​​A patra revoluție industrială transformă economia, locurile de muncă, societatea în sine și, implicit, fiscalitatea. Conferința anuală Deloitte Tax&Legal 2018: Revoluția fiscală. România în context european, organizată pe 3 octombrie în București, având peste 200 de participanți, a dezbătut impactul transformării economiei asupra sistemelor fiscale și a legislației în lume și în Uniunea Europeană.

Conferinta anuala Tax&Legal DeloitteFoto: Deloitte Romania

Viteza și amploarea schimbărilor din economie sunt fără precedent în istorie și, din acest motiv, complexitatea lumii apărute la intersecția dintre realitatea fizică și cea digitală este greu de definit și, mai ales, de reglementat.

Doar 20% dintre cei 1.600 de executivi chestionați la nivel global de Deloitte consideră că organizațiile lor sunt foarte pregătite pentru noi modele de afaceri generate de Industria 4.0, o constatare care arată măsura adecvării mediului de afaceri global la Industria 4.0, a explicat Alexandru Reff, Managing Partner Deloitte România, în deschiderea conferinței. Însă Industria 4.0 este aici, iar deciziile de investiții trebuie să fie luate rapid. Atât comunitatea de afaceri, cât și statele trebuie să se adapteze. Conștientizarea transformărilor radicale este primul pas în acest proces.

Alexandru Reff, Managing Partener Deloitte România

Taxele și Industria 4.0. Încotro se îndreaptă reglementările

Totuși, cum ar putea sistemele fiscale actuale construite cu aproape un secol în urmă în jurul modelului economic tradițional să se adapteze Industriei 4.0?

Autoritățile de reglementare admit că economia digitală nu mai poate fi taxată conform regulilor de până acum.

Prezența fizică nu mai este relevantă în unele cazuri nici pentru taxarea companiilor, nici a muncii care a devenit mai mobilă și mai puțin dependentă de angajatori. Datele și conținutul generat de companii și de clienții lor în mediul digital sunt produse noi căror trebuie să li se atribuie o valoare ca să poată fi impozitate.

Serviciile s-au digitalizat, roboții au început să ocupe locuri de muncă, iar finanțarea prin ofertele inițiale de monedă, Initial Coin Offering (ICO), a început să înlocuiască finanțarea prin oferte publice inițiale, Initial Public Offering (IPO).

În acest context apar multe întrebări:

Unde și cum ar trebui să se impoziteze venitul? Care este valoarea care urmează să fie impozitată? Ce implicații fiscale există asupra capitalului uman?

Uniunea Europeană a început să dezbată aceste probleme și a înaintat mai multe propuneri de directive.

Andrei Burz Pînzaru, Vlad Boeriu, Alexandra Smedoiu, Istvan Jakab, Dan Bădin

Impozitarea economiei digitale este un subiect fierbinte, atât pe agenda UE, cât şi pe cea internaţională, după cum a precizat unul dintre invitații conferinței Tax&Legal Deloitte, Istvan Jakab, Consilier Economic la Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Pe agenda Comisiei se află trei priorităţi pentru politica fiscală pentru care se dorește un progres semnificativ în următorul an: o impozitare echitabilă a economiei digitale, adoptarea bazei fiscale consolidate comune a societăţilor şi crearea unui regim definitiv unic pentru TVA.

Cele trei priorități, alături de alte propuneri în direcția transparentizării în relația cu autoritățile statelor, așa cum este directiva care vizează combaterea spălării banilor, au fost discutate de Dan Bădin, Partener Coordonator servicii fiscale și juridice, Deloitte România, Alexandra Smedoiu Partener Impozitare Directă, Vlad Boeriu, Partener Impozitare Indirectă, Deloitte România și Andrei Burz-Pînzaru, Partener Coordonator Reff și Asociații, societate de avocați membră Deloitte Legal.

Alexandru Aparaschivei, Daniel Petre, Andrei Burz Pînzaru, Iulian Stanciu, Dan Bădin

Țin pasul reglementatorii cu evoluția tehnologică? a fost întrebarea de la care a pornit dezbaterea în a doua parte a conferinței care l-a avut ca invitat pe Iulian Stanciu, CEO și acționar eMag, cea mai mare companie de comerț electronic din România.

Reglementatorii se mișcă mai lent decât mediul de afaceri, au concluzionat vorbitorii - Dan Bădin, Andrei Burz Pînzaru, Daniel Petre, Director Taxe Directe și Alexandru Aparaschivei, Director Taxe indirecte -, însă companiile nu își pot permite să aștepte riscând să piardă oportunități create de economia digitală. În același tocmai lipsa unor reglementări stricte a făcut posibilă dezvoltarea rapidă pe baza noilor tehnologii. O reglementare capabilă să reconcilieze modelele de afaceri noi, globale cu reguli fiscale naționale fragmentate, uneori protecționiste, va fi critică în perioada următoare.

Iulian Stanciu

După încheierea conferinței, experții Deloitte au abordat în cadrul mai multor seminarii subiecte de actualitate pentru comunitatea de afaceri: Inspecții fiscale – noutăți și abordări practice; Tranzacții intragrup - o abordare cuprinzătoare; Conformarea fiscală – noile reguli ale jocului; Comerțul online și piețele digitale; Evoluția legislației fiscale a UE și impactul acesteia asupra României.