Lucrarile de carpire efectuate de SC Drumuri si Poduri SA (SCDP) Salaj sug inutil zeci de miliarde de lei din banul public. Mai multe lucrari efectuate acum cativa ani au fost reluate in acest an la preturi triple si au fost efectuate de aceeasi societate comerciala. Un grup de consilieri judeteni a reclamat intr-un raport preturile mari practicate de SCDP.

Cu toate acestea societatea a castigat aproape toate licitatiile organizate de Consiliul Judetean Salaj. Criteriul de selectie a fost cea mai buna oferta din punct de vedere tehnico-economic, totusi utilajele de care dispune SCDP sunt depasite de cele ale concurentilor care nu au castigat licitatii.

Zvonurile referitoare la vinderea actiunilor detinute de Consiliul Judetean Salaj la SC Drumuri si Poduri SA au incins spiritele printre consilierii judeteni cu afaceri conexe. Fostul vicepresedinte al CJ, Gheorghe Pop (PSD), a ajuns pe unul dintre fotoliile de conducere ale SCDP.

Fondurile de la stat si din bugetul judetean din Salaj s-au scurs in buzunarele SC Drumuri si Poduri SA (SCDP) in conditiile in care aproape toti kilometrii de drum judetean din patrimoniul Consiliului Judetean Salaj au durata de exploatare depasita si trebuiau demult sa intre in reparatii capitale.

Numai in ultimul ciclu electoral, in vremea directoratului lui Ioan Garda, numit in 1997, SCDP a papat din bugetul judetean 62 de miliarde in acest an, 16 miliarde anul trecut, 13 miliarde in 2002 si alte noua miliarde in 2001. Din cei 680 de kilometri de drumuri din administrarea Consiliului Judetean Salaj, 92 la suta ar trebui sa intre in reparatii capitale.

Deocamdata insa, in lipsa fondurilor, CJ Salaj a preferat reciclarea acestora.

Licitatiile, adjudecate de SCDP

Chiar daca fondurile primite de la stat in acest scop au fost foarte mici comparativ cu alte judete, suma a depasit 20 de miliarde in acest an. Lucrarile au fost executate de SCDP in urma organizarii de licitatii, desi competitorii aveau preturi similare la lucrari. Un kilometru de tratament executat de SCDP Salaj costa aproximativ 300 de milioane de lei.

Chiar daca in Maramures si Satu Mare preturile sunt aproape duble, in Cluj lucrarile se fac la acelasi pret cu cel din Salaj. SCDP are o cariera proprie in localitatea Marca si patru balastiere autorizate, deci la materiale preturile sunt scazute.

In schimb, asa cum se va vedea mai jos, firmele concurente au preturi cel putin asemanatoare dar au fost evitate la licitatii si au ?ciupit? doar lucrari minore.

Lucrari reluate la preturi triple

Pretul pentru un kilometru de tratament bituminos in Salaj este de 300 de milioane de lei, in vreme ce Regia Judeteana de Drumuri si Poduri Cluj, de exemplu, practica acelasi tarif pentru lucrarile efectuate. La majoritatea licitatiilor organizate de CJ Salaj a participat si Antrepriza de Reparatii si Lucrari Cluj Napoca, insa a pierdut de cele mai multe ori in favoarea SCDP.

In plus, calitatea lucrarilor efectuate de SCDP este discutabila. Cel putin sase lucrari efectuate in 2001 de SC Drumuri si Poduri SA (repararea drumurilor asfaltate DJ 108G, DJ 108R, DJ 191E, DJ 191D, DJ 110A si DJ 108S), in valoare de 3,5 miliarde, au fost reluate in 2004 la o valoare totala de peste 11 miliarde! Toate fondurile au fost virate din bani publici.

Directorul SCDP, Ioan Girda, ne-a refuzat sistematic apelurile telefonice pe numarul sau de mobil. Presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, a refuzat sa comenteze situatia SCDP in absenta unor date concrete.

Totusi, Marc a afirmat ca SC Drumuri si Poduri SA ?este o societate comerciala care isi desfasoara activitatea dupa regulile unei societati comerciale, nu are importanta cine e actionarul majoritar?. Marc a infirmat informatiile potrivit carora CJ Salaj ar dori sa vanda actiunile detinute la SCDP Salaj, cel putin deocamdata. ?Sunt doar zvonuri?, a precizat Marc.

In Cluj, lucrari la acelasi pret

Lucrarile de reabilitare a drumurilor judetene din Cluj, de exemplu, sunt executate si la aceasta data de Regia Autonoma Drumuri Judetene, din subordinea DJ, prin incredintare directa. Deocamdata privatizarea RADJ Cluj este avuta in vedere pur orientativ, fara demersuri concrete, a declarat purtatorul de cuvant al CJ Cluj, Cornelia Trif.

In 2004, absolut toate lucrarile de tratament si reabilitare a drumurilor judetene din Cluj au fost efectuate de RADJ, urmare a Hotararii Consiliului Judetean 161 din 19 decembrie 2003. La articolul 12 al hotararii citate se arata ca lucrarile vor fi executate prin incredintare directa de catre RADJ pana la transformarea acesteia in societate comerciala.

Nababul licitatiilor pe bani publici

Si in Salaj, pana la transformarea in societate comerciala in 2000, Regia Autonoma Judeteana de Drumuri si Poduri a primit lucrarile de la Consiliul Judetean prin incredintare directa, in urma unei hotarari emise in 30 iunie 1998. Doar patru lucrari au fost executate in 2000, din care una singura a fost incredintata, prin licitatie, unei alte firme decat catre SCDP.

