Platforma informatică a asigurărilor de sănătate (PIAS) este nefuncțională pentru a 32-a zi consecutiv - cea mai gravă avarie de la introducerea cardului de sănătate. Platforma PIAS a funcționat temporar luni și marți, timp de câteva ore, iar de ieri este din nou complet nefuncțională. "Pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! Dar de când contează pacienții aici?", afirmă Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov.

Medicul Sandra AlexiuFoto: AGERPRES

Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituție care răspunde de funcționarea sistemului, nu a mai făcut niciun anunț oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni.

"'Aniversăm' o lună de când PIAS, adică Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Sigur că din partea CNAS avem un comunicat pe 10 că nu merge din 5, dar doamna ministru însăși a afirmat de câteva ori ca PIAS nu merge de la 1. Bun, am înțeles, avem comunicat de start avarie, stăm liniștiți, avem siguranța legală că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Dar au rămas în suspensie câteva probleme foarte importante", spune medicul Sandra Alexiu.

De ce probleme de lovesc medicii de familie, conform Sandrei Alexiu:

"1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluții temporare, (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut raporta și nici factura. Ce facem cu ei? Cum își întrețin cabinetele?

2. S-au semnat contracte adiționale până la finalul anului, ca iar nu a fost în stare CNAS să facă normele la timp, deci de mâine alte distracții, aceste contracte trebuie reînnoite în sistemul informatic. Dacă aceasta reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienții de mâine? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit...

3. Din 1 august începe nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperați, nu știu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (ca PIAS indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul și plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele si oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizari oficial. E liniște în secțiunea comunicate, conferință de presă cu noua conducere ioc..."

Sandra Alexiu mai spune că "Și pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! În România medicii de familie fac gărzi de noapte ca să valideze servicii în sistemul informatic prost făcut și fără mentenanță, așa se înțelege aici aplicarea directivelor internaționale privind Asistența Medicală Primară. Acces la sănătate și acoperire universală? Dar de când contează pacienții aici?"

  • 32 de zile de blocaj: pacienți și medici afectați, niciun anunț din partea CNAS de două săptămâni

Sistemul informatic al cardului național de sănătate a funcționat luni și după-amiază, însă apoi a picat din nou, fiind la această oră complet nefuncțional.

Sistemul a funcționat într-adevăr offline în ultimele 32 de zile, însă chiar ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a admis că aceasta nu este o soluție.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate, instituție care răspunde de funcționarea sistemului, nu a mai făcut niciun anunț oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni.

Pe 18 iulie, CNAS anunța că face "teste finale" pentru repornirea sistemului, iar ministrul Sănătății, Sorina Pintea, spera ca acesta să fie funcțional cel târziu lunea trecută, pe 22 iulie.

Tot pe 22 iulie, ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a anunțat că vor fi achiziționate de urgență servicii de mentenanță pentru o perioadă "tampon", până la semnarea unui contract pe perioadă mai lungă.

Vasile Ciurchea

Începând din 23 iulie, Casa Națională de Asigurări de Sănătate are un nou președinte, în persoana lui Vasile Ciurchea. Vasile Ciurchea a mai condus Casa Națională de Asigurări de Sănătate în perioadele iunie 2014-martie 2016 și februarie 2007-ianuarie 2009. El este anchetat de DNA într-un dosar de corupție ce vizează contractele privind sistemul informatic al Casei, în care prejudiciul se ridică la peste 16 milioane de euro.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat că "nu există nicio acuzație la adresa lui Ciurchea" atâta timp cât nu există o hotărâre judecătorească, ci doar o anchetă.

Vasile Ciurchea îl înlocuiește la conducerea Casei pe Răzvan Vulcănescu, numit președinte interimar în luna iunie. Răzvan Vulcănescu își va continua activitatea în conducerea CNAS ca vicepreședinte, funcție pe care o ocupa anterior numirii ca președinte interimar.

Vasile Ciurchea este cercetat de DNA, alături de alte persoane care dețin sau au deținut funcții de conducere în cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, într-un dosar de corupție în care prejudiciul este estimat la peste 16 milioane de euro. Faptele cercetate de procurori vizează contractele încheiate privind sistemul informatic.

Vasile Ciurchea a demisionat de la conducerea Casei în martie 2016 tot în urma unui scandal legat de nefuncționarea sistemului cardului de sănătate, similar cu cel de acum.

  • Cum a fost lăsat sistemul IT din sănătate fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle

"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, a anunțat lunea trecută ministrul Sănătății, Sorina Pintea.

Sorina Pintea mai spunea atunci că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătății, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.

HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă.

Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.