​DOCUMENT

Premieră în România: Plătești asigurare de sănătate? Ai acces la toate decontările făcute de CNAS în numele tău. Legea are norme de aplicare, la un an de la adoptarea în Parlament

de Alina Neagu     HotNews.ro
Joi, 13 august 2020, 11:35 Actualitate | Sanatate


Card de sanatate
Foto: AGERPRES
​Fiecare român care plătește contribuția la asigurările de sănătate poate avea acces, la cerere, la lista tuturor decontărilor făcute de Casa de Asigurări de Sănătate în numele său, începând din acest moment. Casa de asigurări trebuie să dea răspunsul în termen de 45 de zile de la înregistrarea solicitării, iar solicitarea de informații privind decontările poate viza doar anul în curs. Legea adoptată în septembrie anul trecut de Parlament are, în sfârșit, și norme de aplicare. Ordinul comun al Ministerului Sănătății și al Casei de Asigurări de Sănătate pentru aprobarea normelor metodologice a fost publicat în Monitorul Oficial.

Practic, Casa Națională de Asigurări de Sănătate trebuie să comunice, la cerere, toate decontările făcute în numele unei persoane asigurate.

Plătitorii de asigurări de sănătate pot solicita date privind decontările făcute în numele lor pentru serviciile medicale, îngrijiri la domiciliu, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive prevăzute în pachetul de bază, precum și servicii medicale, medicamente, materiale sanitare specifice, dispozitive medicale și altele asemenea acordate în cadrul programelor naționale de sănătate curative decontate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Proiectul de lege ce vizează transparentizarea decontărilor făcute de CNAS pentru fiecare asigurat fusese adoptat de Parlament în septembrie anul trecut. Legea a fost inițiată de deputatul USR Tudor Pop, membru al Comisiei de Sănătate din Camera Deputaților.

Tudor Pop (USR), inițiatorul legii

"Acceptăm, în sfârșit, faptul că avem o problemă uriașă cu decontările fictive. Și cu faptul că zeci de milioane de lei se duc în buzunarele mafiei din Sănătate și nu pe îngrijirea pacienților. Mi-aș fi dorit foarte mult să păstrăm în proiect opțiunea ca fiecare asigurat să primească și o scrisoare anuală cu totalitatea cheltuielilor, așa cum este de pildă în Austria. Este cea mai eficientă cale, dar mi-au fost aduse ca argumente costurile mari și incapacitatea administrativă de a face acest lucru", spunea Tudor Pop, inițiatorul legii, în septembrie anul trecut, când legea a fost adoptată de Parlament.


Cum soliciți date privind decontările făcute în numele tău. Pașii concreți prevăzuți în normele metodologice:


  • În vederea obținerii informațiilor, asiguratul completează o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
  • Cererea este pusă la dispoziția asiguratului pe site-ul caselor de asigurări de sănătate sau la sediile acestora.
  • Cererea, completată și semnată de persoana asigurată sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia, se depune la sediul casei de asigurări de sănătate este luat în evidență asiguratul sau se transmite pe e-mail cu semnătură electronică calificată și este însoțită, după caz, de copia actului de împuternicire.
  • În cazul cererilor care se depun la casele de asigurări de sănătate se verifică identitatea solicitantului.
  • În situația în care solicitantul optează pentru transmiterea listei prin intermediul poștei electronice, acesta va completa în cerere o parolă din 8 caractere, necesară accesării listei.
  • Lista cuprinde serviciile medicale, îngrijirile la domiciliu, medicamentele, materialele sanitare și dispozitivele medicale, tehnologiile și dispozitivele asistive prevăzute în pachetul de bază, precum și serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare specifice, dispozitivele medicale și altele asemenea acordate în cadrul programelor naționale de sănătate curative decontate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în ordine cronologică, cu precizarea furnizorului care le-a efectuat/eliberat, a datei efectuării/eliberării, precum și a contravalorii acestora, și are structura prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
  • Lista este pusă la dispoziția asiguratului sau, după caz, a reprezentantului legal al acestuia, personal sau prin e-mail, conform mențiunii acestuia din cererea depusă la casa de asigurări de sănătate, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate.
  • În situația în care lista este pusă personal la dispoziția asiguratului sau, după caz, a reprezentantului legal ala acestuia, acesta va menționa pe exemplarul cererii care va fi arhivat la casa de asigurări de sănătate numele în clar, data, semnătura, precum și textul "am primit informațiile solicitate".
  • În situația în care lista este pusă la dispoziția asiguratului sau, după caz, a reprezentantului legal ala acestuia prin e-mail, la exemplarul cererii care va fi arhivat la casa de asigurări de sănătate se atașează e-mailul prin care a fost trimisă lista.
  • Cererile ulterioare de furnizare a acelorași informații, pentru același an calendaristic, precum și cererile vizând alte perioade de timp decât anul calendaristic anterior formulării cererii se vor clasa, potrivit actelor normative în vigoare.
  • Listele transmise persoanelor asigurate potrivit dispozițiilor prezentelor norme metodologice vor fi arhivate în format electronic.
  • Casa de asigurări de sănătate are obligația înregistrării și gestionării cererilor asiguraților, precum și a transmiterii datelor solicitate în termenul prevăzut la art. 5. alin. 1 (45 de zile - n.red.).


