La sfarsitul saptamanii trecute, conducerea Inspectoratului de Politie al Judetului Constanta a facut publica demararea verificarilor privind legalitatea incheierii contractului de asociere in participatiune intre televiziunea locala constanteana MTC (Maritime Training Centre Television) si CN CFR, CN APMC, SN CFR MARFA si CN Aeroportul International Otopeni, precum si a contractului de asociere

pentru coproductii de televiziune, campanii de marketing si publicitate semnat de acelasi post local de televiziune si GLOBAL MEDIA, firma magnatului media Cristian Ionel Burci, unul dintre actionarii importanti ai canalului PRIMA TV.

Potrivit actualului sef al statului, prin aceste contracte ce insumau la data semnarii lor 8 milioane USD s-au scurs cel putin 4 milioane de dolari din fondurile publice ale companiilor de stat aflate in subordinea Ministerului Transporturilor, catre buzunarele unor inalti functionari guvernamentali si a clientelei politice a fostului partid de guvernamant.

In urma incasarii a zeci de miliarde de lei din banii companiilor de stat (numai Administratia Porturilor Maritime a virat in contul MTC cel putin 27 miliarde lei), MTC, prin semnatura Aurorei Manta, directorul acestui post local de televiziune a facut plati in cursul lunii iunie 2001 de peste 164 miliarde lei (aproximativ 6 mil.

USD) catre un SRL bucurestean avand-o ca actionara pe o obscura companie din orasul american Trenton (New Jersey).

Istoria Maritime Training Centre Television SA, care a fost pionul central al scandalului declansat la scurt timp dupa incheierea contractelor dintre companiile de stat si MTC, iar ulterior dintre acest post de televiziune si o firma privata din domeniul mass-mediei, incepe in anul 1991 cand la Constanta ia fiinta Centrul de Pregatire a Personalului din Marina Civila.

Asa cum reiese si din denumirea sa, CPPMC a fost creat ca o institutie de invatamant a Departamentului Transporturi Navale din cadrul Ministerului Transporturilor, pe fondul necesitatii recunoasterii brevetelor romanesti pe piata internationala a shipping-ului.

In paleta de activitati a centrului de la Constanta a fost inclusa si infiintarea unui post de televiziune local care sa reflecte viata portuara si a navigatorilor constanteni, finantarea sa fiind asigurata de CPPMC din taxele platite de cursantii centrului.

De-a lungul celor 8 ani cati s-au scurs de la prima emisie a postului MTC care a avut loc in anul 1993 si pana la momentul semnarii contractelor de asociere amintite, aceasta institutie media si-a diversificat oferta de emisiuni reusind sa dispuna de o grila de programe variata, ce se intindea pe un interval orar destul de larg din cuprinsul unei zile.

Adrian Nastase si Miron Mitrea, nasii postului MTC-TV

Numai ca in data de 9 mai, Guvernul Romaniei emite Hotararea nr.451 privind infiintarea Societatii Comerciale „Maritime Training Centre Television” SA Constanta prin desprinderea unor activitati din cadrul CPPMC, document semnat de premierul Adrian Nastase si de Miron Mitrea, in calitate de ministru al Transporturilor.

Potrivit acestui act normativ, MTC este definita ca fiind o societate comerciala „de interes strategic, cu capital integral de stat”, avand un capital social initial de 400 milioane lei.

Inca de la inceput trebuie mentionat faptul ca apelarea la sintagma cel putin curioasa de societate de interes strategic, pentru un post de televiziune local devine destul de suspecta privind ratiunile reale care au stat la baza acestei decizii luate de Guvernul PSD-ist din acea perioada.

Mai mult, Cabinetul Nastase, care a prevazut in respectiva hotarare faptul ca actiunile MTC-ului apartin in totalitate statului roman reprezentat de Ministerul Transporturilor, acorda dreptul canalului de televiziune de a „efectua direct, in conditiile legii, in domeniul de activitate, de operatiuni de comert exterior si de plati in lei sau in valuta”, activitati ce sunt mai degraba specifice

unei fabrici care isi exporta productia decat unei institutii mass-media.

8 milioane de dolari din fonduri publice pentru o televiziune locala

Totusi, din analiza printre randuri a actului normativ care a dus la constituirea MTC-ului se poate observa ca intentia destul de stravezie a fostului Executiv se pare ca fost aceea de a controla integral un post de televiziune fie el si local, precum si de a infiinta o societate comerciala care sa poata efectua diferite tranzactii comerciale inclusiv vehicularea unor mari sume de bani, sub

acoperirea legala a unor acte de comert. Plecand de la aceasta Hotarare de Guvern, urmatorul pas a fost crearea unei asociatii intre postul de televiziune si patru dintre cele mai mari si mai bogate companii nationale aflate in subordinea Ministerului Transporturilor.

