Locomotivele si vagoanele de care Societatea Nationala „Caile Ferate Romane” (SNCFR) nu are nevoie au ramas in depozitele de fiare ale companiei. Aceasta, dupa ce activele au fost transferate de la Societatea pentru Administrarea Activelor Feroviare (SAAF), desprinsa din CFR, care si-a dovedit ineficienta in a obtine profit.

Contractele cu firmele care valorificau fierul vechi au fost si ele reziliate si transferate la CFR Infrastructura.

Intre timp, fostul serviciu regional Cluj de exemplu a ramas cu patru angajati, cu toate acestea insa ministrul Miron Mitrea raporteaza o eficienta crescuta cu peste 200 la suta in toamna acestui an.

Normal, de vreme ce activele care au ramas in administrarea punctului de lucru Cluj al SAAF au ramas doar cateva cantoane distruse si o linie de cale ferata desfiintata si jefuita.

Primele active transferate intre SAAF si SNCFR au fost remizele si depourile, impreuna cu punctele de alimentare a locomotivelor, care prin ordinul ministrului din 26 martie anul trecut au fost transferate la CFR Marfa.

Ulterior, in 23 iunie, 3.308 de vagoane de marfa din administrarea SAAF au fost transferate la SNCFR, iar in 24 mai in acest an alte 1.159 de locomotive si 1.670 de vagoane au fost transferate si ele de la SAAF la SNCFR. De precizat ca de la infiintare, in sase ani, SAAF a reusit sa valorifice mai putin de 400 de locomotive.

Datorii enorme, profit invizibil

SAAF a fost considerata o vaca buna de muls si in Ardeal. Desi detinea active de zeci de miliarde de lei, mai multa vreme SAAF a inregistrat pierderi in loc sa raporteze profit. Astfel, potrivit unor documente ale Ministerului Transporturilor, in 31 martie 2001 SAAF datora companiilor care au prestat servicii pentru societate suma de 9 milioane de dolari.

La aceeasi data, SAAF avea de incasat de la clientii sai suma de 1,8 milioane de dolari. Pentru a plati diferenta, SAAF a contractat o linie de credit de 150 de miliarde, pe o perioada de un an.

Din cantitatea totala de fier vechi rezultata din dezmembrarea materialului rulant al SAAF, de 725.000 de tone, teoretic SAAF ar fi putut obtine ceva mai mult de 36 de milioane de dolari, ramanand potrivit previziunilor cu un profit brut estimat la peste 16 milioane de dolari.

Restructurarile SAAF au dovedit eficienta societatii, aceasta cu atat mai mult cu cat, potrivit strategiei sectorului feroviar in intervalul 2001-2010, in 2001 cele 225.000 de tone de fier vechi fusesera contractate si sumele inregistrate, fara insa ca profitul sa fie vizibil. In acest timp, materialul rulant era inca nedezmembrat si astepta macaralele in depourile din tara.

Documentul citat justifica situatia printr-o necorelare a capacitatii de taiere a fierului, care a fost calculata la 50.000 de tone pe luna, in vreme ce capacitatile reale erau de mai putin de jumatate.

Din 1,2 milioane de tone de fier...

Societatea pentru Administrarea Activelor Feroviare a fost infiintata in 1 octombrie 1998, in urma restructurarii Societatii Nationale Caile Ferate Romane (SNCFR).

Initial, lista de active administrate de SAAF cuprindea aproximativ 1.500 de locomotive, 31.000 de vagoane de marfa si 1600 de vagoane de calatori, considerate excedentare pentru uzul celorlalte companii desprinse din SNCFR. In total patrimoniul SAAF insuma 1.2 milioane de tone de fier vechi. Cu toate acestea, in primii doi ani de activitate SAAF nu a reusit sa valorifice decat 480.000 de tone de fier vechi.

Am solicitat datele la zi ale vanzarilor de fiare vechi din patrimoniul SAAF inainte ca acesta sa fie transferat la CFR Infrastructura, insa am fost refuzati de conducerea bucuresteana a SAAF. Acelasi lucru l-am solicitat si la SAAF Timis, care coordoneaza activitatea in regiunea Ardealului, cu acelasi rezultat.

O adresa redactata in baza legii accesului liber la informatiile de interes public asteapta pe birourile purtatorului de cuvant al SNCFR Oana Branzan.

... la cateva cantoane si patru angajati

Fostul serviciu regional Cluj a avut in patrimoniu pana la transformarea sa in punct de lucru, in aprilie, doua centre de transformare a activelor CFR in fiare vechi, la Campia Turzii, Cluj, si la Jibou, Salaj.

La Campia Turzii, pe terenul combinatului Industria Sarmei Campia Turzii (ISCT), contractul pentru taierea fierului vechi, in special vagoane, a fost incredintat firmei Ovidiu SA Campia Turzii, in vreme ce la depoul din Jibou, judetul Salaj, contractul pentru transformarea locomotivelor si a vagoanelor in fiare vechi a fost atribuit Remat SA Salaj.

