Incepand cu 1 octombrie 2017 nu se mai aplica termenul de gratie acordat in vederea intrarii in legalitate pentru constructiile puse in functiune in lipsa autorizatiei de securitate la incendiu. Oana Badarau, partener PeliFilip, si Gianina Gavanescu, senior associate PeliFilip, discuta despre ce risca investitorii care nu au profitat de aceasta facilitate si nu au intrat in legalitate.

Oana Badarau, Gianina GavanescuFoto: PeliFilip

Care sunt modificarile legislative incepand cu 1 octombrie 2017 in ceea ce priveste obtinerea autorizatiilor de securitate la incendiu? Ce cuprinde documentatia necesara?

Incepand cu 1 octombrie 2017 nu se mai aplica termenul de gratie acordat in vederea intrarii in legalitate pentru constructiile puse in functiune in lipsa autorizatiei de securitate la incendiu. Termenul de gratie introdus in martie 2016 si prorogat ulterior in mod succesiv a permis ca, pe toata aceasta perioada, sa nu fie sanctionata incalcarea obligatiei de a obtine autorizatia de securitate la incendiu, cu exceptia situatiilor grave cand se impunea insasi oprirea functionarii.

Pentru investitorii care nu au profitat de aceasta facilitate si nu au intrat in legalitate, expirarea termenului de gratie atrage riscul ca incepand cu 1 octombrie sa fie sanctionati in situatia unui control din partea ISU. De la aceasta regula sunt totusi exceptati solicitantii care reusesc sa depuna documentatia pentru obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu pana la data de 30 septembrie 2017 sau care au proiecte in avizare pentru finantare, sub conditia ca termenul de conformare sa nu depaseasca totusi data de 31 decembrie 2017.

Asadar, investitorii aflati in aceasta situatie mai pot inca beneficia de facilitatea de a intra in legalitate, daca reusesc sa depuna documentatia pentru obtinerea autorizatiei pana la sfarsitul acestei luni si sa obtina autorizatia pana la sfarsitul acestui an.

Aceasta facilitate reprezinta o oportunitate important de valorificat avand in vedere nivelul ridicat al amenzilor in domeniu ce pot sa ajunga pana la 50.000 RON (pentru situatiile in care nu se dispune si oprirea functionarii) si de care sunt pasibile chiar si organele de conducere ale institutiilor si societatilor comerciale, in nume propriu. Mai mult, este de asteptat ca, ulterior expirarii termenului de gratie numarul controalelor din partea ISU sa sporeasca. Implicit ne asteptam sa creasca si cuantumul total al amenzilor colectate daca este sa ne raportam prin analogie la situatia de la nivelul anului 2015, anterior introducerii termenului de gratie. In acel an, pe fondul tragediei din Clubul Colectiv, s-a inregistrat un record absolut al amenzilor in domeniu.

Amenzi

Controale

Pentru investitorii care doresc sa valorifice aceasta oportunitate mentionam ca, in functie de situatia concreta, documentatia necesara in vederea emiterii autorizatiei ar trebui sa includa ca documente principale: avizul de securitate la incendiu, autorizatia de construire, procesul verbal de receptie la terminarea lucrarilor, scenariul de securitate la incendiu, referatul verificatorului de proiect atestat si documentatie cu caracter tehnic privind lucrarile de constructie.

Care sunt pasii de urmat atunci cand dorim modificarea sau schimbarea destinatiei unei parti a unei constructii?

In situatia in care, conform prevederilor legale aplicabile, pentru constructia in intregime este necesara obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu, atunci pentru lucrarile de modificare/ schimbarea destinatiei este necesara obtinerea documentatiei de avizare/ autorizare care sa trateze doar spatiile asupra carora se intervine. In acest caz, in scenariul de securitate la incendiu se va face in mod obligatoriu o analiza a modului in care aceste interventii influenteaza cerinta fundamentala de securitate la incendiu a intregii constructii. Autorizatia de securitate la incendiu emisa in aceasta situatie va constitui o anexa la autorizatia de securitate la incendiu emisa initial pentru intreaga constructie.

In situatia in care lucrarile de modificare si/sau de schimbare a destinatiei vizeaza o constructie, care nu are autorizatie de securitate la incendiu si autorizarea din perspectiva securitatii la incendiu este necesara pentru acele lucrari, documentatia de avizare/autorizare trebuie sa trateze intreaga constructie.

