​A 33-a zi în care cardul de sănătate nu funcționează. Primul anunț al CNAS după două săptămâni de tăcere: se lucrează la remedierea problemelor din 25 iulie, adica abia din a 25-a zi a crizei

de Alina Neagu     HotNews.ro
Vineri, 2 august 2019, 6:21 Actualitate | Sanatate


Card de sanatate
Foto: AGERPRES
​Vineri este cea de-a 33-a zi în care Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu funcționează. Platforma PIAS a funcționat temporar, timp de câteva ore, săptămâna aceasta, însă în cea mai mare parte a timpului a fost nefuncțională. În noaptea de joi spre vineri, CNAS, instituția responsabilă pentru funcționarea sistemului, a făcut primul anunț după două săptămâni de tăcere: o echipă mixtă formată din specialiști IT din sistemul de sănătate și parteneri "lucrează pentru a remedia disfuncționalitățile" începând din data de 25 iulie, adică abia din cea de-a 25-a zi de la izbucnirea crizei.

Practic, Casa de Asigurări de Sănătate admite, în comunicatul său, că lucrările de remediere a problemelor au început abia pe 25 iulie, adică în cea de a 25-a zi de la izbucnirea crizei fără precedent a plaformei PIAS - cea mai gravă avarie de la introducerea cardului de sănătate. CNAS își cere, de asemenea, scuze "pacienților și furnizorilor de servicii medicale pentru problemele create de disfuncționalitățile PIAS".

Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituția care răspunde de funcționarea sistemului, nu mai făcuse niciun anunț oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni, când spunea că se fac "teste finale" pentru repornirea sistemului.



"Lucrările pentru remedierea sistemului informatic sunt încă în desfășurare", potrivit Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, care precizează că "începând din data de 25 iulie 2019, o echipă mixtă formată din specialiști IT din sistemul de sănătate și parteneri care au contribuit la punerea în funcțiune a sistemului informatic lucrează pentru a remedia disfuncționalitățile apărute la Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS)".

CNAS anunță, de asemenea, că procedurile de achiziție a mentenanței necesare pentru toate componentele PIAS "sunt în curs de elaborare, urmând să fie postate în Sistemul de Achiziții Publice SEAP în scurt timp".

CNAS susține, de asemenea, că "în prezent, mare parte a acestor probleme a fost remediată, urmand ca în zilele următoare să fie identificate toate cauzele care au dus la blocarea sistemului, astfel încât să poată fi evitate în viitor problemele de funcționare ale PIAS. Începând din data de 1 august 2019, echipa mixtă monitorizează funcționarea sistemului și intervine pentru rezolvarea punctuală a problemelor depistate".

"Până când specialiștii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situațiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate și plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate și vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale", mai precizează reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate.

Potrivit CNAS, pentru luna iunie 2019, "toți furnizorii de servicii medicale aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate au primit contravaloarea serviciilor efectuate, urmând ca în perioada următoare să se efectueze regularizări. Perioada de raportare a serviciilor medicale efectuate în luna iulie este 1-10 august, iar plata acestora va fi efectuată începând cu data de 25 august, conform clauzelor contractuale".

"1 august 2019 ( pâna la orele 18:20), în prima zi de raportare a serviciilor medicale efectuate pe luna iulie, la nivel național au fost încărcate online în sistem 10.111 raportări, față de 2.483 raportări încărcate pe toată perioada lunii iulie 2019", mai precizează CNAS.

Conducerea Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a avut, pe 31 iulie, o întâlnire cu reprezentanți ai Societății Naționale de Medicina Familiei, "cu care a discutat o serie de măsuri care ar putea contribui la reducerea birocrației în cabinetele de medicină primară și la creșterea timpului acordat consultației pacientului în cadrul vizitei la medicul de familie. De asemenea, Președintele CNAS, Vasile Ciurchea, va avea întâlniri și cu alte organizații profesionale din domeniul sănătății, pentru identificarea unor soluții care pot contribui la creșterea calității actului medical", potrivit CNAS.

