Liga Pro Europa a dat publicitatii un nou set de proiecte de lege privind regiunile si regionalizarea Romaniei. Printre proiectele legislative tratate pe larg in Revista ALTERA se numara si unul privind autonomia Tinutului Secuiesc.

Copresedintele Ligii Pro Europa, Elek Szokoly, a precizat ca nu este vorba de proiectele legislative care au fost respinse de Parlamentul Romaniei, ci de un nou pachet legislativ, care, probabil, va fi inaintat Legislativului, daca se va gasi un partid politic care sa il promoveze.

Szokoly Elek a tinut sa precizeze ca aceste proiecte nu au nici o legatura cu Consiliul National Secuiesc, fiind niste proiecte ale profesorului clujean Bakk Miklos.

In preambulul pachetului legislativ, profesorul Miklos Bakk arata ca "legea cadru este axata exclusiv pe conceptele si institutiile de baza si priveste numai functionarea regiunilor, netratand subiectul fierbinte al decupajului teritorial".

Autorul mai precizeaza ca "separarea concreta a regiunilor se va face prin negocieri politice ulterioare realizarii consensului in privinta naturii lor".

Autorul proiectului mai arata ca legea cadru privind regiunile din Romania defineste regiunea ca unitate administrativ-teritoriala care se infiinteaza la nivelul imediat substatal, care se auto-administreaza prin corpuri politice alese direct, iar statutul si identitatea ei sunt garantate prin Constitutie.

Initiatorul celor trei proiecte legislative sustine, totodata, ca regiunile au competente foarte largi, mergand aproape pana la federalism.

De acest statut special, pornind de la Tinutul Secuiesc, ar urma sa beneficieze, in baza unor legi separate, si alte regiuni ale caror comunitati sunt "diferite de majoritatea populatiei tarii, comunitati care poseda o cultura si traditii institutionale particulare".

Potrivit proiectului de lege privind infiintarea Tinutului Secuiesc, zona Intorsura Buzaului si Targu Mures ar urma sa aiba, la randul lor, statut special, aceasta deoarece prima nu a apartinut in totalitate Secuimii, dar face parte acum din judetul Covasna, in timp ce in municipiul Targu Mures structura populatiei s-a modificat in ultimii ani.

"Consensul in privinta apartenentei sau neapartenentei acestor locuri la regiunea Tinutului Secuiesc poate fi dobandit numai in timp si nu prin intelegeri punctuale, rapide.

Statutul special al zonei Intorsura Buzaului si al municipiului Targu-Mures vizeaza aceste aspecte de negociere in timp, fiind dispozitii cu relevanta speciala din acest proiect", sustine profesorul Bakk Miklos.

Potrivit proiectelor de lege privind regionalizarea, statului i-ar ramane in competenta problema apararii si a securitatii nationale, sistemul vamilor, afacerile externe, problemele de politica monetara si finante, organizarea si reglementarea alegerilor parlamentare, reglementarea cadru a transporturilor si comunicatiilor si elaborarea sistemului general

al bugetului statului.