Mandatul de arestare emis vineri de Curtea Penală Internațională împotriva președintelui rus Vladimir Putin este doar un element dintr-o rețea complexă de acțiuni juridice internaționale și naționale privind presupusele crime de război din Ucraina, scrie Reuters.

Ceremonial religios pentru civilii ucisi la BuchaFoto: Maxym Marusenko/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Peste 74.500 de astfel de atrocități au fost raportate în Ucraina de la invadarea Rusiei, potrivit biroului procurorului general de la Kiev. Aducerea acestora în fața justiției nu este o sarcină simplă.

Autoritățile ucrainene și occidentale spun că există dovezi de crime și execuții, bombardamente asupra infrastructurii civile, deportări forțate, răpiri de copii, tortură, violență sexuală și detenție ilegală.

Dar Rusia a negat în mod repetat că forțele sale au comis atrocități sau au atacat civili.

O urmărire penală reușită a crimelor de război necesită un standard ridicat de probe, într-o situație în care accesul la suspecți și la locurile crimelor este adesea restricționat și există o suprapunere de jurisdicție între instanțele naționale și cele internaționale.

Rolul Curții Penale Internaționale

Tribunalul cu sediul la Haga a condus cele mai importante anchete de profil asupra celor mai proeminenți suspecți, analizând atât crime de război, cât și crime mai largi împotriva umanității și genocid.

De la lansarea investigației sale în urmă cu un an, procurorul CPI, Karim Khan, a vizitat Ucraina de patru ori.

El a vizitat regiunea Kiev, unde au fost masacrați civili la Bucha, și regiunea Harkov, unde se află cartiere rezidențiale din orașul Borodianka, devastate de bombardamente, precum și o casă de copii din sudul Ucrainei.

Greu de condamnat / Primul pas

Mandatele de arestare a lui Putin și a Mariei Lvova-Belova, comisarul rus pentru drepturile copilului, marchează, teoretic, primul pas spre un eventual proces - deși, în condițiile actuale, capturarea și punerea sub acuzare a președintelui Rusiei este aproape de neconceput.

Chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, cazurile anterioare de la CPI au arătat că este greu să fie condamnați cei mai înalți oficiali. În mai mult de 20 de ani, instanța a emis doar cinci condamnări pentru infracțiuni principale, și niciunul dintre aceștia nu a fost un înalt funcționar.

Dar anchetele CPI asupra personalităților internaționale nu reprezintă singura opțiune. Crimele de război pot fi, de asemenea, urmărite în justiție în propriile instanțe din Ucraina, precum și într-un număr tot mai mare de țări care își desfășoară propriile anchete.

Există, de asemenea, planuri de a crea un nou tribunal pentru a urmări invazia rusă - pe care Moscova o numește „operațiune militară specială” - ca fiind o crimă de agresiune. CPI nu poate aduce o astfel de acuzație din cauza constrângerilor juridice.

Cine investighează crimele de război pe teren?

Procurorii ucraineni pentru crime de război lucrează cu echipe mobile de justiție, sprijinite de experți juridici internaționali și de echipe de criminaliști.

Aceștia investighează presupusele încălcări ale dreptului internațional de la scurt timp după ce a început invazia din 24 februarie 2022, în principal în sud și în est, unde au fost recucerite teritorii de la forțele rusești.

Instanțele naționale se concentrează pe infracțiunile „autorilor direcți”, iar cel puțin 26 de suspecți de crime de război au fost judecați și condamnați pentru viol și crimă, bombardarea infrastructurii rezidențiale, tratamente crude și jafuri, potrivit procurorilor ucraineni.

Dar încercarea de a-i trage la răspundere pe liderii și comandanții ruși pentru acțiunile comise la ordinul lor va dura, cel mai probabil, ani de zile.

„Sarcina mai dificilă de a încerca să construiască cazuri complexe care să stabilească responsabilitatea celor din conducerea politică și militară superioară este o sarcină care încă nu a fost îndeplinită”, a declarat Wayne Jordash, liderul echipelor mobile de justiție desfășurate pentru a sprijini investigațiile din Ucraina.

Cu toate acestea, dovezile sunt în curs de acumulare.

„Ceea ce reiese clar din investigațiile procuraturii din ultimul an este că există un plan criminal și că operațiunea militară rusă este în mod inerent criminală, în sensul că nu poți căuta să stingi identitatea ucraineană fără să comiți masiv crime de război și crime împotriva umanității și, posibil, genocid", a declarat Jordash.

Ce alte căi mai sunt disponibile?

Uniunea Europeană a anunțat recent crearea unui centru internațional pentru urmărirea penală a agresiunii din Ucraina, care se află în subordinea autorității europene de urmărire penală Eurojust, tot la Haga. Acesta ar putea constitui, în cele din urmă, baza unui nou tribunal.

Crimele de război pot fi definite în conformitate cu dreptul internațional cutumiar sau cu legislația națională. Definițiile crimelor de război din Ucraina sunt mai restrânse decât cele ale CPI, de exemplu.

O serie de state, în principal europene, au legi privind jurisdicția universală care le-ar permite, de asemenea, să urmărească penal crimele de război ucrainene.

CPI s-a alăturat unei echipe comune de anchetă cu Lituania, Polonia, Estonia, Letonia, Slovacia, România și Ucraina însăși pentru a sprijini posibile procese în interiorul sau în afara Ucrainei.

În plus, o Comisie internațională independentă de anchetă a Națiunilor Unite pentru Ucraina colectează și documentează încălcările dreptului internațional umanitar, pentru a alimenta probele colectate și împărtășite la Eurojust. Acest lucru ar putea, de asemenea, sprijini cazurile luate.