Una din sursele de fonduri ale municipalitatii este pe cale sa dispara dupa ce Primaria a luat decizia de a interzice amplasarea bannerelor publicitare in Bacau. Motivatia municipalitatii bacauane este de-a dreptul hilara si nu justifica in nici un fel decizia: primaria considera ca bannerele sunt pur si simplu inestetice.

In plina criza financiara, municipalitatea bacauana se arata dispusa sa renunte la o sursa importanta pentru bugetul local: incasarile din publicitate si din taxele de autorizare a bannerelor. Problema nu este ca Primaria va incasa mai putini bani, acesta fiind in contextul de fata mai mult un efect "colateral".

Principalul efect se va rasfrange asupra firmelor mici si mijlocii, care prin bannere isi faceau cea mai ieftina publicitate. Decizia va intra in vigoare, dupa cum au anuntat autoritatile locale, de la 1 noiembrie anul curent.

De la aceasta data vor mai fi acceptate doar panourile de tip back-lite, calcanele - panouri pe peretii laterali ai blocurilor, city-light-urile - insa toate acestea vor presupune costuri exorbitante si greu de suportat mai ales pentru firmele mici si in plus procedura de autorizare este extrem de anevoioasa.

Cu toate ca municipalitatea bacauana trece printr-o puternica criza financiara, autoritatile locale au decis peste noapte ca isi permit sa renunte la banneraj, adica la taxa de autorizare de 800.000/locatie, taxa de teren de 130.000/luna si la cea de publicitate - circa 3 la suta din valoarea unui contract.

"Nu de estica e vorba ci de interese"

Concluzia este ca decizia de interzicere a bannerelor este una aberanta si chiar abuziva, dupa cum au precizat majoritatea patronilor contactati de noi, decizie care contravine chiar ideii de dezvoltare a mediului de afaceri. "Nu este bine ce vrea sa faca Primaria - ne-a declarat revoltata Alina Drutu, director zonal de vanzari la Polyglass.

"Panotajul este un mod de a face publicitate care atragea multi clienti. Majoritatea se adresau noua chiar datorita bannerelor. Erau vizibile, aveau impact. Acum trebuie sa vedem ce mai avem voie sa facem si la ce preturi. Nu-mi convine oricum sa platesc dublu pentru publicitate. S-ar putea sa apelez la alta forma de publicitate dar tot nu-mi explic cu ce incurcau bannerele noastre".

Problema costurilor greu de suportat pentru alte tipuri de publicitate a ridicat-o si Doina Paraschiv, administrator la Locado Com: "Era o modalitate de a ne face reclama mult mai ieftina. Cred ca suntem singurul oras in care se interzice bannerajul. Nu mi se pare normal.

Si nu inteleg de ce totusi ni se interzice sa ne facem reclama la preturi mici si cu impact mare! Chiar e surprinzator, nu ma asteptam. Sunt ceva ani de cand avem bannere in municipiu dar nu a incurcat pe nimeni pana acum. Chiar nu inteleg cu ce-i deranjeaza!"

Despre estetica... interesului sau interesul de a cere estetic ne-a vorbit Liviu Rusu, administrator Di Livio: "Apropo de estetica, bannere sunt peste tot in lumea asta, mai ales ca reprezinta si un venit la bugetul local! Nu este o decizie inteleapta! Noi nu suntem asa de dezvoltati din toate punctele de vedere ca sa ne gandim la estetica. Altceva strica estetica, nu bannerele.

Dar, mai mult ca sigur ar putea fi vorba nu de estica ci, ca la noi in Romania, de interese. Mie personal nu-mi convine decizia iar daca preturile pentru panouri vor fi mari, voi ramane la publicitatea de la TV sau radio".

"E o mare tampenie"

Un alt agent economic a scos in evidenta dezinteresul autoritatilor locale atat fata de societatile comerciale dar si fata de nivelul de trai al bacauanilor, dar si incapacitatea administratiei locale de a gandi inainte de a lua o decizie.

"Pe vremea lui Sechelariu se adunau fonduri la bugetul local. Acum, Primaria se pare ca dispune de foarte multi bani de isi permite sa renunte la anumite taxe - spune Razvan Dominteanu, administrator la Centrul de Utilaje SRL.

"Nu mai spun de modul in care loveste in fiecare firma care practic prospera de pe urma acestor bannere. Eu m-am facut cunoscut datorita acestor bannere.

Am numarul de telefon acolo si toti cei care trec prin Bacau pot sa ma contacteze. Un banner este vizibil, sare in ochi. Si mai ales este o modalitate ieftina de publicitate. Acum voi fi nevoit sa scot mai multi bani din buzunar pentru a-mi face reclama.

Daca pe trei bannere plateam 150 euro pe luna, pentru un anunt intr-o revista de specialitate trebuie sa platesc 250 euro pentru o aparitie. Revista se arunca la gunoi, bannerul ramane, asta-i diferenta. E o mare tampenie ce fac autoritatile.

Dar la cate a facut acest primar 'de doi lei', nu e de mirare. Cu chestia asta chiar ca a facut-o lata! Mai ales ca se pierd foarte multi bani de la buget. Parca se plangeau ca nu au fonduri....

Sau vor sa distruga prin decizii aberante tot ce s-a facut pana acum in municipiu?", se intreaba Razvan Dominteanu.

Conducerea societatii Dedeman recunoaste ca este una dintre firmele puternice din Bacau ce nu va fi afectata de decizia Primariei insa admite ca renuntarea la banneraj va lovi puternic in societatile mai mici si cu posibilitati financiare reduse.

"Nu cred ca trebuie sa renuntam la bannere"

Colegul de la alianta al umanistilor, Petru Placinta, vicepresedinte PNL, considera ca ar fi pacat sa se renunte la bannere mai ales din prisma faptului ca este o sursa de venituri. "Sigur, unele ar trebui imbunatatite, anumite zone centrale nu ar trebui acoperite cu bannere. Dar exista mereu o solutie de compromis care rezolva si problema de urbanism si pe cea a societatilor dar si a Primariei.

Nu cred ca trebuie sa renuntam la bannere ci trebuie sa umblam la calitatea si pozitionarea acestora", arata Petru Placinta.

Viceprimarul Onica: "Se strica stalpii"

Viceprimarul Nicolae Onica sustine ca in Bacau trebuie sa existe "altfel de publicitate" pentru ca... se strica stalpii. "Se pun bannere fara sa se plateasca, habar n-aveti ce probleme sunt. Foarte multe probleme sunt cu partea electrica, cad cablurile. Si televiziunile prin cablu au probleme.

Apoi, noi vrem ca in Bacau sa reglementam o modalitate de publicitate frumoasa, cum e afara, elegant, cu lumini, nu cu hartoage. Iar in ceea ce priveste bugetul, nu are nici o treaba, acesta nu va fi afectat de faptul ca noi renuntam la bannere", afirma Onica.

"D-l primar sa se uite in Occident"

"Nu cred ca este cea mai buna idee sa se interzica afisarea bannerelor. Domnul primar ar fi bine sa se uite in Occident ca sa vada cum sta treaba. Este una dintre metodele utilizate de toata lumea civilizata pentru a promova un produs sau o firma. Pe de alta parte, din afacerea asta sunt convins ca are de castigat foarte multi bani si Primaria.

Si atunci, de ca inchizi o asa afacere? Cred ca poate fi gasita o cale de mijloc in rezolvarea acestei asa-zise probleme", a declarat Marin Mironeasa, reprezentantul bacauan al Uniunii Generale a Industriasilor din Romania (UGIR) 1903.