Ambele contracte au fost reziliate in 26 martie anul trecut, iar activele care urmau sa fie valorificate au fost predate la CFR Infrastructura, care a preluat si contractele. Tot in patrimoniul punctului de lucru Cluj al SAAF figura si linia de cale ferata dintre Turda si Abrud, desfiintata, si cantoanele de pe raza acesteia.

O parte dintre ele au fost inchiriate, insa „cantoanele nu trebuiesc nimanui”, a declarat economistul SAAF Cluj, Adriana Necula, fost sef al serviciului. Majoritatea sinelor de pe calea ferata Turda-Abrud au fost furate.

In Cluj, la punctul de lucru, au ramas doar patru angajati dupa ce ministrul Mitrea propusese ca doar doua persoane sa ramana in posturi.

Jaful SAAF

SAAF a avut actiuni in patru societati comerciale mixte, asa cum se vede in tabelul alaturat, infiintate in timpul mandatului fostului director general al SAAF, Mircea Dinu. SAAF nu a vazut nici un leu sub forma de dividende din activitatea acestor firme.

Cota-parte din profitul celor patru firme nu a fost directionata nici pentru plata datoriilor catre cele patru firme de reparatii a vagoanelor si locomotivelor din Pascani, Grivita si Craiova, cu care SAAF avea incheiate contracte.

O echipa mixta de control formata din specialisti ai Directiei Generale de Indrumare si Control Fiscal, la solicitarea Inspectoratului General al Politiei - Directia Politiei Transporturi Feroviare, care a analizat activitatea SAAF in 1999 si 2000, a ajuns la concluzia ca managementul a fost „defectuos” si a semnalat

numeroase fraude. Un control incrucisat efectuat la SC Wagon Leasing SA, unde SAAF are aproape jumatate dintre actiuni, a constatat ca in contractul de societate al firmei au fost introduse o serie de clauze prin care SAAF SA acorda exclusivitate acesteia in privinta vanzarilor de vagoane.

In doua barci

De remarcat ca fostul director general si presedinte al CA al SAAF, Mircea Dinu, a ocupat simultan si functia de administrator al SC Wagon Leasing SA. Atat SAAF cat si Wagon Leasing au acelasi obiect de activitate. Pretul de vanzare al vagoanelor catre Wagon Leasing era inferior celui aprobat de Consiliul de Administratie al SAAF.

Numai in 2000, prejudiciul calculat pentru SAAF a fost de 16 miliarde de lei, alte 116 milioane de lei fiind virate in buzunarele lui Dinu din cauza ca intre SAAF SA si Wagon Leasing SA nu exista un contract de prestari servicii iar cheltuielile cu transportul vagoanelor catre Wagon Leasing erau suportate de SAAF.

Doi angajati in Cluj

Cu toate cele de mai sus, o nota de fundamentare a ministrului Miron Mitrea pentru Hotararea de Guvern 1757 din 21 octombrie arata ca productivitatea SAAF a crescut cu peste 200 la suta! In aceste conditii, dupa ce SAAF a fost divizata partial si a fost infiintata Societatea Feroviara de Turism SFT-CFR SA, cele doua

societati au incheiat un protocol de predare-primire de active si personal, al carui termen, 8 ianuarie anul curent, a fost depasit cu patru luni.

Mitrea a apreciat in consecinta in nota de fundamentare citata ca situatia „a condus la realizarea unui nivel de venituri si cheltuieli, respectiv fond salarii mult mai mare decat prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat pe anul 2004”.

Pentru Mitrea, „mult mai mare” inseamna ca fondul de salarii pentru 2004 a fost aprobat pentru 32 de salariati, in vreme ce in 1 ianuarie in acest an numarul efectiv de angajati la SAAF era de 110 persoane, iar la 1 aprilie de 71 de salariati.

Firmele cu actionariat SAAF (conform Strategiei Sectorului Feroviar 2001-2010 realizat de SNCFR), Denumirea societatii mixte, Data inmatricularii, Obiect de activitate, Capital social initial, Cota de participare S.A.A.F., Activitate, Observatii

Touax - S.A.A.F.28.07.2000 Leasing si inchiriere vagoane 18.500.000.000 lei 42,5% (21 vag.) +5,1 mld. lei Comanda prototip Sgs Contract 200 Laads Realizare in Romania Vagoanele se achizitioneaza de la S.A.A.F.

WAGON LEASING24.08.2000 Leasing si inchiriere vagoane 6.900.000.000 lei 47,5% (82 vag.) Inchiriat 164 vagoane Eacs in Turcia Este in lucru un vagon Tadgs prototip Vagoanele se achizitioneaza de la S.A.A.F.

ICA-Romania03.05.2000 Transport combinat 1.000.000.000 lei 29% platit cash Incepand cu 01 ian 2001 opereaza cu 2 trenuri saptamanal Relatia Sopron- Bucuresti

ROGER RAIL GmbH09.03.2000 Activitati comerciale cu vehicule feroviare 100.000 DM 37% 37.000 DM cash Fara Piata germana de transport feroviar