Sistemul cardului de sănătate nu funcționează pentru a 22-a zi consecutiv

de Alina Neagu     HotNews.ro
Luni, 22 iulie 2019, 12:37 Actualitate | Sanatate


Card de sanatate
Foto: AGERPRES
​Sistemul cardului de sănătate nu funcționează pentru a 22-a zi consecutiv, fiind cea mai gravă avarie de la darea sa în folosință. Sistemul informatic PIAS a funcționat pentru scurt timp vineri după-amiază, însă acum este din nou nefuncțional. Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și cei ai companiei Siveco, s-au întâlnit luni pentru o discuție pe această temă. CNAS a furnizat ultimele informații despre sistemul cardului de sănătate joia trecută, când anunțase că face teste finale pentru repornirea lui, iar ministrul Sorina Pintea spunea, joi seară, că speră ca sistemul să funcționeze până astăzi.

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu funcționează nici luni:

CNAS anunțase, joia trecută, că efectuează "testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS", dar susținea că "starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă".

"Este o avarie foarte gravă, chiar dacă ei evită să spună. Ei nu au avut curajul să spună. Tot sistemul e prăbușit" - declara săptămâna trecută Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.

  • Sandra Alexiu, medic de familie: "Tot sistemul e prăbușit, chiar dacă ei evită să spună"
"Este o avarie foarte gravă, chiar dacă ei evită să spună. Durează de 18 zile. E foarte grav probabil. Ei nu au avut curajul să spună. Tot sistemul e prăbușit", declara la finalul săptămânii trecute Sandra Alexiu, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, pentru HotNews.ro.

Medicii nu pot, conform legii, să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate, riscând să achite contravaloarea lor din buzunar. În aceste condiții, o parte dintre pacienți ajung să fie trimiși acasă.

Sandra Alexiu mai spunea că sistemul a funcționat într-adevăr offline și preciza că "noi funcționăm la cabinete cu niște limitări, dar funcționăm. Dar sistemul informatic nu este pornit, adică nu știu dacă au făcut testul sau nu, dar nu merge."

Sandra Alexiu spune că numărul pacienților care au fost trimiși acasă în această periodă fără să fie consultați este mic, dar confirmă că "pacienții sunt trimiși acasă de frica imputărilor. Pentru că, dacă cumva se interpretează eronat, noi toate astea le vom plăti din buzunar. Deși, conform legii, în momentul în care Casa de Asigurări declară că sistemul s-a oprit, atunci noi suntem absolviți de orice imputare pe perioada când nu funcționează. Dar ne e frică, că suntem pățiți".

"Dar lucrurile pentru care trimiți pacienții acasă sunt: că nu poți să verifici calitatea de asigurat, online, nu poți să validezi un card nou, pentru că acela se validează numai în online, nu poți să verifici dacă pacientul este internat în spital în același timp, ca să nu apară dubluri. Pacientul are dreptul să ia 7 medicamente decontate pe lună, atât decontează Casa de Asigurări. Dacă a fost la cardiolog și acolo i-a dat o rețetă cu 3 medicamente, mie îmi apare alertă, că sunt deja 3 medicamente, eu pot să mai dau maximum 4. Asta nu se poate vedea dacă sistemul nu funcționează", explică medicul.

Sandra Alexiu mai spune că problemele nu îi afectează doar pe pacienți, ci și pe medici: "Din cauza faptului că nu funcționează, noi, medicii, nu am putut face raportările. Raportarea serviciilor medicale se face în primele zile ale lunii următoare - în primele 4-7 zile calendaristice noi trimitem în sistemul informatic tot ce am lucrat cu o lună în urmă. După ce trimitem în sistemul informatic, Casa emite un decont și pe baza decontului noi facturăm serviciile și trimitem la Casa de Asigurări. Iar pe baza facturii, ei ne trimit banii cu care ne întreținem cabinetul. În momentul în care sistemul nu funcționează, noi nu am putut face raportări. Dacă nu pot face raportări eu nu primesc decont, nu pot factura, dacă nu pot factura, nu primesc banii. Iar în contract scrie că CNAS trebuie să îmi dea banii până pe data de 18 a lunii. Astăzi suntem în 18. Noi nu am primit banii, nu pot să fac plățile la salarii, în condițiile în care eu am salariați, trebuie să plătesc la ANAF la timp taxele, altfel am penalități. Eu nu pot să plătesc din cauză că nu am primit banii de la Casă."

  • CNAS: "Starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat"
CNAS a furnizat ultimele informații despre sistemul cardului de sănătate joia trecută, când anunțase că face teste finale pentru repornirea lui, iar ministrul Sorina Pintea spunea, joi seară, că speră ca sistemul să funcționeze până luni, adică până astăzi. Pintea a precizat și că instituția care răspunde de funcționarea sistemului PIAS este CNAS.

Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate au anunțat, joia trecută: "Ca urmare a afirmațiilor contradictorii apărute în spațiul public referitoare la platforma informatică PIAS și la modul de lucru offline al furnizorilor de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, CNAS face următoarele precizări: la ora actuală se desfășoară testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS, urmând ca atunci când acestea vor demonstra că sistemul informatic se încadrează în parametri normali de funcționare să înceteze starea de indisponibilitate declarată anterior."

CNAS susține, însă, că "Starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă, ci faptul că modul de funcționare al acestuia nu a corespuns în momentele de vârf de activitate standardelor tehnice referitoare la timpul de răspuns. Declararea stării de indisponibilitate a inclus mai multe zile anterioare datei de 10 iulie, diferențiat pentru diverse categorii de furnizori de servicii medicale, deoarece s-a luat în calcul că există posibilitatea ca unii furnizori să nu fi transmis în PIAS serviciile efectuate în zilele respective, până la momentul declarării indisponibilității, având în vedere faptul că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, această transmitere se poate efectua în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv."

"Tot conform legislației în vigoare, pentru intervalul de timp în care platforma informatică a fost declarată indisponibilă se face derogare de la regula transmiterii serviciului efectuat în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv, urmând ca transmiterea către PIAS să se poată efectua până la termenul de raportare a întregii activități pe lunii iulie 2019, după încheierea acestei luni. Acest termen este diferențiat pe categorii de furnizori de servicii medicale. În perioada de declarare a indisponibilității platformei PIAS, furnizorii de servicii medicale pot transmite online, pe loc, activitatea efectuată, sau, în cazul în care întâmpină dificultăți de transmitere, pot efectua serviciile respective în modul de lucru offline, urmând ca serviciul să poată fi raportat ulterior. Precizăm că modul de lucru offline este utilizabil și în perioadele în care platforma informatică funcționează în parametri tehnici, dar furnizorii de servicii medicale întâmpină dificultăți de comunicare cu PIAS din alte cauze (spre exemplu, din cauza furnizorului local de servicii de Internet)", se mai arăta într-un comunicat al CNAS.

Casa de Asigurări de Sănătate mai preciza că "în modul de lucru offline se efectuează practic aceleași operațiuni pe calculator ca și în modul de lucru online, singura diferență fiind doar faptul că transmiterea operațiunilor efectuate către PIAS nu se face în timp real. Reamintim că la introducerea cardului de asigurat în cititorul de card se înregistrează în calculatorul respectiv amprenta de timp a momentului serviciului respectiv. De aceea, nu se justifică afirmațiile conform cărora furnizorii de servicii medicale nu pot acorda aceste servicii".

"Referitor la verificarea calității de asigurat, precizăm că în majoritatea cazurilor situația de persoană asigurată sau neasigurată este deja cunoscută medicului de familie sau este ușor verificabilă. Astfel, pentru anumite persoane, categoria de asigurat este aceeași pentru o perioadă lungă de timp, respectiv copii, pensionari, veterani de război etc. Pentru alte categorii, calitatea de asigurat este cunoscută de medicul curant, de exemplu beneficiari de programe naționale de sănătate, iar pentru persoanele care sunt salariate, calitatea de asigurat se menține timp de trei luni după data încetării raporturilor de muncă și/sau serviciu. În situația în care medicul nu poate stabili calitatea de asigurat a unui pacient, are posibilitatea de a solicita clarificări (telefonic sau prin e-mail) casei de asigurări de sănătate cu care se află în contract. Subliniem totodată că serviciile necesare în situațiile de urgență medicală sunt incluse în pachetul minimal și se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Prin urmare, toți pacienții pot și trebuie să fie îngrijiți, oricare ar fi situația sistemului informatic", adăuga CNAS.

"Decontarea serviciilor medicale efectuate se va face pe baza raportărilor ulterioare, iar în situația în care vor exista probleme legate de decontarea vreunui serviciu, acestea se pot soluționa prin dialog între furnizorul respectiv de servicii medicale și casa cu care acesta se află în contract, conform unei proceduri deja reglementate de actele normative în vigoare", mai spuneau reprezentanții Casei.

  • Scrisoare deschisă a medicilor de familie pe 12 iunie: "Sistemul informatic este în colaps total"
Pe data de 12 iunie, medicii de familie semnau o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în care semnalau faptul că sistemul informatic este "în colaps total".

Medicii de familie au acordat nota 0,33 sistemului informatic și afirmau atunci că "disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat, adunat, 2-3 ore."

"Medicii de familie din întreaga țară au ajuns la limita suportabilității", se arăta în scrisoarea deschisă semnată de Societatea Națională de Medicina Familiei: "Numărul și complexitatea problemelor fundamentale cu care se confruntă sistemul medical sunt depășite ca nivel de suportabilitate de chinul zilnic prin care trec mii de medici de familie încercând să își facă datoria".

