Stilul prudent, impaciuitor, propriu instantelor de diferite grade si competente si aflat la moda, in prezent, cel putin in zona Urziceniului, poate fi observat si in redactarea, de catre Curtea de Conturi a Romaniei, a concluziilor ulterioare controlului “performantelor” din domeniul constructiei de locuinte ANL.

Dupa ce ilegalitatile (voite sau nevoite) ale organismelor abilitate in atribuirea mult ravnitelor apartamente au fost considerate “erori”, controlorii fiscali au reusit la finalul raportului sa cam puna batista pe tambal, stabilind ca eventualele sanctiuni nu se vor abate, Doamne fereste, asupra functionarilor din Primarie care au jonglat cu puctajele la marea

extragere a beneficiarilor ANL.

Spicuind si schimband un pic topica enunturilor Curtii de Conturi, citam din raportul inaltei instante: “eficienta derularii programului privind constructia de locuinte pentru tineri a fost influentata negativ prin nerespectarea de catre autoritatile locale competente a criteriilor legale, in conditiile in care legea nu stabileste nici un fel de sanctiuni in ce le

priveste.

Singura sanctiune este aceea de nulitate absoluta a contractelor de inchiriere incheiate...”

Practic, cei prinsi ca au folosit ocaua mica pe cantarul prioritatilor locative sunt doar dojeniti si apoi pusi la adapost de chiar auditorii a caror existenta si functionalitate ar fi trebuit sa inhibe deciziile ilicite ale functionarilor administratiei.

De unde, oare, aceasta moda a judecatilor de genul “autoritatea locala a incalcat legea, dar anelistul e cel care trage ponoasele”?.. Pe ce considerente umane se bazeaza aceasta, in plina epoca a unei deja agresive protectii sociale?..

Stabilind ca reprezentantii Comisiei Sociale nu pot fi sanctionati pentru ilegalitatile ce li s-au retinut in sarcina, auditorii insista parca nu asupra concluziilor unui control financiar ulterior ci asupra rezultatelor unui control oftalmologic, acoperindu-si cu palmele un ochi si consemnand apoi “realitatea” perceputa prin folosirea a doar jumatate din

functiile vizuale. Raportand faptele constatate la doar o parte din cadrul normativ - acea legislatie speciala imperfecta ce domneste in domeniul constructiilor de locuinte pentru tineri - e normal sa spui ca nu ai ce-i face celui care a “calcat” pe langa sau printre reglementari.

Normativul care “face legea” in tot ceea ce inseamna ANL este Hotararea de Guvern nr.962 din 2001.

Dupa ce face referire inclusiv la atributiile, principiile de activitate ale Comisiilor Sociale, modalitatile de stabilire a punctajelor solicitantilor de locuinte ANL, criteriile de departajare, HG-ul se incheie undeva in zona semnaturilor onorabililor sai initiatori, fara a spune nimic despre eventualele sanctiuni aplicabile la fel de eventualilor ilegalisti.

Faptul in sine explica si atitudinea Curtii de Conturi, atitudine atat de convenabila celor care se fac vinovati de umflarea punctajelor unor candidati la locuintele ANL din Urziceni.

Lipsurile legii speciale sunt suplinite insa de prevederile legii cu caracter general, iar, din nefericire pentru salariatii Primariei Urziceni ce au facut parte din Comisia Sociala, dispozitiile Statutului Functionarului Public nu sunt deloc afectate de echivoc.

Introducand principiul raspunderii, Statutul stipuleaza faptul ca “functionarii publici raspund, potrivit legii, de indeplinirea atributiilor ce le revin din functia publica pe care o detin, precum si a atributiilor ce le sunt delegate”, incalcarea, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu urmand a atrage raspunderea disciplinara,

contraventionala, civila sau penala, dupa caz.

Iar cum raspunderea functionarului public pentru infractiunile savarsite in timpul serviciului sau in legatura cu atributiile functiei publice pe care o ocupa se angajeaza, dupa cum spune acelasi Statut, potrivit legii penale, nu ar mai ramane decat ca Parchetul de la Urziceni sa sesizeze un pic din oficiu, sa cerceteze daca in cazul atribuirii de

locuinte se poate discuta despre neglijente sau abuzuri in serviciu si apoi sa dispuna in consecinta.

“Invitatia” pe care, iata, ne-am permis sa o adresam Parchetului, este legitima si isi propune sa lamureasca odata pentru totdeauna misterele tombolei cu locuinte ANL.

Este inadmisibil ca niste slujbasi ai statului, subordonati prin natura functiilor lor intereselor celor care ii platesc, adica cetatenilor, sa se situeze dincolo de aria de acoperire a unor sanctiuni aplicabile eventualelor fapte neconforme cu legea.

De vreme ce raportul Curtii de Conturi a relevat negru pe alb neregulile constatate la atribuirea cheilor locuintelor din blocul CD7, logic si firesc ar fi ca procurorii sa duca mai departe cercetarile Directiei de Control Financiar Ulterior. Parerea noastra...