Este vorba despre CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta, CN Caile Ferate „CFR” SA, SN Transporturi Feroviare „CFR MARFA” si CN Aeroportul International Otopeni SA, aceasta din urma retragandu-se ulterior din asociatie si neefectuand plata contributiei de 2 milioane USD.

La randul lui, contractul de asociere in participatiune incheiat pentru o perioada de trei ani in vara anului 2001 intre MTC si cele patru companii ale Ministerului Transporturilor (din care au ramas, la finele anului 2001 doar trei) contine o serie de clauze extrem de susceptibile a genera anumite abuzuri.

Astfel, in contractul cu pricina se prevede plata in termen de numai trei zile a sumei de 2 milioane USD de catre cele patru companii de stat, in conturile MTC. Altfel spus, un post de televiziune local urma sa incaseze in doar trei zile nici mai mult nici mai putin decat 8 milioane de dolari, bani proveniti din fondurile publice ale unor companii de stat.

In schimb MTC-ul participa la asociatie cu bunurile sale mobile si imobile si se obliga prin contract la mediatizarea gratuita la nivel national a activitatii asociatilor, ridicarea standardelor tehnice competitive a emisiei si a productiei de televiziune proprii in interesul asociatilor, realizari de investitii in domeniul televiziunii, inclusiv emisii prin satelit, lanturi de radio-relee si

similare, precum si infiintarea unui minitrust media zonal cu sediul in Constanta. De asemenea, este demn de mentionat faptul ca una dintre clauzele contractului de asociere in participatiune stipula atribuirea a 50% din beneficii catre MTC, in timp ce restul profitului le revenea celorlalti asociati.

Numele boss-ului de la Prima TV, implicat in afacerea MTC

Tot in acea perioada, respectiv in data de 26 iunie 2001, MTC incheie un Contract de Asociere pentru coproductii de televiziune, campanii de marketing si publicitate cu SC Global Media SA Bucuresti, firma al carui actionar majoritar este Cristian Ionel Burci, domiciliat in Beverly Hills California, nimeni altul decat boss-ul postului de televiziune Prima TV.

Acest contract, semnat din partea MTC de Aurora Manta, directorul respectivului post de televiziune local, prevedea printre altele plata in beneficiul Global Media de catre televiziunea constanteana, in termen de trei zile de la semnarea contractului, a 8 mil. dolari, adica exact suma care ar fi trebuit sa o incaseze din semnarea primului contract cu companiile Ministerului Transporturilor.

In plus, Global Media, care nu oferea decat promisiuni postului de televiziune constantean, era indreptatita sa primeasca 55% din profiturile asociatiei, in timp ce MTC se multumea cu restul de 45% din beneficii, adica cu mai putin de jumatate din acestea.

Contract semnat la porunca oficialilor din Ministerul Transporturilor

Daca in primul caz contractul cu companiile de stat a fost incheiat la dispozitia scrisa a Ministerului Transporturilor transmisa lui Mircea Marcu, directorul general din acea perioada a CN APMC, prin adresa nr. 2036/21.06.

2001 semnata de Ioan Orbescu, secretarul general al MLPTL in care se specifica „aprobati in regim de urgenta Contractul de Asociere” cu MTC, in cazul contractului cu Global Media nu se cunoaste deocamdata daca initiativa incheierii lui i-a apartinut Aurorei Manta sau daca a primit in acest sens un ordin scris din partea ministerului condus de Miron Mitrea, avand in vedere ca acesta era singurul

in masura, ca proprietar al postului de televiziune local, sa aprobe contractul cu firma privata a magnatului de la Prima TV. Cat despre serviciile promise de Global Media in contul celor 8 mil.

de dolari platibili de beneficiarul MTC, acestea coincid in mare masura cu cele prevazute in contractul semnat de postul de televiziune local cu companiile Ministerului Transporturilor si se refera la mediatizarea la nivel national si international a activitatilor MTC si a companiilor pe care acesta le reprezinta, ridicarea standardelor tehnice a emisiei si productiei de televiziune pentru

canalul constantean, ridicarea parametrilor calitativi ai programelor produse si difuzate de MTC, realizarea de investitii pentru efectuarea de emisii prin satelit, lanturi de radio-relee si similare, infiintarea unui minitrust media zonal cu sediul in Constanta etc.

