase undeva in evul mediu.
      • -12 (18 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Joi, 31 ianuarie 2013, 18:37)

        [anonim] i-a raspuns lui quetzal

        • +6 (8 voturi)    
          politica (Vineri, 1 februarie 2013, 11:36)

          greenforest [utilizator] i-a raspuns lui

          Salut,

          In scrisoare, Laura nu a zis nici un cuvant despre politica. Tu ai redirectat discutia catre politica.
          In principiu ai dreptate, politicieni decid cati bani se duc in sistemul de sanatate, dar pe langa bani, sunt acele lucruri care se pot face si fara bani, descrise in aceasta scrisoare: Comunicare cu pacientii, metoda de transfer a cunostintelor medicilor cu experienta catre rezidenti.

          Numa bine
          • 0 (0 voturi)    
            Comentariu sters de utilizator (Vineri, 1 februarie 2013, 15:01)

            [anonim] i-a raspuns lui greenforest

            • +1 (1 vot)    
              Jigniri (Vineri, 1 februarie 2013, 21:09)

              greenforest [utilizator] i-a raspuns lui

              Eu te salut chiar daca ma faci ipocrit.

              Am o intrebare: de ce inca sunt studenti la medicina, daca e asa de rau?
              Crezi ca doar un medic castiga putin in primi ani de cariera?

              In general sunt de acord cu tine. Mare parte din cei in sistemul medical sunt inca undeva intre nivelul 1 si 2 al piramidei lui maslow.

              Eu cred ca gresesti daca dai vina doar pe Boc. Din pacate vorbim de un sistem care are o istorie veche. Eu personal cred ca sistemul este tinut in acest mod de diverse interese si de incompetenta in anumite cazuri.
              Stii ca se zice ca medicii iau spaga. Eu zic ca de fapt sunt o parte care CER spaga, si o parte care accepta atentii. Poate ca cei care CER spaga nu reprezinta nici 10%, dar strica tot. Un ex: un prieten a trebuit sa ii faca tatalui sau operatie pe cord. L-a intrebat pe medic cat il costa. Medicul i-a dat o lista completa de cheltuieli: lui ata, anestezist atat, medicamente atat, etc... Cost final 900 eur. Ieftin nu? La astfel de medici, care fac probabil 3-4000 eur/luna, crezi ca le convine daca vine statul si le da salar brut 2000 eur?
              Iti propun un exercitiu: uitate la tine in oras cine e/a fost sef de spital si incearca sa afli cam ce casa are si cam ce masina conduce. Acestia sunt cei care tin pe de o parte sistemul asa cum e. Asa il pot controla.

              Legat de diferenta intre clasele sociale, nimeni nu il opreste pe medic sa se faca chelner. Il injuri tu pe Boc, dar socialistilor nu le prea place clasa de mijloc. E clasa pe care nu o controleaza deloc.

              Numa bine
              PSL nu ii tin partea lui Boc, vroiam sa iti aduc in atentie un detaliu de doctrina.
  • -6 (18 voturi)    
    sanatate! (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:48)

    demaGOGU [utilizator]

    astia nu se mai intorc, sa fim realisti

    Romania ii scolarizeaza gratis, ar trebui gasit o modalitate de (re) compensare totusi!
    • +2 (2 voturi)    
      Recompensare (Vineri, 1 februarie 2013, 13:49)

      grebla [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Recompensarea e cand se intorc acasa in concedii sa-si cheltuie banii. Recompensarea e cand trmit bani parintilor. Recompensarea e cand ce se intoarce in Romania (ma refer la bani) depaseste salarul umilitor pe care l-ar lua in tara.
  • +14 (20 voturi)    
    reforma sistemului de sanatate (Joi, 31 ianuarie 2013, 12:57)

    gorjenii [utilizator]

    Un medic tanar, care gandeste frumos si recunoaste dreptul la demnitate al pacientilor si familiilor acestora. Pleaca din tara pt ca a realizat nu nu se poate opune majoritatii si risca sa fie inghitita de siste. Pacat.
    • +11 (13 voturi)    
      Nu cred in sistemul diabolic care te inghite (Joi, 31 ianuarie 2013, 14:07)

      mariluc [utilizator] i-a raspuns lui gorjenii

      Din pacate, este o caracteristica a noastra, a romanilor sa ne intereseze doar propriul bine, nu si cel general.
      E adevarat ca intraga societate romaneasca are multe lacune, dar ce facem noi, cei carora nu ne place "sistemul"? Ne vedem in continuare de viata noastra, criticam si, eventual, plecam din tara.
      De ce sunt atat de putini cei care, cum recunostea si Laura, incearca sa schimbe ceva?
      Ei exista si ar putea fi ajutati si de noi, ceilalti, dar, cine e primul la coada pentru a da o mana de ajutor?
      • +6 (8 voturi)    
        Mentalitate (Joi, 31 ianuarie 2013, 17:18)

