Principala deosebire a crizei care are loc acum la granița cu Belarus, față de alte crize ale migrației cu care s-a mai confruntat UE, este că de data aceasta există un element clar deliberat, prin care Lukașenko a creat o amenințare hibridă pentru a forța o negociere cu Uniunea Europeană și pentru a fi recunoscut ca președinte, susține europarlamentarul Dragoș Tudorache în cadrul unei dezbateri HotNews.ro LIVE.

Cum raspunde UE la criza migrantilor de la granita cu BelarusFoto: TASS / Profimedia Images

Europarlamentarul Dragoș Tudorache și analistul de politică externă Armand Goșu au participat joi, de la ora 15.00, la o dezbatere HotNews.ro LIVE pe tema migranților de la granița Poloniei cu Belarus, în care au fost abordate cele trei dimensiuni principale ale crizei: problema geopolitică, criza umanitară și problema migrației ilegale din UE.

Dezbaterea - al cărei moderator a fost jurnalistul Gabriel Bejan - a fost transmisă live pe conturile de Facebook și YouTube ale HotNews.ro.

Temele dezbaterii:

  • Cele trei dimensiuni ale crizei migranților de la granița UE: dimensiunea geopolitică, criza umanitară și problema migrației ilegale în UE
  • Ce urmărește dictatorul din Belarus, ce rol joacă Putin și cum ar trebui să răspundă UE?
  • Ce măsuri pregătește UE împotriva Belarus și a regimului Alexandr Lukașenko?
  • Ce măsuri ia UE astfel încât acești migranți să nu mai fie folosiți în scopuri politice?
  • Ce face UE pentru a rezolva criza umanitară de la granițele sale?
  • Ce spune legislația europeană în ceea ce privește migrația și refugiații?

Principalele idei:

Ce se întâmplă acum la granița Belarus-Polonia, dincolo de imaginile tragice care sunt pe tot internetul?

Armand Goșu:

  • Lukașenko are niște obiective clare - un fel de șah la adresa UE
  • Este un joc mai mare, în care este implicat și Putin
  • Alegerile din Belarus au fost falsificate, el este recunoscut doar de Rusia, China, nu și de statele UE
  • Ținta maximă a lui este să obțină recunoaștere internațională și ridicarea sancțiunilor
  • Este un joc mult mai complicat, în care câteva mii de oameni sunt victimele unui autocrat care îi folosește ca mijloc de presiune

Prin ce se deosebește această criză a migranților de cele de până acum?

Dragoș Tudorache:

  • Diferența fundamentală stă în caracterul planificat, premeditat
  • Este un element clar deliberat, prin care Lukasenko a creat o nouă formă de amenințare hibridă la granița cu UE pentru a forța o negociere cu UE în primul rând pentru a fi recunoscut ca președinte al Belarus
  • Acest dans al migranților a început din vară

Cei de la graniță vin cu avioanele, nu se urcă în bărci improvizate cu care să treacă Mediterana. Ce face UE? Nu poate negocia cu aceste companii aeriene din Golf, din Turcia?

  • Lituania a venit mult mai devreme să ceară susținerea UE în această criză și asta s-a văzut în felul în care Lituania a reușit să gestioneze mult mai bine situația
  • Din păcate, Polonia a venit mult mai târziu să ceară sprijin
  • UE a intervenit la companiile aeriene care au organizat zborurile în ultimele luni, și la ONU pentru a asigura gestiunea pe partea belarusă a frontierei și începerea unui proces de întoarcere voluntară către țările de origine
  • Chiar astăzi a fost anunțat un ajutor financiar pe care UE îl va da pentru rezolvarea părții logistice de returnare și de sprijin umanitar a migranților

Merge cineva în aceste țări să le explice oamenilor că sunt niște victime, că nu-i așteptă nimic la destinație?

