Clientii fac acest lucru din rea intentie sau, pur si simplu, nu realizeaza ca serviciile unei companii imobiliare inseamna ceva pentru ei.

„Mai sunt persoane care nu se incadreaza cu banii, dar problema este ca nici nu au buna-vointa de a veni la noi sa ne explice si sa spuna ca sunt dispusi sa plateasca doar jumatate din comision.

Nu cred ca exista agentii imobiliare care sa nu accepte acest compromis“, ne-a declarat Manuela Carcea, specialist imobiliar.

Pentru a recupera insa din pagubele produse de clientii rau platnici, unii agenti imobiliari incearca sa lucreze la negru, in sensul ca fac tranzactiile „in spatele firmei“ iar in acest caz cumparatorul sau vanzatorul poate cere cu usurinta agentului sa nu mai treaca tranzactia prin firma.

Astfel de cazuri sunt izolate pe piata imobiliara constanteana, dupa cum a afirmat agentul imobiliar.

Despre modalitatile prin care un client incearca sa insele o agentie imobiliara se pot spune multe.

Cea mai veche metoda se refera la momentul in care, dupa ce a vizionat imobilul cu un agent in prealabil, clientul prefera sa se intoarca singur dupa doua-trei zile si sa tranzactioneze direct cu proprietarul imobilului. O alta modalitate, mai noua de aceasta data, o reprezinta metoda „biletelul“.

Cumparatorul scrie pe un biletel datele sale de contact si, intr-un moment de neatentie din partea agentului imobiliar, il plaseaza vanzatorului sau il lasa undeva, la indemana acestuia din urma.

Manuela Carcea ne-a destainuit insa si cea mai moderna modalitate prin care clientii se eschiveaza de la plata comisionului.

La o prima vizionare a imobilului impreuna cu agentul merge unul din membrii familiei, de obicei tatal, urmand ca ulterior, dupa ce partile contractante se inteleg, tranzactia sa se incheie pe numele fiului acestuia, in acest fel justificandu-se ca nu trebuie sa mai plateasca comisionul.

Ca o masura pentru evitarea acestor incidente neplacute pentru companiile imobiliare a fost realizat contractul de vizionare. Din pacate, acesta se semneaza la scara redusa, clientii nefiind obligati sa il semneze.

Interesant de remarcat este faptul ca acest contract nu prinde sub nici o forma la persoanele cu venituri ridicate, acestia ferindu-se sa-l semneze, desi multi dintre ei au si o cultura a afacerilor mai mare si inteleg nevoia agentiei de a se proteja cumva.

In schimb, fata de acum trei ani, pretentiile clientilor au crescut mult in ce priveste gasirea imobilului mult visat. Dupa cum ne-a precizat Manuela carcea, este un lucru normal din moment ce banii se castiga cel mai greu.

Potrivit aceluiasi studiu despre care aminteam la inceput, in comparatie cu cetatenii din Uniunea Europeana, romanii au cele mai mari batai de cap atunci cand doresc sa isi achizitioneze un apartament.

Spre exemplu, pana sa isi aleaga o locuinta, un roman viziteaza in medie 54 de imobile, pierzandu-si in acest scop 75 de zile. La polul opus, studiile au aratat ca britanicii sunt cei mai hotarati cand vine vorba de investitia intr-un imobil.

Astfel, ei au nevoie de doar sapte „vizionari“ si sapte zile pentru a-si alege un apartament.