România în Europa

VIDEO Dezbatere HotNews.ro Cum se pregătește România pentru o piață a hidrogenului verde? Secretar de stat: În prima parte a anului viitor vom avea o strategie care să ne dea direcțiile principale de acțiune / Cercetător: E cale lungă, iar riscul e foarte multă vorbărie

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 15 iunie 2021, 17:01 Romania in Europa


dezbatere HotNews.ro
Foto: Hotnews
În prima parte a anului viitor, vom avea o strategie privind hidrogenul, care să ne dea direcțiile principale de acțiune, iar pentru elaborarea unui astfel de document vor fi analizată și experiența altor țări, a declarat Dan Drăgan, miercuri, în cadrul unei dezbateri live HotNews.ro. Prezent la dezbatere, Ioan Iordache, cercetător și președintele Asociației pentru Energia Hidrogenului din România, consideră că nu este indicat să ne inspirăm din strategiile altor țări, în condițiile în care acestea au alt mix energetic față de România. Iordache a reclamat și faptul că specialiștii din România nu sunt invitați pentru discuții tehnice la minister. Dan Drăgan a răspuns că specialiștii vor fi implicați alături de companii în dezvoltarea unor proiecte de genererare de hidrogen.

La rândul său, Dumitru Chisăliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă, a spus că hidrogenul nu poate fi acel element care va rezolva toate problemele energetice viitoare, însă este nevoie de o strategie care să fie elaborată împreună cu specialiști din România, deoarece nu poate veni cineva la tine acasă să-ți spună ce să faci, iar consultanții externi pot avea și agende ascunse.

Ce este hidrogenul verde și de ce este el important? Este hidrogenul verde o sursă de energie a viitorului sau un vector energetic? Când va avea România o strategie a hidrogenului? Ce potențial are România pentru producerea de energie verde? Cât de fezabile sunt proiectele privind hidrogenul cuprinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)? Cum poate fi adaptată rețeaua de gaze pentru transportul hidrogenului? Aceste teme au fost dezbătute miercuri, de la ora 13.00, într-o dezbatere live HotNews.ro. Invitați: Dan Drăgan - secretar de stat în Ministerul Energiei, Ioan Iordache - director executiv al Asociației pentru Energia Hidrogenului din România, cercetător științific la Centrul Național de Hidrogen și Pile de Combustie și Dumitru Chisaliță, președinte al Asociației Energia Inteligentă.

Moderatorul dezbaterii a fost Claudia Pîrvoiu.



Dezbaterea a fost transmisă pe conturile de Facebook și YouTube ale HotNews.ro.

Principalele idei:

România, la stadiul de discuții despre o strategie privind hidrogenul. Care este potențialul României și ce face Ministerul Energiei?

Dan Drăgan:
  • Deja este o necesitate o astfel de strategie și pentru România
  • Stretegia adoptată de CE este o opțiune politică. Mesajul Comisiei Europene este că hidrogenul este o opțiune fezabilă, pe termen lung
  • Hidrogenul este un element esențial pentru reducerea emisiilor de gaze. Aș spune că într-un sistem integrat al viitorului hidrogenul va juca un rol esențial
  • Finanțarea pentru această strategie a fost inclusă în PNRR
  • În prima parte a anului viitor vom avea o strategie care să ne dea direcțiile principale de acțiune
  • Piața se duce deja în acestă direcție, vor fi alocate fonduri prin diverse programe
Ce țară ne-ar inspira?
  • Ne uităm la strategiile din Germania, Olanda, strategie CE, vedem direcțiile din Spania, Franța
  • Avem specialiști în minister, vom face apel și la consultanți externi
Potențialul României:

