​Părinții care au în întreținere copii de până la 3 ani ar urma să beneficieze de vouchere în valoare de 150 de euro lunar pentru fiecare copil, destinate achiziționării de servicii de asistență și îngrijire a acestuia - plata creșei, grădiniței sau a bonei. De asemenea, companiile cu minimum 30 de angajați care investesc în creșe și grădinițe pentru copiii angajaților ar urma să fie scutite de plata impozitului pe profit. Cele două proiecte de lege fac parte dintr-un pachet legislativ pentru stimularea natalității, inițiat de deputatul PNL Ovidiu Raețchi și lansat, marți, în dezbatere publică.

HotNews.roFoto: Hotnews

România a înregistrat, anul trecut, cea mai mică rată a natalității din ultimii 50 de ani, iar scăderea natalității reprezintă una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă România laora actuală. Pe termen lung, rezultatul este periclitarea pieței forței de muncă și a sistemelor de sănătate și de pensii, se arată în expunerea de motive ce însoțește pachetul legislativ pentru stimularea natalității. Pachetul legislativ își propune să vină cu soluții pentru o parte dintre problemele care au determinat scăderea dramatică a numărului nou-născuților din România în ultimii ani.

Populația României a scăzut în anul 2017 cu 69.279 de persoane din cauza declinului demografic, în special ca urmare a scăderii natalității. Sporul natural este negativ din 1992, anul 1991 fiind ultimul în care România a înregistrat spor natural pozitiv.

Ce conține pachetul de legi pentru stimularea natalității:

  • Proiect de lege privind acordarea de vorchere destinate părinților care au nevoie de servicii de asistență și îngrijire pentru copii

Art. 1 Mamele sau, după caz, persoanele care au în întreținere copii cu vârsta de până la 3 ani beneficiază de vouchere valorice cu o valoare lunară de 150 de euro pentru fiecare copil cu vârsta de până la 3 ani, destinate achiziționării de servicii de asistență și îngrijire a copilului.

Art. 2 Voucherele se acordă lunar, fiind emise de către unitățile autorizate de Ministerul Finanțelor Publice.

Art. 3 Voucherele pot fi folosite pentru achiziționarea integrală sau parțială a unor servicii de asistență și îngrijire a copilului, care fac parte din următoarele categorii:

  • Creșe și grădinițe
  • Centre de petrecere a timpului liber care au spații destinate copiilor sub 3 ani
  • Bone care își desfășoară activitatea conform Legii nr. 167/2014 privind exercitarea meseriei de bonă.
  • Alte spații publice sau private care includ servicii de asistență și îngrijire a copilului, autorizate să funcționeze în acest sens.

Art. 4 Procedura de acordare a voucherelor și modul de emitere sunt stabilite de către Ministerul Finanțelor Publice, în calitate de autoritate emitentă.

  • Proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal - scutiri de impozite pentru companiile care investesc în creșe și grădinițe pentru copiii angajaților

(1) Articol unic. Legea privind modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se modifică și se completează după cum urmează:

Art. 15 se completează cu un nou alineat (4) care va avea următorul cuprins:

(4) În cazul companiilor cu minimum 30 de angajați, se scutesc din plata impozitului pe profit, anual, sumele de bani utilizate pentru construirea și/sau întreținerea de creșe sau grădinițe, pentru copiii angajaților acestora. Construirea și funcționarea creșelor și a spațiilor de îngrijire a copilului vor respecta normele aflate în vigoare pentru astfel de spații.

  • Pachetul legislativ pentru stimularea natalității conține, de asemenea, un proiect de lege ce prevede înființarea de bănci de lapte matern în maternitățile din România, prin crearea unui Fond pentru dezvoltarea băncilor de lapte matern. Acest fond ar urma să aibă o valoare anuală de 200.000 de euro și să acorde spitalelor finanțări de minimum 50.000 de euro pentru înființarea unei bănci de lapte matern. Banca de lapte matern ar urma să fie înființată în cadrul spitalelor/maternităților cu scopul de a colecta, analiza, procesa și distribui cu prioritate laptele matern provenit din donaâii voluntare de la donatoarele aprobate.
  • Un alt proiect de lege ce face parte din acest pachet vizează înființarea unei Comisii naționale de alăptare, ce ar urma să funcționeze în subordinea Ministerului Sănătății. Scopul comisie ar urma să fie acela de a "promova, proteja și susține alăptarea în România prin politici publice și ghiduri specifice".
  • Proiect de lege pentru modificarea și completarea legii nr. 167 din 2014 privind exercitarea profesiei de bonă. Proiectul prevede că "mamele care au unul sau doi copii și beneficiază de concediu de creștere a copilului, conform legii, pot primi în îngrijire, în calitate de bone, conform prevederilor prezentei legi, până la 3 copii cu vârsta de până la 3 ani, incluzând copiii proprii".
  • Proiect de lege privind acreditarea maternităților ca Spitale prieten al copilului, în vederea promovării și susținerii alăptării și reducerii gradului de mortalitate infantilă. Conform proiectului de lege, Ministerul Sănătății ar urma înființeze un grup de lucru ce va avea ca sarcină să elaboreze un program de acreditare a maternităților, în vederea încadrării acestora în categoria Spital prieten al copilului, prin respectarea unui ghid care să prevadă obligatoriu respectarea următorilor pași: un ghid scris de hrănire a sugarilor, destinat personalului maternității și comunicat părinților, informarea despre importanța alăptării, facilitarea contactului direct (skin to skin) imediat și neîntrerupt după naștere și sprijinirea mamelor să inițieze alăptarea, nu se vor administra nou-născuților alăptați alimente sau fluide, altele decât laptele matern, cu excepția cazurilor de indicație medicală.