De asemenea, "în data de 1 august, conducerea CNAS a avut o întâlnire cu președinții - directori generali ai caselor județene de asigurări de sănătate, în care s-a analizat modul de funcționare a sistemului informatic la nivel județean, de la demararea lucrărilor de remediere, situația încheierii actelor adiționale la contractele cu furnizorii de servicii medicale până la finalul anului, precum și măsurile necesare pentru derularea în condiții optime a activității caselor județene".


  • Președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov: Dar de când contează pacienții?

"'Aniversăm' o lună de când PIAS, adică Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Sigur că din partea CNAS avem un comunicat pe 10 că nu merge din 5, dar doamna ministru însăși a afirmat de câteva ori ca PIAS nu merge de la 1. Bun, am înțeles, avem comunicat de start avarie, stăm liniștiți, avem siguranța legală că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Dar au rămas în suspensie câteva probleme foarte importante", spunea în urmă cu două zile Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.


Medicul Sandra Alexiu

De ce probleme se lovesc medicii de familie, conform Sandrei Alexiu:

"1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare, (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut raporta și nici factura. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele?

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului, ca iar nu a fost în stare CNAS să facă normele la timp, deci de mâine alte distracții, aceste contracte trebuie reînnoite în sistemul informatic. Dacă aceasta reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții de mâine? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit...

3. Din 1 august începe nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (ca PIAS indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele si oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizari oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferință de presă cu noua conducere ioc..."

Sandra Alexiu mai spunea că "Și pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! În România medicii de familie fac gărzi de noapte ca să valideze servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Dar de când contează pacienții aici?"

  • Sistemul IT din sănătate, lăsat fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle

"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, anunța la începutul săptămânii trecute ministrul Sănătății, Sorina Pintea.

Sorina Pintea mai spunea atunci că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătății, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.


Sorina Pintea

HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă.

Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















6719 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    Multumim P$D pentru Romania Esuata (Vineri, 2 august 2019, 7:27)

    un domn [utilizator]

    Asa Sa Va Ajute Dumnezeu!
    • +5 (5 voturi)    
      PSD are alte planuri (Vineri, 2 august 2019, 9:43)

      florinos [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      PSD are alte planuri, sa politizeze AEP, sa mute șefi de politie, sa scape de datorii sefii PSD, sa ia bani de la Sănătate si Învățământ pentru a plati Pensiile Speciale.
      • +4 (4 voturi)    
        Pana Cand ? (Vineri, 2 august 2019, 9:56)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui florinos

        Romania Trezeste Te !
  • +6 (6 voturi)    
    @ "... se lucrează la remedierea ... (Vineri, 2 august 2019, 7:39)

    Observatore [utilizator]

    .. problemelor din 25 iulie, adica abia din a 25-a zi a crizei ..." asta DA promptitudine .
  • +4 (4 voturi)    
    sistem facut (Vineri, 2 august 2019, 9:13)

    liviu_ [utilizator]

    de firme care au legatura cu psd

    POFTIM!!!

    mazeto, cucuveao ia vetini sa-mi explicati cum de fapt #rezist e de vina! ipocritilor! ca de fapt firma aia nu e cu ghita e cu vlad voiculescu, ca de fapt ghita e cu #rezist... ce minciuna cretina mai bagati?!
    • -3 (3 voturi)    
      Sistem facut de IT-isti (0% impozit) (Vineri, 2 august 2019, 12:15)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Sistem facut de IT-isti (0% impozit).

      Nota: daca constructorii ar fi fost tot atat de "competenti", la 3 zile s-ar fi daramat un pod. Dar hey, constructorii platesc impozite, nu ca IT-istii de Romanika.

      1) Cei care fac caietul de sarcini sunt IT-isti (0%impozit). Cei care fac ofertele sunt IT-isti (0%impozit).

      2) pretul f mic e facut de IT-isti (0%impozit). Ghita nu face el insusi calculele de pret si nu-i tampit sa mearga in pierdere.

      3) Subcontractantii lui Ghita sunt tot IT-isti (0%impozit) - mai nemancati decat aia de la pct anterior, e adevarat.