Ioan Iordache:
  • Aceste etichetări verde, albastru se referă la modul în care e produs hidrogenul
  • Hidrogenul verde se referă la cel produs de energii regenerabile
  • Cel mai corect este să vorbim despre hidrogen cu emisii scăzute de carbon. Este o piesă bună de jucat pentru România
  • Evident, trendul din Europa este pe acestă culoare, dar, repet, hidrogenul nu are culoare. Noi în România
  • Nu ne permitem să facem o strategie doar pe baza unor note date de organizații internaționale. Strategiile naționale trebuie să țină cont de realitățile din România
  • Nu îndemn la izolare, dar nici alte țări nu fac hidrogen de dragul altora, își urmăresc niște interese
  • România are un mix energetic, nu e obligatoriu să luăm aceleași soluții precum alte țări, care au alt mix energetic. România are un mix bine echilibrat
  • Noi mai avem două reactoare nucleare și combustibili gazoși care nu sunt la fel de poluanți precum cărbunele
  • Autoritățile trebuie să discute și cu specialiștii din România. Noi ne întâlnim cu reprezentanții ministerului doar la astfel de dezbateri online, TV. Suntem chemați doar la emisiuni. Mă așteptam să fim invitați mai activ în asemenea discuții tehnice, pentu că soluțiile tot noi le vom aduce
Drăgan:
  • Îl contrazic pe dl Iordache. Vor fi implicați alături de companii în dezvoltarea unor prpiecte de genererare de hidrogen
  • Vor fi implicați în grupurile de lucru, când vor fi dezvoltate, și vor fi parte activă a acestei strategii
Dumitru Chisaliță:
  • Hidrogenul nu poate fi acel element care va rezolva toate problemele energetice viitoare, poate asigura tranziția energetică, dar e nevoie de o strategie
  • Dincolo de strategie, e și mai important să avem un cadru legislativ, reglementări care pot rezolva probleme fiscale
  • Trebuie să avem în vedere că această formă nouă de tehnologie este una mai scumpă, care presupune optimizare financiară
  • Despre implicarea în strategie a unor consultanții externi - niciodată nu poate veni cineva la tine acasă să-ți spună ce să faci. Asta trebuie să avem în vedere
  • Consultanții mai au și agende ascunse
  • Marea problemă e legată de detalii - modul în care vim reuși cu acestă substanță să pătrundem în sistemele existente
  • O formă de energie trebuie acceptată de consumator, pe care până acum nu l-a întrebat nimeni
Cât de fezabile sunt proiectele din PNRR - Romgaz, extinderea rețelei de gaaze?

Dan Drăgan:
  • Când m-am referit la consultanți externi, m-am referit la consultanți din afara ministerului, nu a țării
  • ceste proiecte sunt susținute de companii puternice, serioase, care au infrastructură
  • proiectele propuse de Romgaz aduc un nou concept - producția de energie folosind gazul natural va intra într-o compoziție cu hidrogenul în aceeași locație
  • Mai sunt și alte proiecte în acest segment privind hidrogenul și au fost propuse ca proiecte pilot, care să genereze un trend pentru proiecte viitoare
  • Sunt convins că aceste companii care au propus proiectele le pot realiza
Ministerul are un plan dacă CE le respinge, tehnic?
  • Sunt convins că ele vor fi susținute de către companii foarte bine, tehnic. Dacă va exista o problemă din partea CE cu un anumit proiect, siguranță că banii pentru acel proiect se vor duce către alte proiecte
Discuții despre alocarea de bani cu dedicație
  • Nu poate fi vorba despre așa ceva, sunt proiecte propuse de companii naționale, dar în lista de proiecte sunt și alte companii, foarte solide
  • Mă îndoiesc că a existat asemenea intenție în propunerea acestor proiecte
Iordache, despre proiectele din PNRR - sunt fezabile?:
  • Este un proiect asumat politic, nu e un proiect tehnic
  • Mă așteptam ca proiectele să fie mult mai multe. Sunt realizabile, dar când dezvolți ceva, un proiect nu e un power point
  • Va trebui să găsim soluții pentru acomodarea tehnologiilor hidrogenului
  • Sunt idei de proiecte bune, dar ca să le faci mature este cale lungă
Ce ar lipsi pentru ca aceste proiecte să fie duse la capăt?
  • S-a venit cu o notă conceptuală
  • Odată acceptate de către comunitatrea științifică, să treacă prin studiu de fezabilitate, apoi un proiect tehnic detaliat și abia după 1-2 ani de operare a proiectului se poate trage o concluzie. Până atunci e o presupunere
  • Ca specialist, m-aș feri să aduc critici acestor proiecte
  • E cale lungă, iar riscul e foarte multă vorbărie
  • Toate proiectele și cei care le propun au legitimitate să ceară un ajutor
  • Așa am trecut de la cărbune la petrol, vom trece de la gaz la hidrogen ca vector de energie, dar și combustibil. Este un element chimic care are mai multe posibilități de integrare în sectorul energetic
  • Nu știu mecanismul prin care aceste proiecte au ajuns în PNRR. M-aș bucura dacă atunci când se decide punerea în poractică să avem o diversitate mai mare de proiecte. Dacă sunt 2-3 nu este tocmai ok din punct de vedere economic
  • În România sunt companii care lucrează cu gaze, cu hidrogen, sunt producători de hidrogen și îi încurajez să își facă publicitate și trebuie să se implice
  • De un an discutăm de la trecerea hidrogenului de la chimie la energie
  • Provocarea tehnică nu este simplă, nu e ușor să te reprofilezi ca industrie. Germania, de exemplu, nu începe astăzi, are o istorie
  • Hidrogenul presupune și o serie de cunoștințe tehnice, din sectorul energetic, și trebuie să convingă lumea că hidrogenul poate fi produs într-un colț al lumii și folosit în altă parte. Hidrogenul poate fi stocat în timp
Chisăliță, despre transportul hidrogenului pe conductele de gaze:
  • Legat de lipsa mai multor proiecte - în lipsa unui cadru fiscal e foarte greu să vii cu un business susținut
  • Modul în care există această asumare și aceptarea că oamenii vor avea de achitat mai mult decât dacă ar consuma doar gazul natural
  • O mare provocare este legată de modul în care poate fi ținut hidrogenul în rețea
  • Am identificat 29 de componente ale sistemului de transport de gaze. Din 29 de componente analizate, de la robinete la contoare, reise că 30% din aceste componente nu ar fi afectate. Celelalte au diverse probleme privind amestecul cu hidrogenul în limita a 10%
  • Dacaă am schimba toată rețeaua de distribuție și transport pentru a include hidrogenul, ar trebui o rețea mult mai mare
  • O astfel de abordare ar fi una foarte scumpă, de zeci de miliarde
  • Există posibilitatea de a introduce hidrogen în unele conducte, în funcție de tipul oțelului
  • Un alt element este legat de presiunea din conductă
  • E nevoie de o inventariere a rețelelor - o treime din conductele de oțel din România nu mai au carte tehnică, astfel că nu știm din ce oțel sunt construite
  • Dincolo de țeavă, există diverse echipamente nerecomandate. Mult mai afectată, de exemplu, este partea de conductă care este sudată, probabilitatea de accident este mai ridicată
  • Stocarea gazelor naturale - recomandarea pentru hidrogen este stocarea în caverne saline, iar România nu are are așa ceva
  • Nu putem să ne apucăm să dezvoltăm niște sisteme până nu le studiem suficient de murl
  • Hidrogenul este un element al viitorului, dar trebui mare grijă
Dan Drăgan:
  • La minister nu am primit solicitări de proiecte pentru acest nou concept în afara celor din PNRR
Întrebări de la cititori:

Care este rațiunea trecerii spre hidrogen?

Dan Drăgan:Acest amestec va ajuta producătorii să își reducă amprenta de carbon. Prin acest amestec cu siguranță vor fi emisii de CO2, dar semnificativ mai mici

O viitoare taxă pe CO2 - Aceste taxe se vor regăsi cu siguranță în scehemele de ajutor de stat care vor fi implementate
Taxă pe centrale de apartemnt? Există la nivelul CE abordarea ca toți poluatorii să plătească, sunt dezbateri, dar nu cred că este o direcție deja conturată




Acest articol face parte din proiectul România în Europa, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3550 vizualizari

  • Numai că H2-ul mult prea verde nu e (Marţi, 15 iunie 2021, 17:38)

    Nyk1 [utilizator]

    Producerea sa este relativ ineficientă. Un video interesant pe această temă:

    https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

    H2-ul va fi revoluționar pentru industria aviatică, dar numai dacă se găsesc metode de stocare a lui în așa fel încât să nu facă bum (cum a făcut în cazul zeppelinului Hindenburg).
  • Ne permitem pierderea a 600 MWh din 1000? (Marţi, 15 iunie 2021, 17:48)

    Rower [utilizator]

    Hidrogenul se extrage din apa prin electroliza, la un randament foarte slab, sub 50%.

    Daca folosești 1000 MWh produși la Porțile de Fier I (ca sa fie energie verde), adică aproape tot ce generează partea romanească a centralei, 500 MW, ceea ce înseamnă jumătate, se arunca la fabricarea hidrogenului iar acesta are un randament de conversie înapoi în curent electric de maxim 80%. Mai pierzi minim 100 MWh și ramai cu 400 MWh.

    Nu este mai bine sa folosești curentul de la Porțile de Fier I, acei 1000 MWh, direct pentru alimentarea locomotivelor electrice, becurilor, aparatelor electrice și electronice staționare, decât sa risipești 600 MWh, rămânând numai cu 400 MWh cu care alimentezi motoarele unor trenuri și mașini cu hidrogen?!

    Consumul, chiar de noapte al României, este peste ce produc hidrocentralele (eolienele și fermele solare au contribuții neglijabile). Nu vad de ce am risipi 60% din energia hidro pe generare hidrogen ca apoi sa suplinim pierderea arzând cărbune sau combustibil nuclear.

