De la momentul aprobarii ordonantei privind plata defalcata a TVA, caracteristicile sistemului au fost intens discutate. Cele mai recente declaratii de la varful guvernului au pus sub semnul intrebarii aplicarea generalizata a acestui sistem. Cu toate acestea, in Parlament inca se dezbate, opiniile fiind divergente.

Ramona Trusculescu, Alexandru ComanescuFoto: Deloitte Romania

Daca mecanismul va intra in vigoare obligatoriu de la 1 ianuarie 2018 si va deveni parte a realitatii fiscale, dincolo de oportunitatea lui in peisajul economiei romanesti, contribuabilii vor fi pusi in situatia de a-l aplica. Implementarea nu va fi simpla, implicand costuri suplimentare atat pentru contribuabili, institutii bancare, cat si pentru autoritatile fiscale.

Efortul administrativ si potentialele dificultati intampinate de contribuabili vor fi diferite in functie de dimensiunea, dar mai ales de specificul afacerii. Consideram ca va exista cel putin o categorie de companii, asa cum vom arata in continuare, pentru care povara aplicarii mecanismului poate fi relativ redusa.

Pentru inceput, vom inventaria stimulentele oferite celor care vor sa intre optional in sistem in perioada 1 octombrie - 31 decembrie, asa cum sunt prezentate in ordonanta aprobata la finele lunii august:

  • Reducerea cu 5% a impozitului pe profit aferent trimestrului 4 al anului fiscal 2017;
  • Anularea penalitatilor de intarziere aferente TVA restanta la 30 septembrie 2017 inclusiv.

Exemple de activitati care ar putea fi stimulate sa testeze mecanismul

Facilitatea privind reducerea impozitului pe profit poate prezenta interes pentru acei contribuabili ale caror livrari/prestari nu sunt impozabile in Romania (sau sunt scutite de TVA) cum ar fi: centrele de excelenta numite "shared service centers", prestatorii de servicii de procesare (lohn), operatorii implicati in livrari intra-comunitare/exporturi, centrele de tehnologie/IT.

Pentru acestia:

  • riscul blocarii sumelor de TVA incasat de la parteneri este nul (facturile emise catre parteneri nefiind purtatoare de TVA, bineinteles atat timp cat conditiile de neaplicare a TVA romaneasca sunt indeplinite);
  • impactul va fi resimtit asupra modului de efectuare a platilor catre furnizorii interni (chirie, utilitati, materii prime, etc.).

Principala modificare pentru aceste categorii de contribuabili ar fi ca suma TVA facturata sa fie achitata de acestia din contul de TVA, si nu din contul curent asa cum se facea pana la data implementarii noului mecanism. Astfel, alimentarea contului de TVA din contul curent va fi necesara.

In acest context, perioada ramasa pana la finalul anului ar putea fi folosita de catre acesti contribuabili pentru diminuarea costurilor cu implementare mecanismului prin reducerea cu 5% a impozitului pe profit aferent trimestrul IV 2017 si testarea diverselor sisteme/proceduri a caror obligativitate incepand cu 1 ianuarie 2018 este tot mai probabila.

De asemenea, implementarea optionala poate aduce beneficii si pentru procedura de rambursare a TVA datorita unei potentiale reduceri a riscului fiscal calculat de autoritatile fiscale.

In vederea aplicarii optionale trebuie depusa o declaratie fiscala, urmand ca autoritatile fiscale sa inregistreze contribuabilul in maximum 3 zile (registrul deja functioneaza).

Introducerea obligatorie a acestui sistem va presupune costuri de implementare indiferent de optiunea contribuabililor. In aceste conditii, facilitatea privind impozitul pe profit ar putea reprezenta modalitatea de reducere sau chiar recuperare integrala a acestora.

Un articol semnat de Ramona Trusculescu, Director Deloitte Romania si Alexandru Comanescu, Senior Manager Deloitte Romania