Din cele relatate de cei doi, se pare ca moscheea din Podul de Piatra ar fi un teren fertil pentru propaganda terorista, dar si pentru punerea la punct a unor planuri macabre.

La scurt timp dupa arestarea lui Khaled Matar, palestinianul cu cetatenie romana, suspectat ca ar avea legaturi cu teroristii din miscarea "Al Qaeda", condusa de miliardarul saudit Ossama Bin Laden, s-a descoperit ca acesta are un frate stabilit de peste zece ani in Iasi. Acest subiect a fost in mare parte lamurit de autoritatile romane, dar si de cele de peste ocean.

In lipsa unor probe concludente, Khaled Matar a fost eliberat. In schimb, acest caz ar putea trage un serios semnal de alarma pentru autoritatile romane, in special cele din Iasi, despre posibilele legaturi pe care le-ar putea avea arabii din tara noastra, respectiv din Iasi, cu reteaua terorista "Al Qaeda".

Comunitatea araba din Iasi este una destul de mica, compusa mai mult din studenti medicinisti. Acestia sunt destul de reticenti in a discuta problemele lor, in special, chestiuni legate despre posibilii teroristi arabi din Iasi. Majoritatea dintre acestia reactioneaza destul de ciudat, atunci cand aud de cuvantul "terorist", preferand, in aceste conditii, sa recurga la o tacere suspecta.

Moscheea - un posibil cuib de teroristi?

Putinii studentii arabi care au fost de acord, totusi, sa stea de vorba cu noi, sub protectia anonimatului, ne-au precizat ca singurul loc din Iasi unde ar putea fi gasiti "teroristi" este moscheea din Podu de Piatra.

De fapt, ne-au explicat ei, nu este vorba de "teroristi" in adevaratul sens al cuvantului, ci de indivizi care manifesta o simpatie deosebita pentru organizatiile teroriste care militeaza pentru cauza Islamului, inclusiv prin metode de o violenta extrema, cum sunt atentatele din SUA, Spania ori executiile de ostatici din Irak.

Egipteanul Mohamed Abu Hamdi, unul dintre studentii de religie musulmana, care ne-a dat mai multe detalii despre acest subiect, ne-a precizat ca moscheea tinde sa devina un subiect "tabu" pentru musulmani, deoarece, anul trecut, "doi sau trei dintre tinerii care organizau rugaciunea acolo au fost alungati din Romania, de liderii arabi ieseni, pentru ca nu-si vedeau de treaba si vorbeau despre

jihad in moschee". Aceasta institutie, pe care arabii o numesc generic "moschee", este cunoscuta in interiorul comunitatii a fi drept filiala Ligii Islamice si Culturale din Romania, organizatie ce are centre in Iasi, Bucuresti, Cluj, Timisoara si Constanta, unde reprezinta interesele comunitatilor de arabi.

Simpatizanti ai "Hamas" si-au facut veacul prin moschee

Mohamed ne-a explicat ca moscheea exista in Iasi de mai bine de 10 ani si ca, inainte, era cunoscuta sub numele "Asociatia Studentilor Arabi". Multa vreme, a fost condusa de palestinieni, in special de cei care sustineau, mai mult sau mai putin tacit, organizatia "Hamas" din Palestina, responsabila pentru atentatele sinucigase comise in Israel.

Abia dupa ce, anul trecut, autoritatile au expulzat din Romania pe studentii Hicmat si Musyd, doi dintre asa-zisii simpatizanti "Hamas" din Iasi, situatia la moschee s-a schimbat. Totusi, sunt si acum in Iasi unii studenti care ii regreta pe cei doi palestinieni expulzati.

Este cazul pakistanezului Naim, care isi aminteste de anii 2001-2003, cand palestinienii incurajau inclusiv conationali de-ai sai sa vina la moschee. "Atunci, Musyd era coleg cu Qaiser, Muazam si Kasif, ii chema la moschee sa faca treaba acolo. Ei mergeau cu "dawa" la musulmanii din Iasi si din alte orase".

Naim ne-a explicat ca "dawa" inseamna "chemarea la credinta", prin discutii purtate cu musulmanii care nu sunt prea credinciosi, carora le plac femeile si bautura, lucruri interzise in fundamentalismul islamic. "Ei incearca prin <> sa-i atraga din nou la islam pe musulmanii rataciti de la credinta".

Naim - aproba o serie de practici teroriste

Cu toate ca Naim recunoaste ca nu este un "bun musulman", acesta ne-a precizat ca "profesorii nostri de religie ne spun mereu ca islamul este adevarata credinta, care ne va apara cand va veni Apocalipsa. Invatatii nostri ne spun ca tot ce s-a intamplat, se intampla si se va intampla in lume este deja scris in Coran, cartea de capatai a Islamului.

