Raport: 23.000 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare. Poluarea omoară de 10 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere

de Alina Neagu     HotNews.ro
Miercuri, 28 noiembrie 2018, 12:20 Actualitate | Sanatate


Poluare in Bucuresti
Foto: Pixabay
 documente
(28 Nov 2018) PDF, 349KB
​23.000 de români mor anual din cauza bolilor provocate de poluare - cancer pulmonar, boală cardiacă ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii inferioare sau boală pulmonară obstructivă cronică, iar poluarea aerului omoară de 10 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere, arată raportul "Clasamentul eficienței împotriva poluării. Focus pe cele mai mari 10 orașe din România", realizat de Observatorul Român de Sănătate. Bucureștiul este cea mai aglomerată capitală europeană și pe locul 5 în rândul capitalelor cu cel mai aglomerat trafic din lume, arată raportul ORS.

Observatorul Român de Sănătate a analizat activitatea autorităților locale din cele mai mari zece orașe românești și acțiunile concrete întreprinse de acestea pentru a reduce poluarea aerului. Niciuna din marile primării din România nu a reușit să acumuleze măcar jumătate din scorul maxim posibil acordat pentru acțiunile anti-poluare. Primăriile care acționează cel mai decis în direcția reducerii poluării sunt Cluj-Napoca, Timișoara și Galați. Cel mai puțin preocupate de reducerea poluării și efectele acesteia asupra sănătății locuitorilor sunt primăriile Ploieşti, Constanța şi Craiova.



Analiza se bazează pe o grilă de evaluare cuprinzând 20 de indicatori organizați în 5 domenii:

1. Intervenții economice pentru reducerea poluării aerului (25% din scor)
2. Intervenții administrative pentru reducerea poluării aerului (25% din scor)
3. Intervenții comportamentale pentru reducerea poluării aerului (10% din scor)
4. Infrastructură care face posibilă reducerea poluării aerului (20% din scor)
5. Indicatori direcți de poluare a aerului (20% din scor)


Date alarmante în raportul Observatorului Român de Sănătate:


Bucureștiul este cea mai aglomerată capitală europeană și pe locul 5 în rândul capitalelor cu cel mai aglomerat trafic din lume.

Din cauza poluării aerului, în România se pierd mai mulți ani de viață sănătoasă decât în India.

Poluarea aerului omoară în fiecare an peste 23.000 de români, provocând boli precum cancer pulmonar, boală cardiacă ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii inferioare și boală pulmonară obstructivă cronică.

1,12 miliarde Euro sunt costurile anuale generate la bugetul sănătății în România de bolile provocate de poluarea din traficul rutier.

Maşinile diesel sunt responsabile pentru 70% din costurile poluării din trafic în România.

În 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme second-hand, peste 70% dintre acestea fiind maşini diesel poluante.


Traficul supra-aglomerat din marile orașe românești, o problemă gravă de sănătate publică


Datele oficiale prezentate de Organizația Mondială a Sănătății şi Comisia Europeană arată că traficul supra-aglomerat din marile orașe românești s-a transformat într-o gravă problemă de sănătate publică.

România este a 5-a țară ca număr de ani de viață sănătoasă pierduți din cauza poluării aerului din cele 28 de state UE.

Poluarea aerului omoară de 10 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere.

23.960 decese premature s-au produs în 2016 în România din cauza poluării cu particule în suspensie.

Particulele în suspensie (PM) sunt particule solide și lichide suspendate în aerul înconjurător, fiind responsabile pentru decesele premature prin atac cerebral, cancer pulmonar și boli cardiovasculare. Există două tipuri de PM: cele grosiere PM10 și cele fine PM2. Acestea din urmă sunt nocive pentru sănătate chiar și la concentrații mici în aer deorece pătrund în plămâni. Media anuală a României în privința concentrațiilor de PM este peste media UE.

8.430 decese premature se produc în România din cauza poluării cu NOx. Principala sursă de poluare cu NOx este traficul rutier. NOx produc decese premature prin boli respiratorii, boli hepatice și boli de sânge. Media anuală a României în privința concentrațiilor de NOx este apropiată de media UE11.