      4) Cei care evalueaza dpdv tehnic produsul primit sunt tot IT-isti (0%impozit) . Ca au luat sau nu au luat spaga, e o opinie, dar cu glorioasa DNA e sigur ca spagarii IT-isti (0%impozit) sunt deja la puscarie. (De fapt, nu, a fost o gluma, bineinteles, pentru ca IT-isti (0%impozit), ca si procurorii se acopera intre ei).

      5) "Incompetentii" numiti/alesi sunt indrumati si informati de alti IT-isti (0%impozit), asa cum in domeniul militar sunt indrumati/consiliati de militari.

      Numai ca, IT-isti romanesti (0%impozit), in loc sa faca IT-eala, fac politica, precum procurorii, d-aia MEREU sunt altii vinovati.
  • +5 (5 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Vineri, 2 august 2019, 9:18)

    nu conteaza cine zice [utilizator]

    mizerie si neputinta ... batjocura la greu si decidenti complet decuplati de obligatii ...
  • +5 (5 voturi)    
    deci se poate (Vineri, 2 august 2019, 9:53)

    young_e [utilizator]

    se poate si fara card de asta, de sanatate. nu a murit nimeni sau - ca sa citez un clasic, "se moare si cu card si fara".
    • +3 (3 voturi)    
      Nasol! (Vineri, 2 august 2019, 10:34)

      Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui young_e

      Imi pare rau ca mi-ai luat-o inainte: doar o saptamna, nu era concludent, dar dupa 33 de zile, avem DOVADA IREFUTABILA ca se poate si fara!

      nu mai trebuie nimeni sa-si bata capul sa repare sistemul, din moment ce ne descurcam foarte bine si fara card!
  • +3 (3 voturi)    
    a, si mai e ceva... (Vineri, 2 august 2019, 9:55)

    young_e [utilizator]

    ma mira ca nu s-a rezolvat. parca pusese ministresa 900 de coco la bataie... pentru cine le repara sandramaua aia incropita de Ghita, pe 'jdemii de parai
  • +2 (2 voturi)    
    pai (Vineri, 2 august 2019, 10:38)

    adrhc [utilizator]

    mor oamenii, nu? e bine pt stat? e bineee - cei mai mulți probabil oricum erau doar consumatori inutili de resurse (aka pensionari). Ce? le dispar PSD-istilor votanții? noo, la ei si morții votează, nu-i bai.
  • +1 (1 vot)    
    DE CE!? (Vineri, 2 august 2019, 11:30)

    Tepesul [utilizator]

    In cazul asta de ce isi iau salariile cei din ministerul sanatatii? Ministrul sanatatii si-a luat salariul pentru perioada in care nu a functionat cardul de sanatate? De ce isi iau salariile cei de la casa nationala de asigurari de sanatate? Iar noi de ce mai platim asigurarile de sanatate?
  • +1 (1 vot)    
    Nu vad de ce va agitati (Vineri, 2 august 2019, 11:39)

    JustinCase [utilizator]

    Oamenii oricum mor, si cu si fara sistem.

    Semnat: un cititor de promptere la cooperativa lui Felix, mutat pe leafa din bani publici.
  • +2 (2 voturi)    
    Coruptia ucide (Vineri, 2 august 2019, 11:41)

    PlutoniumBoy [utilizator]

    cu zilele. CC: baiatul ala de la CNAS care spunea ca oricum murim, cu sau fara spitale.
  • 0 (0 voturi)    
    cineva, ceva forteaza limita rabdarii (Vineri, 2 august 2019, 16:26)

    nedumeritul [utilizator]

    Sunt curios ce prevede caietul de sarcini care a stat la baza construirii sistemului de calcul al cardului de sanatate.Dupa "SIMPTOMELE" anuntate in media o astfel de situatie poate sa apara doar daca:
    -cineva saboteaza intentionat sistemul
    - mai multe module ale programului functioneaza defectuos (cancer cu metastaze)
    -nu s-a prevazut alternativa pentru modulele vitale.
    -secretomania intre echipele de programatori
    - e clar ca nu este defectiune intrinseca a echipamentului a echipamentului. Vina este umana.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

16:21 Porcul

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version