Tot ce intreprind musulmanii este in concordanta cu aceasta carte sfanta". Naim aproba in mod tacit ceea ce fac teroristii lui Al Zarqawi in Irak, rapirile si decapitarile filmate. Despre toate acestea, pakistanezul este de parere ca "unii asa considera ca este bine. Jihadul, razboiul sfant, este ultima modalitate prin care musulmanii se pot apara de inamici.

Musulmanul care moare in jihad este binecuvantat dupa moarte, caci sacrificiul lui suprem a insemnat si ca numarul dusmanilor Islamului a scazut". Se pare ca, la Iasi, astfel de opinii nu au fost promovate de catre cei doi studenti expulzati, ci de catre asa numitii "musafiri" ai acestora, care sosesc anual la noi in oras.

Acesti "musafiri", de regula, pakistanezi musulmani stabiliti in state occidentale, fac parte din organizatia "Dawa Tablyyi" si efectueaza deplasari periodice, asemenea unui ritual, in diverse tari, unde sunt comunitati de musulmani.

Cand vin la Iasi, sunt cazati, de obicei, la moschee, unde stau cate 3-4 zile si discuta cu musulmanii de aici, care sunt vizitati acasa ori sunt chemati la moschee.

Moscheea discordiei

Propovaduirea Jihadului (razboiul sfant) este o practica obisnuita, pentru arabii care frecventeaza moscheea din Podul de Piatra. Aceasta practica este cu atat mai suspecta cu cat predicatorii sunt asa-numitii "musafiri", care vin in Iasi, conform unui ritual foarte bine stabilit.

Acesti "musafiri" sunt de regula pakistanezi musulmani, stabiliti in state occidentale, care apartin de miscarea "Dawa Tablyyi". De obicei, sederea lor in Iasi nu dureaza mai mult de 3-4 zile, timp in care sunt gazduiti la moschee. Nain este un pakistanez, student la medicina, care simpatizeaza cu miscarile extremiste. Acest lucru nu il ascunde, ci il afiseaza cu putina retinere.

Referitor la conationalii sai, occidentalizati, care vin periodic la moscheea din Iasi, predicand despre importanta continuarii razboiului sfant, Nain le tine partea, chiar daca, in final, ii deconspira involuntar: "ei nu sunt teroristi, nu merg sa moara la jihad, ci sunt oameni cu multa forta religioasa, care atrag si invata pe altii, iar dintre cei pe care ei ii invata, se aleg mai tarziu

adevaratii teroristi, gata sa se sinucida pentru cauza Islamului". Aceasta declaratie spune destul de multe despre un potential cuib terorist la Iasi. Simtind ca a calcat pe bec, Nain a incercat sa o dreaga: "eu nu cred in asemenea lucruri. Nu cred ca terorismul are legatura cu religia, nu asa am invatat cand eram mic.

Oamenii care fac terorism, care omoara alti oameni, nu pot fi musulmani adevarati. Islamul inseamna pace, nu lupta".

"Hamas" si "Al Qaeda" incearca sa puna mana pe moschee

Dupa ce, anul trecut, autoritatile au expulzat din Romania pe palestinienii Hicmat si Musyd, suspectati de colaborare cu miscarea terorista "Hamas", Nain face referire si la doi pakistanezi, ce ar putea fi suspectati de legaturi cu reteaua terorista "Al Qaeda". "Printre baietii pakistanezi, care invata aici, s-a spus ca Muazam si Kasif chiar fac parte din «Dawa Tablyyi».

Eu am auzit de la un coleg mai mare ca Muazam a fost in 2001, in Anglia, unde este un centru "Dawa Tablyyi". Acolo, numele lui a fost inscris intr- un registru, alaturi de ceilalti membri. El si Kasif erau usor de recunoscut prin oras, aveau barbi si erau imbracati in haine musulmane traditionale", ne-a declarat Nain.

Cei despre care face referire Nain erau cunoscuti ca buni prieteni si colegi cu cei doi palestinieni Hicmat si Musyd, expulzati in 2003, din Romania.

O singura moschee, mai multe curente

Studentul pakistanez povesteste ca, dupa expulzarea lui Musyd, pakistanezii au pierdut teren la moschee. "De cand a plecat Musyd de la moschee, pakistanezii nu mai sunt bineveniti acolo. Totul a inceput de la faptul ca noi am cerut ca rugaciunea sa aiba loc si in limba engleza, pentru ca nu toti cunosteam limba araba. Cei de la moschee ne-au refuzat, iar noi am decis sa ne separam de ei.