        Henry713 [utilizator] i-a raspuns lui mariluc

        Ma bucur ca exista oameni care gandesc astfel. Nu vreau insa sa invinuiesc pe nimeni, inteleg egoismul poporului roman. Lipsa unei educatii decente, a unui castig material acceptabil si umbra unui regim sub care am stat aproape jumatate de secol ne-au adus aici. Tocmai de aceea imi doresc ca romanii ce studiaza intr-o societate sanatoasa si aerisita sa revin in tara cu idei noi si initiativa. Ei reprezinta viitorul Romaniei!
        • +7 (9 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Vineri, 1 februarie 2013, 8:23)

          [anonim] i-a raspuns lui Henry713

          • +1 (1 vot)    
            Cum? (Duminică, 3 februarie 2013, 10:48)

            Henry713 [utilizator] i-a raspuns lui

            Cum poti sa vorbesti asa despre tara ta? Inteleg ca oamenii nu sunt cei mai onesti sau cei mai civilizati dar tocmai acolo trebuie sa atingem. E normal ca daca vii in tara si incerci sa le primesti pe toate pe tava ca in afara o sa fii inghitit de sistem si nu te alegi cu nimic, ba mai mult, ajungi sa "cochetezi cu sinuciderea". E nevoie de oameni puternici, de lideri, de oameni cu viziune! Doar prin faptul ca te intorci si te introduci intr-un loc de munca nu inseamna ca si contribui. Esti doar o alta piesa, un alt pion de sacrificiu. Romania a fost odata mare si va fi si mai mare! Depinde de noi in ce directie o luam si ce alegem sa facem: fugim spre bine sau luptam in genunchi pentru tara noastra?
  • +11 (13 voturi)    
    Toate bune si frumoase (Joi, 31 ianuarie 2013, 18:40)

    Ancutz [utilizator]

    ...dar chiar e nevoie de un stagiu in Franta ca sa invatam sa dam buna ziua si sa spunem "va rog" sau "multumesc"?
    • +9 (11 voturi)    
      se pare ca da (Joi, 31 ianuarie 2013, 19:15)

      zambara [utilizator] i-a raspuns lui Ancutz

      Da, se pare ca e nevoie.
      Si da ar trebui sa plece cat mai multi dintre noi in strainatate. Asa avand ocazia sa vedem ca la ei a spune "multumesc" sau "va rog" nu e ceva exotic poate ne vom intoarce cu gandul de a face si la noi la fel.
  • +1 (3 voturi)    
    Carol Davila,,, (Vineri, 1 februarie 2013, 0:39)

    lucky luck [utilizator]

    Poate vom reusi sa cream nu doar un drum cu un singur sens, ci un aller/retour. Cine stie, poate ca, in secolul 21 vom reusi sa ne egalam patriotii inaintasi ai secolului 19. Ar "face sens"... Sau nu?!
  • +4 (4 voturi)    
    probleme (Vineri, 1 februarie 2013, 14:36)

    vlad.pe [utilizator]

    Problema medicilor romani e ca nu stiu sa se zbata pentru cauza lor si prefera sa plece din tara, cand ati auzit ultima data de greva medicilor ?

    In schimb in fiecare an este greva la metrorex, ratb, rebu unde trebuie sa recunoastem, majoritatea nu au facultate de 6 ani plus rezidentiat de 4-5 ani.

    De ce nu se zbate Colegiul Medicilor ? Fiecare medic sau rezident cotizeaza lunar pentru a ingrasa conturile Doctorilor din Colegiu care nu fac nimic pentru rezidenti sau medicii incepatori!
  • 0 (0 voturi)    
    medicii astia si-i merita comunistii de romani (Vineri, 1 februarie 2013, 17:34)

    stefan2008 [utilizator]

    "La lista diferentelor dintre Vest si noi, as mai putea nota si modul in care era tratat pacientul: in Franta, pacientului i se explica boala lui, optiunile de tratament, iar decizia, atitudinea finala, era luata impreuna cu pacientul (operatie? tratament medical? ce tratament? Calitate de viata…). Pe cand la noi medicul intra in salon ca un fel de zeitate si-i spunea pacientului ce urma sa se intample (operatie, iesire din spital), dar fara detalii. "

    Pai intreaba-i pe romanasi ce parere au despre cei care ii cer medicului sa aplice un tratament alternativ. Sa vezi cum te iau: "ce ba esti tu mai destept ca medicul!?"
    Nu-s mai destept ca medicul, da' nici medicul nu-i un dumnezeu, de fapt medicii ar cam fi cazul sa invete si sa aplice drepturile pacientilor.

    Si-apoi ce sa stabileasca impreuna cu pacientul, cand puturosii astia abia daca au invatat un singur tratament pentru o boala ?!
  • 0 (0 voturi)    
    mesaj pt raluca pantazi (Vineri, 1 februarie 2013, 17:36)

    samaras [utilizator]

    Ati realizat in 2012 un reportaj despre inscrierea dubioasa in cls. 0 si I la Colegiul Goethe. Am noutati pe care as dori sa vi le aduc la cunostinta. Daca va intereseaza, va rog sa ma contactati. Multumesc


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by