Printr-un comunicat de presa, reprezentantii Sindicatului Pilotilor

Maritimi, care ii reprezinta pe cei 73 de piloti angajati la World Pilot

Services, se specifica faptul ca "incepind cu dupa-amiaza zilei de

joi, 5 august, situatia a devenit exploziva. Pe canalul Sulina a intrat

tancul petrolier Sveva, cu destinatia portul Reni-Ucraina si, din

cauza lipsei de organizare a serviciului de pilotaj ca serviciu de

siguranta, de catre AFDJ, nava a ancorat peste noapte la mila 6,

incalcind flagrant dispozitiile imperative ale Avizului catre

navigatori, numarul 5/1998, emis pe baza Regulamentului de

Navigatie pe Dunare, aviz in care se stipuleaza clar locul de

ancorare. Nava Sveva nu a respectat locul de andocare, ci a

andocat in cu totul alta parte, punind in grav pericol siguranta

navigatiei. Astazi (vineri, 6 august), in jurul orei 5.30, prin statia

radio-telefonica de la dispeceratul societatii World Pilot Services,

au inceput sa curga apeluri de la capitania portului Reni-Ucraina,

pentru a cere relatii despre tancul petrolier Sveva, despre care

aceasta autoritate nu mai avea informatii de ieri (n.r. - joi) sear". La

rindul sau, directorul general al AFDJ, Valerica Anghel, a precizat

ca tancul petrolier a ajuns la timp la destinatie, fara nici un fel de

incident, si ca pilotul care a condus nava s-a intors cu o salupa la

Tulcea, de unde a preluat o alta nava. "Nava a ajuns la Reni fara

probleme. Noi ne desfasuram activitatea in conditii bune, fara

probleme. Ei sint cei care ne creeaza greutati. Ei sint cei care au

avut incidente cu navele pe care le-au pilotat si va aduc aminte de

nava aceea care s-a lovit de epava Rostock", a adaugat Valerica

Anghel.

ACUZATIILE CURG

Vasile Ghidu, liderul pilotilior, sustine, in comunicatul remis presei,

faptul ca din cinci nave intrate in tara ieri dimineata, doua au ramas

fara pilot, intrucit AFDJ nu dispune de numarul de piloti necesar.

"Cele doua nave, Tan Trader, pentru Galati si Mulungisi, nava

frigorifica cu marfa la bord, pentru Tulcea, au ramas la Sulina din

lipsa de piloti, iar la aceasta ora, 14.00 (vineri, 6 august),

comandantii acestora au inceput deja sa poarte discutii aprinse cu

dispeceratul AFDJ, de unde rezulta ca situatia se agraveaz",

sustine Vasile Ghidu. De asemenea, pilotii ramasi acum fara

obiectul muncii, sustin ca din Galati a plecat catre Bara Sulina o

nava maritima, tanc petrolier, nou construita, in probe de mare.

"Are la bord un pilot fara nici o ora de exercitare a acestei profesii,

existind pericolul esuarii sau coliziunii cu alte nave, deoarece

persoana respectiva nu are experienta necesar", a adaugat Vasile

Ghidu. Directorul general al AFDJ, Valerica Anghel, a precizat ca

nava plecata in probe are la bord, nici mai mult, nici mai putin de

cinci piloti. "Este un pilot stagiar, cel despre care spun cei de World

Pilot, care este comandant pe Draga Dunarea Maritima si care

poate da lectii oricui. La bordul navei se afla Mircea Sirbu, care

este pilot, si inca trei piloti pe posturi de timonieri. Vreau sa adaug

ca autoritatea in domeniu nu sint ei si nu au nici un drept sa

monitorizeze activitatea de pilotaj pe Dunare”, a concluzionat

directorul general al AFDJ, Valerica Anghel.