Un alt aspect demn de remarcat este si faptul ca Administratia Porturilor Maritime Constanta a efectuat plata catre MTC a sumei de 27 miliarde lei (echivalentul a 2 milioane USD) printr-un ordin de plata din 6 iulie 2001, semnat de Gheorghe Moldoveanu, actualul director general al CN APMC.

Directorul MTC plateste 164 de miliarde unei companii din SUA

Cu toate ca in contractul cu Global Media se prevede in mod clar faptul ca cele 8 milioane dolari reprezentand obligatia financiara asumata de MTC vor fi „varsati in contul GM in termen de 3 zile de la semnare”, in mod cu totul surprinzator si suspect Aurora Manta semneaza in perioada 2 iulie-2 august 2001 ordine de plata catre Romanian Investment& Development SRL Bucuresti pentru suma totala de

peste 164 miliarde lei, echivalentul a aproximativ 6 milioane dolari. In baza de date a Oficiului Registrului Comertului Bucuresti, acest SRL figureaza ca avandu-l administrator pe un oarecare Adrian Ionescu domiciliat in capitala, iar ca actionar unic pe firma ALBANY HOLDINGS LLC cu sediul declarat in orasul Trenton din statul american New Jersey.

Dincolo de faptul ca firma bucuresteana condusa de Adrian Ionescu nu detinea in acea perioada date oficiale de bilant inregistrate la ORC Bucuresti, in timp ce disponibilul banesc al acestui SRL era de doar 183.100 lei, iar compania americana figura cu un capital social echivalent cu numai 100 mil.

lei, trebuie mentionat faptul ca transferul celor 164 miliarde lei s-a facut catre o firma ce nu figureaza in contractul incheiat de MTC cu Global Media.

Chiar daca se poate presupune (prin comparatia sumelor, a perioadei cand au fost efectuate platile, precum si a mentiunii inscrise pe toate ordinele de plata conform careia banii reprezinta obligatiile financiare ale MTC conform unui contract de productie Audio-Video nr.

2/2001) ca aceste transferuri de bani s-au facut in contul celor 8 milione prevazuti in contractul cu Global Media, iar Romanian Investment ar putea constitui o alta firma partenera si indicata de Global Media, plata unei sume atat de importante catre un alt beneficiar decat cel consemnat in contractul incheiat in data de 26 iunie 2001 ridica serioase semne de intrebare asupra destinatiei reale a

acestor sume.

In spatele MTC se intrevede o afacere dubioasa

De altfel, acestea nu sunt singurele intrebari pe care si le pune in mod legitim oricine urmareste istoricul respectivelor tranzactii in care o televiziune locala din Constanta a devenit placa turnanta a suspiciunilor legate de deturnarea unor fonduri in interesul anumitor potentati din fosta Putere.

Astfel, pornind de la premisele oficiale ale constituirii asociatiei intre companiile de stat si MTC, ne intrebam care au fost considerentele reale ale acestei operatiuni si mai ales ce necesitate stringenta impunea mediatizarea la nivel national sau international a activitatii portuare, transportului feroviar romanesc si a celui aerian, astfel incat sa presupuna investirea de urgenta a atator

milioane de dolari, in conditiile in care exista deja patru canale publice de televiziune ce dispun de emisie prin satelit? In paranteza fie spus, sumele respective ar fi fost suficiente pentru infiintarea a cel putin unui alt post de televiziune local.

Nici urma de mediatizare a activitatilor din transport la nivel national

In schimb, publicul constantean a putut observa doar faptul ca in grila de programe a MTC-ului a survenit o modificare esentiala in sensul ca postul local si-a diminuat drastic productiile proprii in favoarea retransmisiei programului canalului Prima TV.

Nici urma de productii MTC transmise prin satelit, retele de radiorelee, minitrust media local si alte aspiratii marete consemnate atat in contractul de asociere in participatiune, cat mai ales in cel incheiat cu Global Media.

De aici se naste o alta intrebare la fel de legitima ca si celelalte si care cu siguranta contine cheia scandalului MTC: Unde s-au dus cele 6 milioane de dolari incasate de televiziunea constanteana din fondurile companiilor de stat APMC, CFR si CFR MARFA si in special cum poate fi justificata legal cheltuirea lor, in contextul in care Aurora Manta nu a facut- conform procesului verbal- in

sedinta Consiliului Coordonator al asociatiei din data de 18 februarie 2002 (dedicata prezentarii activitatii asociatiei pe anul 2001) nici o referire la efectuarea platii catre Romanian Investment SRL a sumei de peste 164 miliarde lei?