Costurile totale anuale generate la bugetul sănătății în România de bolile provocate de poluarea din traficul rutier sunt de 1,12 miliarde Euro. Dintre acestea, 70% reprezintă poluarea produsă de mașinile Diesel13.


Cele mai toxice orașe din România nu fac destul pentru reducerea poluării


În Iaşi, valorile limită pentru particulele în suspensie PM10 au fost depășite cel mai frecvent în 2017, timp de 83 de zile, un nivel alarmant al poluării aerului, arată raportul Observatorului Român de Sănătate.

Ca frecvență a depășirilor valorilor de poluare maxim admise, Bucureștiul este pe locul doi, cu 44 de zile de depășiri, urmat de Brașov, unde valorile maxim admise au fost depășite timp de 40 de zile în anul 2017.

În octombrie 2018, Ministerul Mediului a fost notificat14 de Curtea Europeană de Justiție cu privire la începerea procesului pe care Comisia Europeană l-a intentat României pentru că nu rezolvă problema particulelor în suspensie din aerul respirat în București.


Majoritatea primăriilor din România au achiziționat autobuze diesel, în detrimentul sănătății locuitorilor


Majoritatea primăriilor din România au achiziționat autobuze diesel, în detrimentul sănătății locuitorilor, arată raportul Observatorului Român de Sănătate. Emisiile motoarelor Diesel sunt carcinogene de grup 1, reprezentând una dintre cauzele cancerului pulmonar.

Motoarele Diesel produc emisii poluante de NOx și PM considerabil mai mari decât cele pe benzină.

Opt din cele mai mari primării din România au achiziționat în ultimii doi ani vehicule de transport în comun echipate cu motoare Diesel, deși organizațiile internaționale de sănătate avertizează în privința efectelor nocive asupra sănătății a acestor vehicule.

Doar trei primării au achiziționat mijloace de transport în comun cu propulsie electrică.


Invazie de mașini vechi și foarte puține piste de biciclete

România a devenit în 2017 cimitirul de mașini al Europei – jumătate din mașinile înmatriculate în 2017 sunt mai vechi de 15 ani, cel mai mare număr înregistrat vreodată în România.

București, Brașov și Cluj sunt orașele cu cele mai multe vehicule Diesel de transport în comun înmatriculate la o mie de locuitori în 2017. La nivel de județ, zonele urbane din Timiș, Bihor și Cluj sunt cele care au cel mai mare număr de mașini mai vechi de 20 de ani înmatriculate la o mie de locuitori.

Marile orașe din România au în medie doar 22.3 kilometri de piste de biciclete, bicicletele reprezentând cel mai sănătos mijloc de transport în comun și unul eficient în special în acele orașe așezate în zone de câmpie.


Ce pot face autoritățile locale și primăriile

Soluțiile propuse de Observatorul Român de Sănătate:

Încurajarea folosirii bicicletelor și a vehiculelor electrice

Taxe de congestie/aglomeraţie în trafic (introduse deja la Londra sau Stockholm)

Scutiri de taxe pentru mașinile care poluează puțin (existente în Belgia sau Franța)

Stabilirea unor zone cu emisii scăzute, unde au acces doar vehicule care respectă standarde ridicate de poluare

Interzicerea folosirii motoarelor diesel. Orașe care vor implementa această măsură până în 2025: Hamburg, Copenhaga, Oslo, Madrid, Paris, Stuttgart, etc.

















856 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    2025 (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 12:29)

    newlook [utilizator]

    "Interzicerea folosirii motoarelor diesel. Orașe care vor implementa această măsură până în 2025: Hamburg, Copenhaga, Oslo, Madrid, Paris, Stuttgart, etc."

    (Masuri propuse de organizatia KuKu- antipoluare)

    ==========================

    Eh, mai e pana atunci, n'asa?
    • 0 (0 voturi)    
      pot sa aiba toti romanii (Marţi, 4 decembrie 2018, 10:35)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      motoare electrice...
      daca stai 10 ani in traficc tot cel mai poluant oras o sa fim...
  • +6 (6 voturi)    
    O clica de politicieni... (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 12:31)

    Olyx [utilizator]

    care lucreaza NU in favoarea cetateanului, ci IMPOTRIVA lui !...
  • +3 (3 voturi)    
    Romanii nu sunt buni de nimic (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 12:49)

    2087 [utilizator]

    Problema incepe de la popor, care nu e bun de nimic, stie doar sa fure, sa minta si sa astepte sa pice din cer.

