Magazinele care acorda credite de consum folosesc diferite trucuri financiare sau publicitare, pentru a convinge populatia sa le cumpere produsele. Printre aceste trucuri, se remarca reclama intitulata "Credit doar cu buletinul".

Daca ar fi sa ne luam strict dupa ce afirma sloganul publicitar, atunci chiar si un pusti care abia a semnat de primirea actului de identitate se poate duce la Altex, sa ceara un credit. Bineinteles, asa ceva este imposibil si o stiu inclusiv artizanii campaniei de publicitate, dar ideea pe care vor sa o transmita, aceea ca la ei nu exista hartogaraie, ajunge in mintea omului obisnuit.

Nu mai conteaza ca, intrebat despre acest aspect, raspunsul pe care un potential cumparator in rate il primeste de la un angajat Altex suna cam asa: "Da, scrie pe pliant ca trebuie doar copia dupa buletin, dar mai trebuie si adeverinta de salariat".

Sloganuri mincinoase

Marketingul agresiv al firmelor care vand produse prin credite bombardeaza cetatenii cu lozinci ca: "Dobanda zero, rate fara avans, fara girant". Luate la bani marunti, lucrurile stau altfel. Dobanda nu poate fi zero, altfel creditorul nu ar castiga nimic si nu ar mai acorda creditul din start. Dobanda se situeaza de obicei intre 25 si 30 la suta, variind in functie de conditiile bancilor.

Avansul te scuteste de cele mai multe ori de plata unei dobanzi mai mari, asa incat lipsa lui se poate transforma in dezavantaj. Cat despre giranti, ei reapar in momentul in care suma creditata depaseste 80 milioane lei.

Dobanzi ascunse

Legea 289 pe 2004 stipuleaza obligativitatea afisarii clare a dobanzii efective anuale, pentru a permite cumparatorului o evaluare exacta a eficientei creditului, in comparatie cu alte oferte. Cum se prezinta situatia in magazinele noastre autohtone? La Altex, pliantul cu informatii despre creditare este plasat intr-un sertar, mai ceva ca un document secret.

Se scoate de acolo numai la ocazii speciale, cum ar fi un ziarist prea curios. Omul obisnuit... n-are decat sa se lase fascinat de bijuteriile electronice din jur si sa saliveze la gandul ca le-ar putea avea. In pliantul atat de pretuit, se precizeaza ca dobanda anuala este de 25 la suta, iar comisionul de administrare - de 7 la suta.

Daca un cetatean are curiozitatea (si banii necesari pentru o ora la net-cafe - n.r.) sa se uite pe site-ul Altex, poate vedea cum troneaza cu mandrie cifra de 21,9 la suta dobanda, la categoria "Rate".

Daca chiar si propriile lor informatii se bat cap in cap, atunci pe cine sa mai crezi? Ce e interesant la site-urile Altex si Flanco e ca seamana ca doua picaturi de apa, structura lor fiind identica, diferind doar culorile si titlurile.

De la 11,5 milioane, la 22 milioane lei

Pretul afisat al unei masini de spalat oarecare la Flanco este de 11.499.000 lei. In 60 de rate, la o plata lunara de 367.549 lei, cumparatorul ajunge sa plateasca 22.052.940 lei.

Nu e mult, e doar aproape dublu! Un afis frumos colorat clameaza cu mandrie "Dobanda: - 22 la suta", creand impresia celor ce nu citesc mai departe niste litere minuscule ca "Da, dom'le, reduceri drastice, nu povesti!". In realitate, dobanda a scazut efectiv de la 31,5 la 27,9 la suta.

Daca mai adaugam si comisionul de administrare de 8,9 la suta, (adica, din 11,5 milioane, se retine un milion lei) atunci lucrurile nu mai sunt asa roze. Mai suparatoare insa pentru cumparatori este lipsa de informatii despre conditiile de creditare.

Intrebati despre acest aspect, functionarii de la Flanco spus ca "informatiile nu se dau de angajatii locali, singurii abilitati fiind cei de la Bucuresti". Asta in pofida Legii creditelor de consum nr. 289/2004, care cere o transparenta maxima. Cei mai corecti din acest punct de vedere sunt cei de la Domo si Practic, care au la vedere fluturasi cu conditiile de creditare.

E drept ca, la ei, dobanda e mai mare, de 30 la suta, dar comisionul nu depaseste 6 la suta.

Altex minte poporul cu televizorul

Desi cei de la Altex afirma ca au "cel mai accesibil sistem de finantare, cu cea mai mica dobanda si cele mai mici rate", lucrurile stau invers. Clientii lor sunt purtati pe drumuri cu saptamanile, iar la urma, se aleg cu dobanzi si comisioane mai mari decat cele de pe piata. Catalina N.

sustine ca semnarea contractului de creditare a fost amanata mai bine de o saptamana, din cauza unor probleme cu adeverinta de salariat. "Ma poarta pe drumuri de mai bine de 7 zile, ba sa le aduc o adeverinta, ba ca trebuie alta.

Eu trebuie sa mai si muncesc, nu am timp de pierdut cu ei, ca doar de asta am venit la ei, fiindca se laudau cu reclama aia, «Credit doar cu buletinul»", isi revarsa oful femeia. Un caz similar cu al ei este al unui domn care a tinut sa ramana anonim, a carui problema este ca nu are telefon fix acasa. "Nu am, domnule, fix acasa, am mobil si nu-mi trebuie altul.

Daca astia zic ca vor doar buletinul, ce mai vor? Ce trebuie sa fac acum, sa le cumpar si un telefon fix, ca sa-mi dea credit?" se intreaba retoric cetateanul, de altfel bine imbracat. Problemele celor doi ieseni se datoreaza faptului ca nu fost informati, asa cum ar fi fost corect, ca bancile pun propriile lor conditii si cu siguranta nu e suficient un banal act de identitate.

Dezinformarea incepe din magazin

Desi, in reclamele afisate de Altex, prin magazine, dobanda promisa este de 25 la suta, in realitate, in momentul semnarii contractului, cifra sub care se semneaza este de 27,9 la suta. Practic, clientul este pacalit cu 3 la suta. La o rata medie lunara de un milion, suma dosita este de 30.000 lei. Poate parea putin, dar se aduna.

O alta pacaleala este cea a comisionului de administrare a creditului. Pe pliantul din magazine, scrie 7 la suta. Pe site-ul Altex, la categoria "Rate", comisionul "incepe de la 8 la suta", neprecizandu-se macar o limita superioara. De fapt, in contract, comisionul ajunge la 13,02 la suta din credit.

In cazul in care cumparatorul intarzie la plata unei rate, ca penalizare, i se mai retin inca 50 la suta din valoarea dobanzii obisnuite.

Profit de 383 miliarde lei

Prin astfel de metode, Altex a reusit sa aiba anul trecut un profit net de 383 miliarde lei. Firma concurenta, Domo, nu s-a lasat mai prejos, inregistrand si ea un profit de 387 miliarde. De altfel, toate firmele care vand produse prin credite de consum pot fi considerate suspecte de practici dubioase in a fenta cumparatorii.

Asta din cauza faptului ca legea ce reglementeaza domeniul (Legea 289 din iunie 2004 - n.r.) intra in vigoare dupa 6 luni de la data publicarii, adica in decembrie. Pana atunci, atentie la obiectele prea stralucitoare! S-ar putea sa coste mai scump decat par.

Matei BANATEANU