Science Weekend: Oamenii de știință au descoperit planete „superlocuibile”, chiar mai bune decât Pământul. Dar nu sunt destinații de city-break

de A.Th.C.     HotNews.ro
Vineri, 9 octombrie 2020, 20:01 Actualitate

Exoplanetă pe orbita unei stele îndepărtate
Foto: NASA Ames
Geobiologul Dirk Schulze-Makuch de la Washington State University (WSU) a coordonat un studiu publicat luna trecută în revista Astrobiology. Lucrarea identifică două duzini de exoplanete (planete din afara Sistemului Solar) care pot fi lumi „superlocuibile”, mai favorabile vieții decât a noastră.

Când intitulezi o lucrare de cercetare „În căutarea unei planete mai bune decât Pământul” nu trebuie să te joci cu cuvintele. Terra, singurul loc din Univers despre care suntem siguri că găzduiește viață, impune un standard foarte ridicat pentru alte planete.

Cercetătorii au elaborat un set de criterii pentru ca o planetă să fie calificată drept „superlocuibilă”. Lista include o vârstă între 5 și 8 miliarde de ani (Pământul are o vârstă de 4,5 miliarde) și o poziție în zona locuibilă a unei stele, unde poate exista apă lichidă. Au căutat de asemenea și stele mai vechi, care sunt mai reci decât Soarele.

În loc să se concentreze pe clone ale Pământului, cercetătorii au căutat planete mai masive decât a noastră. „Este de așteptat ca una care are masa de 1,5 ori mai mare decât Pământul să rețină căldura interioară de la descompunerea radioactivă și să aibă și o gravitație mai mare, care să rețină atmosfera o perioadă mai mare de timp” a comunicat luni WSU.

Există multe necunoscute când este vorba despre paradisuri potențiale. „Locuibile nu înseamnă că aceste planete ar găzdui viață cu certitudine, ci condiții care ar face-o posibilă”, apreciază WSU. O problemă și mai mare este că toate candidatele sunt toate la distanțe de peste 100 de ani-lumină, prea departe pentru a putea fi atinse vreodată.

Cele mai folositoare sunr criteriile pentru planete care pot să nu arate exact ca Pământul, dar pot fi locuri chiar mai grozave pentru viață. Aceasta ar ajuta la direcționarea resurselor pentru următoarele generații de telescoape, cum este îndelung întârziatul James Webb al lui NASA.

„Trebuie să focalizăm anumite planete care oferă cele mai bune condiții pentru viață complexă”, apreciază Schulze-Makuch. „Totuși, să fim prudenți și să nu încremenim căutând un al doilea Pământ, deoarece pot exista planete mai favorabile vieții decât a noastră”. (CNet.com)

Hmm... (Vineri, 9 octombrie 2020, 20:36)

Cataleya [utilizator]

"peste 100 de ani-lumină, prea departe pentru a putea fi atinse vreodată."

Never say never.
    In ziua de azi, omenirea reuseste sa realizeze aproape zilnic cate ceva ce acum 100 de ani parea o utopie sau fantasmagorie.

Vorba unuia, cand a fost intrebat care este reteta genialitatii ,el a raspuns:
    - Prostia omeneasca.
    - Cum asa?
    - Pai, cand toata lumea stie ca anumite probleme sunt imposibil de rezolvat, exista cate-un prostanac care nu stie acest lucru si pur si simplu rezolva acele probleme.
      Asa este (Vineri, 9 octombrie 2020, 23:30)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

Insa in trecut bariera cea mare era una de realizare. De exemplu se stia ca zborul a ceva mai greu ca aerul e posibil (pasarile) insa nu exista un motor cu raport masa / putere mic. Unul pe abur are acest raport mare. Merge pe vapor instalat insa nu pe avion.

Problema acum este cu viteza luminii. Numeroase demonstratii matematice arata faptulb ca nu o putem depasi. Fireste: e posibil teoria sa fie incompleta (cum a fost cea a lui Newton pana a fost completata de Einstein), gresita (improbabil) sau sa existe cu totul alta cale. Pe scurt insa nu avem nici un indiciu in nici una din aceste directii. Asta e problema. Acum ne-am lovit de o bariera teoretica (mult mai greu de daramat insa ca si tine sper ca intr-o zi sa fie daramata). S-a mai intamplat.
        Fii atent la asta: Time dilatation! (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 9:32)

