Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate este din nou blocată din cauza unor probleme tehnice, astfel că pacienții nici nu pot fi consultați și nici nu pot primi rețete de la medicii de familie, potrivit unui anunț al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Aceste probleme sunt tot mai frecvente, iar medicii de familie au avertizat de mai multe ori că sistemul informatic este "în colaps total".

Card de sanatateFoto: CNAS

Potrivit CNAS, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line "până la remedierea indisponibilităţii PIAS".

Anunțul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate:

  • "Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS.
  • Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017:
  • serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019.
  • serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS, vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz.
  • raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS".

Medic de familie: Când lucrăm offline nu putem verifica calitatea de asigurat a pacienților

Valentin Boldea, medic de familie în Galați, a declarat pentru Digi24 că în astfel de momente medicii fie aleg să trimită pacienții acasă și sunt reprogramați "ceea ce nu este de dorit, pentru că astfel ar exista problema în asigurarea medicației bolnavilor cronici și asigurarea tratamentelor bătrânilor și a copiilor în situații acute de boală”, fie lucrează în sistem offline "cu riscul de a ni se imputa ulterior sumele aferente medicației prescrise”.

"Când lucrăm offline nu putem verifica calitatea de asigurat a pacienților”, a precizat el.

Sistemul informatic pentru medicii de familie este "în colaps total", avertizau, în iunie, reprezentanții Societății Naționale de Medicina Familiei, într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Medicii de familie au acordat nota 0,33 sistemului informatic și afirmă că "disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de 3 zile sistemul a funcționat, adunat, 2-3 ore".

Medicii de familie spuneau că trebuie să facă ture de noapte ca să valideze documentele și "solicită imperativ rezolvarea problemelor informatice și adaptarea normelor de activitate la ritmul de funcționare a sistemului. Toate efectele negative ale acestei situații se răsfrâng în primul rând asupra pacienților prin prelungirea timpului de așteptare".

Introducerea unui alt sistem informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate "este exclusă", declara, într-o conferință de presă, ministrul Sănătății, Sorina Pintea. "Aruncăm 100 de milioane (de lei - n.red.)?", a fost reacția ministrului Sănătății. "Asta mă întreb și eu, unde sunt specialiștii? Am pregătit 1.000 de specialiști în aceste proiecte", a adăugat Sorina Pintea.