​România în Europa

GALERIE FOTO Cât de smart sunt orașele smart din România: Clujul va avea în acest an primul autobuz fără șofer. Până în 2028 toată flota de transport public va fi electrică

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 7:20 Romania in Europa


Smart city
Foto: Hotnews
Clujul va avea în acest an primul autobuz fără șofer, iar până în 2028 toată flota de transport public va fi electrică, față de peste 50% cât este în prezent, a afirmat viceprimarul orașului, Dan Tarcea, în cadrul dezbaterii HotNews.ro ”De la dosarul cu șină la smart city”. Și în Sectorul 4 din București se fac pași importanți în acest sens: parcările de reședință se pot rezerva și plăti exclusiv online, la fel și taxele locale, au fost amenajate stații de încărcare pentru mașini electrice, iar metroul este extins până după șoseaua de centură. Cigudul, primul smart village din România, oferă majoritatea serviciilor online, peste 80% din plăți fiind făcute electronic. Sectorul 2 din București este încă la început, dar primarul spune că are planuri mari: formulare inteligente, ”o primărie fără hârtie”, dar și o rețea de 500 de senzori pentru monitorizarea poluării și combaterea acesteia.

Cluj-Napoca

Primăria Cluj-Napoca este una dintre cele mai digitalizate din România. Procesul de digitalizare a început în 2010 și s-a dezvoltat în fiecare an.

Din 2011, toate taxele locale pot fi plătite și online, din 2013 se elibereză online autorizația de liberă trecere, iar din 2014 și amenzile pot fi plătite la fel. Din 2017, se eliberează în format electronic și acte de urmanism, iar de curând avem la Cluj și primul funcționar virtual, Antonia. În 2020, Primăria a lansat tichetul albastru - un sistem prin care 530 de funcționari publici pot interacționa cu cetățenii. Pe o platformă, cetățenii se pot programa cu 48 de ore înainte pentru o întâlnire cu funcționarul, fără să mai vină la primărie. Asta doar pe partea de digitalizarea administrației locale.
  • ”Avem peste 300 de operațiuni care pot fi făcute online, emiterea certificatelor de urbanism, toți funcționarii vor avea semnătură electronică, pentru ca toate documentele acceptate să poată fi emise în format electronic. Și noi am încercat să eliminăm ștampilele, le-am lăsat doar aciolo unde este nevoie de o viză specială solicitată prin lege.
  • De asemenea, noi nu mai solicităm copii după documente. Pentru fiecare cetățean care are nevoie de o copie există scanere la fiecare ghișeu, astfel încât să nu-l mai plimbăm pe om să își facă o copie de 50 de bani, 20 de bani și să nu găsească un copiator”, a explicat Dan Tarcea, viceprimarul orașului, în cadrul dezbaterii HotNews.ro ”De la dosarul cu șină la smart city”.

Din 2015, orașul are o abordare integrată pe partea de smart city.
  • ”Nu știu dacă suntem pe locul I în România, dar cu siguranță suntem undeva pe podium. Încercăm să facem față provocărilor.
  • Cred că pentru un smart city avem nevoie de cîteva ingrediente: o guvernare inteligentă, o economie inteligentă, o mobilitate inteligentă, un mediu inteligent. Acest trend a fost dat de către primarul orașului, domnul Emil Boc, încă din 2015. Am început mai timid în 2015, cu câteva aplicații, apoi am trecut și la componenta de investiții ca să le facem după componenta smart”, a explicat Dan Tarcea.
Aplicațiile care fac viața clujenilor mai ușoară
  • Pentru sesizările adresate Primăriei poate fi utilizată aplicația MyCluj, platformă de sesizări integrată cu sistemul intern de management al documentelor
  • Tranzy, din 2020 - aplicaţia Companiei de Transport Public (afişarea timpilor de sosire în staţie a mijloacelor de transport în comun)
  • Cluj Bike, din 2018 - aplicaţie pentru rețeaua de 50 de stații de închiriere de biciclete în regim self-service
  • Cluj Parking, din 2017 - aplicație de mobil care oferă în timp real date despre ocuparea parcărilor cu barieră din municipiu
  • ParkingPay, din 2019- aplicaţie pentru plată parcare cu card bancar
  • Plata parcărilor cu plata orară prin SMS
  • CityParking Cluj, din 2020 - aplicația identifică, prin sistemul de senzori și comunicație realizat, locurile libere de parcare de pe unele dintre cele mai circulate străzi din oraș (străzile din zona I - 1.025 de locuri de parcare)
  • STEP Hear (aplicatie la nivel mondial, la care a aderat Clujul), din 2021 - aplicația pentru accesibilizarea Centrului de informare pentru cetățeni și Evidența persoanelor. Ajută pesoanele cu deficiențe de vedere să se orienteze spațial. De asemenea, primăria are implementat un sitem pentru ca persoanele hipoacuzice să interacționeze mai bine cu funcționarii primăriei, fără a-i deranja pe ceilalți.
Viceprimarul Clujului consideră că în acest proces de digitalizare este esențială interconectarea bazelor de date ale instituțiilor, pentru ca cetățeanu să depună un document o singură dată și să poată fi accesat de acolo și de celelalte servicii care au nevoie de el.

Prima stradă inteligentă din România

Pe partea de mobilitate urbană inteligentă, proiectele sunt și mai spectaculoase. Clujul a inaugurat anul trecut prima stradă inteligentă din România - Molnar Piuariu - dotată cu mobilier urban modern, care permite încărcarea telefoanelor mobile sau a tabletelor prin porturi USB, două stații de încărcare rapidă pentru mașini electrice, iluminat inteligent, iar semafoarele dau prioritate mijloacelor de transport nemotorizate. Lucrarea a costat 4,3 milioane, bani ce provin din fonduri europene nerambursabile.





Strada Molnar Piuariu

Orașul și-a stabilit clar prioritățile, respectiv încurajarea folosirii mijloacelor de transport public, a celor alternative și mersul pe jos, în defavoarea mașinii personale, iar tehnologia este pilonul principal.
  • ”Prioritatea numărul 1 este folosirea mijloacelor de transport în comun ca și o componentă smart city, apoi folosirea mijloacelor alternative - biciclete, trotinete - crearea unor sisteme de mers pe jos, fiindcă nu ne-am născut în mașină, și abia după aceea vine prioritizarea mașinii. Fiindcă niciodată nu vom reuși să asigurăm infrastructura necesară pentru cei care doresc să folosească mașina. Dacă astăzi avem 4 benzi și sunt pline, apoi mai facem două benzi, în 3 ani și acelea vor fi pline. De aceea cred că trebuie să găsim alte soluții”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea.

Parcare pentru biciclete

Câteva exemple despre ce înseamnă mobilitate urbană inteligentă

Un exemplu este programul de autobuze școlare, care la Cluj-Napoca este un succes, pentru că există este o încredere din ce în ce mai mare a părinților de a folosi aceste mijloace de transport. În acest moment, autobuzele sunt doar pentru elevii din clasele 0-4.

De asemenea, discutăm despre un sistem de bike sharing și trotinete care să fie funcțional, iar Primăria trebuie să asigure și pistele necesare pentru a putea fi folosite bicicletele și trotinetele. Vorbim despre piste sigure. Viceprimarul spune că în momentul în care au fost făcute câteva piste care nu au fost sigure, ele nu au fost folosite. "De aceea cred că este o provocare pentru fiecare autoritate să găsească spațiul necesar, să ia de la mașini și să dea la mijloacele de transport alternative".

Un alt exemplu este cel al stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice.
  • "Fie că vrem, fie că nu vrem, viitorul acesta va fi. Nu știu dacă România este pregătită din punct de vedere energetic să asigure o infrastructură suficient de mare pentru mașini electrice. Norvegia este deja la un grad de peste 60% privind folosirea mașinilor electrice.
  • Încercăm și noi la Cluj-Napoca să punem cât mai multe stații de încărcare pentru mașini electrice pe domeniul public. Acum încărcarea este gratuită, vom vedea pe viitor care va fi politica. Avem utilaje electrice la salubrizarea stradală, cerute prin caietul de sarcini, acestea suntdeja sunt in functiune”, a explicat Tarcea.


Primul autobuz fără șofer

Potrivit viceprimarului Clujului, orașul are proiecte europene de peste 100 milioane de euro pentru modernizarea transportului în comun, cu mijloace de transport electrice: autobuze, troleibuze, tramvaie. Anul acesta, ar putea circula la Cluj și primul autobuz fără șofer.
  • ”Până în anul 2028 ne propunem să avem toată flota de transport public integral electrică, acum suntem la peste 50%, și să continuăm și cu benzile dedicate pentru mijloacele de transport în comun. Avem un sistem destul de coerent de benzi dedicate, am început încă din 2016 să le facem. Fiecare proiect de modernizare a unei străzi majore are în vedere și amenajarea de benzi dedicate.
  • Avem și câteva provocări. Anul acesta sper să avem și primul autobuz autonom, fără șofer, cu 12 locuri, să vedem cum funcționează.
  • De asemenea vrem să extindem pistele de biciclete în fiecare cartier și ele să fie conectate. Avem și un proiect pentru un culoar de mobilitate metropolitan, undeva la 60 de kilometri în lungul Someșului. Lucrările vor începe anul acesta.
  • Lucrăm la un proiect <<Vinerea verde>>, prin care fiecare cetățean din Cluj-Napoca să poată folosi gratuit mijloacele de transport public, în zilele de vineri, astfel încât să încurajăm folosirea mijloacelor de transport în defavoarea mașinii personale”, a explicat viceprimarul Clujului.



În ceea ce privește spațiile verzi, primăria promite că orașul va avea 90 de hectare de parcuri noi, iar alte 100 de hectare de spațiu verde vor fi reamenajate.

Parcuri noi:
  • Pădurea Clujenilor - 21.3 hectare, lucrare în execuție ce urmează să fie finalizată în 2021;
  • Parcul Est - 45 hectare, se lucreaza la studiul de fezabilitate, se vor expropria aproximativ 30 de hectare;
  • Parcul Zorilor - 1,2 hectare, licitatie de executie în desfășurare;
  • Parcul Feroviarilor - 5,3 hectare, licitație de execuție în derulare;
  • Parcul Bună Ziua - 9 hectare, pregătire concurs de soluții;
  • Reamenajarea malurilor Someșului - licitatie execuție în evaluare. Valoare proiect - circa 123.000.000 lei;
  • Parcul Armătura - 3,2 hectare, licitație proiectare și execuție în desfășurare.





Parcul între Lacuri


Sectorul 4 al Capitalei


Bucureștiul se confruntă cu probleme precum gropile din asfalt și mizeria de pe străzi, însă și aici lucrurile încep să se miște pe zona de smart city și digitalizare. Un exemplu este Sectorul 4.


  • ”Avem primul și singurul serviciu public de parcări exclusiv digital. Absolut tot procesul de obținere a unui loc de parcare sau de utilizare a unei parcări publice se desfășoară exclusiv online, peste 70.000 de oameni au putut interacționa digital.
  • Avem o aplicație cu aproape 50.000 de utilizatori pentru plata taxelor și impozitelor locale. Pentru parcările publice, unde s-a început și taxarea, în ultimele luni avem 132.000 de plăți făcute electronic. Toate sistemele de parcări pe care le avem sunt de tip smart. Dacă discutăm de utilizarea lor, persoanele cu dizabilități se pot preînscrie în sistemul nostru informatic pentru a avea acces în parcările publice cu barieră și barierele se deschid automat după recunoașterea numărului de înmatriculare”, a explicat Ioan Gâf-Deac, director general Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
El spune că în București lucrurile sunt mai complicate decât în alte orașe din țară, din cauza împărțirii administrative, însă dacă există voință se pot face multe lucruri. Un exemplu în acest sens este proiectul de extindere a liniei de metrou, realizat în parteneriat cu administrația centrală.