In 2000, societatea a primit 11 miliarde de lei in baza contractului nr. 4281 incheiat de CJ in 1998, data la care actuala SCDP avea statutul de regie subordonata Consiliului Judetean.

Toate cele 11,29 miliarde de lei virate in conturile SCDP in 2000 au reprezentat intretinerea imbracamintei asfaltice (10,3 miliarde), intretinerea drumurilor pietruite (738 milioane) si intretinerea drumurilor si podetelor (171,5 milioane) din intreaga retea de drumuri judetene, drumuri pietruite si respectiv poduri si podete din administrarea Consiliului Judetean Salaj.

A patra lucrare contractata de CJ Salaj a fost incheiata cu SC Constructii Montaj SA Zalau in baza unei licitatii la care SCDP nu a participat si care se referea la stabilizarea versantului Drumului Comunal 14 dintre Nadis si Notig. Valoarea contractului s-a ridicat la 1,3 miliarde si a avut durata de un an.

Firimituri pentru concurenti

Organizarea de licitatii pentru lucrarile care fac obiectul activitatii SCDP a inceput in 2001. Valorile lucrarilor castigate de alte firme sunt insa derizorii, de ordinul catorva sute de milioane: De exemplu, toate licitatiile castigate de SC Consinit SA se refereau la repararea drumului pietruit DJ 191 si a drumurilor comunale DC 17 si 108.

In total, valoarea aproximativa a tuturor celor sase contracte nu a depasit 840 de milioane si au avut termene de executie de 30 de zile, in vreme ce contractele incheiate de CJ cu SCDP in acelasi interval de timp au depasit noua miliarde.

Concret, este vorba de o lucrare de tratament bituminos pe DJ 108R pe ruta Meses-Treznea-Agrij in valoare de 1,4 miliarde, o alta lucrare de aceeasi natura pe ruta Cizer-Crasna-Varsolt in valoare de peste patru miliarde, si in fine, o serie de reparatii de drumuri asfaltate (DJ 108G Cizer-Crasna, DJ 108R Meses-Treznea, DJ 191E Crasna-Sig, DJ 191D Boghis-Sig, DJ 108S Rus-Zalha, si DJ 110A Guruslau-Coseiu) in valoare de 3,88 miliarde si termen de executie de 60 de zile. Doua alte concursuri, de data aceasta absolut minore ca valoare a contractului, au fost castigate de ACI Porolissum SA, reparatii de drumuri pietruite pe DJ 110A Cosei-Archid si pe DC 6 Archid - Chilioara, ambele in valoare de cate 80 de milioane si termen de executie de 30 de zile.

Facem precizarea ca atribuirea lucrarilor s-a facut pe baza de licitatie, criteriul emis de Consiliul Judetean Salaj fiind oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic. Vom vedea mai jos motivele atribuirii acestor contracte catre SCDP.

Reteaua ARL, data la o parte

Singura lucrare comparabila ca valoare a contractului incheiata in 2001 cu alt constructor decat SCDP este tratamentul bituminos pe DJ 108D, intre Criseni si Cehu Silvaniei, in valoare de trei miliarde, unde licitatia a fost castigata de Antrepriza de Reparatii si Lucrari ARL Cluj-Napoca, societate de stat la data respectiva.

Pana cand a fost cumparata, acum doua luni, ARL Cluj Napoca a fost cel mai mare constructor de drumuri din Ardeal, cu o cifra de afaceri pe anul 2003 de peste 291 de miliarde si cu 467 de salariati. Cu toate acestea, incepand din 2001 cand HCJ 18/1998 a fost abrogata si pana in prezent, ARL Cluj Napoca a castigat doar doua licitatii.

Cel de-al doilea concurs a fost castigat in 2002, insa reprezinta o valoare insignifianta comparativ cu contractele atribuite catre SCDP. Valoarea contractului incheiat de forul judetean din Salaj cu ARL Cluj in 2002 este de 696 milioane de lei, a avut durata de executie de 60 de zile, si a constat in reparatia drumului judetean 108 B intre Surduc si Garbou.

Doua lucrari absolut minore pentru ARL, avand in vedere utilajele de care dispune.

Formata in urma reorganizarii Autoritatii Nationale de Drumuri, ARL a primit in 1997, cand a fost infiintata, mai multe utilaje si instalatii procurate din credite externe contractate de Autoritatea Nationala a Drumurilor (AND) de la BERD: finisoare de asfalt, cilindre compactoare, autoincarcatoare cu remorca basculanta, incarcatoare pe pneuri, masini de marcaj rutier si altele.

Intreaga retea ARL din tara a fost conceputa pentru a acoperi o raza de sase sau sapte judete invecinate, in acest caz ARL Cluj urma sa acopere si Salajul. In acest sens, ARL Cluj a infiintat trei puncte de lucru in Criseni, Romanasi si Glod, toate autorizate prin actul 1823 din 29 aprilie 1997 si luate in evidenta in 13 august 2001.

De altfel, in urma unei hotarari de guvern promulgate in 1997, toate lucrarile pe drumurile nationale din Salaj au fost incredintate direct catre ARL Cluj. Hotararea a fost anulata un an mai tarziu.

In aceste conditii, ARL Cluj a participat, prin cele trei puncte de lucru, la aproape toate licitatiile organizate de CJ Salaj pentru lucrarile pe drumurile din administrarea sa, fara insa a castiga lucrari. Alte firme participante la licitatii au fost SC Drumuri si Poduri SA Maramures, SC Drumuri si Poduri SA Bihor, SC Drumuri si Poduri SA Satu Mare, Drumconstruct SA si Consilva SA.