Pe urma, multi au terminat facultatea si au plecat, inclusiv Muazam si Kasif, care aveau grija de noi. Cei care am ramas mergeam totusi la moschee, vinerea, pentru ca nu avem unde sa ne ducem in alta parte. Dar nu mai suntem la fel de bine primiti acolo. Moscheea, simbolul Islamului, nu mai este un loc pentru toti musulmanii, ci mai mult pentru arabi".

Soher, un coleg a lui Naim, crede ca disputele asupra suprematiei moscheei au alta cauza. "Neintelegerile dintre arabi, in special, palestinieni si pakistanezi, nu au plecat de la limba in care este tinuta rugaciunea, ci de la diferentele dintre curentele doctrinare.

Pakistanezii sunt suniti sau ahmadini, iar la moschee, se afla, in prezent, arabi de orientare wahabita, salafista sau sufita, ceea ce da nastere la neintelegeri legate de interpretarea Coranului".

Pakistanezii au fost marginalizati

Naim marturiseste ca, in momentul de fata, singurul pakistanez de la moschee este Asad, responsabilul cu "azan-ul" (chemarea rituala la rugaciune), personaj despre care se spune in grupul conationalilor ca ar avea probleme psihice, fapt care i-a ajutat pe colegii de la moschee sa-l atraga de partea lor, in detrimentul pakistanezilor.

De altfel, cand a venit in Romania, Asad era o persoana relativ normala, dar, dupa ce a intrat sub influenta lui Musyd si a unui alt pakistanez, Qaiser, Asad a inceput sa fie din ce in ce mai atras de activitatile realizate la moschee, unde a si locuit o perioada, prin anul 2001. De cealalta parte a baricadei, se situeaza grupul arabilor, care sustine moscheea in disputa sa tacita cu pakistanezii.

Marocanul Hasaan, student la Medicina Generala, este de parere ca, "la moschee, sunt primiti toti musulmanii, indiferent de tara de origine sau limba pe care o vorbesc. Este adevarat ca, mai demult, acolo, erau numai palestinieni, dar asta pentru ca nimeni altcineva nu era interesat sa coordoneze.

A fi sef la moschee este o mare cinste, dar si o responsabilitate, mai ales ca cei de acolo o fac din convingere".

Moscheea nu are un imam

Orice moschee are un imam (preot musulman), numai ca cea de la Iasi nu are. Cu toate acestea, slujbele se tin cu regularitate. Calitatea de imam este preluata, pe rand, de catre studentii cei mai credinciosi ai comunitatii arabe din Iasi. "Cei de la moschee sunt studenti dintre noi care au aceasta dorinta de a ne invata ceva.

Coranul spune ca orice musulman adevarat poate fi imam in moschee, dar numai unii dintre noi au avut si curajul sa o faca", ne-a spus Hasaan. Acesta neaga faptul ca pakistanezilor sau palestinienilor li s-a interzis sa mai frecventeze moscheea. "Cei din Pakistan nu au fost niciodata respinsi, ei singuri au hotarat ca nu mai vor sa participe la organizarea activitatilor de acolo.

Noi nu-i putem forta sa faca una sau alta, este doar decizia lor", este de parere Hasaan. Cu toate acestea, marocanul crede ca pakistanezi sunt "mai altfel decat restul musulmanilor, mai putin civilizati si mai violenti". Hasaan a facut referire si la o serie de conflicte intre arabii si indienii aflati in Iasi, dispute finalizate uneori si cu capete sparte.

"Daca sunt intrebati, spun ca se iau la cearta de la cricket, sport pe care-l practica la Plopii fara Sot, si nu de la neintelegerile traditionale intre cele doua tari de origine, inclusiv cele privitoare la regiunea Kashmir", a comentat Hasaan.

Pakistanezii, mai periculosi decat palestinienii

Acesta a mai adaugat ca pakistanezii sunt mult mai periculosi decat palestinienii. "Toata lumea stie ca, in Pakistan, a fost primul ostatic decapitat, iar executia a fost filmata si transmisa pe Internet. Gruparile lor teroriste, in special Laskar Taibba, sau factiunile care tin cu Ossama Bin Laden sunt dintre cele mai violente.

Pentru ei, nu conteaza ca mor femei, batrani si copii, chiar si dintre ai lor, numai rezultatul conteaza. In comparatie, palestinienii sunt mai selectivi: omoara numai israelieni", a conchis Hasaam.

Se poate constata ca opiniile sunt impartite in ceea ce priveste comunitatea musulmana din Iasi, singurul element comun fiind acela ca, aici, exista o serie de studenti arabi, care simpatizeaza cu gruparile teroriste care actioneaza in Orientul Mijlociu.

Gelu Arabu