Atragem atentia ca problema necesitatii documentatiei de avizare/autorizare de securitate la incendiu se pune indiferent daca pentru lucrarile respective este necesara o autorizatie de construire din partea Primariei competente sau nu. Procesul de obtinere a autorizatiei de securitate la incendiu eliberata de ISU este unul distinct de procesul de obtinere a autorizatiei de construire eliberata de Primarie cu toate ca unele etape pot fi comune.

Care sunt conditiile pentru mentinerea valabilitatii autorizatiilor si avizelor de securitate la incendiu?

Avizele si autorizatiile de securitate la incendiu isi pierd valabilitatea atunci cand nu s-au respectat conditiile care au stat la baza emiterii acestora, in ceea ce priveste: stabilitatea la incendiu a constructiei, limitarea propagarii incendiilor, protectia si evacuarea utilizatorilor, siguranta fortelor care intervin pentru stingerea incendiilor, asigurarea posibilitatilor de alimentare cu apa in caz de incendiu si, dupa caz, cu energie a consumatorilor aferenti sistemelor de protectie prevazute.

Prin urmare in exemplul prezentat anterior, daca se executa lucrari de modificare sau schimbare de destinatie la o parte din cladire fara ca acestea sa fie autorizate separat, valabilitatea autorizatiei de securitate la incendiu obtinute initial pentru intreaga constructie ar putea fi afectata daca se constata ca nu se respecta conditiile de mai sus.

Constructiile aglomerate ca centrele comerciale sau cladirile de birouri prezinta riscuri semnificative in cazul unui incendiu. Care sunt obligatiile legale in acest caz?

Intr-adevar avand in vedere numarul mare de utilizatori prezenti in mod simultan in astfel de constructii, un eveniment nefericit ar putea avea consecinte serioase daca nu ar fi gestionat in mod profesionist. Riscul este totusi diferit intre cele doua categorii de constructii. Spre deosebire de cladirile de birouri care au utilizatori cat de cat constanti, numarul acestora fiind cunoscut si in general monitorizat, in centrele comerciale utilizatorii se schimba de la zi la zi, iar monitorizarea numarului acestora este dificil de realizat. Prin urmare in situatia unui eveniment neprevazut, este de asteptat ca interventia si evacuarea sa ridice mai multe probleme la centrele comerciale, utilizatorii fiind mai putin obisnuiti cu caile de acces si de evacuare, iar numarul lor fiind practic necunoscut.

Cadrul normativ aplicabil atat centrelor comerciale cat si cladirilor de birouri este insa destul de restrictiv si menit sa preintampine astfel de situatii.

In primul rand, in majoritatea cazurilor pentru astfel de cladiri este necesara obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu anterior punerii lor in functiune. Legislatia actuala nu mai prevede vreun termen in care sa fie acceptabila punerea in functiune in lipsa autorizatiei de securitate la incendiu. In trecut a existat un astfel de termen de 6 luni de la receptia lucrarilor pentru obtinerea autorizatiei de securitate la incendiu. Acest termen a fost insa abrogat. Prin urmare, daca obligatia de a obtine autorizatia este respectata, aceste constructii sunt certificate ca indeplinind cerinta esentiala de securitate la incendiu inainte de a fi date in exploatare.

Exista insa o multitudine de alte obligatii legale ce au menirea sa preintampine aparitia unor astfel de evenimente. Pentru ca tin de exploatarea efectiva a acestor constructii, respectarea acestor obligatii se poate dovedi chiar mai importanta decat indeplinirea formalitatii autorizarii. Astfel de obligatii in exploatarea constructiilor tin de dotarea efectiva cu mijloace tehnice corespunzatoare, elaborarea planurilor de evacuare, a planurilor de interventie, a actelor de autoritate in domeniu, instruirea personalului, exercitii de evacuare, constituirea serviciului privat de urgenta, obligatii de monitorizare si control etc.

O abordare profesionista si cu simt de raspundere din partea tuturor factorilor implicati poate sa faca diferenta in gestionarea unor astfel de evenimente si limitarea efectelor acestora. Intr-un final, astfel de evenimente pot fi evitate, daca oamenii au la dispozitie mijloacele tehnice de preventie corespunzatoare si sunt instruiti in mod corect si nu intr-o simpla maniera formala. Pentru aceasta credem insa ca e necesar ca la nivelul intregii noastre societati sa creasca gradul de constientizare al acestui pericol si simtul de raspundere fata de educarea in acest domeniu si respectarea normelor aplicabile.

Raspunsuri oferite de catre Oana Badarau, partener PeliFilip, si Gianina Gavanescu, senior associate PeliFilip