​​Un sistem care funcționează deja în numeroase state europene urmează să fie implementat și în România, începând cu 1 octombrie 2022: SGR, un sistem de garanție-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile, unic la nivel național (1). Ce reprezintă în concret acest SGR, cum va funcționa el și care sunt obligațiile principale pentru producători și comercianți?

Oana ZamăFoto: STOICA & Asociatii

SGR vizează ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care vor purta marcajul SGR.

SGR va fi obligatoriu pentru toți producătorii și comercianții care introduc pe piață sau comercializează produse de natura celor enumerate mai sus.

Administratorul SGR va fi desemnat de către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și va avea ca obiectiv principal implementarea, gestionarea, operarea și asigurarea finanțării sistemului de garanție-returnare.

Producătorii au obligația de a se înregistra în SGR prin transmiterea unei notificări speciale, în condițiile stabilite de lege și vor încheia contracte de prestări servicii cu administratorul SGR. Printre obligațiile producătorilor se numără marcarea ambalajelor SGR, raportarea acestora prin intermediul unui sistem informatic online care va fi pus la dispoziție de către administratorul SGR etc.

Există totodată și obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, gradul de îndeplinire urmând a fi verificat de către Administrația Fondului pentru Mediu.

Producătorii vor achita tariful de administrare al SGR, tarif care va include și tariful de gestionare, urmând a fi calculat în funcție de tipul de material, greutate, volum util și proporțional cu cantitatea de ambalaje SGR puse pe piață. Cuantumul și frecvența plății se va stabili de către administratorul SGR. Tariful de gestionare va fi achitat operatorilor punctelor de returnare, pentru ambalajele preluate.

Producătorii vor marca ambalajele SGR cu un simbol reprezentativ (unic la nivel național pentru toate ambalajele SGR și care va fi marcă înregistrată a administratorului SGR) și cu un cod de bare (EAN) care se va aplica pe ambalaj sau pe eticheta produsului, astfel încât să permită cel puțin verificarea datei fabricației, a numărului de lot, a identității producătorului.

Comercianții au la rândul lor obligația de a se înregistra în baza de date a administratorului SGR și să încheie contracte de prestări servicii cu acesta. Comercianții vor fi obligați să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produselor ambalate SGR. Comercianții nu vor mai putea comercializa produse de acest tip de la producătorii neînregistrați în sistemul SGR sau de la distribuitori ai acestora.

Tot comercianților le vor reveni și obligații legate de organizarea punctelor de returnare și de plată a garanției. Nu au obligația de a organiza puncte de returnare comercianții on-line, HoReCa, cei care vând exclusiv prin intermediul automatelor sau cei care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp.

Referitor la procedura de returnare, comercianții au obligația de a accepta ambalajele SGR care vor fi returnate de către consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul unde produsele au fost achiziționate și fără prezentarea bonului fiscal. Aceștia din urmă vor primi contravaloarea garanției fie în numerar sau prin transfer electronic (în situația în care ambalajele sunt preluate manual), fie prin voucher sau transfer electronic (dacă ambalajele sunt preluate prin echipament automat de preluare).

Nu se va restitui garanția în acele situații în care ambalajele nu au aplicat marcajul specific SGR, sunt degradate/deformate astfel încât nu se poate stabili apartenența lor la SGR, nu sunt golite în întregime sau nu sunt returnate în termen de maxim 24 de luni de la data la care administratorul SGR anunță încetarea introducerii pe piață a produselor respective.

Prin grija administratorului, toate cantitățile de ambalaje SGR returnate în cadrul sistemului vor fi predate spre reciclare, tot acesta urmând a asigura îndeplinirea obiectivelor de returnare. Va exista un sistem informatic care va centraliza toate datele privind ambalajele SGR, garanțiile, producătorii și comercianții de SGR, punctele de returnare și centrele de numărare, operatorii care efectuează preluarea și transportul ambalajelor SGR precum și reciclatorii.

Până la data de 31 octombrie 2022, când se așteaptă ca sistemul să devină funcțional, rămâne în sarcina tuturor producătorilor și a comercianților de produse care prezintă ambalaje SGR să urmărească desemnarea administratorului SGR, în vederea notificării, a înregistrării și a încheierii contractelor specifice. Tot începând cu această dată, producătorii neînregistrați în SGR nu vor mai putea introduce pe piața națională produse cu ambalaje primare nereutilizabile vizate de lege sau produse care nu sunt inscripționate cu simbolul și codul de bare special create în acest scop (cu excepția produselor aflate în stoc la data de 30 septembrie 2022).

Note:

(1) Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 955/6.10.2021.

Articol semnat de Oana Zamă - Partner (ozama@stoica-asociatii.ro), STOICA & Asociaţii.