De mai multi ani, un personaj mai mult decat dubios ocupa importanta functie de director al Departamentului Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

Este vorba despre Ion Jercan, cunoscut si sub numele de Jeje, fost informator al Securitatii si unul din pionii principali ai uriasului jaf organizat de retelele mafiei institutionalizate, asupra flotei maritime comerciale a Romaniei.

Dupa ce a orchestrat numeroase afaceri soldate cu devalizarea mai multor companii maritime autohtone, dintre care amintim numai cazul societatii Navcom, intrata in proprietatea mafiei arabe, Jercan nu s-a multumit doar cu spagile luate pentru medierea respectivelor matrapazlacuri si s-a implicat personal in shipping-ul fluvial din Romania.

Din pozitia importanta pe care o ocupa in cadrul Ministerului Transporturilor, Jeje si-a favorizat propria firma, Antigon Shipping SRL Constanta, inscrisa oficial pe numele fratelui sau Gheorghe Jercan si al altor obscuri asociati, in detrimentul CNFR Navrom Galati, companie cu capital de stat aflata in subordinea directorului Departamentului Transporturi Navale.

Inmatriculata in anul 1997, Antigon Shipping SRL Constanta este o firma al carei principal obiect de activitate sunt transporturile pe cai navigabile interioare. Actionariatul firmei Antigon este format din Gavril Mihai Copot, domiciliat in Bucuresti (50% din actiuni), Corneliu Andrei Sebesan, domiciliat in Constanta (25% din actiuni) si Gheorghe Jercan, domiciliat in Constanta (25% din actiuni).

Desi detine oficial doar 25% din capitalul social al firmei Antigon, fratele lui Jeje este, alaturi de Gavril Copot, unul dintre administratorii societatii de transporturi fluviale. De fapt, este principalul factor de decizie in cadrul societatii Antigon, tinand cont de faptul ca este unicul semnatar al documentelor oficiale ale firmei.

De altfel, aceasta situatie este lesne de inteles avand in vedere ca Gheorghe Jercan este doar instrumentul afacerilor veroase ale fratelui sau, a carui contributie la prosperitatea firmei este esentiala, in timp ce restul actionarilor nu sunt decat un paravan ce mascheaza o asa zisa neimplicare a demnitarului ministerial in afaceri private ce au o legatura directa cu domeniul sau de coordonare.

Jercan si-a facut o firma de apartament ce concureaza Navrom-ul

Potrivit raportului de activitate al firmei Antigon Shipping SRL Constanta pentru perioada 03.07.2003-03.07.2004, firma al carui patron din umbra este chiar Ion Jercan, a transportat in perioada mentionata nu mai putin de cca. 410.000 tone de bauxita pe relatia Agigea- Tulcea.

Impresionanta cantitate de minereu provenit din import si destinat fabricii de alumina Alum din Tulcea sugereaza faptul ca Antigon Shipping SRL este un transportator de elita in peisajul shipping-ului fluvial romanesc, cu un patrimoniu de nave pe masura importantului contract de prestari de servicii pe care il deruleaza.

Numai ca cine este interesat sa afle care este cartea de vizita a societatii Antigon are surpriza sa constate ca sediul declarat se afla intr-un banal apartament din scara A a blocului de locuinte K3, situat la numarul 64 al strazii Traian din municipiul resedinta de judet.

Mai mult, modestul apartament nu dispune nici macar de o firma care sa ateste ca acolo se afla sediul unei societati comerciale. Presedintele asociatiei de proprietari din blocul K3 ne-a spus ca apartamentul apartine lui Ion Jercan si ca mai vin uneori in locuinta cateva tinere care lucreaza la calculatoare.

In plus, pe lista de plata a intretinerii aflata la parterul blocului scrie negru pe alb ca „distinsul” director din MTCT are o datorie la asociatia de proprietari, in suma de 3.125.900 lei.

Altfel spus, o societate obscura de apartament, cu caracteristicile unei firme fantoma, reuseste in mod „miraculos” sa obtina contracte pentru transportul fluvial de la Agigea la Tulcea, a aproape jumatate de milion de tone de minereu, in conditiile in care importanti armatori fluviali din Romania sunt nevoiti sa-si tina navele la cheu din lipsa de comenzi.

Desigur, explicatia este la indemana oricui, daca se ia in considerare influenta pe care Ion Jercan o detine atat in Ministerul Transporturilor, cat si in alte institutii importante ale statului.

Curat murdar, coane Jeje!

Insa, daca vom continua sa ne aplecam asupra activitatii societatii Antigon, vom constata si alte aspecte mult mai interesante. Astfel, tot din raportul de activitate semnat de Gheorghe Jercan, aflam ca bauxita a fost transportata cu 12 barje si un impingator de 2.400 CP preluate prin contract de management de la CNFR Navrom Galati.

Aici lucrurile devin deja destul de stravezii in privinta masinatiunilor puse la cale de Jeje, pentru a-si favoriza obscura firma privata.

Este vorba despre faptul ca o mare firma de stat (CNFR Navrom reprezinta cel mai mare armator fluvial din Romania), avand ca activitate principala chiar transportul de marfa pe caile navigabile interioare, ii serveste pe tava unei minuscule firme private, lipsita de orice patrimoniu si cu acelasi obiect de activitate ca si prima, mijloacele de transport in vederea efectuarii unei activitati ce

concureaza direct societatea de stat. Altfel spus, directorul din Ministerul Transporturilor da dispozitie conducerii unei companii de navigatie aflata in directa sa subordonare sa doteze cu barje si un impingator firma fratelui sau, de fapt chiar propria sa firma privata!

Rezultatul este ca o astfel de masura prejudiciaza grav interesele CNFR Navrom Galati, iar firma fratilor Jercan devine peste noapte un armator important pe piata transporturilor fluviale din Romania, fara ca patronii ei sa investeasca nici un dolar in dotarea cu nave.

Mai mult, in acelasi document se face referire la faptul ca reparatiile navelor aflate sub contract de management cu Antigon, s-au efectuat la Navrom Reparatii SA, o subsidiara a aceleiasi companii de stat. Nu ne-ar surprinde daca am afla ca firma fratilor Jercan a omis sa-si plateasca redeventa catre Navrom Galati, pentru utilizarea navelor puse la dispozitie.

De altfel, aceasta strategie a fost utilizata cu succes de Jeje si de alti maestri ai afacerilor murdare din lumea shipping-ului, pentru devalizarea marilor companii maritime autohtone.

In acest sens, sistemul contractelor de management si al celor de bare/boat practicate in primul deceniu al tranzitiei au fost aisbergul care a scufundat pana la faliment companiile Navrom Constanta, Romline si Petromin.

In prezent, asistam la aceeasi practica a jumulirii de nave si la falimentarea treptata a celei mai importante companii de navigatie fluviala din Romania, la care statul este inca actionar majoritar, singura care a reusit sa reziste pana acum atacului rechinilor de tranzitie.

In aceste circumstante ne intrebam daca Miron Mitrea, ministrul Transporturilor are cunostinta despre afacerile oneroase ale subordonatului sau, a carui firma de apartament a reusit sa atinga o cifra de afaceri de aproape 9 miliarde lei si un profit brut din exploatare de aproape 900 milioane lei, in detrimentul CNFR Navrom Galati?

Si daca are cunostinta despre manevrele obscure ale lui Jeje, ne mai intrebam cat mai are de gand Mitrea sa-l mai mentina pe Jercan in functia de director in MTCT? Vom reveni.