  • Da. Se lucrează cu Turcia și Irak pentru această informare pe care cele două țări să o facă pentru acești oameni care ar urma să se îmbarce în avioane
  • În planul secund, aceste narative oficiale nu țin întotdeauna
  • Cei care intermediază aceste călătorii sunt de cele mai multe ori rețele de crimă organizată. În acest caz nu avem rețele, ci avem un stat, pentru prima dată
  • Adică nu mai avem doar niște criminali care se ocupă de migranți, ci un guvern

Ce rol joacă Putin? Există vreo legătură între criza migranților și masarea de trupe rusești la granița cu Ucraina?

Armand Goșu:

  • Nu e foarte clar în ce măsură a fost Putin implicat în prima fază, în lunile de vară
  • Ce legătură există între masarea de trupe rusești la granița cu Ucraina și ce se întâmplă la granița cu Belarus, iar nu e clar
  • Sunt totuși câteva lucruri foarte clare: Putin a discutat cu Merkel de două ori, a discutat cu Macron, pe subiectul cu Belarus, și a avut o intervenția la canalul Rusia 1
  • De fiecare dată a transmis niște mesaje: „discutați voi cu Lukasenko”. Într-un fel, el susținea obiectivul lui Lukașenko a se legitima ca președinte al Belarus
  • Sigur, se poate specula că Putin urmărește în relația cu Occidentul controlul asupra fostului spațiu sovietic
  • Liderii europeni sunt într-o poziție ingrată: au decis sancțiuni împotriva lui Lukasenko, iar el le sparge geamurile la sufragerie
  • E o situație destul de dificilă și liderii europeni a trebuit să inoveze. Până la urmă, luni seară, Merkel l-a sunat pe Lukasenko, iar ieri a avut o a doua discuție cu el
  • Evident, liderii de la Vilnius s-a supărat, fostul premier al Poloniei a protestat, dar până la urmă cineva trebuie să rezolve
  • Suntem într-o situație de blocaj. Nu este o rută de migrație, este o operațiune geo-politică, de servici secrete
  • Repet, 3.000-4.000 de oameni nu e o mare problemă, în condițiile în care zilnic în Germania ajungeau 5.000 de migranți, în 2016

    Această criză vine într-un context tensionat între UE și Polonia. Cum afectează acest lucru rezolvarea problemei?

Dragoș Tudorache:

  • Polonia a refuzat ajutorul Frontex - Avea la dispoziție aceleași instrumente de sprijin UE ca Lituania. Nici acum nu există o solicitare concretă de sprijin din partea Poloniei, nici măcar către Frontex, agenție cu sediul la Varșovia
  • Contextul - curge termenul în care CJUE sancționează Polonia pentru statul de drept
  • Programul PNRR al Poloniei este și el blocat
  • Da, avem o situație între Polonia și restul UE care a văzut și zile mai bune
  • Pe partea UE și a celorlalte state UE s-a încercat dialogul
  • La Consiliul European trecut Polonia și-a luat niște angajamente pe reforma justiției și controlul politic, rămâne de văut dacă vor fi implementate
  • Președintele Consiliului îmi spunea că este în contact permanent cu premierul Poloniei pentru accelerarea acestor soluții
  • Nimeni nu și dorește să vadă Poloniafără PNRR și sub sancțiunile CJUE

Are UE o politică comună în privința dreptului de azil sau statele membre sunt suverane să decidă în aceasta privință?

  • Avem o legislație clară despre ce înseamnă să fii migrant în UE - vrei să ceri azil sau te consideri refugiat, mergi la un punct de trecere a frontierei UE și aplici pentru recunoaștere din partea statului
  • Dacă treci ilegal frontiera, atunci ești considerat migrant ilegal și există legislație care se aplică în aceste situații, pentru returnarea în statul de tranzit, dar depinde de relația statului respectiv cu UE
  • Acum, acești migranți sunt prinși între cele două frontiere și e clar că prima responsabilitate este a Belarus, care i-a lăsat să ajungă acolo
  • Dacă ei ar reuși să ajungă în Polonia, atunci Polonia ar avea la dispoziție cele două mecanisme
  • Trebuie oganizate zborurile de retur, se pare că efortul diplomatic al ultimelor zile începe să aibă efect
  • Ceea ce vedem e că înceapă să apară această asumare practică a situației de către Belarus și sperăm să continue această tendință pentru a lua presiunea de la frontieră

Au efect sancțiunile UE împotriva Belarus?

