O flotă mare de petroliere folosite pentru exportul de țiței rusesc se oprește ca urmare a intensificării sancțiunilor americane asupra pieței petroliere rusești, potrivit Bloomberg.

Vas petrolier rusescFoto: Harshit Srivastava | Dreamstime.com

Aproape jumătate dintre cele 50 de petroliere sancționate de Trezoreria SUA în octombrie nu au încărcat marfă de când au apărut pe site-urile de urmărire.

Nava NS Leader a Sovcomflot, cel mai recent afectată, ar fi fost nevoită să se întoarcă în largul coastelor Portugaliei în timp ce se afla în drum spre portul rusesc din Marea Baltică, după ce proprietarul său a fost sancționat de SUA.

Potrivit Bloomberg, 14 petroliere care transportă țițeiul rusesc Sokol către India au fost nevoite să ancoreze în apele de la est de Singapore. Multe dintre petroliere au făcut cale întoarsă înainte de a ajunge la destinațiile lor finale.

În octombrie, Washingtonul a aplicat sancțiuni împotriva unei entități din cauza încălcării plafonului de preț impus de SUA, UE, Grupul celor Șapte (G7) și Australia în decembrie 2022.

Grupul a implementat un plafon de 60 de dolari pe baril pentru petrolul rusesc, în principal pentru a limita veniturile Moscovei din țițeiul transportat pe mare către piețele globale.

Rusia a găsit modalități de a evita sancțiunile

Dependența Rusiei de serviciile occidentale, cum ar fi asigurările de transport maritim, a oferit inițial Occidentului o pârghie pentru a impune plafonarea prețurilor. Acest lucru a forțat Moscova să ofere reduceri clienților săi.

Cu toate acestea, rapoartele sugerează că Rusia a găsit modalități de a evita cu mai mult succes plafonul de preț de 60 de dolari pe baril.

Se presupune că Moscova a construit o așa-numită „flotă fantomă” de petroliere care operează fără asigurări occidentale sau alte servicii, ceea ce a eliminat influența Occidentului. Potrivit Financial Times, aproape trei sferturi din țițeiul rusesc transportat pe mare a călătorit fără asigurare occidentală în luna august.

Veniturile din exporturile de petrol și gaze reprezintă aproximativ o treime din veniturile bugetare totale ale Rusiei, fiind esențial pentru susținerea armatei ruse.

În ciuda strategiilor Rusiei de a-și reduce dependența de serviciile de transport maritim occidentale, costul mediu al petrolului rusesc la punctul de export se pare că se tranzacționează la un preț din ce în ce mai redus.

Nu este sigur cât de mult este afectată piața petrolieră rusă din cauza tacticilor evazive ale industriei, dar urmărirea poate confirma cu ușurință că multe dintre petrolierele sale își opresc operațiunile.

foto: Harshit Srivastava | Dreamstime.com