Orice analist politic care vrea sa para serios si competent face dese trimiteri la sondajele de opinie. Graficele cu evolutia simpatiilor electorale pe partide, gradul de incredere in principalii lideri politici si alte informatii de acest gen fac obiectul unor intense dezbateri la radio sau pe ecranele televizoarelor. De altfel, lumea contemporana este obsedata de sondajele de opinie.

Se masoara orice, de la increderea in liderii politici la anti-americanism, la atitudinea fata de imigranti sau popularitatea Uniunii Europene. Este greu de spus daca aceasta avalansa de date ne ajuta sa intelegem mai bine ceea ce se intampla in jurul nostru sau, din contra, mai mult ne confuzioneaza. Dupa cum este greu sa faci politica sub lupa si sub teroarea "testelor de opinie".

Abilitatea de a comunica si de a manipula opinia publica devine semnificativ mai importanta decat greutatea argumentelor. In acest context, vicepresedintele Partidului Democrat Constanta, Dumitru Moinescu, este de parere ca sondajele de opinie pot influenta in economia partidelor sau a candidatilor in masura in care se fac pe baza unor strategii.

Pe de alta parte, Moinescu crede ca "exista si sondaje de opinie care creeaza lene, dar, pentru mine, aceasta metoda sociologica mi-a aratat corect unde ma aflu". Liderul democrat l-a citat pe un apropiat al regelui Carol al II-lea, care ii spunea: "Maria ta, inteleg sa iti angajezi laudatori, dar este prea mult sa ii si crezi".

Sondajele de opinie, chiar si cele facute profesionist si onest, manipuleaza inerent populatia. Inclusiv atunci cand este vorba de formarea preferintelor electorale. Este cunoscut faptul ca, la alegerile locale din aceasta vara, sondajele de opinie nu i-au ajutat prea mult pe liderii de la Constanta ai Partidului National Taranesc Crestin Democrat.

De aceea, presedintele Liviu Scarlat este categoric in ceea ce priveste realizarea de sondaje de opinie. "Noi am mers de la bun inceput pe premisa pierderii alegerilor, si de aceea nu ne-au influentat prea mult aceste cercetari sociologice".

Adeptii PSD au fost influentati de previziunile electorale

O cercetare sociologica intreprinsa de CURS in luna aprilie, la comanda Partidului Social Democrat, concluziona ca aproximativ 11% dintre alegatori sunt influentati de previziunile electorale din sondaje. O pondere deloc neglijabila.

Daca mai luam in calcul si maniera asimetrica in care actioneaza aceasta influenta, pentru ca, din cei aflati in aceasta situatie, peste 90 de procente se decid sa voteze cu invingatorul potential, sunt serioase motive sa cadem pe ganduri. Iar lucrurile arata cu atat mai grav cu cat avem destule indicii ca manipularea prin sondaje a devenit o practica frecventa.

Presedintele Partidului National Liberal Constanta, deputatul Puiu Hasotti, considera ca in Romania exista doua tipuri de sondaje de opinie. "In unele cazuri, acestea reprezinta instrumente politice, iar alteori este vorba de manipulari grotesti".

Conform celor declarate de Hasotti, remarca lui Churchill este perfect valabila in Romania anului 2004: "Sondajele de opinie sunt bune si corecte, dar eu cred doar in cele pe care le-am comandat eu". Liderul Partidului Democrat Constanta, Stelian Dutu, aprecia, intr-o recenta conferinta de presa, ca multe dintre partidele politice cu pretentii au pierdut pe mana sociologilor.

La aceasta se adauga, in opinia lui Dutu, increderea exagerata a politicienilor in numarul adeziunilor care sunt centralizate la nivelul fiecarei organizatii judetene.

Rezultatele sondajelor de opinie sunt influentate in mod subtil de maniera de selectare a esantionului, de felul in care sunt formulate intrebarile din chestionar sau, pur si simplu, de maniera in care sunt raportate public rezultatele. Uneori sunt livrate presei rezultate ajustate de maniera care ii convine celui care a comandat si platit sondajul.

Asta cand nu este vorba pur si simplu de "cercetari de teren interne" care, desi nu respecta nici macar un minimum de reguli profesionale de baza, sunt si ele incadrate in categoria sondajelor de opinie si comunicate ca atare presei.

Cu 100 de zile inainte de parlamentare, electoratul este confuz

Dupa anul 2001, partidul de guvernamant a reusit sa actioneze remarcabil de eficient, consistent si sofisticat in planul comunicarii publice. Chiar momentul electoral 2004 a fost pregatit cu grija de mai bine de trei ani. Cu atat mai mult cu cat sondajele de opinie au consemnat consecvent faptul ca marsul triumfator al PSD catre un nou mandat este de neoprit.

Manipularea prin sondaje de opinie este folositoare in situatia actuala din Romania, marcata de o inalta doza de confuzie. In acest moment, mai bine de jumatate din electorat nu stie pe cine va alege sau chiar nu va merge la vot pentru alegerile parlamentare din aceasta toamna.

De aceea, pentru a-i impiedica pe multi dintre cei care resimt ca sufocanta prezenta atotdominatoare a partidului condus de Adrian Nastase sa se orienteze catre un vot util anti-PSD, trebuie intretinuta in continuare confuzia si cultivata varianta lipsei unei alternative viabile la actuala putere.

Acest gen de intoxicari a fost practicat din plin si la aceste alegeri locale, mai ales in marile centre urbane. Prin manipularea sondajelor s-au determinat acele diferente de cateva procente care au transat unele dispute pentru primarii inca din primul tur.

Lucru important, pentru ca, mai ales in orasele mari, motivatia politica a votului din turul al doilea a fost mai accentuata, ceea ce a dezavantajat, in general, partidul de guvernamant.