Plafoanele preț la petrolul rusesc au afectat probabil veniturile Moscovei din exporturile de petrol și gaze cu aproape 30% în ianuarie, sau aproximativ 8 miliarde de dolari, față de aceeași perioadă a anului trecut, a declarat duminică șeful Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), Fatih Birol, relatează Reuters.

UE sanctioneaza produsele petroliere rusestiFoto: Michael Probst / AP / Profimedia

Uniunea Europeană face duminică un alt pas mare spre tăierea legăturilor sale energetice cu Rusia. Blocul celor 27 de națiuni interzice produsele petroliere rafinate rusești, cum ar fi motorina, și se alătură SUA și altor aliați pentru a impune un plafon de preț pentru vânzările către țările non-occidentale, relatează The Guardian.

Diplomații UE au spus că limitele de preț convenite de ambasadorii pentru cele 27 de țări UE sunt de 100 de dolari pe baril pentru produsele petroliere premium, cum ar fi motorina, și un plafon de 45 de dolari pe baril pentru produsele reduse, cum ar fi păcura.

Interdicția Europei intră în vigoare duminică după embargoul asupra cărbunelui și a majorității petrolului din Rusia. Mișcarea este menită să reducă și mai mult dependența de energia rusă și alimentarea mașinăriei de război a Kremlinului, pe măsură ce se apropie aniversarea invaziei Ucrainei, relatează Associated Press.

Totodată, producătorii de petrol ar putea fi nevoiți să-și reconsidere politicile de producție în urma unei redresări a cererii din China, al doilea consumator de petrol din lume, a declarat duminică directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, Fatih Birol.

China, cel mai mare importator de țiței din lume și al doilea cumpărător de gaze naturale lichefiate, a devenit cel mai mare factor de nesiguranță pe piețele globale de petrol și gaze în 2023, deoarece investitorii au pariat pe viteza redresării sale după ce Beijingul a ridicat restricțiile legate de COVID în decembrie.

„Ne așteptăm ca aproximativ jumătate din creșterea cererii globale de petrol din acest an să vină din China”, a declarat Birol pentru Reuters, în marja conferinței din India Energy Week.

El a adăugat că cererea de combustibil pentru avioane din China explodează, punând presiune în creștere asupra cererii.

„Dacă cererea crește foarte puternic, dacă economia chineză revine, atunci va fi nevoie, din punctul meu de vedere, ca țările OPEC+ să se uite la politicile lor (de producție),” a spus Birol.

Grupul de producători OPEC+ a înfuriat Statele Unite și alte țări occidentale în octombrie, când a decis să reducă producția cu 2 milioane de barili pe zi din noiembrie până în 2023, în loc să pompeze mai mult pentru a reduce prețul combustibilului și a ajuta economia globală, așa cum a sfătuit SUA.

Birol a spus că speră ca o astfel de situație să nu se repete și că OPEC+ - care include membri ai Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol și aliați precum Rusia - va reveni la un rol constructiv pe piață pe măsură ce cererea se îmbunătățește.

Citește și: