Cu toții ne dorim să trăim o viață lungă și sănătoasă. Ce putem face pentru a ajunge acolo? Răspunsul la această întrebare are legătură cu prevenirea bolilor și menținerea unui stil de viață sănătos. Cum? Prin adoptarea unor comportamente preventive de sănătate.

Avantajele abonamentului medicalFoto: MedLife

Comportamentele de sănătate includ acțiuni care duc la îmbunătățirea sănătății, cum ar fi să mănânci bine și să fii activ fizic și acțiuni care cresc riscul de boală, cum ar fi fumatul și consumul excesiv de alcool.

În România, rata mortalității evitabile prin prevenție și a mortalității prin cauze tratabile sunt foarte ridicate. Rata mortalității evitabile este a treia cea mai ridicată din UE, principalele cauze ale acesteia fiind bolile cardiovasculare, cancerul pulmonar și decesele cauzate de consumul de alcool. Multe dintre principalele cauze de deces și boli sunt atribuite comportamentelor nesănătoase. De exemplu, alimentația deficitară și nivelurile scăzute de activitate fizică sunt asociate cu un risc mai mare de boli cardiovasculare, diabet de tip 2 și obezitate.

Ce înseamnă comportamentul preventiv de sănătate?

Comportamentul preventiv de sănătate decurge, în general, din convingerea că acesta va aduce beneficii sănătății și include atât prevenirea primară, cât și depistarea precoce.

Comportamentele de prevenire primară urmăresc prevenirea incidenței bolii (numărul de cazuri noi care apar într-un interval de timp dat). Exercițiile fizice și prevenirea bolilor cardiovasculare este un exemplu de comportament preventiv primar.

Comportamentele de detectare precoce (sau prevenire secundară) urmăresc să prevină progresia formelor precoce de boală. Efectuarea unui screening pentru sâni (mamografie) sau testul Papanicolau pentru cancerul de col uterin sunt menite să detecteze precoce boala, astfel încât să se poată interveni și să poată fi tratată prompt.

Abonamentele medicale încurajează comportamentul preventiv – 40% mai multe analize efectuate de abonați prin comparație cu persoanele care accesează servicii fără abonament

Un mod bun de încurajare a prevenției sunt abonamentele medicale, oferite de companii angajaților ca beneficiu extra-salarial. Acestea cuprind servicii de prevenție, precum consultații, analize, radiografii, ecografii, investigații RMN, CT, gratuite sau cu discounturi, ceea ce poate duce la promovarea unui comportament preventiv de sănătate și poate influența preocuparea oamenilor pentru starea de sănătate actuală și viitoare.

În cadrul analizei Impactul abonamentelor MedLife asupra stării de sănătate și productivității angajaților și asupra bugetului sistemului național de sănătate, realizată de PwC pentru MedLife, în 2020, este urmărit gradul de accesare al serviciilor medicale în cazul abonaților și cel al persoanelor care nu dețin un abonament. Datele arată faptul că abonamentele oferă o deschidere mai largă către serviciile de prevenție, încurajând pacienții să le acceseze într-o proporție mai mare și cu o frecvență mai ridicată.

Dacă ne uităm doar la cifrele privind ecografiile mamare realizate de abonați vedem că numărul acestora a fost aproximativ de patru ori peste numărul celor efectuate de neabonați, în timp ce numărul mamografiilor realizate de abonați a fost aproape dublu. Ambele investigații sunt esențiale în prevenția cancerului de sân.

Un alt exemplu este cel al analizelor medicale, care sunt un instrument de bază în prevenție, dar și în monitorizare în cazul unor boli cronice, spre exemplu. Potrivit datelor din 2019, un abonat a făcut cu 40% mai multe analize într-un an decât un pacient care a accesat aceste servicii fără abonament.

Cum variază gradul de accesare al serviciilor de prevenție, în cazul abonaților versus persoanele fără abonament?

• În medie, un abonat a efectuat 1.94 consultații pe CNP în 2019, mai mult decât dublu decât în cazul neabonaților

• În aceeași măsură, un abonat a efectuat în medie 0.6 ecografii pe CNP, dublu față de numărul ecografiilor efectuate de plătitori

• Numărul mediu de analize efectuate pe CNP în cazul abonaților a fost de 10.40, cu 40% mai mult decât în cazul celor fără abonament- 6.15

• Numărul ecografiilor transvaginale a fost de 3 ori mai mare la abonați, iar numărul ecografiilor mamare a fost aproximativ de 4 ori peste numărul celor efectuate de plătitori

• Numărul mediu de radiografii pentru abonați a fost de 0.10 pe CNP, depășindu-l pe cel realizat de plătitori - 0.08

• Numărul mediu al mamografiilor a fost aproape dublu pentru cei cu abonament - 0.02, respectiv 0.012 pe CNP

Cu ajutorul serviciilor incluse în abonament, un pacient este mult mai stimulat să vină să efectueze consultații și alte verificări medicale, beneficiind de un cost redus. Spre exemplu, în cazul consultațiilor, acestea sunt gratuite în abonament. Dacă ne raportăm la cifra medie de 1,94 consultații / abonat, aceasta înseamnă o economie de aproape 400 – 500 de lei, în funcție de tipul consultației. Însă, desigur, o singură persoană poate accesa mai multe consultații, mai ales dacă are anumite afecțiuni care trebuie ținute sub tratament, prin urmare valoarea economisită crește în funcție de numărul de servicii accesate.

Același principiu este valabil și în cazul analizelor de laborator sau a serviciilor de imagistică. În funcție de tipul de abonament, un pacient poate accesa gratuit de la 100 până la 300 de analize, ceea ce poate însemna o economie de câteva sute de lei, în funcție de buletinul de analize recomandat de medic.

Potrivit PALMED, în 2019 în România erau peste 1,62 milioane de abonați, iar în ultimii cinci ani, peste 1,4 milioane de angajați români au avut grijă de sănătatea lor cu ajutorul abonamentelor medicale MedLife. Raportat la cele 4,23 milioane de angajați din sistemul privat, conform studiului PALMED, rezultă că 1 din 3 a accesat servicii medicale prin intermediul unui abonament MedLife.

Aceștia sunt astfel încurajați să meargă la medic, să facă analize și investigații periodic, să își monitorizeze eventualele probleme de sănătate sau să prevină apariția acestora. Un comportament preventiv din partea cât mai multor persoane va duce în timp la diminuarea statisticilor negative pe care România le înregistrează la acest moment în zona de sănătate.

***

Surse:

AnalizaPwC, Impactul abonamentelor MedLife asupra stării de sănătate și productivității angajaților și asupra bugetului sistemului național de sănătate 2020, realizată pentru MedLife.

https://health.ec.europa.eu/system/files/2022-01/2021_chp_romania_romanian.pdf

https://correct-it.eu/wp-content/uploads/2018/05/RO-IO1-CORRECT-IT.pdf

https://www.encyclopedia.com/education/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/preventive-health-behavior

***

Acest articol face parte din demersul RoMâine, inițiat și susținut MedLife, furnizorul național de sănătate al României.

RoMâine este un efort comun de însănătoșire națională, care se realizează cu grijă, respect, încredere, speranță și empatie. O Românie mai bună are nevoie și de o economie puternică, care se construiește alături de oameni sănătoși. MedLife susține dezvoltarea economică și a mediului de business local, prin abonamentele medicale pentru companii și IMM-uri.

Cu ajutorul abonamentelor medicale MedLife, 768.000 de angajați din 8.000 de companii au acces la servicii de prevenție și profilaxie, într-o rețea de aproape 700 de unități proprii și partenere, la nivel național, unde mii de medici, asistente și infirmieri sunt acolo pentru a-i ajuta, zi de zi.

Intră pe https://www.medlife.ro/servicii-companii și află mai multe detalii.