Alui [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

“ constant 1 g acceleration would permit humans to travel through the entire known Universe in one human lifetime.[9]”
          Pentru asta (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 13:10)

gamma [utilizator] i-a raspuns lui Alui

Trebuie sa incalci legea a 3-a a lui Newton cu un motor cu inpuls specific infinit altfel ecuatia rachetei te lasa urgent fara masa de reactie .
          Trebuie rabdare aka nave generationale . Chiar si ele ar avea nevoie de tehnologia fuziunii , versiunea hipefiabila . Partea buna e ca ele necesita doar bani si rabdare nu rescrierea fizicii .
            Sau (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 14:20)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui gamma

Sa curbezi spatiu-timpul calatorind o distanta mai mica efectiva. Oricum, intram pe domeniul speculatiilor. Momentan teoria nu permite astfel de calatorii. Si poate chiar asa e. Poate din acest motiv nu vedem alte nave ale altor civilizatii.
      Intre timp, la Iasi (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 10:01)

fl0rin [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

Cateva sute de bipede protesteaza pentru ca nu le este permis accesul altor cateva sute de mii de bipede la un cadavru.
        sssttt (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 12:15)

..13 [utilizator] i-a raspuns lui fl0rin

ca te aude/citeste BOR-ul ...
          au citit deja (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 17:00)

fl0rin [utilizator] i-a raspuns lui ..13

am vreo 5 minusuri :))
        :)))) (Duminică, 11 octombrie 2020, 15:36)

sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui fl0rin

Genial comentariu ! :))
    In alta ordine de idei... (Vineri, 9 octombrie 2020, 20:51)

Cataleya [utilizator]

Daca chiar exista planete cu conditii de viata chiar mai bune decat pe Pamant, mai mult ca sigur ca si pe acele planete s-au dezvoltat forme de viata, cel putin la fel de evoluate ca cele existente pe Terra.
    Asa ca, cine stie de cine o sa dam pe-acolo si daca acele forme de viata ar fi dispuse sa ne accepte, ca pe niste sarantoci cu traista-n bat, calatori prin univers, care si-au dat singuri foc la casa !? :)
      Este un concept interesant (Vineri, 9 octombrie 2020, 23:32)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

Insa totodata e posibil ca intreg ecosistemul sa fie tinut in sah de un singur tip de pradator suprem fara prea multa inteligenta. De ce? O planeta cu conditii variabile si cu catastrofe il face pe cel mai inteligent (si fara scrupule as zice) sa supravietuiasca (vezi cazul dino sau neanderthalienilor). Pe o planeta cu conditii stabile regula o face in general cel mai cu muschi pentru ca mancare e din abundenta. In lipsa meteoritului mamiferele s-ar fi dezvoltat mult mai lent iar noi azi nu am sta pe net. Uneori este nevoie de cataclisme pentru evolutie.
        Nu prea tine (Duminică, 11 octombrie 2020, 16:07)

Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

Un super-pradator prost devine o tinta numa' buna de atac pentru ceva, indiferent ca bacterie, parazit multicelular sau alt pradator. Evolutia nu prea permite nici unei forme de viata sa ramana top predator pe termen lung. Orice populatie masiva, stabila, de ceva, indiferent ca e de pradatori sau nu, e o tinta perfecta pentru alti pradatori. E doar o problema de timp pana noi pradatori se dezvolta.

Noi, oamenii, suntem pradatorii de top pe pamant. Dac-am fi ceva mai prosti decat suntem, mai putin organizati social, o epidemie ca asta de-acuma ne-ar putea foarte bine trimite pe calea dinozaurilor. Ceea ce face diferenta e inteligenta.
    Bani aruncati (Vineri, 9 octombrie 2020, 20:56)

AndyXXX [utilizator]

Noi n-am fost in stare sa exploram nici planeta noastra care are atatea necunoscute si ne aruncam sa exploram pietre triste de prin spatiul cosmic.
      Exact (Vineri, 9 octombrie 2020, 23:34)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui AndyXXX

Si expeditiile lui Columb tot bani aruncati au fost. Crezi ca spaniolii acum 500 de ani cercetasera toate vietuitoarele marine pelagice si bentonice de pe coasta Portugaliei? De fapt orice cercetare reprezinta bani aruncati din simplul motiv ca nu ai idee nici macar ce microorganisme se ascund in propriul pat. Tocmai de aceea iti sugerez sa le cercetezi cu amanuntire. Noapte buna. Cum care noapte?!?!? A mintii!
    Romania devine insuportabila (Vineri, 9 octombrie 2020, 21:11)

emil bobu [utilizator]

Intre interlopii eliberati de judecatori pe spaga, politrucii care mint pana ajung la ciolan si poporul de o slugarnicie greu de crezut, mai bine ne mutam pe alta planeta.

