Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), condus de Raed Arafat, vine cu explicații după ce HotNews.ro și unele publicații au semnalat problemele tehnice ale TIR-urilor de terapie intensivă folosite pentru pacienții COVID-19. Potrivit DSU, de la momentul punerii în funcțiune a celor 5 unități mobile, au existat defecțiuni la sistemul de climatizare, iar pentru a le rezolva un TIR a fost trimis în Turcia, la producător. Pentru alte 3 unități firma producătoare a trimis specialiști în țară. Între timp, DSU a descoperit că TIR-ul de la Victor Babeș este cel care inițial a fost la spitalul din Ploiești, și nu la cel din Pitești, așa cum spunea inițial Arafat.

tir ATIFoto: tion.ro

Unitatea mobilă de terapie intensivă în care trei pacienţi au murit, luni seară, după ce ventilatoarele s-au oprit este cea care a funcţionat în curtea Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti şi care a mai avut probleme tehnice.

DSU a transmis marți după-amiază că cele 5 Unități Mobile de Terapie Intensivă au fost cumpărate cu sprijinul Fundației pentru SMURD și al societății civile, "anticipând presiunea care ar fi putut plana pe întregul sistem sanitar", pentru salvarea unui număr cât mai mare de pacienți aflați în stare gravă, atunci când capacitatea de internare pe Secțiile obișnuite de ATI atinge capacitatea maximă.

Instituția condusă de Raed Arafat mai susține, într-un comunicat transmis HotNews.ro, că Unitățile de Terapie Intensivă Mobilă au scopul de a oferi un suport rapid, eficient și punctual acolo unde se identifică o nevoie acută de susținere a secțiilor de terapie intensivă existente, atunci când creșterea bruscă a numărului de cazuri care necesită terapie intensivă depășește resursele respectivei unități. Aceste unități sunt parte din rezerva națională de protecție civilă, putând fi funcționale și operaționalizate în orice situație de urgență, fie că vorbim de cutremur, pandemie, accidente colective și dezastre, conform DSU.

La acest moment, în afara de Unitatea Mobilă de la Spitalul Victor Babeș, care a fost sigiliată pentru continuarea anchetei și de TIR-ul ATI care urmează să ajungă în țară, 1 TIR este operaționalizat în Iași, la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase “Sf. Parascheva”, iar alte 2 în București, la Institutul de Pneumoftiziologie Marius Nasta, respectiv Spitalul Clinic de Urgență “Sf. Ioan”. În total, peste 700 de pacienți au fost tratați în aceste TIR-uri ATI.

Explicațiile Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) privind problemele tehnice la TIR-urile ATI:

  • De la momentul operaționalizării acestora și până în prezent au fost identificate defecțiuni la sistemul de climatizare, iar pentru a elimina problemele identificate, un TIR a fost trimis în Turcia, la firma producătoare, în scopul remedierii avariei.
  • Problema tehnică privind sistemul de climatizare a TIR-ului ajuns în Turcia a fost remediată, urmând ca în zilele următoare să sosească în țară și să fie operaționalizată.
  • Pentru alte 3 unități, firma producătoare a trimis specialiști în țară pentru a înlătura problemele identificate.
  • Toate Unitățile Mobile sunt în garanție.
  • Pentru ca cele 5 Unități Mobile să funcționeze în condiții optime la temperaturi extreme de iarnă, cu valori negative, firma producatoare a instalat panouri suplimentare de izolație, pe “burta” fiecărui TIR.
  • Totodată, la nivelul altui TIR, a fost semnalată o situație de infiltrare a apei, cauzate de averse abundente. Această situație a apărut ca urmare a executării unor manevre nepotrivite la momentul colantării acestuia, de către o firmă specializată în acest sens. Problema a fost rezolvată în scurt timp de specialiștii firmei producătoare, fiind vorba despre fisuri la garniturile de îmbinare ale elementelor din cadrul tavanului camerelor laterale.
  • Referitor la situația petrecută la Institutul Marius Nasta, unde a fost anunțat un incendiu în cadrul TIR-ului operaționalizat în curtea spitalului, conform raportului efectuat de firma care asigură mentenanța către producătorul unităților de terapie intensivă mobilă, se arată că instalația electrică și celelalte componente ale sistemului de climatizare nu au prezentat urme de incendiu și nu au fost evidențiate probleme tehnice, sistemul funcționând în condiții optime, aceste aspecte sustinând afirmația conform căreia incidentul anunțat la 112 a fost o alarmă falsă.
  • Referitor la schimbarea instalației de oxigen, construită de către spital pentru racordarea unității mobile la stocatorul Institutului Victor Babeș, țevile conductoare de oxigen nu au fost schimbate din cauza identificării unor probleme, ci în scopul unei bune și sigure funcționalități a Unității.

Unitatea de terapie intensivă pentru pacienții COVID-19 a fost instalată în curtea Spitalului Victor Babeș din București sâmbătă, iar DSU precizează că unitatea s-a aflat la Spitalul Județean de Urgență din Ploiești. Inițial, Raed Arafat spunea că TIR-ul ATI a deservit spitalul din Pitești. TIR-ul care în prezent se află în curtea Spitalului de Urgență “Sf. Ioan” din Capitală este cel sosit acum câteva săptămâni de la Spitalul Județean de Urgență Pitești, mai precizează DSU.

Șeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, afirma că luni, în jurul orei 16.25, a existat o creştere bruscă, de peste 6 bari, a presiunii oxigenului în TIR-ul ATI. Ventilatoarele - de fabricaţie americană - s-au oprit pentru că, atunci când se depăşeşte această presiune, intră în sistem de autoprotecţie şi se opresc, iar apoi personalul spitalului a preluat ventilația pacienților, a spus Arafat, care nu a putut preciza cât timp au stat bolnavii fără oxigen.

La acel moment, în TIR-ul ATI erau 8 pacienți COVID, iar 3 dintre ei au murit.

Conform Departamentului pentru Situații de Urgență, la momentul incidentului de luni un reprezentant al firmei distribuitoare a ventilatoarelor - Medist SRL - se afla în curtea spitalului, dar a refuzat să intre în TIR-ul ATI, de teamă din cauza pacienților COVID aflați acolo, iar în final a plecat.

Serviciul Omoruri al Poliției Capitalei a deschis luni seară dosar penal pentru ucidere din culpă. Dosarul a fost preluat de către Parchetul București, iar luni seară au fost audiate 7 persoane - cadre medicale și personal tehnic. Una dintre ipoteze este o eroare umană.