Armand Goșu:

  • Sigur că au efect, iată și această uriașă punere în scenă
  • Obiectivul important al lui Lukasenko este ridicarea sancțiunilor impuse de UE, sunt sancțiuni dureroase împotriva unor mari întreprinderi, au blocat exporturile
  • Lukasenko înțelege că Putin nu îl îndrăgește
  • Lukasenko e foarte interesant să redobândească unele produse pe piața liberă
  • Sancțiunile europene sunt extrem de dureroase, iar această operațiune de utilizare a migranților are printre obiective și ridicarea acestor sancțiuni
  • UE nu e la prima operațiune de șantaj împotriva ei, iar UE trebuie să învețe să le diminueze și controleze

Ce face UE în aceste aceste țări pentru a descuraja plecarea oamenilor?

Dragoș Tudorache:

  • Da, sunt programe consistente ale UE, dar nu sunt comunicate suficient
  • În acele pachete au fost măsuri de sprijin a statelor pentru gestiunea internă a celor care voiau să plece, cât și măsuri individuale pentru comunitățile din care migranții pleacă
  • Toate acestea sunt pentru a crea condițiile astfel încât migranții să nu-și mai dorească să plece
  • E foarte simplu dacă ajungi acolo să îți dai seama care e motivația pentru care acești oameni își asumă riscul de a-și pierde viața. Își asumă aceste riscuri de a pleca pentru că nu au nicio șansă acolo
  • Orice narativ am aduce noi în fața lor, nu vor asculta pentru că e mare disperarea. Iar atunci, UE investește - de la crearea de mici magzine în sate, la ferme de creșterea a puilor în Nigeria
  • Am văzut programe dezvoltate în mijlocul deșertului, cu triburile de acolo
  • Instrumentele s-au diversificat în ultimii ani
  • Dar fenomenul migrației nu poate fi oprit, el poate fi doar gestionat și adus în niște reguli
  • Însă a crede că prin orice investiție se poate opri fenomenul este o iluzie

Cum creedeți că va reacționa Lukasenko și ce ar trebui să facă UE pentru a nu mai avea astfel de surprize?

Armand Goșu:

  • Lukasenko și-a atins parțial obiectivele, deja pozează în lider politic responsabil. Acum promite că va repatria 5.000 de migranți din Belarus și cerând UE să primească și ea
  • Și Putin și-a atins obiectivele - și-a marcat zona de influență, teritoriul, obligându-i pe liderii europeni să i se adreseze
  • Singurii care pierd sunt liderii opoziției din Belarus,
  • UE a reușit să facă față cu bine acestei crize
    Am cuvinte de laudă pentru domnul Tusk care a preferat să nu tensioneze situația politică din societatea poloneză, s-a abținut de la declarații contondente pentru că a înțeles miza uriașă a ceea ce se întâmplă acum.
  • Nu cred că e o atitudine să pitim totul sub preș și de teama Rusiei să nu mai spunem lucrurilor pe nume, pentru că astfel ne-am transforma și noi în niște regimuri care pun lacăt la gură
  • Criza nu s-a terminat, dar avansează spre finish.
  • Ar trebui să analizăm unde și ce s-a greșit și să nu ne concentrăm atât de mult pe faptul că este legitimat Lukasenko și că nu ar fi trebuit vorbit cu el. Dar cu cine să fi vorbit? Ar trebui să punem pe primul plan realpolitik-ul, poate regândim la nivelul Occidentului întreaga politică de sancțiuni, pentru că sunt momente când funcționează și momente când nu funcționează. Acesta a fost un moment în care nu a funcționat, iar Lukașenko pentru tot spațiul ex-sovietic, dominat de media de limba rusă, el pare să fi repurtat o victorie. Și nu cred că lideri europeni au acces în spațiul mediatic de limbă rusă ca să nuanțeze concluziile a ce s-a întâmplat acolo și e păcat.


Acest articol face parte din proiectul România în Europa, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.