Cine are nr. lui Elon Musk?
    Merele este cheia (Vineri, 9 octombrie 2020, 21:42)

ipolitic [utilizator]

Un mar a picat pe capul lui Newton. Asa a inceput stiinta gravitatiei, a planetelor si a sistemului solar. Vom putea cuceri galaxia cand vom fi capabili sa colectam suficiente gauri de vierme pentru a crea una potrivita pentru un salt spatio-temporal. De unde atatea gauri de vierme? Din mere.
    Ce ironie (Vineri, 9 octombrie 2020, 22:55)

cenzuratul [utilizator]

Umanitatea gasesti planete locuibile cand i-a pierit cheful de viata.
    Eu cred (Vineri, 9 octombrie 2020, 23:04)

Alexa.99. [utilizator]

ca vom ramane aici si vom fierbe in suc propriu pana la ultimul. Pentru ca daca am fi vrut ceva mai bun pentru planeta asta, am fi facut.
    3+1 dimensiuni (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 0:52)

hdd [utilizator]

mai există o dimensiune de care trebuie ținut seama:
    timpul.

Dacă derulezi istoria Terrei, observi că doar de relativ o scurtă perioadă este favorabilă oamenilor.
    Așa cum observăm, acest lucru e în continuă schimbare. Clima evoluează. Planeta evoluează. Azi e ok. Mâine, poate nu.

De ex, pe perioada dinozaurilor, aerul avea o compoziție care ar fi irespirabilă pentru oamenii moderni, cu o concentrație superioară de oxigen. Tocmai asta contribuia la dimensiunile animalelor de atunci.. Experiment: gândac 2cm condiții normale, crescut în concentrație 30% oxigen, dimensiuni 10cm.

Au fost vremuri când Terra a fost roșie, acoperită de un ocean de apă cu o ridicată concentrație de fier.
    Altele când a plouat 200milioane de ani în continuu etc.
    +
    Milankovitch cycles, care se crede azi că generează erele glaciare (insuficient demonstrat).

Nu e suficient să găsim planeta potrivită: trebuie să o găsim și în momentul potrivit.
      Nu se stie (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 10:11)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui hdd

Daca timpul este o dimensiune. Cert e ca se comporta ca una insa este singura dimensiune evidentiata ca fiind ireversibila (te poti misca cu viteze diferite ce-i drept) intr-un singur sens. In plus, cu cat ai viteza spatiala mai mare (in celelalte dimensiuni) cu atat scade viteza pe axa timpului. Deci e clar ca timpul este sudat de spatiu. DAR este posibil timpul sa fie o iluzie si anume sa nu fie o dimensiune ci sa fie un efect perceptibil al entropiei mereu in crestere (adica al evenimentelor). Intr-un univers in care nu ai nici un eveniment (pentru ca sa zicem particulele sunt separate de orizonturi ale evenimentelor) timpul nu are sens intrucat daca ai baga un ceas in acel univers, simpla incrementare a unui contor reprezinta un eveniment ce violeaza presupunerea de la care am pornit. "Timpul mort isi intinde trupul si devine vesnicie" - filosofia si fizica pot merge mana in mana (de fapt pana la Newton fizica se numea "filosofia naturii").
      Timpul nu e dimensiune (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 10:59)

marc.andre [utilizator] i-a raspuns lui hdd

Timpul este consecinta gravitatiei.
      Controland gravitatia, timpul poate fi controlat. La fel cum controland fluxul de combustibil, se poate controla viteza de deplasare.
        Sa nu fim insa (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 14:21)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui marc.andre

Asa de siguri. Timpul dpdv matematic se comporta ca o dimensiune insa una speciala.
      pai... (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 12:18)

..13 [utilizator] i-a raspuns lui hdd

de aceea au cautat o anumita varsta a planetei...

Sigur ca nu este singura conditie.
        Din pacate (Sâmbătă, 10 octombrie 2020, 14:23)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui ..13

Nestiind ce e "viata" poti sa iti imaginezi doar cam ceea ce stii. E drept, animalele de dimensiunea a ceea ce stim vor arata la fel (forma corpului e data de interactiune acu mediul: aerodinamica, hidrodinamica, etc) dar exista forme de viata pe care de exemplu nici macar nu le vom identifica ca atare doar pentru ca arata cu totul altfel decat credem ca ar fi.
          pana la urma ce inseamna (Vineri, 16 octombrie 2020, 22:53)

..13 [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

Viata???

Nu vorbesc acum de reprezentarea vietii ci ce ar putea sa fie considerat viata?

Vremea la