Parcare Piața Sudului


Parcarea Tineretului

  • ”Bucureștiul este foarte complex din perspetivă administrativă, în sensul că avem 7 primării și fiecare dintre noi avem niște răspunderi. Dar cu siguranță extinderea rețelei de metrou nu ar fi fost în atribuțiile noastre, dar Sectorul 4 a demarat proiectul, este în execuție, se lucrează, am generat extinderea rețelei de metrou până la 700 m de centura Bucureștiului tocmai pentru a încerca să îmbunătățim partea de trafic. Lângă stația de metrou vom construi și o parcare park&ride, undeva la 1000 de locuri”, a susținut Gâf-Deac.



Primăria Sectorului 4 are și o rețea de stații de încărcare pengtru mașinile electrice și a dezvoltat mai multe parteneriate cu domeniul privat pe partea de mobilitate.
  • ”Am generat cea mai puternică rețea din București, numai noi am instalat undeva la 25 de stații de încărcare. Apoi am făcut tot felul de parteneriate. De exemplu, am constatat că o aglomerare destul de mare se realiza prin activitatea curierilor care mergeau cu mașinile pe străduțe să livreze colete. Și atunci am făcut parteneriate și am dat voie firmelor care aveau acele sisteme de livrare easy box să le amplaseze în parcările noastre publice ca să reducem acest trafic”, a explicat Gâf Deac.
Primăria Sectorului 4 are în lucru amenajarea mai multor piste de biciclete, o parte pe trotuar, dar lupta între mașină, pieton și biciclete este încă una strânsă.
  • ”Chiar dacă sunt pe trotuar, vă asigur de un singur lucru. Ele sunt în conformitate cu spiritul și litera legii. Ne dorim mai multe piste de biciclete.
  • În același timp, ne dorim să vedem cum facem, pentru că în teorie lucrurile stau foarte bine. Trebuie să redăm spațiile oamenilor, să reducem spațiile pentru mașini, pentru că acesta este trendul de mobilitate la nivel european.
  • Dar haideți să ținem cont de o realitate, și anume că numărul de autovehicule din România a crescut, în timp ce trendul european a fost de scădere. Și trebuie să o spunem că vehiculele second hand au ajuns în România și Bulgaria. Și sistemul de taxare este o problemă, fiindcă a doua, a treia mașină nu este supra-taxată. Și taxa de parcare este extrem de mică”, a mai spus Gâf-Deac.
El mai susține că Primăria Sectorului 4 va promova utilizarea mijloacelor de plată smart în micile afaceri, respectiv a implementării POS-urilor. De asemenea, vrea să genereze sistemul propriu de închirieri biciclete. Stațiile de încărcare a bicicletelor sunt montate, iar primăria vrea să subvenționeze pentru persoanele fizice și juridice din Sectorul 4 încărcarea la stațiile electrice, în limita a 50 km/zi.


Sectorul 2

Sectorul 2 nu se poate mândri deocamdată cu mare lucru pe digitalizare, însă noua administrație susține că are planuri mari.
  • ”Au fost câteva victorii rapide pe digitalizare, am digitalizat mare parte din plăți, de exemplu taxa de timbru, care poate fi plătită prin sms. Cel mai important în acest moment este că lucrăm la o strategie care să dea o coerență procesului de digitalizare. Dar în afară de chestia asta, sunt și câteva lucruri pragmatice.
  • Cred că vom fi una dintre primele primării care oferă servicii pentru cartea de identitate electronică. Cartea de identitate electronică va apărea la 1 august și Primăria Sectorului 2 va fi una dintre primele primării care să piloteze ce fel de servicii pot fi oferite populației cu cartea de identitate electronică.
  • Un alt lucru pe care îl avem în plan și aici trebuie să recuperăm puțin, este softul pentru alocarea locurilor de parcare de reședință, fiindcă în acest moment nu avem acest serviciu. În ceea ce privește gestiunea deșeurilor, vom avea un proiect în care va putea vedea fiecare unde sunt mașinile de gunoi, cum se face curățenia”, a declarat în cadrul dezbaterii organizate de HotNews.ro primarul Radu Mihaiu.
El își mai dorește formulare inteligente, ”o primărie fără hârtie”, dar și o rețea de 500 de senzori pentru monitorizarea poluării și combaterea ei.
  • ”Un efort început deja și pe care vrem să-l continuăm este acela de a avea formulare inteligente. Partea cea mai grea aici este nu să le punem într-un format digital, ci să le facem ușor de înțeles. Chiar și formularele în format de hârtie sunt greu de înțeles, dar acolo dacă te duci la ghișeu îți explică cineva ce ai de făcut. Problema cu formularele inteligente este că nu mai există acel cineva de la ghișeu să îți explice și este complicat să le facem ușor de înțeles. Sper ca anul acesta să finalizăm.
  • Ne dorim ca acolo unde avem camere de luat vederi să punem senzori de poluare astfel încât să înțelegem cum variază calitatea aerului în funcție de zonă și să găsim soluții punctuale pentru combaterea poluării. Noi avem în sector peste 500 de camere video cu curent și internet și putem senzori.
  • Un alt proiect început este ”Primărie fără hârtie” adică să eliminăm hârtia în relația cu cetățeanul dar și intern, ca să nu mai plimbăm atâta hârtie dintr-o parte în alta”, a mai explicat Radu Mihaiu.
Primarul promite că va oferi date deschise, pentru firme, populație și ONG-urile care doresc să le folosească, în așa fel încât acele servicii digitale pe care primăria nu are capacitatea sau inițiativa să le facă, să le poată face privații.


Pe partea de mobilitate urbană smart, principalul proiect este amenajarea salbei de lacuri din sector.



  • ”Salba de lacuri este unul dintre cele mai importante proiecte pe care le avem la Primăria Sectorului 2. Am început cu ecologizarea, fiindcă acolo s-a strâns gunoi de 30 de ani, toată lumea a aruncat gunoiul în apă. Apoi, toată zona trebuie cadastrată și întabulată, fiindcă sunt zone unde nu este clar regimul de proprietate, sunt diverse persoane care și-au pus gardul dincolo de proprietate, s-au dus până în lac fără să lase spațiul de halaj. Este un proiect pe termen lung, eu sper să-l termin până la finalul mandatului, dar este greu de dat un termen. O să depunem proiecte pe POR și pe PNRR.
  • Pe partea de park&ride avem două proiecte, unul în Pipera, pe Dimitrie Pompeiu și unul pe Colentina, dar trebuie să ne sincronizăm și cu CNAIR-ul fiindcă sunt proiecte pe granița Sectorului”, a mai spus Radu Mihaiu.
Ciugud

Ciugudul, o localitate cu circa 3.000 de locuitori aflată lângă Alba Iulia, este primul smart village din România. Primăria a început procesul de digitalizare în urmă cu peste 10 ani, cu bani europeni, și oferă majoritatea serviciilor online.


Au început să cumpere softuri, să se specializeze, iar acum sunt foarte multe servicii digitalizate.

De exemplu, există 4 variante de plată electronică pentru ca cetățenii să nu mai vină la ghieșu. Doar în 20% din cazuri oamenii mai ajung la ghișeu. Aproape orice document poate fi solicitat de orice cetățean și în format electronic. Provocarea este ca cetățeanul să primească instant documentul. Acum, se întâmplă la eliberarea certificatului de atestare fiscală.

Primăria lucrează acum la relizarea unei hărți interactive. Dacă vrei să te mutați la Ciugud, accesezi această hartă, unde poți vedea inclusiv regulile de locuire. Autoritățile locale speră ca aplicația să fie disponibilă cât mai curând.
  • "Dacă am reuși să facem interconectarea bazelor de date, am putea să facem online peste 90% din activitățile de interacțiune cu cetățenii. Avem proiecte importante pe educație - educăm copiii să învețe ce înseamnă folosirea mijloacelor digitale, încercăm să dezobișnuim populația să mai vină la primărie.
  • Am emis un card al cetățeanului, cu care e permisă aflarea datelor fiscale. Acest card este asemănător unui card bancar și încercăm să îi obișnuim să se obișnuiască cu aceste soluții, să nu se sperie de card. Rezultatul se vede: peste 80% din plăți sunt făcute electronic. Este o mândrie să o vezi pe bătrânica de 70 de ani cum își plătește taxa de gunoi folosind cardul și aparatul de plată electronică. Totul ține de mentalitate și de a vrea. Dacă vrei, poți face digitalizare”, a declarat Dan Lungu, coordonatorul programului ”Ciugud Smart Village”, în cadrul dezbaterii organizate de HotNews.ro.


În ceea ce privește partea de smart village, Primăria a început discuțiile din 2018, lucrurile au avansat, iar ambițiile sunt foarte mari.
  • ”Noi lucrăm acum la primul proiect integrat de tip smart village din România. Am început discuțiile în 2018 și spuneam atunci că 45% din populația României este în mediul rural, deci trebuie să vorbim și despre sate inteligente, însă smart village trebuie să însemne altceva în comparație cu smart city. Smart village trebuie să însemne un sat care se dezvoltă cu soluții inteligente, dar, atenție, cu păstrarea strictă a identității rurale.
  • Ce înseamnă smart village? Înseamnă educație și am făcut prima școală smart din România. Din 2019, vorbim despre școală digitală, nu ne băga nimeni în seamă la vremea respectivă, dar iată că a venit pandemia și ne-a dat o palmă. Școala românească trebuie să facă pasul spre viitor.
  • Vorbim despre sănătate și lucrăm la un proiect de telemedicină robotică, vorbim despre administrație locală inteligentă. De asemenea, vorbim despre locuire, condiții de locuire și vorbim despre cetățeanul viitorului. Aici trebuie să lucrăm mult, ca aceste soluții inteligente să nu fie doar fițe sau lucruri care să dea bine la imaginea primăriei, ci lucruri utile pentru cetățean. Vorbim despre protejarea inteligentă a mediului înconjurător și suntem localitatea din România care a construit stații de încărcare pentru autoturisme electrice la sat, avem o stație de încărcare la 1000 de locuitori. Folosim autoturisme electrice în activitatea primăriei și au început să apară în localitate primele mașini electrice”, a mai spus Dan Lungu.
Un alt proiect este promovarea tradițiilor locale prin intermediul realității virtuale.
  • ”Ne gândim și la cultură și turism și avem un proiect în implementare, este vorba despre înființarea unor puncte de informare pentru realitatea virtuală, am digitalizat mai multe resurse culturale locale - tradiții, obiceiuri, și cu ajutorul acestor ochelari de realitate virtuală cetățeanul care este în vizită prin Ciugud poate să intre să vadă ce obiceiuri și tradiții avem”, a mai explicat Dan Lungu.
Pe partea de mobilitate urbană, Primăria Ciugud, împreună cu Primăria Alba Iulia, reabilitează împreună drumul dintre cele două localități, care va avea și piste de biciclete.

”Ciugudul și Alba Iulia au împreună o problemă de mobilitate. Am început să lucrăm, drumul de acces spre zona industrială va intra în reabilitare și vrem să facem și o pistă de biciclete acolo și o zonă unde să-ți lași mașina ca să pleci cu bicicleta, va fi o pistă de biciclete care să lege cele două orașe. Facem studii și am observat că tot traficul dintre Sebeș și Alba Iulia este redirecționat prin Ciugud și construim un pod peste Mureș care va scurta distanța dintre Alba Iulia și Ciugud”, a mai explicat Dan Lungu.