Model de cerere care se depune la Casa de Asigurări de Sănătate:





Formular de răspuns:



Proiectul de lege a stat 2 ani în procedură parlamentară, iar Casa de Asigurări de Sănătate s-a opus adoptării lui


Proiectul de lege a stat aproape 2 ani în procedură parlamentară - a fost depus pe 29 noiembrie 2017 și a fost adoptat de legislativ pe 4 septembrie 2019.

Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate s-au opus proiectului de lege, la dezbaterile din Parlament.

La dezbaterile din Comisia de Sănătate pe tema proiectului de lege, reprezentantii CNAS s-au opus inițiativei legislative care vizează transparentizarea decontărilor: "Casa Națională de Asigurări de Sănătate, reprezentată la ședinta Comisiei, a susținut în mod incredibil că asigurații își pot calcula singuri deconturile, pe baza bonurilor de la farmacie și pe baza biletului de externare din spital. Aceiași reprezentanți au recunoscut că Dosarul Electronic de Sănătate este nefuncțional - soft pentru care s-au plătit bani grei - problemă care se dorește a fi rezolvată într-un viitor indecis prin bani europeni. Iar în ceea ce privește primirea decontului prin poștă, reprezentanții au invocat o excepție, zugrăvind în culori dramatice o situație ipotetică în care un alt membru al familiei deschide plicul cu lista tuturor decontărilor, plic care nu îi este adresat", spunea Tudor Pop, în perioada în care proiectul de lege era dezbătut în Parlament.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19123 vizualizari

  • +19 (21 voturi)    
    din seria"cererile online se depun la etajul 2" (Joi, 13 august 2020, 11:54)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    daca se poate complicat, de ce nu, ca doar e Romanistan.
    Suntem in sec 21, anul 2020 si inca se merge pe cereri scrise, olografe, depuse undeva, etc etc, in loc sa avem aceste informatii disponibile intr-un cont online, cu user si parola?! Asa cam cum sunt deja la Medlife, Reg Maria etc....unde iti vezi istoricul analizelor, consultatiilor, la fiecare, etc? E asa complicat oare? Adica , daca acesti privati au putut si pot, CNSAS de ce nu poate?
    • +12 (12 voturi)    
      nu poate (Joi, 13 august 2020, 12:11)

      mandalau [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      pentru ca firmele de casa nu mai pot deconta fictiv si parandaratul ar iesi la iveala.
    • +10 (12 voturi)    
      Si de ce numai un an? (Joi, 13 august 2020, 12:39)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      Nu s-a perimat inca furtul prin decontari fictive??
    • 0 (0 voturi)    
      Ce-i porcaria asta cu cererea ???? (Vineri, 14 august 2020, 15:46)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui Roman_Cetatean

      CNP+ pin de la cardul de sanatate ar trebui sa-mi dea dreptul sa vad , instant, contul meu. Cererea = o porcarie romanesca ceausista.
  • +12 (12 voturi)    
    Daca ..... (Joi, 13 august 2020, 11:54)

    ABBV [utilizator]

    si doar daca, pentru ca informatizarea in Rromania e treaba grea rau....Va fi pus pe online ....sa poti vedea in timp real baza ta de date ....asta ar fi superb minunat .....
    Dar pe posta si cu multe zile distanta .....etc ....
    Oricum daca romani vor fi curiosi .....structura deconturilor se va schimba ....daca nu se va fura la fel ....
  • +6 (6 voturi)    
    CNAS (Joi, 13 august 2020, 11:55)

    hamurabi [utilizator]

    Daca va mecanismul va functiona va fi o masura foarte buna !
  • +20 (20 voturi)    
    user si parola (Joi, 13 august 2020, 11:56)

    mandalau [utilizator]

    Da un portal unde poti intra cu user (cnp) si parola nu se poate?
    Hartoage peste hartoage, atata stie CAS. Evident ca hotii de acolo atata stiu pentru ca ei sunt primii beneficiari ai decontarilor fictive si acum le este frica. Si de ce nu merge si retroactiv? Un an/doi in urma ar fi suficent ca sa mai treaca DNA pe la CAS.
    • 0 (0 voturi)    
      Timoul ar trebui sa fie de cinci ani. Sau pana la (Vineri, 14 august 2020, 15:48)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui mandalau

      prescrierea infractiunii de firt de fonduri. Daca termenul de prescriere e 7 ani, sa pot vedea cu 7 ani inainte cine a cheltuit(furat) bani in numele meu.
  • +9 (9 voturi)    
    De ce e atat de complicat ? (Joi, 13 august 2020, 12:25)

    vladionvladion [utilizator]

    Hartii peste hartii, termene de 45 de zile, ...
  • +5 (5 voturi)    
    era deja in lege (Joi, 13 august 2020, 12:29)

    break_noon [utilizator]

    http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/71139

    Articolul 234
    (1) Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel puțin o dată pe an, prin casele de asigurări, asupra serviciilor de care beneficiază, precum și asupra drepturilor și obligațiilor sale.



