Potrivit unui comunicat de presa, remis redactiei de catre Prefectura judetului Constanta, „in esenta, sindicalistii au dorit sa se discute despre situatia societatii Salport SA, care nu detine autorizatie de mediu, strict necesara pentru continuarea activitatii”.

De asemenea, pentru intalnirea Comisiei de Dialog Social s-a solicitat si prezenta directorului executiv al Agentiei pentru Protectia Mediului Constanta, Traian Petrescu.

Dintre cei care au participat la intalnire, ii mentionam pe liderii sindicali Vasile Otelea si Petre Costel, care si-au manifestat ingrijorarea pentru angajatii societatii Salport.

Din punctul de vedere al sindicalistilor, faptul ca respectiva societate nu a obtinut autorizatie de la Agentia pentru Protectia Mediului Constanta inseamna ca exista posibilitatea ca angajatii sa ramana, pe viitor, fara locuri de munca. Chiar inainte de intalnirea propriu-zisa a Comisiei de Dialog Social, liderul sindical Vasile Otelea a declarat ca „maine (n.r. astazi, 14 mai a.c.

), are loc o licitatie in port, unde participa mai multe societati.

Salport SA este impiedicata in acest moment sa participe la licitatie, pentru ca Agentia de Mediu nu ii elibereaza o adeverinta de mediu, fara de care nu poate participa la respectiva licitatie”.

Vasile Otelea a adaugat ca este ingrijorat, in aceste conditii, de soarta celor aproximativ 150 de lucratori, insa a recunoscut ca, in cazul in care o alta societate ar castiga licitatia in port, „exista posibilitatea ca acei angajati sa fie preluati”.

De altfel, dupa cum am aflat ulterior, licitatia s-a amanat pentru luna viitoare, insa, cu toate acestea, liderul sindical, Petre Costel a afirmat, la cateva ore dupa intalnirea de la Prefectura, ca „din punctul nostru de vedere, situatia nu s-a rezolvat”.

Petre Costel a mai declarat ca a informat, in cadrul intalnirii, despre situatia muncitorilor de la Salport si ca „daca societatea nu primeste autorizatia de la Agentia de Mediu, nu va mai functiona”. Petre Costel a adaugat si faptul ca „situatia nu s-a rezolvat, deoarece sunt divergente intre patronat si Agentia de Mediu.

Nu stiu de partea cui este dreptatea, dar stiu ca daca societatea nu primeste autorizatie, oamenii raman pe drumuri”.

La randul sau, prefectul Gheorghe Martin a declarat, ca urmare a Comandamentului de Dialog Social, ca nu este vorba despre o problema a sindicatului, „ci de contract si avize de Mediu, pentru a participa la licitatie”. „Reprezentantul Salport a inceput sa faca aluzii ca stie el de ce nu i se da avizul si ca o sa spuna el candva.

Am insistat sa ne spuna si a ridicat, „bineinteles”, problema potrivit careia la aceasta licitatie ar putea sa participe Polaris si ca ar fi un interes al meu. Insa, pana la aceasta intalnire habar nu aveam de licitatie, de Salport etc.

Cu toate ca problema nu era de medierea intre sindicate si patronat, totusi am continuat discutiile”, a declarat Gheorghe Martin. Acesta adaugat ca „aceasta societate trebuie sa se incadreze in lege, sa-si ceara drepturile, iar in cazul concret sa contracteze activitatea de depunere a gunoiului cu o groapa de gunoi ecologica.

Noi nu putem face rabat de la lege, mai ales in conditiile in care tara se modernizeaza, pentru a face fata cerintelor impuse de integrarea europeana, iar cetatenii nu sunt vinovati cu nimic, sa suporte in continuare poluari”.

Prefectul Gheorghe Martin a mai precizat si faptul ca, in pofida tuturor insinuarilor reprezentantilor Salport, „in fond, aici este vorba de o licitatie care nu este organizata de Prefectura sau de Agentia de Mediu, ci de Administratia Port Constanta, iar licitatia trebuie castigata de cel mai bun”.

Salport tine cu dintii de groapa din port

Pe de alta parte, cel care cunoaste foarte bine situatia din port, de la groapa de gunoi, este directorul executiv al Agentiei de Mediu, Traian Petrescu, care ne-a declarat ca „inca din 2001, cand eu nu eram inca director la Agentie, a inceput o procedura de reautorizare a Salport”.

Traian Petrescu a precizat ca, desi procedura a durat un an si jumatate, Salport nu a indeplinit conditiile solicitate de Agentia de Mediu, motiv pentru care societatea a primit un nou termen: martie 2003, pentru a prezenta bilanturi, in baza carora se autorizeaza activitatea.

„In iulie 2003, ei inca nu aveau autorizatie, iar eu, din acel moment director al Agentiei, le-am spus sa se autorizeze.

De asemenea, trebuie precizat ca depozitul de gunoi din port este neecologic”, a afirmat Traian Petrescu. „Au fost facute analize in zona Salport, si s-a constatat ca toata apa subterana este infectata. Intr-un tarziu, societatea a adus bilantul nivel 1 si 2, care au confirmat ca groapa nu este ecologica si deci nu-si pot continua activitatea”.

Mai departe, Agentia a transmis ca societatea se poate autoriza daca prezinta un contract cu o groapa ecologica, deoarece groapa din port nu corespunde cerintelor. Salport insa nu doreste acest lucru, unul dintre motive fiind si acela ca groapa ecologica se afla la 20 de kilometri distanta de port, ceea ce ar produce cheltuieli mai mari, deci ar putea diminua profiturile societatii.

In concluzie, desi Constantin Ichim, reprezentant al CA al Salport sustine cu totul altceva, s-ar parea ca tocmai reprezentantii societatii au instigat, in cursul zilei de ieri, muncitorii la proteste si au dezinformat sindicalistii.

Una peste alta, in cursul zilei de ieri, reporterii nostri s-au deplasat la groapa de gunoi unde isi desfasoara activitatea Salport, unde, cu stupefactie, am constatat o situatie deplorabila. Dupa toate aparentele, era vorba despre un adevarat focar de infectie, unde, peste gunoaiele mai vechi sau proaspat descarcate, zeci de persoane, de etnie rroma, scormoneau in voie.