Acest articol face parte din proiectul România în Europa, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















17330 vizualizari

  • +2 (26 voturi)    
    Primaria Bucurestiului si Primaria Voluntari (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 9:18)

    CartierANLHenriCoanda [utilizator]

    au ce invata de la primaria Clujului.
    • +9 (19 voturi)    
      Nu ti-ai dori! (Duminică, 25 aprilie 2021, 1:14)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui CartierANLHenriCoanda

      Am trait acolo... totul e circ, jonglerie... Uita-te doar ce proiecte au... Autobuz autonom cu 12 locuri... Pai pt ce e bun asa ceva daca nu pentru privilegiul de a putea spune: "am fost primii"! Pt ca nu este in nici un mod de utilitate! Ba din potriva, probabil va irosi foarte multi bani din bugetul orasului! Apoi strada "smart" care are vreo 200 m, si care inoveaza prin niste banci cu usb, statii de incarcare auto si becuri cu panouri solare care ajung sa polueze mai mult, prin faptul ca se degradeaza repede si trebuie aruncate (pt ca nu sunt reciclabile), fata de niste becuri led alimentate la retea...
      Si ce mai e si cu asta: "De asemenea, discutăm despre un sistem de bike sharing și trotinete care să fie funcțional, iar Primăria trebuie să asigure și pistele necesare pentru a putea fi folosite"... Pai nu aveti bike-sharing domnule vice? Va laudati ca aveti si aplicatie la el?! Sau expresia: "care sa fie functional" este expresia cheie aici, care probabil v-a iesit pe gura involuntar!
      Iar pt doamna Ivanov, nici nu se vede biasarea dvs cand relatati direct ce a spus dl vice de la cj, iar cand faceti trecerea la Bucuresti, aveti o remarca proprie despre gropile din asfalt... Sa nu mai vorbim de lumina in care este prezentat mereu Clujul, dar mai ales pus in comparatie cu Bucurestiul! Ceea ce ma face sa va intreb din nou, asa cum am mai facut-o cand mi-ati cenzurat comentariul, de ce nu va mutati la Cj, daca va place atat de mult? Sincer! De ce nu? Poate v-ati simti mai bine, pt ca vad ca Bucurestiul va apasa!
      • -5 (13 voturi)    
        lucop (Duminică, 25 aprilie 2021, 10:19)

        cartofiprajiti [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        ba esti prost?!!!!
        • +3 (9 voturi)    
          Doamna Ivanov? (Duminică, 25 aprilie 2021, 21:58)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui cartofiprajiti

          Dumneavoastra sunteti? Sau pur si simplu ati profitat de comentariul unui idiot util si ati relaxat cenzura? Oricum, si prin necenzurarea acestui comentariu care aduce injurii personale altui utilizator, aratati din nou iubirea dvs fata de Cluj-Napoca si biasarea spre a pune acest oras intr-o lumina pozitiva cu orice pret! Un lucru opus deontologiei de jurnalist!
          Si macar de era adevarat ce crede lumea despre Cluj-Napoca, dar nefiind, practic dvs, jurnalist, dezinformati!
          • +3 (9 voturi)    
            grozav... (Luni, 26 aprilie 2021, 11:09)

            Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

            . iar ne vor freca clujenii la ridiche cu cat de fain e orasul lor. ii intrebi pe astia cat e ora si ei iti zic ca ora e mai faina la cluj, ca e mai dezvoltata, mai inteligenta...
            nu stiu cum se face, cred ca i-a spalat pe creier boc sa indruge aceleasi cuvinte la nesfarsit :))
      • -2 (6 voturi)    
        Primaria Bucurestiului si Primaria Voluntari (Luni, 26 aprilie 2021, 9:14)

        CartierANLHenriCoanda [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        Dar n-ai trait in Voluntari. Statiile de autobuz sunt semnalizate cand si cand. Adaposturile de autobuz mai mult nu sunt, si acolo unde sunt arata oribil.

        Scoli noi nu exista desi populatia din Pipera a crescut de 10 ori. Majoritatea oamenilor isi duc copii cu masina la scolile din Bucuresti.

        Intre str. Drumul Potcoavei si cartierul Henri Coanda e un drum neluminat, si numai gropi.Nu exista trotuar.

        Si bugentul primariei Volunatri e foarte, foarte mare.
  • +5 (15 voturi)    
    Excelent articol. Felicitari (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 10:10)

    relax4 [utilizator]

    Fata de scandalurile si manipularile fun tembeliziunile si press romaneasca.

    As mai adauga ca digitalizarea trebuie sa mearga in paralel cu infrastructura. De ex trenurile urbane care permit sa ajungi repede, comod, fara poluare si ieftin in diverse locuri.
    • +4 (6 voturi)    
      Cam trista realitatea (Duminică, 25 aprilie 2021, 23:38)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui relax4

      Bucata aia de spatiu verde betonata ilegal din Sectorul 4 ca sa faca o parcare langa parc, sta goala. Clujul este un santier irespirabil cu preturi de Freisburg.

      Romania este atat de inapoiata incat orice nimic ni se pare o minunatie. De la primaria Ciugud pana in cetatea Alba Iulia sunt mai putin de 4km. Si se chinuie sa faca o pista de bicicleta?..
  • 0 (12 voturi)    
    a (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 11:07)

    rbratu [utilizator]

    Sectorul 4 chiar stă alături de Cluj și Oradea.
  • -9 (11 voturi)    
    . (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 11:09)

    Sonics [utilizator]

    Primarul Daniel Băluță, cel mai smart edil din țară! A schimbat sectorul 4 în 5 ani cât nu au făcut-o alții în 25.
  • +5 (17 voturi)    
    poza cu parcare pentru bicliclete (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 12:35)

    IpseAnton [utilizator]

    Hotie, au lasat atita spatiu intre biciclete ca sa justifice etajul. Un cadru metalic prins pe pamint si cu niste fier beton indoit ca sa tina o roata se rezolva simplu si fara bani multi. Dar daca a fi smart inseamna a fi hot ... merge si asta. Hai sa ne batem joc de banii publici. Other people money ...
    • 0 (10 voturi)    
      Amice esti teleormanean (Duminică, 25 aprilie 2021, 13:29)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui IpseAnton

      Daca le pui una langa alta, fara spatiu intre ele, te-ai gandit cum le poti parca si scoate de acolo?

      Hotie inseamna sa fi gornista, sa scurgi banii bucurestenilor catre voluntari si sa iesi in fata cu parnaiasi, securisti si analfabeti (mitica dragomir, roman si iordanescu doua boabe stie doua boabe spune).

      Sau sa fi olguta in stransa legatura cu clanurile de indieni care au acaparat un oras cu sabia. Sau sa fi prin Costa Rica ca mazare. Sau baronash de Vrancea, Teleorman sau din judete de care ne aducem aminte doar dupa nr de inmatriculare la masini (Mehedinti, Gorj) si care tot ce produc este papetarie pentru autoritati si cereri de ajutor social. Dupa 30 de ani de libertate economica.
      • +3 (5 voturi)    
        altii pot (Luni, 26 aprilie 2021, 17:49)

        IpseAnton [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Un gugustiuc ca tine nu poate, olandezii o pot face din plin. Si nu sunt asa saraci. Ai vreme de pierdut cu raspunsuri idioate. Mai bine ai pune nitel tartacuta la munca.
        Ia uite aici cum se poate:
        https://thumbs.dreamstime.com/b/huge-bicycle-parking-center-amsterdam-netherlands-may-netherlands-most-s-population-moves-78843839.jpg
  • +1 (9 voturi)    
    Transport electric, ok, (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 14:01)

    John M. [utilizator]

    but don't fool around with high-tech 'cause somebody's going to get killed...
  • +6 (20 voturi)    
    Hmmm (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 14:34)

    Sah [utilizator]

    Am crezut ca este articol de pr, platit...insa pare ca nu. :)
    Astept si groapa de gunoi care pute, strazile rablagite, copacii care au fost taiati de a disparut verdeata, etc.
    Dupa acest articol imi este foarte clar: raiul nu se afla in cer, ci la Cluj! :)))
    • +5 (11 voturi)    
      Nu e nevoie de plata... (Duminică, 25 aprilie 2021, 1:20)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sah

      Pt Cluj, doamna Ivanov face si voluntariat!
  • +4 (22 voturi)    
    heheheheh (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 15:05)

    john70 [utilizator]

    Oooh, un alt amplu articol de propaganda de la Hotnews!

    "Până în 2028 toată flota de transport public va fi electrică" - pai asta nu suna smart deloc!
    • -2 (8 voturi)    
      Dar ce e smart? (Duminică, 25 aprilie 2021, 15:22)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui john70

      Microbuze vechi de 30 de ani, capuseala altui oras si autobuze care polueaza cumparate din Turcia?
  • -6 (14 voturi)    
    Încă odată (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 21:34)

    Observatory [utilizator]

    “Omul sfințește locul”
    Mai citiți și repetați mereu numele
    Primarului de la Cluj...
    Nu va pricepeți la alegerea liderilor , numai securiști sunt la guvern și special Bucale
  • +4 (6 voturi)    
    Hai că măcăne cu 60% EV în Norvegia (Sâmbătă, 24 aprilie 2021, 23:01)

    jorj_bv [utilizator]

    Ok, sa zicem că atâta e cota de piață în vânzări, dar mașinile vechi nu dispar chiar și într-o țară foarte bogată.
    Procentul de EV e de maxim 10 - 15% din total.
  • -5 (9 voturi)    
    secolul benzilor (Duminică, 25 aprilie 2021, 1:10)

    irys [utilizator]

    ,,Fiindcă niciodată nu vom reuși să asigurăm infrastructura necesară pentru cei care doresc să folosească mașina. Dacă astăzi avem 4 benzi și sunt pline, apoi mai facem două benzi, în 3 ani și acelea vor fi pline.”

    (pandemia - de pildă - nu se are prea bine cu transportul în comun, mașina personală devenind o posibilitate de protecție pt sine și pt ceilalți)

    Dle viceprimar,
    au trecut peste 100 de ani de când s-au conturat actualele artere care se intersectează în centrul Clujului și pe care Dvs. ,,faceți benzi”.
    Ce-ar fi să se mai facă și Alte artere = Noi (suspendate ori nu) și care să fie circulabile măcar încă câteva decenii (nu 100 de ani) ?
    În mari și vestite orașe ale lumii au fost sacrificate construcții și cartiere vechi pt. a aplica soluții corespunzătoare modului de viață din sec.XX-XXI.
    Până când vom tot face benzi și culuoare dedicate, piste și pistulețe pe ACELEAȘI Străzi ?
    Până când vom tot face ulițe și cărări în loc de străzi (,,benzabile”) care să fie macar ca acum 100 de ani și pe care să poată ,,circula” și strănepoții ?
    Cam câți ani, decenii, secole va mai ține scamatoria asta în Cluj, în România ?
    • -1 (7 voturi)    
      Au fost sacrificate constructii si cartiere vechi (Duminică, 25 aprilie 2021, 13:30)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui irys

      Sigur, de asta singurele orase cu istorie le numaram pe degetele de la o mana. Nicule, tu esti ma?
  • +12 (18 voturi)    
    Clujean (Duminică, 25 aprilie 2021, 6:46)

    eem [utilizator]

    Sunt nascut si crescut in Cluj. Locuiesc in Cluj de mai bine de 40 de ani, cu mici intreruperi cat am lucrat in afara tarii si in Bucuresti (vreo 6 ani in total).

    Tot timpul am fost mandru de faptul ca locuiesc in Cluj. Are multe puncte bune Clujul, multe din articol sunt exagerate, dar pe partea de digitalizare are dreptate, de ani de zile nu am mai stat la vreo coada sa platesc ceva taxa sau sa obtin ceva hartiuta de la primarie, totul online.

    Problema este cu haosul imbiliar. Preturile la case au luat-o total razna. O casa de 110mp cu teren de 200mp, complet inchesuita intre alte case este 300 mii+ euro. O casa cat de cat decenta este in jur de 500 mii.

    Urbanistic este un dezastru. Zone noi intregi la care accesul se face pe tot felul de drumuri de 3m latime, casele sunt de toate formele, culorile si asezate in toate pozitile, majoritatea construite cu materiale de calitate indoielnica.

    Din acest motiv, dintr-un sustinator infocat al Clujului, acum cautam sa ne mutam in alt oras din Romania.
    • +6 (16 voturi)    
      a devenit de nelocuit (Duminică, 25 aprilie 2021, 17:18)

      dori999 [utilizator] i-a raspuns lui eem

      Blocurile uriase care se contruiesc fara cap, fara gradinite, scoli, magazine sau strazi aditionale, ne-au facut sa ne gandim sa ne mutam, pur si simplu nu se mai poate trai pe strada pe care locuiam... traficul este de cativa ani infernal si asta vine cu zgomot si poluare, nu mai zic ca iti trebuie 30 de minute ca sa faci 1 km. Iar piticul a inceput sa dea somatii sa se demoleze toate garajele, fara sa faca nimic in schimb, a ramas masina pe locul fostului garaj langa un parc si mi-am gasit-o zgariata de bicicleta si apoi cu parprizul crapat de o piatra aruncata de un copil. Asa ca din nascut si crescut la Cluj de 50 de ani, mi-e rusine de ce a ajuns acest oras care se "dezvolta" fara cap. ADIO, dar buletinul il pastrez, ca sa pot vota peste 3 ani... sper ca piticul fara cap va pleca.
  • +4 (18 voturi)    
    Mvai (Duminică, 25 aprilie 2021, 9:33)

    SiktirMukles [utilizator]

    ce drăguț, iar un advertorial al primăriei Cluj. Ce fain e că pozele cu străzi neasfaltate, mormane de gunoi din cartiere și mostra cu aer care pute a gunoi (de la rampa de lângă oraș, da) lipsesc cu desăvârșire din dosarul de PR întocmit pentru HN.
  • +1 (13 voturi)    
    Dna Ivanov (Duminică, 25 aprilie 2021, 11:19)

    iomvv [utilizator]

    Faptul ca m-ai /pacalit/ (chiar daca intuiam in mare cum va decurge asa zisul articol) si am dat click, nu il considera un castig pentru tine ca jurnalist. Realitatea e, ca la 16 comenturi, 17 cu al meu raportat la ce credeai tu despre potentialul subiectului e un dezastru. Se vede de departe ca cititorii au inteles de fapt care e treaba cu tine si in foarte scurt timp articolele semnate de tine vor tinde catre comenturi zero si trafic substantial redus. De mult timp am avut apropouri referitor la aceasta chestiune, dar multe din comentarii nu au fost aprobate ... sper sa nu se intample si acum .... si in caz ca nu ai inteles, sa stii ca decaderea Hotnews ti se datoreaza si tie in mare parte.
    Acum, iti urez succes la sedinta de luni pentru ca la un asemenea impact, nu te vad bine. Dar ...... pe de alta parte daca discutia se va raporta la venituri din alte surse, probabil ca vei fi data exemplu .... sponsorizarile nu sunt de ici de colo.
  • -5 (17 voturi)    
    Pentru hateri (Duminică, 25 aprilie 2021, 13:13)

    Sofis [utilizator]

    Ar trebui sa va uitati cum a evoluat Clujul economic si cati s-ar mutea in Cluj fata de orice alt oras din Romania (chiar luand in calcul capitala Bucuresti).

    Da, si in Cluj traficul a devenit o problema, dar asta pentru ca este un oras dezirabil. Spre deosebire de restul. Cat timp Clujul va fi al doilea oras cu metrou, dezvolta un sistem inteligent de trenuri urbane, interactiunea cu autoritatile publice se face digital, si au un nr. dublu de companii pe cap de locuitor fata de media nationala, indiferent de micile voastre bias-uri pesediste sau negativism de proasta educatie, realitatea este alta.

    Pentru hateri, cu siguranta sunt orase precum Alexandria, Focsani, Voluntari si Craiova unde se traieste bine, unde cetateanul este respectat si vin romani si straini deopotriva sa isi faca o afacere sau sa traiasca mai sanatos.

    Clujul este un oras care atrage. Si nu degeaba. La fel Timisoara. Si daca te uiti cine au condus aceste orase in ultimii 10 ani iti dai seama de ce.
    • +5 (9 voturi)    
      . (Duminică, 25 aprilie 2021, 18:25)

      Simbad [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

      Pentru că văd că ai replici la toate comentariile negative, răspunde-mi cât de smart ți se pare să faci dimineața cu autobuzul 1 oră din Florești până la Opera Maghiară? Și la fel, la amiază, pe traseul invers? Îți plac șirurile de mașini, zilnic, pe acest traseu? Sau de foarte multe ori dimineața, 40 de minute din Zorilor până în centru? Îți place aglomerația de pe Calea Turzii, începând din Bună-Ziua și până în Piața Cipariu? Îți plac șirurile de mașini din fiecare după-amiază de pe traseul Regionala CFR - Memorandumului-Moților - Calea Mănăștur? Mentalitate pură de clujean, comentarii negative înseamnă, automat, pesedism sau proastă educație. Ce atrage Clujul? Sudenții la medicină din țările arabe și IT-iștii, care își permit chiriile nesimțite cerute de ”oamenii de bine”, evident, cu educație și nepesediști? Altă realizare: pistele de biciclete, prost concepute, din materiale de proastă calitate, încep într-un loc, dar nu știi unde se termină, unele dintre ele trec exact prin mijlocul stațiilor de autobuz, că nu știi când îți apare un pedestru în față. Haosul imobiliar din Cluj-Napoca e smart? Prețuri total artificiale, construcții în unele zone ridicate anapoda. Tot ”smart” mi se pare că abia după 25 de ani, s-a reușit găsirea unei utilități pentru ruina de pe strada Bucium (ceea ce se voia a fi Spital de Urgență). Dar na, Cluj-Napoca atrage, nu dă bine să vorbim de rău marele oraș, asta o fac doar viniturile, așa-i dragilor?
      • 0 (12 voturi)    
        Nu (Duminică, 25 aprilie 2021, 19:16)

        Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

        Eu spun ca fata de restul de orase Clujul iese in evidenta cu mult mai multe pozitive decat negative.

        Daca ai de gand sa compari Clujul cu Vienna vei fi vesnic nemultumit. Dar sa arunci cu noroi in conditiile in care in orasul ala de la tembelismul lui Funar pana azi s-au schimbat enorm de multe este incorect.
        • +4 (6 voturi)    
          . (Luni, 26 aprilie 2021, 9:05)

          Simbad [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

          Nu compar Cluj-Napoca și Viena, pentru că ar fi utopic. Nu există termene de comparație între cele două orașe. Și, pe de altă parte, nici nu cred că e corect să faci vreo paralelă între Cluj-Napoca/Funar versus Cluj-Napoca/Boc. Un oraș ar fi progresat în aproape 20 de ani și fără Boc primar. Una e să compari a fi primar în anii de după '89, alta e să fii primar în zilele noastre, oportunitățile de dezvoltare sunt infinite, cu totul altele (a nu se înțelege prin aceasta că îi țin partea lui Funar, nu, câtuși de puțin).
    • +1 (5 voturi)    
      Pfff (Duminică, 25 aprilie 2021, 20:01)

      iomvv [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

      Mai baiatule ce ghinion pe tine, ai picat de munca azi ..... duminica ....de Florii .... am vazut ca ai bagat ca migu' . Eram sa uit, vezi ca azi se mananca peste !!!
    • +1 (9 voturi)    
      Clujul (Duminică, 25 aprilie 2021, 22:35)

      Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

      "atrage" si este "dezirabil", chiar degeaba! Saracii tineri si nu numai, vad toata reclama asta agresiva in favoarea Clujului si pica in capcana! Atat de simplu!
      Poti sa insirui tu cate argumente nesustinute de o sursa credibila vrei tu! Clujul tot are salarii de nivelul oraselor de rangul 2 din Romania (Timisoara, Iasi, Craiova...), are un cost astronomic si total nejustificat la locuinte si oricate fantezii va induceti voi, nu aveti metrou si cel mai probabil nu o sa aveti, pt ca metroul este doar inca un truc al dresorului de Boc, acela care si-a dat seama cum sa foloseasca lacomia si trufia voastra de clujeni, spre a obtine mandate de primar votate chiar si cu 74% din voturi!
      Din punctul meu de vedere, tineti-o tot asa! Go Cluj! You the best bro!
      • -1 (7 voturi)    
        Mercer zice altceva ... (Luni, 26 aprilie 2021, 11:26)

        DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

        Si totusi Mercer spune ca in Cluj sunt cele mai mari salarii din Romania ... peste Bucuresti si evident peste Timisoara/Craiova/Iasi (asta stim deja si din statistica pe judete a INS, care insa nu ne poate compara si un judet cu un oras, cum e cazul la Cluj vs Bucuresti).

        Atat venitul salarial per capita cat si PIB-ul sunt mult peste Craiova sau Iasi, iar Timisoara se bate cu Clujul doar la PIB/capita, la salarii a ramas si ea bine in urma (in special IT-ul face diferenta pentru Cluj).
        • +2 (4 voturi)    
          Pana una alta (Luni, 26 aprilie 2021, 12:24)

          Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

          Pune si un link in comentariu, altfel merge direct in cosul cu bolboroseala clujana, apoi mai discutam!
          Pe de alta parte, vezi, mereu aceeasi atitudine prin care aratati ca va credeti buricul pamantului! Auzi acolo, salarii mai mari ca in Bucuresti! :)) Delirezi baiatu!
          • -1 (7 voturi)    
            Vezi Ziarul Financiar (Luni, 26 aprilie 2021, 13:18)

            DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

            Cauta pe Google si o sa gasesti articolul din Ziarul Financiar:
            "Studiu Mercer: Angajaţii din Cluj sunt, pentru a doilea an consecutiv, cel mai bine plătiţi din România"

            Iar aici pe Hotnews o sa gasesti si statistica cu orasele europene care au crescut cel mai mult in ultimii 20 de ani ca si PIB conform Eurostat, in care Clujul e pe primul loc. Pentru a gasi articolul cauta pe Google: "Principalele orașe românești au crescut mult mai repede decât altele din UE".

            Stiu ca e suparare mare la sud de Carpati ca ati ramas in spate, dar astea sunt cifrele statistice.

            Tot Banca Mondiala ne spune ca PIB-ul per capita raportat la puterea de cumparare in Cluj e la 150% din media UE (adica tot la nivelul Bucurestiului). Diferenta e ca Bucurestiul e avantajat de statulul de capitala, Clujul a realizat asta fara sa centralizeze sediul marilor firme la Cluj.

            Daca vrei sa iei un exemplu foarte simplu, Banca Transilvania a venit de la coada Top 10 si a ajuns pe locul 1, intrecand toate bancile bucurestene. Si, ca si extra bonus, BT e controlata de clujeni, nu e o banca straina cu sediul la Bucuresti, controlata de afara. Care banca din top 10 e controlata de bucuresteni? Nici una.

            Deci nu e vorba de nici o atitudine aroganta aici, e vorba de niste simple realitati pe care unii inca refuza sa le creada. Evident ca si cei care nu s-au lamurit inca ca Bucurestiul a ramas in urma se vor lamuri in perioada urmatoare :)
            • +2 (6 voturi)    
              Bla bla-uri a la Cluj... (Luni, 26 aprilie 2021, 13:55)

              Don Ciccio [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              Laudă-mă gură, că ţi-oi da friptură, că de nu mă-i lăuda, nici mâncare nu ţi-oi da!
            • +1 (3 voturi)    
              . (Luni, 26 aprilie 2021, 14:38)

              Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              Totuși, Direcția Județeană de Statistică spune altceva: http://www.monitorulcj.ro/economie/88763-piata-muncii-din-cluj-pe-timp-de-pandemie-numarul-salariatilor-a-scazut-dar-au-crescut-salariile-cu-16#sthash.BBKKwlY8.dpbs. Și nu cred că la sud de Carpați e ”mare supărare”, pentru că respectivii, din câte știu, nu au obsesia pe care o au ardelenii, în general, clujenii, în special, să se laude singuri.
            • +3 (5 voturi)    
              Deci (Luni, 26 aprilie 2021, 15:39)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              Tu nu esti in stare sa postezi niste link-uri, dar te asociezi cu orasul "de profesionisti"! Da, se vede si din cacofonie! Te agati de orice, chiar si de lucrurile de care iti aduc eu aminte precum BT, orice pt orasul tau! Dar de ce ai nevoia asta disperata de trufie?
              • +2 (4 voturi)    
                Pentru ca el poate ..... (Luni, 26 aprilie 2021, 17:09)

                iomvv [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                Complexul de inferioritate este un sentiment destul de raspandit si in acelasi timp comun fiecarui individ. Daca aduci aminte unei persoane in mod constant despre capacitatile sau limitele ei in marea majoritate a cazurilor se naste acest fenomen. Limitarile oricare ar fi ele, se pot tranforma in diverse forme ale unor aspecte fizice ori raspunsuri emotionale si de ce nu anumite abilitati personale. Persoanele de acest fel, incep din ce in mai evident sa dezvolte anumite simptome de inferioritate ca rezultat al aducerilor aminte constante. De cele mai multe ori ei apeleaza la diverse seturi de mecanisme de aparare ori de cate ori se simt in inferioritate. Cu cat persoana respectiva poarta aceste sentimente catre viata de adult, lucrurile devin cu atat mai complicate.

                In general cei care sufera de acest complex, aleg sa se retraga de la diverse interactiuni cu alte persoane si sa se ascunda in propriul lor glob de cristal. Propriul lor glob de cristal reprezinta reprezinta locul in care persoana respectiva se simte in siguranta. Considera ca persoana lor nu este demna de a se afla in prezenta altora, oameni pe care ii percep mai capabili decat ei. De asemenea ei simt constant nevoia de a-si dovedi ca sunt mult mai priceputi decat ceilalti, tocmai pentru a-si umfla stima de sine. Atunci cand inevitabil dau chixuri, tind sa minimizeze fenomenul si eforturile celorlalti pentru a se simti cat mai bine.

                Foarte important, pentru orice fel de esec personal, vina o va avea factorii externi in nici un caz persoana. Nu au capacitatea de a admite ca esecul se datoreaza lor, ci vinovat este doar altcineva sau universul.

                Sunt foarte sensibili. Persoanele suferinde de acest complex, prezinta un grad extrem de sensibilitate, orice fel de critica adresata ii va activa instantaneu mecanismul de autoaparare. Glumele nevinovate, comentariile nevinovate sau cea mai mica remarca o va trata in acelasi mod - o vor lua personal
            • +2 (4 voturi)    
              Sursele tale (Luni, 26 aprilie 2021, 17:00)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              Am avut putin timp sa verific ce ai citat... Pai Mercer aia traiesc din banii companiilor care platesc studiile lor... E ca si cum tu ai plati pe cineva sa imi explice mie cat de fain e la Cj! Pt ca si companiile (fiind parte integrata in modelul de afacere al orasului, anume imaginea falsa), au nevoie de cati mai multi fraieri care sa se mute in Cj si sa creeze o cerere pe piata joburilor care sa le permita companiilor sa ofere salarii cat mai mici! Ce sa mai vorbim de studiu, ca nu spune in ce a constat! Spune doar ca a e bazat pe x nr de companii si y nr de angajati... Dar nu spune daca a fost un chestionar de opinii proprii, gen: "In ce interval se inscrie salariul dvs? 1400-2500, 2500-3500, 3500-4500..." sau: "Sunteti multumit de nivelul dvs salarial/de trai etc...?" Sau a fost un studiu bazat pe date clare precum incasarile totale la fondul de pensii sau sanatate, care iti arata o imagine clara privind nivelul salarial real! Pt ca daca e doar declarativ si intreaba oameni ca tine care ajung sa le tina partea "dezvoltatorilor" imobiliari, numai sa ne demonstreze ca in cj e bine... Practic ajungem ca in studiul ala de la Banca Mondiala in care pe voi va intreba, apoi tot voi erati gadilati la ego cu raspunsurile voastre, intr-un lant vicios al delirului!
              Apoi despre articolul cresterii oraselor, scrie fix la inceput:
              "Principalele orașe românești au performat foarte bine timp de 18 ani. Față de altele europene, creșterile sunt mai mari. Bineînțeles, au pornit și de la un nivel mult inferior și e cumva normal să aibă o creștere mare."
              Pai fenomenul asta este valabil si pe plan intern! Daca voi veniti din era Funar, apai aveti cale lunga de unde sa veniti! E ca si cum eu mergeam de doua ori in vacanta pe an (de pe cele DOUA aeroporturi din B :p), acum merg de 3, iar voi nu aveati ce manca, iar acum va permiteti paine si salam! Avansul are un umpact mai mare!
              • -2 (4 voturi)    
                Nu stiu daca e o idee buna ... (Marţi, 27 aprilie 2021, 9:43)

                DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                In caz ca ai idei de a face comparatii legate de activitatea turistica, iti pot spune ca de cand e Romania in UE am vizitat 125 de locatii din afara Romaniei, iar de pe aeroportul Cluj ai la dispozitie peste 50 de destinatii. In plus, granita de vest e la 2 ore distanta. De fapt chiar si in Constanta ajungi mai rapid din Cluj, pentru ca ai avion care face o ora (sigur, mai pierzi timp in aeroport, dar ca idee) :)

                In medie vizitez cam 9-10 locatii din afara tarii pe an (in medie cam din 3 tari diferite), mai putin acum cu pandemia, evident. De exemplu in anul dinainte de pandemie am vizitat 4 tari si 11 localitati din afara tarii (incluzand 4 capitale de tari). Deci nu, nu ducem lipsa la Cluj deloc de oportunitati de a vizita tari straine :)

                Si scuteste-ne de povestea cu doua aeroporturi din Bucuresti, stii si tu foarte bine ca Baneasa e mort in momentul asta si e folosit pentru curse private.
                • +2 (2 voturi)    
                  Gata... (Marţi, 27 aprilie 2021, 17:07)

                  Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                  La faza cu numarul de locatii in care ai calatorit tu, m-am prins ca tu chiar ai o problema! Cine sta sa numere in cate localitati a calatorit, mai ales daca ai trece de 100! Tu ai o nevoie compulsiva de a iesi in evidenta, chiar daca asta presupune sa minti in ultimul hal!
                  Ce ne intereseaza pe noi cat calatoresti tu (desi de 10 ori pe an nu pare sa fie adevarat, la fel si numarul 125), aici nu vorbim de tine, vorbim de orase!
                  "Normal" ca ajungi la mare mai repede din cj, nici nu ma mai mira declaratia asta! Dar ce ma mira e ca nu te arunci sa spui ca aveti mai multe destinatii si pasageri ca din B! Ba chiar puteti zbura pana in Canada si SUA direct! (sarcasm! Probabil nu te prinzi)
                  Eu nu am spus ca nu aveti oportunitati bai aluna! Ci numarul destinatiilor si numarul de zboruri, adica frecventa!
                  Deja am demonstrat ce aveam de demonstrat! anume ce fel de oameni sunteti voi la Cj si de ce pare Clujul asa de mirific!
                  • 0 (0 voturi)    
                    Iti recomand Cities I've visited (Sâmbătă, 1 mai 2021, 12:38)

                    DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                    In cazul in care nu ai aflat, exista aplicatii gen Cities I've visited al Tripadvisor, si atunci e chiar simplu sa stii in cate locuri ai fost. Sigur, e pentru pasionatii de turism, nu pentru oricine. Nu trebuie sa fii suparat ca ai fost in mai putine locatii, probabil nu esti la fel de pasionat de turism, nu e nici o rusine, numarul e mai mare, eu ti-am zis 125 doar de cand suntem in UE :)

                    Sunt curios cum zbori tu spre SUA si Canada direct din Bucuresti, din moment ce nu exista nici un avion spre SUA sau Canada :) Canada a fost pentru o scurta perioada (nu mai este de vreun an), oricum nu era pentru turism, turistii pe acele zboruri nu reprezinta nici macar 5%, era pentru emigranti. Nu te opreste nimeni sa mergi din Cluj pe Heathrow, Charles de Gaulle, Amsterdam, Istanbul, Munchen, Frankfurt, Madrid, Abu-Dhabi si sa iei zbor spre orice destinatie din lume, la fel cum faci de altfel si din Bucuresti cand ai de mers la distanta mai mare.

                    Eu zic ca ai demonstrat ca ai doar niste frustrari legate de Cluj, nimic altceva.
            • +2 (2 voturi)    
              las-o cu bancile bucurestene (Luni, 26 aprilie 2021, 17:52)

              jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              BT e facuta dupa revolutie, dar nu a suferit de personal inutil si necalifica, dar a trebuit sa-si ia sedii.
              In anii '90 bancile comuniste au suferit de pe urma amestecului politic, pe cand astia si-au putut vedea de treaba.
              E discutabil controlul local al BT, exact cu 21% e detinut de straini (inclusiv o banca cipriota), tot 21% e detinut de persoane fizice (o parte de fondator).
              Printre actionari sunt fondurile de pensii : Aliianz si NN (ING), dar si BERD sau SIF-urile
  • +2 (12 voturi)    
    Nu-i nimic smart (Duminică, 25 aprilie 2021, 14:23)

    VOX. [utilizator]

    In a trai intr-o cusca din beton, pentru care trebuie sa fii sclav pe viata ca s-o platesti. In rest, nimicuri sclipitoare, fara nicio valoare reala.
    • +2 (10 voturi)    
      Aceasi placa (Duminică, 25 aprilie 2021, 15:21)

      Sofis [utilizator] i-a raspuns lui VOX.

      Sclav inseamna a munci pe nimic si fara libertatea de a iti alege o alta munca. Nu te obliga nimeni sa nu te educi si sa tragi spre mai bine.

      Referitor la cusca de beton. Care este alternativa? Sa astepti parintii sa moara sa ai si tu o casa (desi ei fie au platit fie au muncit pentru ea) sau sa stai cu chirie (adica sa dai vreo 300 euro pe luna, mai mult decat un credit pe 25 ani si la final sa nu ai nimic). Si apoi insiruirea la primarie pentru spatiu locativ gratis plus subventii din banii celorlalti, nu? Sau explica-mi tu cum iti poti face o casa in 2-3 ani.
      • +1 (7 voturi)    
        Nu 2 - 3 ani (Duminică, 25 aprilie 2021, 23:32)

        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

        Dar 10 - 15 pt un apartament modern cu 3 camere... Asta ar fi decent! Dar nu poti gasi asa ceva in Cluj oricat ai cauta!
        Si aici vorbim de o rata lunara, la un credit imobiliar, care sa nu depaseasca 40% din venitul net al unei familii cu doi parinti ce castiga salariul mediu din cj! Adica: 2 x 3750 lei (salariu mediu net din cj) = 7500 lei = 1520 euro.
        40% * 1520 = 608 euro (rata lunara maxima pentru cele doua salarii, limita de 40% din venituri fiind impusa de BNR), ceea ce inseamna ca pe un an se ridica la 7296 euro, iar pe 15 ani 109440.
        Ei, tinand cont ca pe cei 15 ani platesti si o gramada de dobanda la banca, apoi ia in calcul si pretul unui apartament nou, decent, cu 3 camere in cj, ti se pare ca familia cu venituri medii s-ar descurca in acest buget de 110.000 euro? Nu cred! Deci sclavi pe 30 de ani scrie pe ei! Mai ales ca majoritatea familiilor au venituri sub media aritmetica, mai exact familiile aflate la mediana axei!
        Nivelul de trai crescut este doar in mintea clujenilor si prin consecinta este transpus in unele studii bazate pe OPINIILE PROPRII ale acestora, alimentandu-le egourile si un cerc vicios al minciunii si delirului!
        • -3 (9 voturi)    
          De ce 3 camere modern (Luni, 26 aprilie 2021, 1:46)

          Sofis [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

          Si nu 7 camere? Crezi ca avansam daca tintim toti salariul mediu sa fie satisfacator pentru a plati in 15 ani un apartament in orasul nr.1 sau 2 dupa ce statistici vrei tu?

