Modificările sunt, în general, de bun augur, în contextul în care se așteaptă ca starea de alertă să fie menținută pentru o bună perioadă de timp și în anul următor, însă sunt instituite și formalități suplimentare, iar diversele acte normative conțin și unele necorelări care creează confuzie și risc de aplicare neunitară de către autorități. Am sumarizat în prezentul material cele mai importante modificări din domeniul relațiilor de muncă din ultima săptămână, pentru a facilita interpretarea noilor reguli de către angajatori.
La scurt timp după, marți, 8 decembrie 2020, a fost promulgată și Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 (2) prin care sunt aduse modificări privind mecanismul de reducere a timpului de lucru a salariaților (kurzarbeit), dar și cu privire la ajutorul pentru telemuncă. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 9 decembrie 2020 și a intrat în vigoare în data de 12 decembrie 2020.
1. Prelungirea unor măsuri de sprijinire a angajaților și profesioniștilor
2. Modificări privind reducerea timpului de lucru (kurzarbeit)
Prin intermediul HG nr. 1046/2020, Guvernul a prelungit aplicarea măsurii reducerii timpului de lucru (kurzarbeit) până la data de 30 iunie 2021. Așadar, de principiu, angajatorii vor putea recurge și în prima jumătate a anului viitor la această măsură de sprijin în cazul reducerii de activitate.
Deși intenția Guvernului pare că a fost aceea de a veni în sprijinul angajatorilor și de a flexibiliza regimul juridic al kurzarbeit, o serie de modificări sunt lipsite de conținut prin intrarea în vigoare a Legii nr. 282/2020, întrucât sunt reglementate și de acest act normativ. Or, întrucât Legea nr. 282/2020 a intrat în vigoare la un moment ulterior, aceasta va avea prioritate acolo unde există suprapuneri între cele două acte normative.
- OUG 211/2020 a prevăzut că timpul de lucru va putea fi redus cu cel mult 80% din durata lunară stabilită potrivit contractului individual de muncă (anterior, limita maximă era de 50%).
- Cu toate acestea, în paralel, aceeași prevedere a fost modificată de Legea 282/2020. Astfel, începând cu 12 decembrie, s-a revenit la posibilitatea de a reduce timpul de lucru cu cel mult 50% din durata acestuia, calculată pe bază săptămânală sau lunară, potrivit contractului individual de muncă.
- Potrivit OUG 211/2020, cele cel puțin 5 zile lucrătoare de reducere a timpului de lucru nu vor mai trebui să fie consecutive. Legea 282/2020 a menținut această prevedere.
- OUG 211/2020 mai prevede că interdicția de a angaja personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele prestate de salariații al căror timp de muncă este redus/ de a subcontracta activitățile desfășurate de aceștia se va raporta strict la locurile de muncă în care salariații își desfășoară efectiv activitatea, situate în perimetrul asigurat de angajator, la nivelul cărora se aplică măsura de reducere a timpului de lucru.
- Anterior, interdicția se raporta și la nivelul filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare, fără a fi clar dacă sunt vizate doar cele unde a fost redus timpul de lucru al unor salariați sau la toate aceste unități ale societății.
- Legea 282/2020 menține această interdicție, reintroducând însă o formă a textului aproape identică cu cea inițială. Cu toate acestea, OUG nr. 211/2020 poate reprezenta un punct de reper pentru interpretarea acestei interdicții, având în vedere că forma inițială a textului era ambiguă și putea fi interpretată inclusiv în sensul aplicării interdicției la nivelul tuturor sediilor secundare ale societății, chiar dacă timpul de lucru a fost redus doar în anumite astfel de sedii.
- OUG 211/2020 clarifică faptul că interdicția cumulului indemnizației pentru reducerea timpului de lucru (kurzabeit) cu alte măsuri enumerate la art. 7 alin. (2) din OUG nr. 132/2020 se aplică doar dacă perioadele de acordare a acestora se suprapun.
