Firme maramuresene cercetate in afacerea alcoolului falsificat

Scandalul "Eticheta"

In urma cu mai bine de o luna, s-a iscat un imens scandal national legat de folosirea de banderole false de catre producatorii de alcool. La acea vreme se vorbea de falsuri foarte bine realizate, pe care un control de rutina al inspectorilor de la Garda Financiara nu le-ar fi putut descoperi.

Dupa primele cercetari, Inspectoratul General al Politiei a ajuns la concluzia ca in foarte multe judete exista firme care comercializeaza produse alcoolice purtatoare de banderole false.

"Scandalul alcoolului" a debutat cu o dilema. Fiind foarte bine falsificate, banderolele aplicate pe sticlele de bauturi alcoolice nu puteau fi realizate de amatori. Pana la urma, indiciile au condus spre oameni din interiorul Imprimeriei Nationale.

Alarmati de repercusiunile de imagine care ar putea aparea in urma demascarii intregii "povesti" cu iz bahic, sefii de la Imprimeria Nationala au aparut in conferinte de presa aratand ca imitatiile erau falsuri grosolane, realizate in conditii care nu au nimic de a face cu institutia pe care o conduc.

Cert este ca dupa schimbarile aparute in urma declaratiilor era clar ca mizeria din acest caz era mult mai mare decat parea la prima vedere.

Un "kil" de alcool

Pentru a intelege mai bine fenomenul, am solicitat parerea unor oameni implicati direct in producerea si comercializarea produselor alcoolice, care ne-au dezvaluit cateva din dedesubturile acestei lumi inchise. Sursele noastre ne-au relatat ca, in Romania, afacerile legate de alcool sunt foarte greu de sustinut, din cauza numeroaselor impedimente de ordin fiscal si legislativ.

Acest fapt duce la dezvoltarea unei piete negre a alcoolului, care atinge cote alarmante. Daca in Occident piata neagra reprezinta 15% din totalul pietei alcoolului, la noi aceasta ocupa peste 60%, asa cum pana si patronatul din domeniul alcoolului o recunoaste.

In consecinta, eliminandu-se taxele si accizele, avem de a face cu concurenta neloiala, preturi de dumping si produse de o calitate indoielnica. Daca analizam matematic afacerea, producerea alcoolului nu reprezinta o cheltuiala foarte mare. Astazi, pentru a se obtine un litru de alcool se cheltuie cam 20.000 lei. La acest pret se adauga taxele si accizele de rigoare, care sunt in jur de 100.

000 lei (!). Se face un total, adunand si adaosul comercial, asa incat un litru de alcool ajunge sa coste oficial 120-130.000 lei. La negru, aceeasi cantitate poate fi achizitionata cu 45-50.000 lei. Diferenta se explica tocmai prin eliminarea accizelor sufocante.

Diferente

Din discutiile purtate cu cativa dintre producatorii autohtoni am aflat de ce piata neagra este preferata celei legale. Pe de alta parte, aceste accize vor creste in viitorul apropiat. "Acciza in Uniunea Europeana pentru un hectolitru de alcool pur (sau aproape de 100%) este de 550 euro, iar in Romania este la jumatate din aceasta valoare. Sa luam un exemplu.

Daca o sticla de vodca o dam acum cu 32.000, atunci va costa 84.000 lei. Pana in 2007, cu siguranta ne vom alina la aceste standarde. Tot atunci se va face o curatenie pe piata. Va fi un moment greu pentru noi, care producem in Romania. Nu vor mai fi taxe vamale, iar bauturile straine se vor ieftini", ne-a precizat Petru Andronic, directorul UTOVALCO.

In Maramures exista o gama restransa de mari producatori, dar foarte bine incadrati in sistem. Tot cu ajutorul surselor din interior am aflat ca unele dintre firme sunt conduse dupa un sistem de tip familial, ca intr-un clan.

Multe dintre societatile producatoare sunt proprietatea unor frati si fiecare are o legatura de siguranta, sa-i spunem asa, la o institutie sau alta, pentru orice eventualitate. Asa cum afirma Patronatul, 60% din piata este "underground" si, uneori, baietii de la Garda Financiara mai uita sa verifice cate o firma sau cei de la Controlul Financiar de Stat ii "scapa" de pe lista pe unii sau altii.

Mai mult, se pare ca nici "baietii cu chipiu" nu ar fi straini de protectia unora dintre sefii alcoolului.

Controalele treneaza

Dar ce firme din Maramures au fost verificate in urma scandalului ce a izbucnit la nivel national? "Au fost controale mixte (Politie si Garda Financiara), efectuate in septembrie, la unii agenti economici. Probele recoltate s-au trimis la Bucuresti pentru expertizare si asteptam rezultatul", a declarat sec purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Maramures (IJP).

"Impreuna cu cei de la IJP, am efectuat verificari la doua firme din Maramures: REVSERV din Seini si GPX din Baia Mare. La GPX nu s-au gasit banderole in stoc si am apelat la un magazin din alta localitate, care comercializeaza produsele lor, pentru ridicarea probelor.

Nu ne putem pronunta asupra autenticitatii banderolelor cu mijloacele pe care le avem si trebuie sa asteptam rezultatul de la Bucuresti. Este evident ca printr-o modalitate sau alta, cei de la IGP au aflat cam care ar fi firmele cu probleme si de aceea s-a recurs la verificari in teritoriu.

Numele firmei producatoare apare pe banderole", ne-a declarat Ioan Pop, inspectorul sef al Garzii Financiare.

Pe de alta parte, am aflat ca printre producatorii maramureseni de alcool (candva renumiti) exista o concurenta acerba (nu stim daca se folosesc banderole false, dupa cum se vede nici organele de control nu au un raspuns clar), dar cu siguranta exista modalitati prin care se obtin castiguri insemnate.

Altfel, cine s-ar mai ocupa de o afacere care nu produce profit pe masura renumelui? Lumea producatorilor de alcool este una inchisa, in care se patrunde greu. Cu toate ca se afirma ca nu mai este o profitabila, afacerea creste. Si cei din domeniu. Vom reveni.

Gruparile maramuresene

Cele doua firme aflate in vizorul Garzii Financiare:

1. REVESERV" - firma fratilor Madaianu, cu sediul in Seini.

2. GPX - firma fratilor Coste, cu sediul in Baia Mare.

Alte firme si persoane importante:

3. QUESTA - firma fratilor Talpos.

4. ZVU-NE-ROM - firma lui Gheorghe Zvunca, cu sediul in comuna Recea.

5. SIROMEX DRINKS - firma lui Calin Petrusca.

6. VOLTAMAR - firma lui Corin Chereches.

7. UTOVALCO - condusa de Petru Andronic.

8. Ioan Mihaila, unul dintre cei mai bogati maramureseni, patronul hotelului Mara, are afaceri cu alcool si in judetul Arad. Zvonistica (deocamdata): Mai nou, "centrul" afacerilor sale cu alcool s-a transferat in judet. Se aude ca in orasul ce a dat un prefect, Tg. Lapus, se va deschide o "distilerie", denumita MAXIM’S.