​Vineri este cea de-a 33-a zi în care Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu funcționează. Platforma PIAS a funcționat temporar, timp de câteva ore, săptămâna aceasta, însă în cea mai mare parte a timpului a fost nefuncțională. În noaptea de joi spre vineri, CNAS, instituția responsabilă pentru funcționarea sistemului, a făcut primul anunț după două săptămâni de tăcere: o echipă mixtă formată din specialiști IT din sistemul de sănătate și parteneri "lucrează pentru a remedia disfuncționalitățile" începând din data de 25 iulie, adică abia din cea de-a 25-a zi de la izbucnirea crizei.

Card de sanatateFoto: AGERPRES

Practic, Casa de Asigurări de Sănătate admite, în comunicatul său, că lucrările de remediere a problemelor au început abia pe 25 iulie, adică în cea de a 25-a zi de la izbucnirea crizei fără precedent a plaformei PIAS - cea mai gravă avarie de la introducerea cardului de sănătate. CNAS își cere, de asemenea, scuze "pacienților și furnizorilor de servicii medicale pentru problemele create de disfuncționalitățile PIAS".

Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituția care răspunde de funcționarea sistemului, nu mai făcuse niciun anunț oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni, când spunea că se fac "teste finale" pentru repornirea sistemului.

"Lucrările pentru remedierea sistemului informatic sunt încă în desfășurare", potrivit Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, care precizează că "începând din data de 25 iulie 2019, o echipă mixtă formată din specialiști IT din sistemul de sănătate și parteneri care au contribuit la punerea în funcțiune a sistemului informatic lucrează pentru a remedia disfuncționalitățile apărute la Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS)".

CNAS anunță, de asemenea, că procedurile de achiziție a mentenanței necesare pentru toate componentele PIAS "sunt în curs de elaborare, urmând să fie postate în Sistemul de Achiziții Publice SEAP în scurt timp".

CNAS susține, de asemenea, că "în prezent, mare parte a acestor probleme a fost remediată, urmand ca în zilele următoare să fie identificate toate cauzele care au dus la blocarea sistemului, astfel încât să poată fi evitate în viitor problemele de funcționare ale PIAS. Începând din data de 1 august 2019, echipa mixtă monitorizează funcționarea sistemului și intervine pentru rezolvarea punctuală a problemelor depistate".

"Până când specialiștii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situațiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate și plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate și vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale", mai precizează reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate.

Potrivit CNAS, pentru luna iunie 2019, "toți furnizorii de servicii medicale aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate au primit contravaloarea serviciilor efectuate, urmând ca în perioada următoare să se efectueze regularizări. Perioada de raportare a serviciilor medicale efectuate în luna iulie este 1-10 august, iar plata acestora va fi efectuată începând cu data de 25 august, conform clauzelor contractuale".

"1 august 2019 ( pâna la orele 18:20), în prima zi de raportare a serviciilor medicale efectuate pe luna iulie, la nivel național au fost încărcate online în sistem 10.111 raportări, față de 2.483 raportări încărcate pe toată perioada lunii iulie 2019", mai precizează CNAS.

Conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a avut, pe 31 iulie, o întâlnire cu reprezentanți ai Societății Naționale de Medicina Familiei, "cu care a discutat o serie de măsuri care ar putea contribui la reducerea birocrației în cabinetele de medicină primară și la creșterea timpului acordat consultației pacientului în cadrul vizitei la medicul de familie. De asemenea, Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, va avea întâlniri și cu alte organizații profesionale din domeniul sănătății, pentru identificarea unor soluții care pot contribui la creșterea calității actului medical", potrivit CNAS.

De asemenea, "în data de 1 august, conducerea CNAS a avut o întâlnire cu președinții - directori generali ai caselor județene de asigurări de sănătate, în care s-a analizat modul de funcționare a sistemului informatic la nivel județean, de la demararea lucrărilor de remediere, situația încheierii actelor adiționale la contractele cu furnizorii de servicii medicale până la finalul anului, precum și măsurile necesare pentru derularea în condiții optime a activității caselor județene".

  • Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov: Dar de când contează pacienții?

"'Aniversăm' o lună de când PIAS, adică Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Sigur că din partea CNAS avem un comunicat pe 10 că nu merge din 5, dar doamna ministru însăși a afirmat de câteva ori ca PIAS nu merge de la 1. Bun, am înțeles, avem comunicat de start avarie, stăm liniștiți, avem siguranța legală că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Dar au rămas în suspensie câteva probleme foarte importante", spunea în urmă cu două zile Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.

Medicul Sandra Alexiu

De ce probleme se lovesc medicii de familie, conform Sandrei Alexiu:

"1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare, (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut raporta și nici factura. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele?

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului, ca iar nu a fost în stare CNAS să facă normele la timp, deci de mâine alte distracții, aceste contracte trebuie reînnoite în sistemul informatic. Dacă aceasta reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții de mâine? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit...

3. Din 1 august începe nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (ca PIAS indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele si oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizari oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferință de presă cu noua conducere ioc..."

Sandra Alexiu mai spunea că "Și pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! În România medicii de familie fac gărzi de noapte ca să valideze servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Dar de când contează pacienții aici?"

  • Sistemul IT din sănătate, lăsat fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle

"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, anunța la începutul săptămânii trecute ministrul Sănătății, Sorina Pintea.

Sorina Pintea mai spunea atunci că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătății, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.

Sorina Pintea

HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă.

Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.