Medicii de familie mai spuneau și că trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele și "solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng în primul rând asupra pacienților prin prelungirea timpului de așteptare".

"Disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat adunat 2-3 ore", mai spuneau semnatarii scrisorii.

  • Sistemul cardurilor de asigurări de sănătate a costat peste 87 de milioane de lei
Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL si Novensys Corporation SRL, contract in valoare de 87.636.000 lei (fara TVA), atribuit in data de 23 aprilie 2012 de catre Imprimeria Nationala, compania nationala care a organizat licitatia. SIVECO Romania a fost subcontractor in acest contract, furnizand inclusiv serviciile de validare a operatiunilor semnate cu cardul.

Reprezentanții Societății Naționale de Medicina Familiei acuză că "până în acest moment nicio persoană și nicio instituție nu au fost făcute responsabile pentru modul ineficient în care au fost cheltuiți banii publici în acest proiect".









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















4892 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    Sănătatea (Luni, 22 iulie 2019, 12:42)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    La un sistem de Sănătate prăbușit (condus de o propagandista pcr=psd), avem si sistem informatic prăbușit. Se potrivesc ! Incompetenta, furtul, nepotismul, mita, clintelismul, șpaga - toate relele se regăsesc in Sistemul de Sanatate din RO, un fel e Auschwitz mai blând.
  • +3 (3 voturi)    
    :) (Luni, 22 iulie 2019, 12:52)

    Casargoz [utilizator]

    Prima data când primim un hint.
    Deci nu se poate rezolva :)))))))))
    Pentru ca toată lumea a ținut problema sub preș.
    Si uite așa ajungem nu la IT ci la politic, in anul 2002.
    :)
    Nu e suficient sa dai ordin sa se întâmple ceva, mai trebuie ca cineva sa si facă ...
  • +4 (4 voturi)    
    Daca la butoane (Luni, 22 iulie 2019, 12:54)

    ABBV [utilizator]

    il aduci pe pe "Dorel" degeaba are 5000 de euro salar si un morman de diplome. Tot dorelealea iese.
  • +4 (4 voturi)    
    Ce conteaza, important .... (Luni, 22 iulie 2019, 12:56)

    gigiN [utilizator]

    ..este ca, de fiecare data, nu exista vreun vinovat- nici seful CNAS, nici madam pintea,nici tzatza vasilica.
  • +5 (5 voturi)    
    Daca era o problema similara (Luni, 22 iulie 2019, 13:05)

    Jolly Roger [utilizator]

    Intr-o multinationala, in aceeasi seara avea loc discutia.
    A doua zi se lucra deja pe toate frunturile sau era deja rezolvata problema.

    De ce au asteptat 22 de zile?

    De ce nu au facut nimic in a doua, a noua, a cincisprezecea zi?

    ASta inseamna neimplicare, lasa ca rezolva altii, lasa ca se rezolva de la sine, lasa ma ca merge asa.

    Am asa un feeling ca daca nu era presa sa prezinte zilnic situatia puteam sa facem si o autostrada intre timp cu panaramele astea lipite de posturile de conducere...
  • +3 (3 voturi)    
    Lumea de dincolo (Luni, 22 iulie 2019, 13:07)

    BDlamunte [utilizator]

    Parca traim pe alta planeta. Oare nu se poate face NIMIC in aceasta guvernare? Autostrazi nu putem, vot electronic nu putem, spitale nu putem, nici un prapadit de sistem informatic nu putem??? Dar oare decat sa reparam acest rebut de sistem nu se poate face altul? Suntem o tara plina de IT-isti si stam cu un sistem nefunctional. Suntem o TARA domnule, nu un magazin de piese auto sau o farmacie. O TARA INTREAGA!
    • +1 (1 vot)    
      mda (Luni, 22 iulie 2019, 14:07)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui BDlamunte

      pentru ca niciun om normal cu ceva materie cenusie nu se poate baga in mocirla si in r*hatul din sistemul bugetar unde conteaza pe cine stii.. nu ce stii sa faci...

      imi aminteste de ce`mi povestea nevastamea din scurta experienta facuta la APIA

      unde era un politruc de vreo 50 ani, care venea beat la servici, incurca dosarele si platile APIA, pleca cand vroia, statea numai prin concedii medicale platite...

      si toate pt ca el cunostea pe cineva la partid si sefii de la regionala APIA nu se puteau lua de el... ba mai mult, era directoarea de sucursala care statea peste program si venea in weekend ca sa-i rezolve problemele cauzate de ala... ca nu`l putea da afara, si avea munca lui de facut

      asa e tot sistemul bugetar... o intreaga piramida de pile, cunostiinte si relatii.. adica P.C.R.
  • 0 (4 voturi)    
    interesant (Luni, 22 iulie 2019, 13:37)

    vodatepes [utilizator]