          De ce nu in 10 ani? Luam 3 camere modern si apoi inchiriem dupa 10 ani de munca si din chirie (gen 600 euro) avem si pensia asigurata.

          Si nu compara ca asa era decent pe vremea lu Ceasca, ca si azi daca renunti la TV, net, masina si benzina, electricitate, apa calda, pampersi, tampoane, dulciuri, alcool, concedii in strainatate, telefon cu siguranta ai bani de 3 camere sa il achiti in 30 de ani.

          Suferim de asteptari mari si cu efort putin. Daca prindem un loc de munca la stat cu program lejer si apartamentul sa se plateasca singur in 10 ani suntem multumiti. Daca nu, injuram pe ITisti care salta preturile si spunem ca nu e vina noastra sa evoluam intelectual, social, cultural si civic ...

          Fa acelasi calcul intr-un oras ca si Calarasi, Oltenita, Giurgiu, Alexandria si o sa vezi ca iti da la fel. La ce salariu primesti (cu exceptia posturilor aranjate la stat) tot nu iti permiti "3 camere modern pe salariul mediu in 15 ani". E cerere mare datorita nivelului de trai mai ridicat si preturile sunt in consecinta. Ce e atat de greu de inteles?!
          • +4 (6 voturi)    
            Tu cati ani ai? (Luni, 26 aprilie 2021, 12:59)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Sofis

            Ai si tu o mentalitate... Clujanul tipic!
            1. Apartament modern cu 3 camere, pt ca traim in secolul XXI si o locuinta o cumperi foarte rar, daca nu chiar o data-n viata! Si ai nevoie de acel nr de camere daca vrei sa ai copii!
            2. Ideea mea se baza pe sugestiile bancherilor pentru ce considera ei un imprumut sustenabil! https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-24755838-roxana-cristea-ing-cele-mai-sanatoase-comportamente-cand-vine-vorba-credit-mare-sunt-avansul-mai-mare-perioada-creditare-mai-mica-iar-nu-depaseasca-30-din-venituri.htm
            3. Am luat in considerarea exemplului o familie formata din doi adulti cu doua salarii medii LA NIVELUL CLUJULUI, nu la media nationala care este mai mica! Exemplul ar fi fost irelevant daca precizam un singur salariu.
            4. Am considerat limita maxima de indatorare de 40% din venituri pt ca asta impune BNR si bine-nteles, sa iti ajunga restul si pentru alcool si tampoane! Eventual poate vor dori si copiii sa manance din cand in cand!
            5. "si azi daca renunti la TV,... telefon cu siguranta ai bani de 3 camere sa il achiti in 30 de ani."
            Deci ori nivelul tau intelectual e de nivelul la care ma face sa cred ca sunt masochist sa discut cu asemenea persoana, ori recunosti ca ar trebui sa renunti la toate lucrurile ce le-ai insirat, sa poti sa platesti locuinta ABIA IN 30 DE ANI!
            6. "E cerere mare datorita nivelului de trai mai ridicat si preturile sunt in consecinta"
            Ba baiatule, tu gandesti ce scrii? Pai "nivel de trai ridicat" presupune ca iti permiti lejer preturile din acea localitate! Nu ceva de genul: "ia uite ce scump e totul... Asta inseamna ca oamenii de aici au o gramada de bani!". Ori daca in realitate, nici gand sa te incadrezi in bunele practici recomandate de bancheri, iar fara credit pe 30 de ani si avans mare nu scapi, mai putem vorbi de nivel de trai decent? Totusi subiectul este insasi locuinta! Nevoia de baza!
        • -1 (7 voturi)    
          Nu confunda salariul pe judet cu cel pe oras (Luni, 26 aprilie 2021, 11:37)

          DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

          Salariul mediu in Cluj e 3.963 de lei (pe ultima luna raportata de INS), dar pe JUDET. In oras e vreo 4.300-4.400 salariul mediu ... cu doua salarii medii ai sa zicem 8.600 de lei. Ca sa-ti iei un apartament de 3 camere (de 70 mp sa zicem) ai nevoie de 130.000 de euro la un pret mediu de 1.850 de euro/mp. Sa zicem ca ai avans 20.000, rata pentru un credit de 110.000 de euro pe 30 de ani e sub 2.500 de lei pe luna, care din cei 8.600 de lei e un grad de indatorare de sub 30%.

          Iar daca iei credit pe 30 de ani nu inseamna ca trebuie sa-l platesti in 30 de ani ... eu am luat credit pe 30 de ani si l-am platit in sub 8 ani.

          Cat despre nivelul de trai mai crescut sau nu decat in orasele din jur, in Alba-Iulia/Bistrita/Oradea salariul mediu e de vreo 3.300 de lei, un cuplu cu doua salarii medii are 6.600 de lei, iar un apartament cu 3 camere de 70 mp va costa in jur de 85.000 de euro. Pui un avans de 15% si ai un credit de 72.000 de euro, adica rata va fi cu 900 de lei mai mica decat in Cluj. Dar venitul familiei e cu 2.000 de lei mic. Deci in Cluj dupa ce platesti rata la apartamentul cel "scump" iti mai raman 1.100 de lei in plus pe familie cu venit mediu. De aici rezulta acea bunastare extra ...
          • +2 (4 voturi)    
            Distorsionezi realitatea! (Luni, 26 aprilie 2021, 14:26)

            Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

            40% din cele doua salarii cumulate, 8600 lei, este 3440 lei/luna pentru rata la credit.
            Pretul mediu pentru un apartament nou este de 1924 euro/mp (conform imobiliare.ro https://www.imobiliare.ro/indicele-imobiliare-ro/cluj-napoca ), ceea ce ridica exemplul tau la 135000 euro (chiar daca imobiliare.ro nu arata preturi la ap cu 3 cam noi, care in perioada asta sunt mai scumpe per mp fata de medie).
            Folosind simulatorul de credite de la banca voastra locala, ai avea nevoie de 264 de luni (22 de ani) sa achiti imprumutul de 114750 euro (sau 565000 lei) care reprezinta 85% din valoarea apartamentului. Asta la limita maxima de indatorare. Pe 30 de ani iese o rata de 2900 lei, mai mare de cat ai spus tu, mai exact 33.7% din venitul lunar! Ca sa achiti creditul in 15 ani, cum spun bancherii ca ar fi bine si prin urmare scenariul minim in care am putea discuta de un nivel de trai decent, daramite crescut, rata se ridica la 4357 lei, deci putin mai mult de jumatate din venitul lunar!
            "Iar daca iei credit pe 30 de ani nu inseamna ca trebuie sa-l platesti in 30 de ani ... eu am luat credit pe 30 de ani si l-am platit in sub 8 ani" Da, numai sa ai cu ce! Daca iti ia jumatate din veniturile totale sa il platesti in 15 ani, ce ti-ar mai ramane daca l-ai plati in 8? Vorba colegului tau, ai nevoie si de bani pt alcool si tampoane!
            In esenta, unde este acel nivel de trai "crescut"? De ce nu pomenesti nimic despre situatia din Bucuresti? Unde salariile sunt mult mai mari si imobiliarele mult mai ieftine! De obicei va place sa faceti comparatia asta! Colegul tau s-a referit mai sus la Cj ca fiind "orasul nr 1" :))!
            Oricum, daca ati ajuns sa le tineti partea "dezvoltatorilor" si proprietarilor nesimtiti, va meritati soarta! Go Cluj!
            https://www.bancatransilvania.ro/simulator-credite/
            P.S. Mai pune si tu un link la declaratiile alea cu salariile, preturile...
            • -4 (6 voturi)    
              Salariile mai mari ... (Luni, 26 aprilie 2021, 20:13)

              DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

              Despre ce salarii mult mai mari din Bucuresti vorbesti? INS arata o diferenta de 300 de lei pentru Bucuresti dar raportat la JUDETUL Cluj, e la mintea cocosului ca ruralul si orasele mici din judetul Clul trag media jjudetului in jos, nu? Cel putin statistic, jumate din populatia judetului Cluj nu e in Cluj-Napoca. Iar dupa cum am aratat in alt comentariu, Mercer a confirmat pentru al doilea an ca cel putin in mediul privat salariile din Cluj sunt mai mari decat cele din Bucuresti.

              Cat despre media mai mica a preturilor la imobiliare in Bucuresti, e o medie falsa ... Bucurestiul are multe zone nasoale, care trag media in jos (Ferantari, Rahova, etc). In zonele decente, Bucurestiul e la fel de scump ca si Clujul, adica nu prea gasesti chestii decente sub 1.800 de euro/mp nici in Bucuresti cum nu gasesti nici in Cluj. De fapt cele cu adevarat ok sunt peste 2.000 de euro in ambele orase.

              Nivelul de trai e determinat de mai multe lucruri: puterea de cumparare (care sa zicem ca e comparabila), aglomeratia/poluarea (mai mare in Bucuresti), calitatea administratiei (mai buna in Cluj), educatia (superioara in Cluj), media de viata (comparabila, dar usor mai mare in Cluj conform INS), viata culturala (superioara la Cluj, din nou exista statistici legate de vitalitatea culturala/participarea culturala, ambele superioare la Cluj), calitatea transportului public (semnificativ mai buna in Cluj)/timpul mai mic petrecut in trafic (fie si pentru ca e mai mic orasul), accesul rapid la o iesire in natura (in 30 de minute din Cluj esti in Cheile Turzii sau la un lac montan, nu trebuie sa faci 2 ore).

              De altfel nu doar Ministerul Dezvoltarii (in vremea cand exista) a facut statistici de nivel de trai care au aratat ca e in fata Clujul, dar exista si sondaje Eurostat sau independente, gen Numbeo, care arata acelasi lucru.

              Dar, desigur, toti se inseala, si de fapt Bucurestiul e in fata :)

              Cat despre rata de indatorare, la 30% pt 3 camere e decenta, e irelevant ca e pe 30 de ani.
              • +3 (5 voturi)    
                . (Luni, 26 aprilie 2021, 21:18)

                Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                Păi până la urmă, ce comparăm cu Bucureștiul? Județul Cluj sau megalopolisul Cluj-Napoca? Când ne lăudăm cu IT-isti, doctori, profesor universitari, arhiteți, ingineri, avocați, finanțiști, artiști (cred că n-am ratat vreuna dintre categoriile profesionale ”elitiste” pe care le-ai enumerat) ne place să facem referire la Cluj-Napoca, dar când e vorba de părți negative, scoatem din joben iepura..., pardon, orășelele și mediul rural al județului.
                Mercer al tău, că văd că ți-e tare drag, o fi confirmat el că salariile din mediul privat din Cluj-Napoca sunt mai mari decât cele din București, dar vezi tu, ghinion, când vorbești de salariile unui oraș nu te raportezi doar la cele din mediul privat. Uite și altceva decât Mercer: https://www.zf.ro/profesii/topul-judetelor-cele-mari-salarii-bucuresti-cluj-timis-conduc-topul-19969615.

                Cum era chestia cu imobiliarele? Hmmm...: https://www.digi24.ro/stiri/economie/la-cluj-apartamentele-au-ajuns-sa-coste-dublu-fata-de-bucuresti-topul-preturilor-si-al-tranzactiilor-imobiliare-1366453.