- Clarifică faptul că indemnizația de 75% are în vedere diferența dintre salariul de bază brut lunar din contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă. Indemnizația va fi decontată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în cel mult 5 zile de la emiterea de către agenția pentru ocuparea forței de muncă a deciziei prin care se constată respectarea condițiilor prevăzute de lege;
- Prevede că interdicția de remunerare suplimentară a structurii de management a angajatorului va viza doar acordarea de bonusuri, fiind eliminată referirea la „alte adaosuri”;
- Clarifică faptul că perioadele în care salariații beneficiază de indemnizația pentru reducerea timpului de muncă constituie stagiu asimilat în sistemul asigurărilor pentru șomaj.
- Se elimină din cuprinsul legii obligația de a înregistra kurzarbeit în Registrul General de Evidență a Salariaților cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia.
Totodată, Legea nr. 282/2020 aduce următoarele prevederi noi pentru decontarea indemnizațiilor, ce vor fi cuprinse într-un nou articol 11 din OUG nr. 132/2020:
- copie a deciziei privind reducerea timpului de muncă, semnată de angajat că a luat la cunoștință;
- balanța lunară de verificare, pentru perioada prevăzută la art. 1 alin. (11) lit. b) (i.e., luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia);
- un acord încheiat cu reprezentanții sindicatului sau, dacă nu există un sindicat, cu reprezentanții salariaților, referitor la procentul din numărul de salariați pentru care s-a dispus reducerea timpului de muncă;
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația pentru reducerea timpului de muncă;
- copie a documentelor de plată a salariilor, cu evidențierea plății indemnizației.
De asemenea, documentația pentru decontarea indemnizației va fi mult mai riguroasă, urmând să fie necesară inclusiv dovedirea reducerii cifrei de afaceri pe baza documentelor financiar-contabile.
III. Agenția pentru ocuparea forței de muncă va verifica documentele depuse de angajator și, în cel mult 5 zile de la depunerea corectă de către angajator a documentației, va emite o decizie prin care va preciza că sunt respectate de către angajator condițiile prevăzute de lege (cum precizam anterior, în cel mult 5 zile de la emiterea acestei decizii, agențiile au obligația de a deconta indemnizațiile).
3. Extinderea ajutorului de telemuncă și pentru salariații care au lucrat în telemuncă pe durata stării de alertă
Având în vedere practica agențiilor pentru ocuparea forței de muncă și răspunsurile primite de la autoritățile publice în ultima perioadă (inclusiv Ministerul Muncii), este foarte posibil ca, în continuare, autoritățile să condiționeze acordarea acestui ajutor de existența unor acte adiționale de telemuncă încheiate cu salariații relevanți, pentru care se solicită ajutorul. Bineînțeles, dacă de la momentul angajării s-a prevăzut în contractul individual de muncă desfășurarea activității în regim de telemuncă, această condiție trebuie considerată împlinită.
Nu în ultimul rând, este important de reamintit că ajutoarele pentru telemuncă se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020. Astfel, pentru a avea șanse să beneficieze de ajutorul pentru telemuncă, companiile care au îndeplinit pe durata stării de alertă condițiile pentru accesarea acestuia ar trebui să formuleze solicitarea în timp util (unele agenții din țară deja au transmis solicitanților că au rămas fără fonduri, așa încât mediul de afaceri așteaptă noi vești pentru suplimentarea fondurilor și soluționarea favorabilă a cererilor depuse cu respectarea condițiilor legale).
Un articol semnat de Ioan Dumitrascu (partener), Cristina Tudoran (senior associate), Alexandru Moraru (associate) - Filip&Company
Note
(1) privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („OUG nr. 211/2020”);
(2) privind măsuri de sprijin destinate salariaților şi angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („Legea nr. 282/2020”);
(3) privind completarea Hotărârii Guvernului nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare și de plată a sumelor acordate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă („HG nr. 1046/2020”).