    Unde se gasesc serverele sistemului informatic? In nici un caz la Casa de sanatate. Se gasesc in custodia unor baieti care au inceput sa faca jocuri politice. sunt baieti de la un serviciu.......... Asa ca aia de la casa si Siveco post sa stea in cap tot ce vor face ei aia vor strica.
  • +2 (2 voturi)    
    Comment sters de user (Luni, 22 iulie 2019, 13:43)

    elf [anonim]

  • +5 (5 voturi)    
    Baiatu' asta stie care e problema (Luni, 22 iulie 2019, 13:49)

    VisatorLaORomanieMaiBuna [utilizator]

    http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2017-01-5-21513397-0-sebastian-ghita-dat-urmarire-nationala.png
    • +1 (1 vot)    
      mda (Luni, 22 iulie 2019, 14:03)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui VisatorLaORomanieMaiBuna

      pai el e deja pregatit pentru INCA o licitatie...

      deja a pregatit tunurile pentru urmatoarele sisteme informatice CNAS, ANAF.. etc.. ca si asa se plang astia ca nu mai merg deloc

      incercati sa trimiteti declaratii pe site-ul ANAF... nu merge decat la a 4-5a incercare :DDD
  • +4 (4 voturi)    
    eu astept (Luni, 22 iulie 2019, 13:49)

    liviu_ [utilizator]

    sa vedem ce scuze penibile gasesc postacii pesedei...

    intr-o tara civilizata... la a 22a zi de nefunctionare a cardului de sanatate, deja se termina votul pentru alegeri anticipate... evident partidul ajungea pe la 3-4%, guvernul demis etc etc
    la noi... nici macar nu e cine stie ce stire importanta...

    va dati seama ce tara de kkt suntem, nu!?
    • 0 (0 voturi)    
      Pana (Luni, 22 iulie 2019, 14:45)

      Jar [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      la ora la comentez,din 1202 retete eliberate luna aceasta ,doar doua retete nu sunt transmise in SIPE.Raportarea retelor pentru luna Iunie a fost facuta in primele 10 zile ale lunii Iulie.
      Sistemul merge prost si foarte prost,da' merge.
      De aici incolo sa gasim solutii...
  • +1 (1 vot)    
    mda (Luni, 22 iulie 2019, 14:02)

    SoulSearcher [utilizator]

    si culmea nu pleaca nici politrucul de la sefia CNAS

    si nici mascariciul ala de la antena1 care e purtator de cuvant acum pe bani grei la CNAS
  • -1 (1 vot)    
    Nici un vinovat ... (Luni, 22 iulie 2019, 14:02)

    ciuma.rosie [utilizator]

    ...cine a vandut mizeria de soft cu zeci de milioane de euro din bugetul statului e bine merci prin Serbia. Numele de cod “Sebastian Ghita” !!!
    • 0 (0 voturi)    
      nope (Luni, 22 iulie 2019, 14:50)

      noi2013 [utilizator] i-a raspuns lui ciuma.rosie

      ai incurcat baietii de data asta
    • 0 (0 voturi)    
      Serbia e o tara faina (Miercuri, 24 iulie 2019, 6:25)

      Ozymankos [utilizator] i-a raspuns lui ciuma.rosie

      cu oameni faini nu ca romanii
      io sunt sarb
      ma cheama Alexandru Mihail Mihaijlovic
      am acuma al optulea server
      de pe loa 2
      tocma cu numele asta
      nivelul 48 acuma
      760000 de puncte in China
  • +2 (2 voturi)    
    hellou, nu mai sunt parale!!!! (Luni, 22 iulie 2019, 14:26)

    toubib [utilizator]

    Sistemul picat=nu se dau bilete de trimitere si retete=nu se platesc compensarile pt medicamente si consultatii=economii la buget.
    Ce e asa de greu de priceput?
  • 0 (0 voturi)    
    Hihi 7 medicamente pe luna (Miercuri, 24 iulie 2019, 6:22)

    Ozymankos [utilizator]

    io cand eramla nebuni primeam 3 injectii pe zi
    si cate 15 medicamente de 3 ori pe zi
    si tot degeaba
    deci aia bolnavi de inima
    aia cu cancerul
    aia cu sida
    si aia cu sifilisul
    iau 7 medicamente intr-o luna
  • 0 (0 voturi)    
    Acuma functioneaza (Miercuri, 24 iulie 2019, 6:23)

    Ozymankos [utilizator]

    tocma mi-am verificat calitatea de asigurat
    sunt asigurat ca am card de sanatate
    si de asemenea ca nu sunt asigurat in Romania
    hihihi


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version