    Producția hidrogenului verde ar renta (făcând abstracție de pericolul extrem de a călători cu un rezervor conținând acest gaz foarte inflamabil și exploziv) doar dacă Romania ar deține vreo 8 hidrocentrale de 1000 MWh care sa acopere tot consumul intern obișnuit și sa mai rămână un surplus de 2-3 GWh pe care sa-l transformi în hidrogen.
  • Transport (Miercuri, 16 iunie 2021, 9:13)

    Calin123 [utilizator]

    Buna ziua,
    Sunt curios daca s-au facut niste calcule comparative pentru partea de transport a hidrogenului - care sunt pierderile comparativ cu transportul electricitatii?
    Ma refer la folosirea infrastructurii curente de transport a gazului metan care ar urma sa fie refolosita pentru a transporta hidrogenul...
    Am tot vazut articole despre o viitoare taxa pe CO2. Oare aceasta taxa va fi si dublata de beneficii pentru cei care produc energie verde sau subventii pentru achizitionarea de panouri fotovoltaice etc?
    Nu ar fi oare mai eficient sa existe mai multi producatori mici de energie mai "aproape" de consumatori si astfel pierderile cu transportul sa fie mai mici?
  • ... (Miercuri, 16 iunie 2021, 13:13)

    cartograful [utilizator]

    Buna ziua,

    Lasand la o parte dezvoltare si adaptare a infrastructurii de productiei, transport si utilizare, care este ratiunea trecerii spre hidrogen cata vreme produsul de ardere al hidrogenului este tot un gaz cu efect de sera, vaporii de apa, listat ca atare pe site-ul NASA?
    https://climate.nasa.gov/causes/
    E adevarat ca in proportiile naturale H2O actioneaza si ca un mecanism de reglare a temperaturii dar tot asa si CO2 este hrana pentru plante.
    Este indeajuns studiat impactul vaporilor de H2O antropici?
    Sunt studiate efectele producerii de oxizi de azot (gaze cu puternic efect de sera) in motoarele cu H2 din cauza temperaturilor mai mari de ardere ale H2 fata de amestecul benzina/motorina si aer?

    Multumesc
  • Nu prea exista (Miercuri, 16 iunie 2021, 13:56)

    gnd [utilizator]

    Hidrogenul verde nu exista. Se produce prin cateva metode nici una nu este verde:
    - Metode termochimice - se extrage din gaz natural, gazeificarea carbunelui, biomase etc
    - Electroliza care utilizeaza energie electrica ce poate fi produsa fie cu combustibili fosili fie cu "regenerabile" dar nici acelea nu sint verzi
    - Procese biologice, bacterii etc nici una nu are randament economic

    Daca metoda termochimica clar nu este verde, nici electroliza folosind energie regenerabila nu este verde deoarece: eolienele se produc folosind cantitati enorme de otel aluminiu carbune si alte resurse, cam cat 100-200 de autoturisme pentru o singura eoliana, acest otel se produce cu fier aliaje si CARBUNE METALURGIC emitand cantitati uriase de CO2 atat in procesul de extractie folosind cel mai adesea motorina pt utilaje cat si in procesul de procesare.
    Panourile fotovoltaice de asemenea sint produse cu diverse metale rare care se extrag din pamant, pe langa dezastrul ecologic lasat in urma acestor mine, se folosesc cantitati enorme de combustibili fosili in deosebi motorina pentru extractia acestor metale rare care pe langa asta sunt din din ce in ce mai dificil /costisitor de extras din pamant si cu un randament si concentratie din ce in ce mai scazuta (adica trebuie sa procesezi din ce in ce mai mult material extras pt a obtine o cantitate x de material/metal cautat).
    Omenirea nu a trecut niciodata de la o forma de energie mai densa la una mai putin densa fara a suferi o scadere dramatica a nivelului de trai.
    Economiile vestice au castigat istoric in fata celor socialiste/comuniste tocmai pentru ca au avut economii de piata libere care s-au reglat singure. Ceea ce incearca acum vestul sa faca prin impunerea de sus in jos a acestor "tranzitii verzi" va fi un esec total tocmai din acest motiv pentru ca este planificat si dictat de sus in jos nu un rezultat al pietei libere. Scaderea nivelului de trai si a puterii vestului, castigul Rusiei, Chinei si a celor care vor continua pe fosil
  • lol (Miercuri, 16 iunie 2021, 16:00)

    996 [utilizator]

    Vad ca lumea ignora viguros un aspect important, capacitatea de a stoca energie in aplicatii si zone fara infrastructura electrica de mare putere, daca toti vor sa fim asa de green cum se luada de ce ignora o solutie la indemana care ar reduce poluarea din mult hulitul (din pacate) transport? Si nu ma refer la basmele cu poluarea cea mare si rea a masinilor Diesel, ma refer la sursa majora de poluare in transport, navele oceanice de mare capacitate (primele 14 din lume polueaza mai mult decat toate vehiculelel terestre la un loc). De ce sa nu adaptam hidrogenul la motoare maritime de mare eficienta? Ma intreb cati din vajnicii aparatori ai verzilor stiu diferenta dintre densitatea energetica a celei mai avansate baterii din lume vs hidrogen sau chiar banalul diesel.. darna, multi experti de logistica si fizica de tastatura aici..


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by