Septembrie 2014, panica in statul american Lousiana: telefoane, SMS-uri, mesaje pe net anuntau o explozie la o uzina chimica. Totul s-a dovedit o farsa, dar o farsa incredibil de bine pusa la punct, care a reusit sa sperie zeci de mii de localnici. Mergand pe firul evenimentelor, un reporter New York Times a ajuns la "ferma de troli" a Kremlinului, firma unde sute de tineri rusi raspandesc mesajele propagandistice pro-ruse si anti-Occident.

Articolul publicat de Adrian Chen dezvaluie o lume in care, cu eforturi uriase din partea aparatului pus la punct de apropiatii lui Vladimir Putin, negrul devine alb, adevarul devine minciuna, internetul - atat in Rusia, cat si in Occident - este sufocat de propaganda, iar trolii (cei care denatureaza discutiile online) au un impact serios asupra vietii reale, in offline.

Reportajul ziaristului american arata dimensiunea incredibila a dezinformarii propagate de autoritatile ruse pe internet, dar si eforturile financiare si politice al Kremlinului pentru a pune stapanire pe mediul online. Miza? Influentarea opiniei publice atat in interior, cat si in exterior, unde imaginea Rusiei este catastrofala.

Dar reportajul publicat in New York Times se termina intr-o nota halucinanta: reporterul american devine el insusi subiectul unei inscenari care aminteste de metodele KGB. Mai multe site-uri rusesti publica o poveste despre presupusele simpatii naziste ale reporterului american, bazandu-se pe fotografii tip paparazzi facute cu acesta in compania unui cunoscut simpatizant nazist din Sankt Petersburg. Cum a ajuns Adrian Chen in aceasta companie? Ei bine, nazistul rus venise la intalnirea dintre ziaristul american si o fosta angajata a "fermei ruse de troli" pe post de frate al respectivei angajate. Un caz clasic de character assassination (distrugerea intentionata a reputatiei), astfel incat reportajul, despre care rusii stiau ca urma sa fie publicat in New York Times, sa fie luat in derizoriu.

Un reportaj de neratat.