    Evident, romanii nu voteaza, asa se explica existenta in continuare a PCR-ului sub toate formele lui, PSD, PNL, ALDE etc.
  • +4 (4 voturi)    
    Nu este Firutza de vina! (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 12:51)

    complet_retard [utilizator]

    "Bucureștiul este cea mai aglomerată capitală europeană și pe locul 5 în rândul capitalelor cu cel mai aglomerat trafic din lume,"


    Desigur, stirista Varanului nu a facut nimic, in mai bine de doi ani.
    Dar nu este NUMAI Gabitza de vina, situatia nu este noua, ci dureza de 29 de ani!
    Daca nou, bucurestenilor, ne-ar fi pasat, daca am fi vrut sa nu mai moara atatia din cauza poluarii, cu siguranat ca FACEAM ceva, in tot acest timp!

    Indiferent ce primari s-au succedat la conducerea Capitalei ...
  • -2 (4 voturi)    
    La masini se reduce totul? (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 13:42)

    ww [utilizator]

    Mergeti seara prin satele Romaniei, sa vedeti genocid. In lipsa sanctiunilor, oamenii ard totul, de la plastic la gunoi menajer. Sa vedeti apoi inprovizatii in lipsa canalizarii: gropi sapate in gradini si langa case, in care sunt deversare toate dejectiile si apa menajera. Spuneti apoi de marii poluatori care au facut din Romania o noua China. De ce nu punem poluarea in legatura si cu defrisarile barbare ale padurilor Romaniei? Dar de utilizarea in agricultura a chimicalelor in exces, de ce nu se sufla o vorba? Care vor fi consecintele pe termen lung pentru populatie? Caci pare a fi vorba mai degraba de exterminarea decat de protejarea ei.
    Bine ca avem pungi bio-degradabile, dar nu ai curajul sa mai pui piciorul in raurile din care in urma nu cu multi ani puteai sa bei apa. Avem tomberoane pentru colectarea selectiva a deseurilor care sunt golite apoi laolalta de firmele de salubrizare.
    • 0 (0 voturi)    
      da... (Marţi, 4 decembrie 2018, 10:33)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui ww

      la masini se rezuma totul...

      pentru ca sunt mai multi oameni fara masini care-s plini de invidie....

      aruncam 10 pungi de plastic si folosim in exces , dar aoleo masina...
      in fine ce sa mai zic...
      masinile sunt o problema, dar nu interzicerea lor o sa rezolve problema!
  • +4 (4 voturi)    
    Acesti politicieni si altii dinaintea lor... (Miercuri, 28 noiembrie 2018, 14:19)

    Olyx [utilizator]

    au dus Romania intr-o FUNDATURA !... Lipsa TOTALA a respectului fata de cetatean, IGNORANTA politicienilor in materie de POLUARE, MEDIU si SANATATE, cumulate cu CORUPTIA generalizata si ETERNA dorinta a celor ce detin PUTERTEA de a o utiliza in FOLOS PROPRIU, au dus Romania in coada majoritatii clasamentelor europene...RUSINOS, pentru o asemenea tara....!
  • 0 (0 voturi)    
    ne dati apa la moara... (Marţi, 4 decembrie 2018, 10:32)

    liviu_ [utilizator]

    o sa gaseasca motive sa puna taxe si mai mari pe masini, FARA sa imbunatateasca infrastructura!

    solutia NU este suprataxarea masinilor. solutia este infrastructura pentru imbunatatirea traficului, incurajarea bicicletelor, scuterelor si motocicletelor si evident un transport in comun decent....

    oamenii trebuie facuti sa renunte de buna voie la masina in oras, oferindu-i alternative mai bune, NU bagandu-i inca 10000 de taxe!

    also... hai sa ne uitam si la ceilalti poluanti: ratbu cu masini euro -1 si celelalteservicii de stat (la careo ricum nu o sa se aplice acele eventuale taxe)!
    asta ca sa nu mai vb. de constructiile facute la misto (fara nici o norma anti poluare etc), fabricile pe care nu le controleaza nici naiba etc...

    masinile sunt un factor important... dar nu sunt singura problema, nici pe departe!


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version