                Referitor la viața culturală...dă-mi voie să mă îndoiesc amarnic de ”superioritatea” Clujului (sau Cluj-Napoca?). Pune în balanță doar numărul teatrelor. Apoi celelalte așezăminte culturale, evenimente de gen, etc.

                Timpul mic petrecut în trafic? Am dat într-un comentariu precedent câteva exemple de ”timp mic” petrecut în trafic. Și, ca să plusez, când încep facultățile, dublează acești ”timpi mici”.

                Cred că în București ajungi mai repede la un lac (nu montan, că e imposibil), că are Bucureștiul destule, iar locuitorul capitalei cred că ajunge mai repede la Pădurea Băneasa sau Pădurea Snagov mai repede decât un clujean la Cheile Turzii.
                • -3 (5 voturi)    
                  Comisia Europeana ne zice altceva ... (Marţi, 27 aprilie 2021, 7:37)

                  DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

                  Hai sa te lamuresc si cum stam la cultura, pentru asta luam de exemplu date de la Comisia Europeana, Cultural and Creative Cities Monitor si ne uitam la Cultural Vibrancy, adica Vitalitatea Culturala, practic cum sta fiecare oras cu infrastructura culturala si participarea culturala, cate teatre/cinematografe/sali de spectacole/muzee exista raportat la populatie, cate evenimente sunt, care e participarea la acele evenimente culturale, etc ... si ce observam? Ca Bucurestiul nu e intrecut doar de Cluj in Romania, ci si de Sibiu sau Timisoara. Numarul de teatre e irelevant, pentru ca tu compari un oras de 6 ori mai mare ca populatie. Relevant e ce procent din populatie chiar merge la teatru/opera/filarmonica/film/concerte/festivaluri culturale/muzee/etc. Si la capitolul asta Bucurestiul ia bataie fara probleme de la Cluj, Sibiu sau Timisoara. Ca idee, la Vitalitate Culturala Clujul avea in 2017 un scor de 19.6, iar Bucurestiul de 11.7 (si da, scorul mai mare e mai bun :) ), adica scorul Clujului e cu doua treimi mai mare. Probabil o sa ne zici acum ca se inseala Comisia Europeana ...

                  Apoi tu imi arati ca aveti mai multe salarii mari, de peste 10.000 de lei ... dar cand imparti la populatie (cea oficiala, cu adresa in buletin, conform INS), surpriza, stati mai prost procentual decat Clujul. 6.2% din populatia Clujului are salarii peste 10.000 de lei fata de 5.9% in Bucuresti. Date luate de pe platforma online a INS, populatia cu domiciliul oficial in Bucuresti/Cluj in 2020.

                  Distanta pana la un lac? Eu ajung la un lac de pescuit in 2 minute si la unul de plimbat cu barca in 3 minute. Zici ca ajungi in padure mai rapid decat ajung eu la Cheile Turzii? Padurile Faget sau Hoia sunt chiar in oras aici, in 10 minute sunt in mijlocul padurii. Cheile Turzii deja e in Apuseni si ajung in 30 de minute acolo, nu in 2 ore ca la voi (ignoram traficul si faptul ca in weekend faceti de fapt 3 ore pana la Sinaia).
                  • +2 (2 voturi)    
                    :D Tu chiar nu ai habar sa lipesti un link la come (Marţi, 27 aprilie 2021, 23:09)

                    Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                    Si cam ce inseamna "festivaluri culturale" si cam la ce te referi cand spui ca sunt multe la cj? ;)
                • +2 (2 voturi)    
                  Faza cu evenimentele (Marţi, 27 aprilie 2021, 17:21)

                  Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

                  Pai Boc si modelul lui de business, incadreaza festivalele Untold si Electric Castle la "evenimente culturale", indiferent cati se imbata ca animalele vomand la toti copacii, sau ca muzica include chiar si manele, sau ca cea mai mare parte din participanti nici nu sunt clujeni macar...! Conteaza doar nr de bilete vandute raportat la populatia cu domiciliu stabil (pt ca e mai mica asa)! Incldem si studentii (aia fara sedere legala) doar daca vrem sa spunem ca 99% (sarcasm) din populatia orasului este "implicata in mediul academic"!
                  Asta este de fapt hocus-pocus-ul Clujului! Distorsionand, omitand, exagerand... orice, isi faureste o imagine care sa atraga forta de munca, prin asta companii si in continuare fonduri la buget si in economia locala! Atat, nu e alt ceva!
              • +3 (5 voturi)    
                Totul e biasat la tine! (Luni, 26 aprilie 2021, 22:07)

                Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                Am cumparat anul acesta un apartament intr-o zona excelenta fix langa parc si hipermarket (2 min) si la 12 min de metrou, ansamblu nou construit (inca nu e predat) la 1470/mp util!
                Aglomeratia in trafic deja e mai rea in cj, poluarea sigur e mai mare si pt faptul ca masinile la voi sunt mai vechi in medie cu 2 ani, dar si pt ca orasul este in depresiune, cand Bucurestiul e la campie unde vantul poate duce poluarea. Transportul nu e mai ok pt ca nu aveti metrou, iar taxi e mult mai scump... Tu te gandesti la autobuzele alea electrice, micute, care stau mai mult insirate frumos la baza la IRA de cat in trafic, cand spui ca transportul public e mai ok... Sau poate la microbuzul autonom (pe care il aveti doar in fantezii) cu 12 locuri... Ala sigur salveaza situatia! :p Dar voi inca aveti autobuzele alea verzi, luate sh din Franta, care iau foc din cand in cand! Pe cand noi avem autobuzele Otocar, noi, cu motoare americane conforme euro6...
                Mai e o chestie draguta despre speranta de viata... Anul trecut, cel mai in varsta barbat din lume, aflat in viata, era un bucurestean de 111 ani!
                Si lasa-ma frate cu studiile astea de opinii! Da chiar citezi Numbeo! Pai daca se pun 20 de clujeni din astia ca tine, iese clujul mai bine de cat Tokio!
                • -3 (5 voturi)    
                  12 minute e putin poate pentru bucuresteni (Marţi, 27 aprilie 2021, 8:07)

                  DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Beer-gummy-bear

                  Tu in 12 minute ajungi la metrou, poate o fi bine pentru Bucuresti, hai sa-ti dau eu exemple:
                  - in zona ultracentrala ajung in 8 minute cu masina si sub 10 minute cu transportul public
                  - la mall in 3 minute (iti dau timpi de mers cu masina, la ore normale, timpi medii, nu seara cand nu e aglomerat dar nici la cele mai aglomerate ore)
                  - hipermarket, supermarket, magazin bricolaj: 1 minut
                  - banca: 2 minute
                  - farmacie: 2 minute
                  - parc modern: 2 minute
                  - piata agricola: 2 minute
                  - lac de pescuit: 2 minute
                  - lac de agrement (barci/etc): 3 minute
                  - teren tenis: 3 minute
                  - teren fotbal iarba: 3 minute
                  - piscina: 3 minute
                  - cinema: 3 minute
                  - restaurante/cafenele/fast food: 3 minute
                  - teren baschet (acces gratuit): 2 minute
                  - complex sportiv modern (cu acces gratuit): 5 minute
                  - scoala: 1 minut
                  - teatru/opera: 9 minute
                  - filarmonica: 10 minute
                  - universitate (cea mai apropiata): 4 minute
                  - aeroport: 6 minute
                  - gara: 9 minute
                  - Parcul Central: 12 minute
                  - Gradina Botanica: 12 minute
                  - Cluj Arena: 12 minute
                  - BT Arena: 12 minute
                  - orice spital important din Cluj: 8-12 minute

                  Deci in alea 12 minute pana ajungi tu la metrou, eu am ajuns deja cam oriunde am de mers in Cluj. Eventual daca vreau sa traversez complet orasul imi ia mai mult de 12 minute, dar 99% din obiectivele importante din oras sunt mai aproape de 12 minute ... eu cand am de mers intr-o locatie aflata la 12 minute deja inseamna ca merg in celalalt capat al orasului. Desi stau intr-un cartier aflat departe de centru, daca ma duc sa o iau pe nevasta-mea de la birou, din zona ultra-centrala, in 16 minute deja am ajuns inapoi, 8 minute dus, 8 minute intors.

                  Cat despre poluarea din trafic, compara flota moderna de autobuze/trolee/tramvaie a Clujului (buna parte din autobuze electrice) cu flota de transport public bucurestean. Sau uita-te pe site-urile specializate, unde Clujul are senzorii de calitate a aerului semnificativ mai "verzi" decat cei din Bucuresti.
                  • +1 (3 voturi)    
                    . (Marţi, 27 aprilie 2021, 9:31)

                    Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                    Enumeră-i timpii ăia unuia care locuiește în Florești și lucrează în Someșeni (și amintește-i de asta dimineața și la amiază). Sau unuia care locuiește în Groapă și are nevoie de ceva de la Cora. Nu cred că va fi la fel de încântat ca și tine, care, probabil, locuiești în buricul târgului. Poate ești cazul fericit. Nu toți au norocul ăsta. Cred că domnul Boc sughite destul de des, sper că înțelegi la ce mă refer.
                    • -2 (2 voturi)    
                      Credeam ca vorbim de orase, nu de comune (Marţi, 27 aprilie 2021, 9:47)

                      DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

                      Credeam ca vorbim de Cluj-Napoca, nu de locuitorii din comunele din jur. Sau la voi daca vii din nordul capitalei si lucrezi in sudul capitalei ajungi rapid? :)

                      Si nu, nu locuiesc in centru, ci intr-un cartier rezidential, destul de departe de centru ... de aia fac 8 minute, ca e departe de centru. Cei care locuiesc aproape de centru fac sub 5 minute.
                      • +3 (3 voturi)    
                        . (Marţi, 27 aprilie 2021, 9:55)

                        Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                        Nu știu ce compari tu. Eu am folosit mereu Cluj-Napoca, la tine văd că e Cluj, prin urmare, eu înțeleg județul Cluj. Apropo, Floreștiul e pracic un cartier al orașului Cluj-Napoca, dacă socotești faptul că primele blocuri de locuințe sunt lângă Vivo.
                        • -2 (4 voturi)    
                          Asa toate comunele ilfovene sunt cartriere (Marţi, 27 aprilie 2021, 10:50)

                          DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

                          Daca o luam asa, toate comunele ilfovene sunt cartiere ale Bucurestiului. Vivo deja nu mai e in Cluj, e in Floresti.

                          Eu vorbesc de Cluj-Napoca, dar cand iei in considerare media salariala a INS aia e pe judet, nu pe oras, aia incercam sa subliniez ... si evident ca o medie salariala pe judet e mai mica decat cea pe oras. De asta am zis ca media din oras e similara cu cea din Bucuresti, ba in privat, conform Mercer, chiar mai mare. Si e usor de banuit de ce e mai mare la Cluj, pentru ca IT-ul reprezinta un procent dublu din angajati, deci trage media in sus.