    Asta trebuia doar completata/modificata, si sa spuna ca o data pe an, poate in luna cu ziua de nastere, sa primesti automat o scrisoare, in care sa scrie cat ai platit anul trecut la sanatate, si cat s-a cheltuit anul trecut din banii tai pe tratamentele tale.

    Daca ar face asta, ar vedea toti cat se fura.

    Cum e acum, merg pe idea ca vor fi putini care voir face cererea respectiva, asa ca nu prea conteaza
    • +6 (8 voturi)    
      NORME DE APLICARE, la un an de la adoptarea legii! (Joi, 13 august 2020, 14:13)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui break_noon

      USRplus a reusit sa scoata legea dar sfinti te omoara cum bine spune poporul.
      Mai sunt si alte legi, mai vechi, in RO impotente tocmai pt ca guvernanti nu au "creat" normele de aplicare a lor. Manevra PSDista...
  • +8 (10 voturi)    
    o mizerie in forma actuala (Joi, 13 august 2020, 12:36)

    Dodel540 [utilizator]

    dar probabil atat s-a putut.
    practic trebuie sa iti achizitionezi semnatura electronica(sa fim seriosi , cati pensionari, bunici vor face asta) sau sa atârni pe la cozile nesfarsite de la CASS ca sa obtii un raspuns in...45 de zile?? si doar pe anul curent.
    in conditiile in care CASS ul este de facto un impozit.. atat s-a putut..
    • +1 (3 voturi)    
      de acord ca atat s-a putu (Joi, 13 august 2020, 15:18)

      AM1981 [utilizator] i-a raspuns lui Dodel540

      ...dar nu am vazut ca trebuie semnatura electronica...Am vazut ca trebuie completata olograf, deci cererea trebuie scoasa la imprimanta, si apoi scanata si trimisa prin e-mail..cum care o adresa de e-mail...Cum care e-mail ala la care nu il verifica nimeni....si asteptat ca poate in 45 zile sa iti raspunda cineva.
      • 0 (0 voturi)    
        imi dau singur minus (Joi, 13 august 2020, 15:25)

        AM1981 [utilizator] i-a raspuns lui AM1981

        am mai citit odata articolul...
  • +11 (11 voturi)    
    au ingreunat cat s-a putut, dar tot e un succes (Joi, 13 august 2020, 13:03)

    oaresicare [utilizator]

    semnatura electronica calificata e maximum ce au putut face ca sa ingreuneze procesul, ca sa ramana furaciunea acoperita.
    Aia care ati mai ramas in tara si sunteti activ profesional, cu semnatura electronica, corporatisti sau nu, luati-va 20 mindin timpul vostru si trimiteti cereri, ca pensionarii nu o vor face, si atunci CNAS va arata ca nu exista cerere pentru acest serviciu, e inutil, ingreuneaza administatia si asa supra incarcata etc si se va renunta la el.
  • +3 (3 voturi)    
    Mda (Joi, 13 august 2020, 18:06)

    nlln [utilizator]

    Nu sunt in stare ,de aproape 30 de ani ,sa rezolve foarte simplu o problema administrativa.

    Sistem electronic integrat.

    Exista un singur sistem in care are acces medicul care intalneste pacientul.

    Medicul are un card de acces, nu pacientul.

    Orice deschide, scrie, semneaza medicul in acest sistem se poate verifica in urmatoarea secunda daca se banuieste ceva.

    De ce este atat de greu?
  • +1 (1 vot)    
    Baza de date (Joi, 13 august 2020, 21:01)

    fdaniel [utilizator]

    Select * from MedicalServices where (CNP=@cnp) and (ServiceDate Between @begDate And &endDate);
    • +4 (4 voturi)    
      si rezulatul querry-ului... (Joi, 13 august 2020, 23:06)

      AM1981 [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

      Error 500: org.springframework.web.util.NestedServletException: Request processing failed; nested exception is org.springframework.transaction.CannotCreateTransactionException: Could not open Hibernate Session for transaction; nested exception is org.hibernate.exception.JDBCConnectionException: Could not open connection

      http://www.des-cnas.ro/pub/
      -am incercat sa intru pe CNAS sa vad "Dossarul meu electronic" dar dupa ce incerc sa ma autentific cu CNP-ul...primul mesaj este ca sesiunea a expirat si apoi mesajul de mai sus...e clar ca e prost configurat (din neputinta sau rea-vointa nu stiu).
      • +3 (3 voturi)    
        rezultat accesare site pt DES (Vineri, 14 august 2020, 12:04)

        nns [utilizator] i-a raspuns lui AM1981

        corect, in momentul asta nu se poate accesa DES(Dosarul Electronic de Sanatate). Pe deasupra al meu Bitdefender spune ca site-ul este unsafe !!!! Deci o mizerie publica oficiala...
  • +1 (1 vot)    
    Numarul legii (Vineri, 14 august 2020, 9:27)

    David Florian [anonim]

    Care este numarul legii si al normelor de aplicare? Ar trebui sa le introduceti si pe acestea in articol, deoarece pe site-ul CNAS nu se gaseste anexa 1.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by