Răzvan Vulcănescu, președintele interimar al Casei, din luna iunie până ieri, a revenit de astăzi în poziția de vicepreședinte al CNAS, deținută anterior.
A 24-a zi în care sistemul nu funcționează înseamnă că, potrivit legii, medicii nu pot să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate, riscând să achite contravaloarea lor din buzunar. În aceste condiții, o parte dintre pacienți ajung să fie trimiși acasă, în special o parte dintre cei care s-au prezentat, în această perioadă, în cabinetele medicilor de familie.
Sistemul funcționează într-adevăr offline, însă chiar ministrul Sorina Pintea a admis că aceasta nu este o soluție.
- Vasile Ciurchea, anchetat de DNA, este la al treilea mandat de președinte al CNAS
Vasile Ciurchea, noul președinte al CNAS, este cel care a implementat sistemul informatic al cardului de sănătate, în mandatul său anterior de președinte al Casei (iunie 2014 - martie 2016). Ciurchea a condus Casa de Asigurări și în perioada februarie 2007 - ianuarie 2009.

Vasile Ciurchea a demisionat de la conducerea Casei în martie 2016 tot în urma unui scandal legat de nefuncționarea sistemului cardului de sănătate, similar cu cel de acum.
Înainte de a fi numit la conducerea CNAS în 2007, Ciurchea a fost director la Agenţia Naţională de Programe din Ministerul Sănătăţii şi director general în cadrul Casei de Asigurări de Sănătate.
Propunerea privind numirea lui Vasile Ciurchea pentru al doilea mandat la conducerea CNAS i-ar fi fost transmisă de Sorina Pintea premierului Viorica Dăncilă după ce ministrul Sănătății a anunțat luni că îl va demite marți pe Răzvan Vulcănescu, președintele interimar al CNAS, dacă acesta nu își dă demisia.
- Cum sunt afectați pacienții și medicii

Sandra Alexiu mai spune că problemele nu îi afectează doar pe pacienți, ci și pe medici: "Din cauza faptului că nu funcționează, noi, medicii, nu am putut face raportările. Raportarea serviciilor medicale se face în primele zile ale lunii următoare - în primele 4-7 zile calendaristice noi trimitem în sistemul informatic tot ce am lucrat cu o lună în urmă. După ce trimitem în sistemul informatic, Casa emite un decont și pe baza decontului noi facturăm serviciile și trimitem la Casa de Asigurări. Iar pe baza facturii, ei ne trimit banii cu care ne întreținem cabinetul. În momentul în care sistemul nu funcționează, noi nu am putut face raportări. Dacă nu pot face raportări eu nu primesc decont, nu pot factura, dacă nu pot factura, nu primesc banii. Iar în contract scrie că CNAS trebuie să îmi dea banii până pe data de 18 a lunii. Astăzi suntem în 18. Noi nu am primit banii, nu pot să fac plățile la salarii, în condițiile în care eu am salariați, trebuie să plătesc la ANAF la timp taxele, altfel am penalități. Eu nu pot să plătesc din cauză că nu am primit banii de la Casă."
- O situație absurdă: Cum a fost lăsat sistemul IT din sănătate fără servicii de mentenanță la bazele de date Oracle
"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, a anunțat luni ministrul Sănătății, Sorina Pintea.
Sorina Pintea mai spunea luni că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziție în regim de urgență pentru servicii de mentenanță a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanță pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătății, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.
HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanța Oracle, esențială pentru întreg sistemul IT și a descoperit o situație incredibilă.
Cu o mentenanță expirată în decembrie 2018 și fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziție pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.
- Ce achiziție urgentă face CNAS pentru a rezolva criza sistemului IT: 900 de euro pentru mentenanță pe 3 zile a bazelor de date Oracle

- Cum explică IT-știi din CNAS cea mai mare cădere a sistemului informatic din sănătate și cât de importanță este mentenanța Oracle
Într-un document al Direcției Generale IT din CNAS, prezentat în exclusivitate luni de HotNews.ro, se precizează că mentenanța Oracle, care a expirat în decembrie 2018, este vitală pentru funcționarea sistemului IT. Mai mult, personalul IT din CNAS nu are suficientă experiență în rezolvarea problemelor legate de tehnologia Oracle.
Despre cauzele care au dus la căderea sistemului IT din sănătate, specialiștii din CNAS spuneau că o defecțiune apărută în data de 26 iunie la una dintre sursele neîntreruptibile de energie (UPS) ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) a defectat mai multe echipamente hardware, constatându-se nefuncționarea clusterului ORACLE nod 3, fapt care a generat blocaje în cascadă.
"Răzvan Vulcănescu, președintele interimar al Casei, din luna iunie până ieri, a revenit de astăzi în poziția de vicepreședinte al CNAS, deținută anterior. "