​​Fenomenul de creștere „alarmantă și necontrolată” a publicității înșelătoare și mincinoase la suplimentele alimentare reprezintă un afront grav la adresa consumatorilor, a sănătății acestora și a companiilor responsabile care activează în această industrie, avertizează Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER). Producătorii de medicamente le cer autorităților să intervină de urgență pentru a reglementa acest tip de publicitate, în special în mediul online și pe platformele social media, unde aceasta a atins „proporții alarmante”.

MedicamenteFoto: / Alamy / Alamy / Profimedia

„În contextul acestei escaladări de practici de publicitate periculoase, PRIMER solicită autorităților din domeniu să intervină de urgență pentru reglementarea publicității de acest tip, în special în mediul online și social media”, se arată într-un comunicat al Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România, care asigură peste 50% dintre produsele din această categorie, dar și din alte segmente destinate îngrijirii sănătății de zi cu zi a românilor, subliniază faptul că această escaladare de practici de publicitate înșelătoare afectează toate companiile membre care respectă în mod riguros legislația și implicit, regulamentele privind publicitatea specifică produselor din categoria suplimentelor alimentare.

Cu toate că există o legislație relativ recentă referitoare la suplimentele alimentare - Legea nr. 56/2021, publicată la 1 aprilie 2021 - care clarifică instituțiile implicate în notificarea suplimentelor alimentare, problema majoră constă în lipsa normelor de aplicare, arată producătorii de medicamente. Chiar daca legea stipula că aceste norme trebuie emise în termen de 90 de zile de la publicare, până în prezent, după mai bine de 2 ani, acestea nu există.

Această lipsă de norme de aplicare „lasă un vid legislativ periculos, iar consecințele se resimt în publicitatea înșelătoare și mincinoasă, care atinge proporții care sfidează siguranță sanitară și bunul gust al consumatorilor, încălcând totodată, toate codurile de publicitate aplicabile pentru acest tip de produse, reprezentând și o amenințare directă la integritatea și credibilitatea întregii industrii de suplimente alimentare din România”.

Prin urmare, PRIMER solicită cu fermitate autorităților competente „să intervină de urgență pentru reglementarea acestei situații, care devine din ce în ce mai dificil de controlat, prin implementarea unui set de masuri pentru a combate publicitatea periculoasă la suplimentele alimentare, în normele de aplicare la Legea 56/2021”.

Totodată, PRIMER cere înființarea unei agenții specializate în aprobarea conținutului publicitar și sancționarea cu amenzi usturătoare a producătorilor, investitorilor media sau agențiilor de publicitate care nu se conformează.

În plus, PRIMER solicită o aplicare mai strictă și severă a legilor și regulamentelor existente în domeniul publicității, în special a celor stabilite de Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), care sunt adecvate în forma actuală.

PRIMER considera că toate aceste măsuri sunt imperios necesare pentru a proteja interesele consumatorilor și pentru a restabili imaginea industriei suplimentelor alimentare.

În acest context, „este esențial ca autoritățile să acționeze rapid în vederea reglementării eficiente a publicității produselor din categoria suplimentelor alimentare, pentru a garanta, astfel, sănătatea și siguranța consumatorilor și pentru a stopa această escaladare a practicilor incorecte si periculoase de publicitate”.

Din PRIMER fac parte 18 dintre cele mai importante fabrici de medicamente din țară: Ac Helcor, B.Braun, Bio-Eel srl, Biofarm, Fiterman Farma, Gedeon-Richter, Infomed Fluids, Labormed-Alvogen, Laropharm, Magistra cc, Polisano Pharmaceuticals, Ropharma, Santa SA, Slavia Pharm, Zentiva, Terapia Cluj, TIS Pharmaceutical, Vim Spectrum, Zentiva.