Rafinăria Neftohim de la Burgas profită de derogarea care i-a fost acordată pentru importul de țiței rusesc, pentru a face acest lucru la prețuri peste plafonul stabilit de Comisia Europeană, asigurând astfel venituri uriașe bugetului rusesc. Asta se arată într-o analiză a Centrului Bulgar pentru Studiul Democrației și a Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), potrivit Mediapool.bg, citat de Rador Radio România.

Conductă petrolierăFoto: philipus / Alamy / Alamy / Profimedia

Aceleași organizații au publicat în urmă cu o lună un raport, conform căruia Neftohim încalcă embargoul petrolier privind exportul de produse petroliere din țițeiul rusesc. Acest lucru a fost negat atât de Lukoil, cât și de Agenția pentru Vămi, iar Comisia Europeană a declarat că va verifica datele. Între cele două rapoarte, a apărut știrea că Lukoil a decis să vândă Neftohim.

Potrivit unui studiu al celor două organizații, dat publicității miercuri, doar în perioada august-octombrie 2023, rafinăria a avut 20 de livrări de petrol rusesc, pentru care a plătit peste plafonul de preț de 60 de dolari pe baril, asigurând astfel Kremlinului venituri de 468 de milioane de dolari.

Peste un sfert din întregul export de carburant de la rafinăria Neftohim în perioada aprilie-octombrie 2023 a fost legat de transferuri de la navă la navă în UE cu destinații finale într-o serie de țări din afara Europei. Unul din trei a fost în direcția SUA, mai arată raportul.

Portița din regim

Concluziile acestuia sunt că Lukoil profită de o portiță evidentă în regim de plafonare a prețului petrolului, pentru a crește veniturile fiscale ale Kremlinului, iar autoritățile europene și bulgare, precum și companiile de transport maritim și de asigurări occidentale au permis de facto acest comerț profitabil de petrol pentru Kremlin.

De altfel, acordând Bulgariei o amânare de doi ani pentru suspendarea importurilor de petrol rusesc, Bruxelles-ul permite ca reglementarea privind plafonul prețului său de 60 de dolari să nu se aplice în Bulgaria. Drept urmare, prețul petrolului importat în Burgas a crescut brusc cu aproape 30 de dolari față de valoarea anterioară de mai puțin de 60 de dolari.

Prin urmare, potrivit celor două organizații, Comisia Europeană ar trebui să ia imediat măsuri pentru a impune limita superioară a prețului petrolului pentru importurile maritime de țiței rusesc, care sunt încă permise pentru Bulgaria în temeiul excepției (derogarii) de la interdicția de a importa petrol rusesc în UE.

Opinia expertului care susține tezele GERB pentru anularea imediată a derogării este pentru închiderea cât mai rapidă a acestei portițe în regimul de sancțiuni împotriva Rusiei.

Dacă excepția rămâne în vigoare până la 1 martie 2024, după cum sunt ultimele intenții ale autorităților, trebuie monitorizată respectarea plafonului de preț de 60 de dolari pe baril, iar diferența dintre prețul de import și valoarea medie a tipului de petrol Brent trebuie să fie confiscată, pentru a împiedica compania rusă să primească profit în exces din vânzarea carburanților pe piața bulgară.

Potrivit datelor citate în studiu, prețul mediu de import al țițeiului rusesc la terminalul Roseneț de lângă Burgas a crescut constant de la 54,9 de dolari/baril în iunie 2023 la 85,5 de dolari/baril în luna octombrie.

În același timp, importurile medii lunare de țiței rusesc de la 2,75 milioane de barili între februarie și iunie au crescut la aproximativ 4 milioane între iulie și octombrie și au asigurat Rusiei venituri suplimentare din petrol de cel puțin 690 de milioane de dolari. Ar fi putut fi cu 231 de milioane de dolari mai puțin, dacă tranzacțiile ar fi fost la limita superioară a plafonului, cred autorii analizei.