                          In plus cand vorbim de Floresti, acolo ai imobiliare la 1.000 de euro/mp, dar el nu e calculat in media de pret a orasului. Deci daca vrei imobiliare ieftine, sigur, poti merge in Floresti, Baciu, Apahida daca iti convine sa locuiesti acolo. La ore mai putin aglomerate, din Floresti poti ajunge pana in centru in sub 20 de minute, ceea ce nu e rau pana la urma. Dar daca ai de mers la ore aglomerate, timpul se va dubla, ceea ce deja pentru Cluj e foarte mult. Aici acceptabil e sa faci maxim 15 minute pana undeva (cu masina proprie) si maxim 30 de minute daca faci o combinatie intre mers pe jos + transport public.
                      • +1 (1 vot)    
                        In groapa (Marţi, 27 aprilie 2021, 23:47)

                        Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                        Zona "in groapa" e in oras! La fel ca bv muncii zona CUG, Andrei Muresanu, Capatul de sus a Caii Turzii, str Campului, Donat, Dambu Rotund pana in Baciu...
                        Vorbesti prostii si stii asta! Toata lumea se inghesuie zilnic pe ulita principala, Calea Manastur-Motilor-Clinicilor-Memorandumului_21 Decembrie!
                  • +1 (1 vot)    
                    :))))) (Marţi, 27 aprilie 2021, 23:37)

                    Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

                    Ai vazut ca am scris eu 2 minute, si te-ai apucat sa trantesti si tu multi timpi scurti!
                    Bai aluna, eu ma refeream 12 min pana la metrou si celelalte, PE JOS! Ca doar nu oi merge cu masina pana acolo, apoi sa iau metroul! :))))
                    Cat esti de penibil! Zici ca stai la 8 min de centru si 10 min de aeroport... Pai din centru pana la aeroport faci 18 min acum seara la ora 23:15, cand, literalmente, nu e nimeni pe strada ca e carantina de noapte!! Sa nu mai vorbim ca n-o iei pe nevasta-ta din mers ca trupele comando! :)))
                    Si tu mergi cu masina 2 min pana in "parcul modern"? Ce s-a intamplat cu civismul "smart" prin care folosesti transportul in comun, bicicleta, sau tinand cont de distanta ridicol de mica de care vorbim, pe jos!?
                    P.S. Las-o moarta cu autobuzele electrice, pt ca nu le folositi! Stau insirate la capat la IRA! Si oricum sunt foarte micute si nu ar asigura o capacitate macar decenta si de ar fi non-stop in trafic!
                    P.P.S. Eu doar anul trecut m-am mutat din cj si stiu ce e pe-acolo, nu ma poti fraieri cum vrei tu! Dar oricum, ai demonstrat cat se poate de clar ca esti cam huhu! :))
  • +6 (12 voturi)    
    Of (Duminică, 25 aprilie 2021, 17:54)

    Mindtricks [utilizator]

    Daca mai vad vreun articol propagandistic despre orasul piticului, cred ca o sa vomit.
  • -1 (5 voturi)    
    nu inteleg, (Duminică, 25 aprilie 2021, 22:39)

    nick1587873340950 [utilizator]

    faceti reclaa mascata la 5G ?
  • 0 (12 voturi)    
    Capra vecinului (Luni, 26 aprilie 2021, 8:16)

    DanielCluj [utilizator]

    Sunt multe comentarii din seria "capra vecinului", asa cum ii sta bine romanului ... lucrurile sunt simple: Clujul are populatia cu cel mai inalt nivel de educatie (in primul rand pentru ca are si cel mai mare procent de studenti/absolventi din Romania, dublu fata de cel din Bucuresti si semnificativ peste Iasi/Timisoara), iar acea populatie a votat 75% cu Boc, adica de 10 ori mai mult decat au votat cu candidatul USR+. Asta in conditiile in care Clujul e si cel mai progresist oras din Romania, ceea ce teoretic ar fi trebuit sa asigure USR+ un scor mult mai mare. Evident PSD/AUR nu exista la Cluj, pacalelile astea tin la cei cu educatie putina.

    Pentru cei isteti, asta deja spune tot ce e nevoie despre ce se intampla in oras: orasul se dezvolta intr-un ritm incomparabil mai bun decat 95% din localitatile din Romania, atat economic cat si cultural/educational/administrativ. Exista doar cazuri rare de localitati care se pot compara ca si ritm de dezvoltare, adica Oradea, Ciugud, adica orase care au in spate o administratie performanta. Ce nu au insa acele orase care pot sa tina ritmul de dezvoltare al Clujului e capital uman comparabil, pentru ca le lipseste infrastructura/atractivitatea educationala. Fara oameni bine pregatiti nu ai nici locuri de munca bine platite, fara locuri de munca bine platite atractivitatea orasului ramane relativ mica ... sigur, exista efecte secundare nedorite, atractivitatea unui oras inseamna si preturi mari la imobiliare, mai multe masini in trafic, etc.

    Cat despre cei care pretind ca sunt clujeni vechi si sunt nemultumiti, sa nu uitam ca vechii clujeni l-au votat pe Funar ani la rand ... exista o populatie veche a Clujului, conservatoare si nationalista, care nu se poate adapta la trendul progresist al orasului, sunt cei cu educatie mai putina carora un oras progresist nu le ofera locuri de munca bine platite, care nu sunt interesati de Untold/TIFF/Jazz in the Park, pe care nu ii incalzeste cu nimic transportul public electric, etc
    • +4 (8 voturi)    
      . (Luni, 26 aprilie 2021, 9:34)

      Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

      Partea cu ”cel mai înalt nivel de educație” este mai mult decât subiectivă, ține, probabil, de patriotismul local. Cunosc persoane care sunt din vechea gardă, cum îi numești tu, care nu au votat PSD, dar care nu agreează Untold/TIFF/Jazz in the Park. Îi poți blama? De gustibus et coloribus non disputandum. Piața imobiliară din Cluj-Napoca este întreținută artificial, parte de agențiile imobiliare, parte de nesimțirea proprietarilor de apartamente, parte de sectoarele economice de care am menționat într-un comentariu anterior. Cât despre transportul în comun...degeaba ai transport urban bine pus la punct (cu unele excepții, care trebuie, evident, să întărească regula), dacă domnul clujean educat nu poate să-și miște fundul din confortul autoturismului personal și preferă și 500 de metri să-i parcurgă cu mașina, preferă să-și ducă plodul la școală cu mașina personală, deși are pus la dispoziție transport pentru elevi (un lucru bun al primăriei, dar ignorat, în mare parte, de beneficiari).
      • -2 (6 voturi)    
        Nu poti multumi pe toata lumea (Luni, 26 aprilie 2021, 10:03)

        DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

        Niciodata nu vei convinge toata populatia sa foloseasca transportul in comun, insa daca ai conditii civilizate vei avea un numar mare de cetateni care il folosesc (exista statistici pentru asta, Clujul are cel mai mare numar de calatori dintre orasele de marime similara, de departe).

        Transportul scolar e foarte bun si are impact, dar din nou, nu va fi ideal pentru toata lumea, unii trebuie sa plece mult mai dimineata ca sa foloseasca transportul scolar decat cu cel public sau masina personala ... nu cred ca ii convine cuiva sa se trezeasca cu 20-30 de minute mai devreme doar ca sa mearga cu transportul public scolar. Dar pentru unii e foarte bun. Fiecare poate alege ce e mai bun pentru el.

        Exista o serie de "naivi" care cred ca daca pentru ei e buna bicicleta, mersul pe jos sau transportul scolar, trebuie sa fie bun pentru toata lumea.

        La fel cu preturile la locuinte, da, exista destui care nu isi permit o locuinta in Cluj. Nici o problema, isi pot lua una in Floresti, Baciu, Apahida. Sau sa mearga in alt oras. Diferenta salariala intre Cluj si orasele capitale de judet din jur e suficient de mare incat sa-ti asigure venitul extra ca sa platesti un apartament mai scump si sa-ti ramana si bani extra in buzunar, asta daca ai o meserie cautata. Daca esti vanzator la Kaufland sau muncitor la banda in fabrica sigur ca nu are ce sa-ti ofere special Clujul si e mai bine pentru tine sa locuiesti in Oradea/Alba Iulia sau Bistrita, pentru ca acolo vei avea costuri mai mici. Daca esti insa IT-isti, doctor, profesor universitar, arhitect, inginer, avocat, finantist, artist, oferta Clujului e incomparabil mai buna. Ba si daca esti zugrav, electrician, mecanic auto, instalator, coafeza, manichiurista vei castiga semnificativ mai bine in Cluj decat in orasele din jur.

        Cat despre educatie, e suficient sa te uiti la rezultatele de la Bac si Evaluare nationala, Clujul domina topul pe judete de multi ani.
        • +1 (7 voturi)    
          . (Luni, 26 aprilie 2021, 11:15)

          Simbad [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

          Ce relevanță au rezultatele de la bacalaureat, când eu mă refer la populația orașului, în ansamblul ei? Populația orașului Cluj-Napoca e formată doar din elevii de clasa a XII-a? Cum am spus, asta cu educația e subiectivă și strict legată de patriotismul local. În ceea ce privește locurile de muncă / locuințele, observ același răspuns răutăcios, pe care îl oferă majoritatea clujenilor: nu-ți place aici, du-te în altă parte. Ca și cum în Cluj-Napoca ar locui și munci doar elite. Un electrician, o manichiuristă, o coafeză, nu vor câștiga la fel de mult ca un IT-ist, un arhitect, un profesor universitar. Ei nu-și vor putea permite prețurile nesimțite la apartamente. Ca idee, ironică, bineînțeles, să se pună o pancartă pe Feleac, la intarea în oraș, prin care să se anunțe: în Cluj-Napoca pot locui și munci exclusiv, IT-iști, medici, arhitecți, profesori universitari, ingineri, avocați.
          • 0 (10 voturi)    
            Oamenii educati isi educa mai bine copiii (Luni, 26 aprilie 2021, 11:45)

            DanielCluj [utilizator] i-a raspuns lui Simbad

            Cand ai cele mai bune rezultate atat la Bac cat si la Evaluarea nationala dar si la Titlularizare, asta deja arata ca educatia e la un nivel mediu mai ridicat in oras.

            Nu ai nevoie de o demonstratie pentru asta cand e oarecum la mintea cocosului, ca nu degeaba ai 20% din populatia orasului implicata in mediul universitar (studenti/profesori). Nici un alt oras din Romania nu are un astfel de procent.

            Iar un om educat isi educa si el cu atentie mai mare copiii, asta cred ca stiai deja, de aici si legatura evidenta intre rezultatele la Bac/Evaluare si educatie.

            In plus civismul clujenilor sau participarea la evenimente culturale sunt peste orice alt oras din Romania, din nou, doua atribute ale nivelului mai ridicat de educatie din oras. De altfel exista statistici clare legate de procentul de specialisti, iar Clujul e peste Bucuresti/Timisoara/Craiova/etc. Doar Iasiul are un procent comparabil de specialisti, dar in Iasi numarul de studenti a scazut destul de abrupt in ultimii 10 ani, ceea ce nu s-a intamplat si la Cluj.
            • +4 (6 voturi)    
              Surse (Luni, 26 aprilie 2021, 14:36)

              Beer-gummy-bear [utilizator] i-a raspuns lui DanielCluj

              "De altfel exista statistici clare legate de procentul de specialisti, iar Clujul e peste Bucuresti/Timisoara/Craiova/etc."
              Pai citeaza sursele!
  • +3 (5 voturi)    
    Schimb de tura ..... (Luni, 26 aprilie 2021, 12:26)

    iomvv [utilizator]

    Mai nea Sabinache, mai nea Tudorica - ca vorba aia sunteti pe aici - eu stiu ca e greu in perioada asta, multi si-au luat concedii, dar nu ii mai forjati pe baieti in halul asta. Acum se vede ca e pe zi baiatul asta nou, forte proaspete, odihnit, a schimbat macazul, a dat-o in salarii, educatie ehe lucruri avansate si evident la toate Cluji crema, cum altfel.... dar in weekend, a fost un baiat care a bagat si schimbul trei, el duminica noaptea la aproape ora 2 (a se citi doi), el posta comenturi aici. Nu e chiar ok sa ii utilizati pana la epuizare. Eu stiu ca sunteti foarte convingatori cu astfel de tineri, in multe din cuvintele aranjate de degetelele lor in postari, observ atat de bine mentalitatea voastra - asa cum e ea, parca ati fi voi ce sa mai. Dar ganditi-va, poate au si ei familii, responsabilitati si nu mai pui ca tinerilor din ziua de astazi la presiune mare si stres le patineaza imediat ambreiajul, in unele cazuri chiar se vede.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by