De parca Iasul ar fi un imens front in care inamicul nu trebuie sa se poata descurca in nici un fel. Cu mai putine pagube, insa ceva mai ciudata este situatia drumului judetean 248 B, care face legatura intre localitatile Letcani si Vinatori, fiind un fel de scurtatura a drumului european 583. Acolo ai toate sansele sa ramii in pana de benzina, daca vrei sa parcurgi distanta dintre ele. Pentru ca, exact ca in vreme de razboi, bornele sint neinscriptionate, iar indicatoarele iti arata distante gresite.

Sosea strategica

Inainte de Revolutia din 1989, dupa ce Romania a

devenit semnatara Pactului de la Varsovia, citeva

mii de tarani din trei localitati s-au pomenit in

mijlocul unui santier urias. Intre Letcani si Vinatori,

s-a demarat in mare viteza construirea unei strazi, o

minune pentru satenii invatati sa se lupte mereu cu

noroaiele. In scurt timp, sute de tone de ciment au

fost turnate si a rasarit o strada. Soseaua strategica.

Trebuia sa fie atit de rezistenta, incit sa poata

suporta greutatea tancurilor care aveau sa mearga

spre Sculeni, in cazul unui conflict armat. Grosimea

cimentului turnat acolo este de peste jumatate de

metru si cu acesta s-ar fi putut construi citeva

blocuri de locuinte. Pe mijloc si la distante fixe au

fost lasate santuri de dilatare, pentru ca sa fie

asigurata rezistenta lucrarii, si acestea iti dau

impresia ca strada a fost facuta din placi. Acum,

printre crapaturi a crescut iarba, iar lucrarile au fost

de ani de zile abandonate. Din ordinul dictatorului si

conform strategiilor de razboi, pe acel drum nu

trebuia sa existe nimic care sa-ti indice unde te afli.

?Nu a fost voie sa punem pe acel drum nici un

indicator, nici o borna, nimic. Bornele au fost

amplasate acum aproximativ doi ani?, ne-a declarat

Romeo Stoica, directorul Directiei de Drumuri

Judetene Iasi.

Distante inexistente

Cum mergi dinspre Iasi spre Sculeni, iti apare la un

moment dat in fata ochilor un indicator care te

anunta ca in dreapta este localitatea Cirlig. Insa in

dreptul numelui este trecuta cifra 2, ceea ce

inseamna ca mai sint doi kilometri pina la sat.

Numai ca nu se stie unde duc acesti doi kilometri,

pentru ca se vede cu ochiul liber ca primele case din

localitatea denumita Cirlig rasar la doar 50 de metri

de sosea. Mai incolo, unde drumul Iasi ? Sculeni se

intersecteaza cu cel care duce spre Letcani si cu cel

care merge spre Andrieseni, este amplasat un alt

indicator, din care afli ca mai ai 7 kilometri pina la

Letcani. Localncii ne-au spus insa ca, de fapt, sint

20 de kilometri pina la Letcani si ca inscriptia este

gresita. Ca urmare, atenti la kilometrajul de pe

bordul masinii, pornim la drum, sa verificam

distanta. Dupa sapte kilometri, descoperim ca nu

sintem in fata Primariei din Letcani, ci abia in

satuletul Zahorna. Dupa alti doi kilometri ajungem la

Horlesti si descoperim un alt indicator: Letcani ? 9.

Insa deja facusem noua kilometri din Vinatori.

Ultimul indicator s-a dovedit a fi doar pe jumatate

corect, pentru ca, intr-adevar, de la Horlesti pina la

intersectia cu DE 583, bordul masinii ne-a aratat ca,

intr-adevar, sint 9 kilometri. Pina in fata Primariei

din Letcani, asa cum am inteles din indicatorul din

Horlesti, sint insa 11 kilometri.

Pe tot parcursul drumului, pe marginea strazii rasar

borne kilometrice. Doar, dupa culoare, ne-am dat

seama ca ne anuntau ca sintem pe un drum

judetean. Pe ele nu scria insa nimic. Initial ne-am

gindit ca abia au fost vopsite si ca urmeaza sa vina

cineva si sa le inscriptioneze. Insa, apropiindu-ne

mai mult de una dintre ele, am observat ca varul de

pe ele era spalat de multe ploi si desenat de copii,

in joaca. ?Dupa ce le-am pus, le-am vopsit, dar nu

am mai avut fonduri ca sa le si inscriptionam. Acum

avem ceva bani si vom remedia problema?, ne-a

mai spus directorul Romeo Stoica.

Ajunsi la intersectia cu DE 583 am avut supriza sa

descoperim ca, in vreo jumatate de ora, am mers

doar un kilometru. Cel putin asa scria pe indicatorul

indreptat spre Vinatori ? 1. Si nici aici bornele nu

erau inscriptionate.

Nu-i al meu indicatorul!

Problema indicatoarelor este destul de incurcata. Si

aceasta intrucit ele sint amplasate si intretinute de

administratorul drumului. Insa la noi nu exista un

administrator unic al drumurilor, ci mai multe directii,

cite una pentru fiecare tip de drum. Asa ca, unde te

duci, afli ca e a celuilalt indicatorul. La Directia de

Administrare a Drumurilor Nationale ni s-a spus ca

indicatorul de pe DE 583, care spune ca pina la

Vulturi e o distanta de doar un kilometru, reprezinta

o eroare de proiectare, ca bornele de pe marginea

europeanului urmeaza in citeva zile sa fie

inscriptionate si ca celelalte indicatoare sint ale

Directiei Drumurilor Judetene. Vlad Cercel, seful

Sectiei Drumuri Nationale Iasi ne-a spus ca nu stia

sa fie vreo problema cu acel indicator, insa a promis

ca remediaza situatia imediat. Intr-adevar, ieri

dimineata, linga cifra 1 aparuse si un sapte, fara sa

fie insa marcat cu vopsea reflectorizanta. La

Directia Judeteana de Drumuri, directorul Romeo

Stoica a fost foarte incintat ca i-am semnalat

problemele de pe DJ 248 B, insa nu este sigur ca

indicatoarele gresite ii apartin. ?Vom face verificari

si, daca ne apartin, le vom modifica?, ne-a declarat

Romeo Stoica.