Profitul a ajuns în companii offshore, în loc să ajungă în Bulgaria

Potrivit calculelor din raport, datorită derogării, rafinăria de la Burgas a exportat combustibil în valoare de 984 de milioane de euro în primele nouă luni ale anului 2023.

Până la sfârșitul lunii octombrie, Neftokhim procesase aproximativ 34 de milioane de barili de țiței rusesc, iar Lukoil, controlând lanțul de aprovizionare cu petrol în Bulgaria și în mare parte din Europa de Sud-Est, a realizat un profit excedentar de peste 700 de milioane de dolari.

Cu toate acestea, o parte foarte mică din sumă va fi returnată bugetului bulgar. Restul a fost transferat către filiale offshore din Elveția, Țările de Jos și Emiratele Arabe Unite, se arată în studiu.

De asemenea, acesta reamintește și concluziile raportului anterior conform cărora Lukoil utilizează porturi europene și hub-uri cheie în ape internaționale pentru transferuri de la navă la navă și pentru exporturi către țări din afara UE.

Între februarie și iulie 2023, 3,36 milioane de barili de benzină au părăsit porturile bulgare în călătorii în care țara de destinație finală a fost ascunsă printr-o serie de transferuri în ape deschise. Aceasta reprezintă 27% din vânzările totale ale rafinăriei în străinătate, adaugă analiştii.

Amestecarea combustibililor și creșterea transferurilor de la petrolier la petrolier în marea deschisă

În cele mai multe cazuri, combustibilii de calitate scăzută sunt transferați către navele care transportă produse de calitate superioară, crescând valoarea exporturilor finale și, în consecință, profitul pe care îl generează Lukoil, susțin aceștia. Produsele combustibile au fost vândute în mai multe țări, inclusiv SUA, Egipt, Turcia, Nigeria etc.

Cel puțin cinci nave, între aprilie și octombrie 2023, care transportau peste 1 milion de barili de produse petroliere Lukoil în valoare de aproximativ 87 de milioane de dolari, au fost implicate în transferuri de la petrolier la petrolier în ape internaționale - mai ales în largul Maltei, iar destinațiile lor finale erau porturile americane din Florida, New York și Houston.

La nivel global, CREA estimează că la un an de la introducerea sancțiunilor petroliere împotriva Rusiei (5 decembrie 2022), transferurile de țiței rusesc în apele UE au crescut cu 54% până la sfârșitul lunii octombrie 2023. Potrivit analizei, derogarea pentru importurile de petrol rusesc a fost folosită pentru vânzări suplimentare de țiței către UE și posibile livrări ilegale de produse finite către alte state membre, precum și câtre Turcia și Africa de Nord.

Pentru a preveni încălcări viitoare, autorii raportului recomandă interzicerea operațiunilor de transbordare în apele UE care se bazează pe remorchere și sprijin la țărm din partea autorităților portuare din România, Grecia, Malta, Spania și Italia. Autoritățile portuare ar trebui să verifice jurnalele de petrol pentru a ține evidența contabilă a circulației mărfurilor la bordul navelor, recomandă organizațiile.

Ce se poate face?

Atât clienții de petrol, cât și autoritățile guvernamentale ar trebui să efectueze o verificare corespunzătoare, în special pentru navele care au suferit numeroase modificări administrative. Operațiunile care implică „petroliere în umbră” fără asigurare sau o asigurare îndoielnică și o supraveghere a pericolului reprezintă un risc pentru apele riverane și ar trebui să fie interzise, consideră cele două centre de cercetare.

Potrivit acestora, amenzile pentru încălcarea regulilor de derogare ar trebui majorate la 10% din veniturile anuale ale companiei, precum și plafonul prețului petrolului rusesc ar trebui să fie redus și să fie stabilit în mod dinamic la 50% din prețul spot al prețului de bază al tipului de petrol Brent.

Acest lucru ar stimula Rusia să continue să vândă petrol pe piața mondială, dar ar reduce semnificativ veniturile bugetare ale țării și ar priva-o de resurse pentru a sprijini efortul militar din Ucraina, se concluzionează în raport. Mediapool (preluare Rador Radio România)